Principer för namn

Vi har under åren hunnit diskutera namn för att hålla hoppet uppe. Och vi har ett pojknamn som vi båda gillar, så blir det en pojke så hoppas vi verkligen att det är en Benjamin också :D. Annars kommer det bli svårt.
Flicknamn har vi inte lika lätt för.
Vi kommer ge släktnamn i andranamn.

Oh, här är det tvärt om - mycket lättare att komma på fina flicknamn!

Namnet skulle vara internationellt, välkänt men inte för vanligt och inte låta för bebisaktigt. Det måste passa på en vuxen person som går ut i världen och söker jobb. Nån form av pondus bakom namnet och auktoritet. Vissa namn man hör folk döpa sina barn till är jättesöta på barn men sen lite för söta till den vuxna personen tycker jag.

Håller med om att namnet ska hålla för hela livet! Däremot tror jag att namnet behöver vara ganska rejält ”barnsligt” för att det inte ska göra det, de flesta namn går att vänja sig vid rätt bra när man väl träffar en person som heter det.

Sonens namn kom till av en slump typ dagen efter jag fick veta att jag var gravid. Situationen var så komisk att vi valde att använda det som arbetsnamn. Till min förfäran så insåg jag ungefär halvvägs in i graviditeten att det skulle bli väldigt svårt att anamma något annat namn. Och det var inte ett namn jag skulle valt egentligen... Men det var så självklart när han var ute att det var en sån han var:D Det är ganska kort, bjuder inte in till smeknamn och funkar internationellt. Sen har det väl fått en uppsving senaste åren så det har blivit lite vanligare.

Jag tänker som du med religiösa namn, de går bort direkt! Och jag vill ha ganska korta namn och inte de vanligaste.

Denna gången har vi inget arbetsnamn och är bara överens om några flicknamn. Pojknamn har vi inte ett enda vi är överens om:nailbiting: Förra gången var det tvärtom?!
Jag kommer vara noga med att det är ett "snällt" namn. Blir barnet lika vilt som det vi redan har tror jag att de kan behöva lite hjälp med att tona ner så att det inte blir en riktig ligistvarning av det. Typ "jamen det är ju de där ungarna "xxx och xxx" och så kan man riktigt höra på namnen hur stökiga de är:rofl:

Vad roligt att ni fick ”dras med” det namnet sedan, jag förstår att det är svårt att vänja om från ett välanvänd arbetsnamn! :) (Våra barn har haft löjliga arbetsnamn som inte är riktiga egennamn, så det har aldrig varit ett alternativ att behålla dem här :D)

Vad är ”snälla” namn? Inte Lucifer? :D

Vad menar ni med religiösa namn? David? Rebecka?

När jag fick döttrarna så var jag säker på minst en grabb i magen så det fanns bara ett möjligt flicknamn - ut kom två tjejer, de har egentligen alldeles för lika namn och den ena har dessutom ett namn som är hopplöst internationellt sett (precis som jag har :banghead:). Pojkbarnet som kom några år senare var namnlös ganska länge men han var så himla nöjd och glad att det fick bli "den lycklige" Felix.

Religiösa namn för mig är dels centrala personer inom de stora religionerna (Jesus :D, Josef, Abraham, evangelisterna etc) men även namn med religiös betydelse typ ”gud har förbarmat sig” och liknande. Konstaterade dock i samtal med en kompis att utdöda relugioner går bra :D (i klartext, typ fornnordiska namn)

Bor i Österrike och här bestämmer istortsätt alla namn langt innan men det har inte vi velat göra.
Viktigt var att namnet fungerar bade pa svenska, tyska och med den dialekten som pratas här (därför gick allt med st bort). Det skulle helst vara ett namn som inte alla heter men alla känner igen och är lätt att uttala. Namnet fick inte heller börja pa H, det blir inte bra med ett efternamn som börjar pa H, och med ett langt efternamn ville vi ett kortare namn.

Vara barn heter Emilia, Maja, Mira och Ida.
Andra namn som fanns med var: Amanda, Isabell, Alina, Sofie.

