Bara så jag fattat rätt, enda skillnaden på vinstvillkoren är att ifall Richard är ond behöver inte den onda tvillingen dö för att goda ska segra?Leken är slut när
Alt 1 (Richard väljer att spela som god): när samtliga onda är döda (= goda vinner) eller när onda är fler än de goda (=onda vinner).
Alt 2 (Richard väljer att spela som ond): när ulvarna och Richard är döda (=goda vinner) eller när onda är fler än goda (=onda vinner).
Får man veta vid Richards död vilken sida han valt?
Och baserat på mina obefintliga kunskaper om såväl engelsk historia som Shakespeare, så...INFORMATION FRÅN LLS I FORM AV EN OBLIGATORISK FRÅGA!
Det är klart att Richard III faktiskt var puckelrygg. Hade Shakespeare rätt om allt annat också? Mördade han sina brorsöner i Towern? År 1674 påträffades två barnskelett i en grund grav under en trappa i Towern. Än vet vi inte om det var prinsarna, men många tror det. Andra tror att Elizabeth Woodville lyckades rädda åtminstone en av sina söner till säkerheten i Frankrike. Och om pojkarna dog - var det verkligen Richards fel?
Vad tror du? Var Richard en ond typ eller är han helt missförstådd?
Spontant skulle jag ju anta att Shakespeare hittat på vad som blev en bra pjäs, baserat på både fakta, rykten och konspirationsteorier, alltså knappast något som kan hållas som sanning. Sedan vad det säger om Richard? Antagligen var han varken supergod eller diaboliskt ond, utan befann sig någonstans mitt på spektrat kanske?