Sv: Pris på häst?
glöm inte att det är köparens marknad!
även om man kanske måste va snabb innan hästarna ryker så har man ändå ordenlig prutmån.
Jag fick ner min häst med 23% och min kompis som preciiis skrivit papper fick ner sin 13% så pruta pruta pruta!
Känner du att 50.000 är ditt MAX, så kan du absolut kolla på hästar som ligger på 60-65.000.
Sen vad du ska betala är ju alltid en fråga på kvalitén... jag är också en medelmåttig ryttare men som kanske har lite mer ambitioner än vad jag förstår att du har.. men min tränare rekomenderade mig att titta på hästar runt 50.-60.000. Jag gjorde det och så av en slump for vi iväg och kollade på en häst för 110.000 och insåg vilken brutal skillnad det är. För oss blev det helt klart värt att betala mer för att få den kvalitén.
Sen trissade vi upp prisklassen mer och mer men hamnade tillslut på 100 prutat och klart. Då sitter jag på en suvrän häst med ett sanslöst bra huvud (vilket var det aldra viktigaste för mig som haft (har) en odåga till avkastarkung sedan innan).
Men ett råd när man letar häst är att inte skaffa en häst som begränsar dig. Det är klart att du någon stans blir begränsad om du inte vill köpa en häst för flera miljoner a la GP häst ^^ Men du vet aldrig vad som händer om 1 år när du ridit din trygga och stabila häst. Då kanske du faktiskt vill tävla över 110 vilket fakitkst inte är särskillt högt och alltså vore det inte jätte konstigt om du skulle få för dig att vilja tävla högre. Jag har själv varit en RÄDD ryttare som köpte ett tryggt kallblod (travare) för att få tillbaka självförtroendet på.. tyvärr tvingades jag sälja henne eftersom hon begränsade mig i ridningen (gångarterna) och jag kunde aldrig tävla henne. Nu är jag svin nöjd med hästen jag har nu och vill väll därför inte säga att jag ångrar allt, MEN det bästa hade ju såklart varit om jag köpt mig rätt häst från första början. Jag blir ju förälskad i mina djur och därför vill man ju inte sälja.. men det är ju ändå en hobby vi håller på med och därför tvingas man ta vissa beslut.
Alltså... det viktigaste är inte vilken prisklass du tittar i utan att du inte ska bli begränsad av hästen. Kommer du få för dig att du vill dressyra så vill du kunna göra det med hästen, eller fälttävlan.. Ta inte förgivet att du kommer vara en rädd eller osäker ryttare för resten av ditt liv..
För mig blev det rätta svaret att dubbla prislappen... men det är såklart kanske inte ditt svar... men rådet är väll kanske att provrid i alla olika prisklasser, känn av kvalitéts skillnaden i dem. (provrid flera... folk är duktiga på att sätta skyhöga priser på sina äääälsklingar
) Känn sedan efter vad det är du är ute efter. Det är nog det enda sättet du verkligen kan få det rätta svaret.
När du hittat DIN häst som du litar på så dröjer det inte länge förens du vågar "freedome ride" (full galopp, armarna rakt ut och blunda
) Då kommer du inte heller se någon anledning till att stanna på 110.