Principer för namn

Varför ger man barn mer än ett förnamn?
Vi tänkte först inte ge mer än ett förnamn, sen hittade vi ett coolt, könsneutralt släktnamn som vi kände att vi ville ha med. Jag tyckte det verkade praktiskt att ha ett könsneutralt namn att kunna använda vid behov.
Annars hade vi inte så många fler principer än att vi skulle gilla namnen.

/hastflicka som doptes till Elaine, uttalat pa Engelska, for sa lange sedan att ingen hort namnet i Sverige och alla uttalade det fonetiskt pa Svenska som det stavas. Trotts tillsagelse om hur det skulle uttalas. :banghead: /

Min farmor hade en kompis som hon pratat mycket om i alla år. ELAJNE. Jag har alltid undrat om hennes föräldrar tänkte sig ELAJNE eller Elaine (engelskt uttal).
Farmor har en kompis som heter IRENE (alltså varje bokstav uttalas även här)enligt farmor. Hum, tror det är farmor som har dålig koll...

Min farmor hade en kompis som hon pratat mycket om i alla år. ELAJNE. Jag har alltid undrat om hennes föräldrar tänkte sig ELAJNE eller Elaine (engelskt uttal).
Farmor har en kompis som heter IRENE (alltså varje bokstav uttalas även här)enligt farmor. Hum, tror det är farmor som har dålig koll...
I den årgången så var det nog Elajne, var ganska vanligt med försvenskningar av engelska (amerikanska) namn.

Irene kan uttalas både som Iren och Irene. På engelska kan det också uttalas både "Ajrin" och "Ajrini".

Jag är dödligt trött på att heta Vanilla faktiskt. Därför fick ungen ett "engelskt" namn. Jag jobbar internationellt och när chefen oavsett om den är amerikan eller fransman inte kan uttala mitt namn är det trist. Jag tänker att i dagens värld blir ungarna än mer globala så lika bra han får nåt som funkar.

Vad heter du då? Funderar och funderar men kommer inte på något som kan misstolkas till Vanilla :o

Min mormor har också en barndomsvän som heter Iren-E (med betoning på sista et), så det verkar ha varit vanligt i den äldre generationen. Mormor är född - 39.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej här kommer en liten berättelse I december kom jag på vad jag ville plugga till på Högskolan. Jag är 25 år gammal och de flesta av...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 207
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
2 016
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter