Pris på häst?

Madde_padde

Trådstartare
Sitter å kollar runt på hästannonser och räknar pengar :D

Jag är jätte sugen på en ny häst, är en medelmåttig ryttare just nu väldigt ringrostig rider på lektion en gång i veckan och de är allt. Har efter en ordentlig krasch blivit rätt så rädd och vill ha en stabil häst man kan lita på, vill ut och tävla 1.10 på som max. Träna och framförallt ha roligt tillsammans en häst som kan och är snäll...

Men vad ska jag räkna med att jag får betala? 50 räcker det?!Kollat på massor av hästannonser och de finns hästar däromkring som låter väldigt trevliga men är de "för billig" ?!

Sv: Pris på häst?

För 50 000 kan man få en väldigt bra häst nu.
Finns ju fortfarande massa hästar ute för väldigt billig peng.

Jag brukar själv kolla runt på annonser för nöjets skull och tycker att man kan få en fin allroundhäst för 50.000. Visst varierar det men om du inte är ute efter någon toppstammad häst med kapacitet upp till 150 så finns det många hästar i din prisklass :)

Kollar också runt efter häst nu, och jag tycker det finns väldigt finna hästar i den pris klassen..

Det beror helt på vad du är ute efter??

Ålder, kön, stam?

Men medelmåtta mellan 50-70 000 skulle jag säga.:)

Det beror helt på vad du är ute efter??

Ålder, kön, stam?

Men medelmåtta mellan 50-70 000 skulle jag säga.:)

Hmm jag vill inte ha en unghäst å ingen lastgammal så mellan 7-16 kanske
Halvblod och som passar mig resten är egentligen ovesäntligt!

Och som sagt målet är att tävka 1.10 hopp kasken ån enklare dressyr så de behovs ju inget jätte avancerat kanske!

Jag tror absolut att du kan hitta något för den prislappen. I din situation skulle jag i valet av häst hellre välja en mer rutinerad "räv" än den yngre talangen. Min allra första stora häst köpte jag som "medelmåtta" i hoppning (trots att jag är hoppryttare) men han var utbildad i svårklass rörelser i dressyr. Han lallade runt 1.10-1.20 med någon rivning här och där så många rosetter blev det inte. Men jag lärde mig otroligt mycket på honom! Dressyrlektionerna blev ju kanonskoj när det inte var som att en blind ledde en blind :), det gav mig nog en väldigt bra känsla som jag använder nu 13 år senare. Han var också en riktig gentleman i alla sammanhang, lasta, rida ut, ha ensam, inga "issues" man behövde bekymmra sig för. Gud, vad jag längtar tillbaka efter honom när jag sitter på de yngre som är som popcorn :).
Lycka till!

50 000- 60 000 tusen skulle jag säga då:), brukar säga att det finns allt för någon om man kollar efter häst.

Lycka till

Om du skall tävla upp till 110 cm så tror jag 50 000 kr räcker. Det finns fina hästar från Holland som du kan få för 45 000 kr.

Mitt tips är verkligen holland om du vill få en billig bra häst startar 120 cm typ.
Har själv inte köpt häst därifrån(söker inte den typen av häst) men de har varit supernöjda och vår granne importerar hästar därifrån så har sett en del :-D
Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Om du skall tävla upp till 110 cm så tror jag 50 000 kr räcker. Det finns fina hästar från Holland som du kan få för 45 000 kr.

Mitt tips är verkligen holland om du vill få en billig bra häst startar 120 cm typ.
Har själv inte köpt häst därifrån(söker inte den typen av häst) men de har varit supernöjda och vår granne importerar hästar därifrån så har sett en del :-D
Lycka till!

Hur är hållbarheten på dom!? Och hur är dom i huvet?

glöm inte att det är köparens marknad!
även om man kanske måste va snabb innan hästarna ryker så har man ändå ordenlig prutmån.
Jag fick ner min häst med 23% och min kompis som preciiis skrivit papper fick ner sin 13% så pruta pruta pruta!
Känner du att 50.000 är ditt MAX, så kan du absolut kolla på hästar som ligger på 60-65.000.

Sen vad du ska betala är ju alltid en fråga på kvalitén... jag är också en medelmåttig ryttare men som kanske har lite mer ambitioner än vad jag förstår att du har.. men min tränare rekomenderade mig att titta på hästar runt 50.-60.000. Jag gjorde det och så av en slump for vi iväg och kollade på en häst för 110.000 och insåg vilken brutal skillnad det är. För oss blev det helt klart värt att betala mer för att få den kvalitén.
Sen trissade vi upp prisklassen mer och mer men hamnade tillslut på 100 prutat och klart. Då sitter jag på en suvrän häst med ett sanslöst bra huvud (vilket var det aldra viktigaste för mig som haft (har) en odåga till avkastarkung sedan innan).

Men ett råd när man letar häst är att inte skaffa en häst som begränsar dig. Det är klart att du någon stans blir begränsad om du inte vill köpa en häst för flera miljoner a la GP häst ^^ Men du vet aldrig vad som händer om 1 år när du ridit din trygga och stabila häst. Då kanske du faktiskt vill tävla över 110 vilket fakitkst inte är särskillt högt och alltså vore det inte jätte konstigt om du skulle få för dig att vilja tävla högre. Jag har själv varit en RÄDD ryttare som köpte ett tryggt kallblod (travare) för att få tillbaka självförtroendet på.. tyvärr tvingades jag sälja henne eftersom hon begränsade mig i ridningen (gångarterna) och jag kunde aldrig tävla henne. Nu är jag svin nöjd med hästen jag har nu och vill väll därför inte säga att jag ångrar allt, MEN det bästa hade ju såklart varit om jag köpt mig rätt häst från första början. Jag blir ju förälskad i mina djur och därför vill man ju inte sälja.. men det är ju ändå en hobby vi håller på med och därför tvingas man ta vissa beslut.
Alltså... det viktigaste är inte vilken prisklass du tittar i utan att du inte ska bli begränsad av hästen. Kommer du få för dig att du vill dressyra så vill du kunna göra det med hästen, eller fälttävlan.. Ta inte förgivet att du kommer vara en rädd eller osäker ryttare för resten av ditt liv..

För mig blev det rätta svaret att dubbla prislappen... men det är såklart kanske inte ditt svar... men rådet är väll kanske att provrid i alla olika prisklasser, känn av kvalitéts skillnaden i dem. (provrid flera... folk är duktiga på att sätta skyhöga priser på sina äääälsklingar :grin:) Känn sedan efter vad det är du är ute efter. Det är nog det enda sättet du verkligen kan få det rätta svaret.

När du hittat DIN häst som du litar på så dröjer det inte länge förens du vågar "freedome ride" (full galopp, armarna rakt ut och blunda:D) Då kommer du inte heller se någon anledning till att stanna på 110.

Jag fick min häst för 50' förra året.
Tävlad 110, kap för mer!. Bra full stam med gröna papper, 11 år.

En kompis till mig har köpt två yngre bra hästar för under 30, en med bra stam och en från holland.

Bara man inte ska ha en häst "NU" så kommer du garanterat hitta en pärla för 50.

Aha tack för alla svar nu känns de endå lite hoppfullt igen!

De finns ju så himla mycke hästar ute till salu de är helt sjukt å svårt att sålla emellan dom, vilka är värda att kolla på tänk om ja blir lurad osv osv :p nervös som man är :o

Men det blir nog bra tillslut hoppas jag! :D

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 219
Senast: MML
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 696
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 376
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar