Planerar inga barn i framtiden, men namnen Andromeda, Denise, Pandora och Anton, Johannes och är fina tycker jag.
Jag skulle välja dessa endast pga. att de är fina, kort och gott.
Har för mig att jag någon gång på den grå forntiden hade en läxa som var i stil med "varför valde dina föräldrar just ditt namn?"
Har för mig att deras svar var något i stil med följande:
De hade redan innan jag ens var tilltänkt pratat lite om namn. Om det blev en kille skulle han heta Philip, vilket de tydligen spikade direkt.
När det kom till tjejer hade de inte tänkt så långt, utan funderade mera kring/under graviditeten. Då kom de fram till att tilltalsnamnet skulle vara ovanligare, ett av de andra förnamnen ha någon släktkoppling, och det andra av icke-tilltalsnamnet skulle vara vanligt men behövde inte ha någon sentimental koppling. Just precis så blev det.
Jag har också för mig att jag fick det "ovanliga" namnet för att mamma fick veta att hon var gravid just den dagen, och den dagens flicknamn var just relativt ovanligt. Mitt andra förnamn är min mormors namn (vilket iof också är väldigt vanligt) och mitt tredje dito är bara ett väldigt vanligt namn.
Nu tror jag inte att de hade det som krav, men mina namn är väldigt internationella, och åtminstone mina andra förnamn är lättstavade. I mitt tycke är mitt tilltalsnamn lätt att stava, och så tillvida man inte lägger in några H:n "kan" det bara stavas som det låter, men jag har varit med om att det tagit typ 30 (!) försök att stava det rätt, och får ibland bokstavera det, så uppenbarligen är det inte helt uppenbart.
Tillägg för de som ev. vet vad jag heter IRL: 2001 flyttade man en massa namnsdagar, och bl.a. mitt namn flyttades från januari till oktober där det ligger nu.
Jag har haft samma läxa/uppgift! ”Tja, något skulle du ju heta”, svarade min mamma . Vis av detta har jag skapat bättre stories till mina barn . I uppgiften ingick för övrigt också att ta reda på betydelse och ursprung av namnet!