Vad roligt att ni fick ”dras med” det namnet sedan, jag förstår att det är svårt att vänja om från ett välanvänd arbetsnamn! :) (Våra barn har haft löjliga arbetsnamn som inte är riktiga egennamn, så det har aldrig varit ett alternativ att behålla dem här :D)

Ja det är lite roligt ändå hur det blev med namnet:) Den största ångesten var väl för om det skulle komma ut en flicka, skulle vi vara tvungna att göra om namnet till den feminina varianten då liksom? Den feminina varianten skulle aldrig funka för oss utan att vi skulle börja asgarva:rofl:

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara med snälla namn... det hänger väl lite ihop med om det känns "hårt" eller "mjukt". Och vad vi har för egna associationer.
Så som @Blueberry beskriver det, "någon man vill vara kompis med" stämmer nog bra in på hur jag tänker.

Sen hade vi några andra riktlinjer, baserat på egen erfarenhet och namnsociologi :angel:
Någon man vill bli kompis med
Någon man kan bli kär i
Inte en mobbare
Inte upplagt för öknamn
(Bonus: Lillasysterns namn skulle funka bra ihop med storebrors)

Åh, vilken snyggt formulerad lista! :)

Ja det är lite roligt ändå hur det blev med namnet:) Den största ångesten var väl för om det skulle komma ut en flicka, skulle vi vara tvungna att göra om namnet till den feminina varianten då liksom? Den feminina varianten skulle aldrig funka för oss utan att vi skulle börja asgarva:rofl:

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara med snälla namn... det hänger väl lite ihop med om det känns "hårt" eller "mjukt". Och vad vi har för egna associationer.
Så som @Blueberry beskriver det, "någon man vill vara kompis med" stämmer nog bra in på hur jag tänker.

Tur att det var en pojke då! :D

Jag tror att jag förstår! Jag har själv en förkärlek för ”mjuka” namn, framför allt på pojkar.

Tur att det var en pojke då! :D

Jag tror att jag förstår! Jag har själv en förkärlek för ”mjuka” namn, framför allt på pojkar.

På tal om mjuka namn... När vi väl bestämt oss vad sonen skulle heta skickar jag det på Messenger till mamma och syster. Mammas svar? "Ska det verkligen stavas "ie" det är ju så feminint?"
:banghead::meh:

Då kanske du kan komma med ny inspiration för jag har typ noll på lager:banghead::p

Problemet är ju att det är så svårt :cautious:. Dels finns det inte så många, dels så är de som finns ofta upptagna i vår bekantskapskrets, som t ex Hugo, Anton, Noel, Elis, Vide... det finns dock 1000 trådar i frågan på Det Stora Familjeforumet :D

Problemet är ju att det är så svårt :cautious:. Dels finns det inte så många, dels så är de som finns ofta upptagna i vår bekantskapskrets, som t ex Hugo, Anton, Noel, Elis, Vide... det finns dock 1000 trådar i frågan på Det Stora Familjeforumet :D
Det forumet som alla gravida avråds ifrån att besöka:rofl:
Det ger väl sig när barnet är fött. Det kan ju till och med vara ett ickeproblem om det är en flicka:D

Religiösa namn för mig är dels centrala personer inom de stora religionerna (Jesus :D, Josef, Abraham, evangelisterna etc) men även namn med religiös betydelse typ ”gud har förbarmat sig” och liknande. Konstaterade dock i samtal med en kompis att utdöda relugioner går bra :D (i klartext, typ fornnordiska namn)

Det är jättesvårt att utesluta religiösa (kristna) namn... Med din definition går ju då bland annat följande namn bort: Isak, Rebecka, Sara, Rut, Maria, Magdalena, David, Daniel, Markus, Lukas, Johan(nes), Peter, Andreas, Christian, Kristina, Elisabet m.fl.

Det forumet som alla gravida avråds ifrån att besöka:rofl:
Det ger väl sig när barnet är fött. Det kan ju till och med vara ett ickeproblem om det är en flicka:D

Precis :D - sambon gjorde stora ögon när han insåg var jag befann mig någonstans i namnsökandet. På den ljusa sidan: om man googlar sig till de relevanta trådarna så behöver man liksom bara doppa tån i tråden, inte simma genom forumets samlade galenskaper :p

Så kallades sparven innan hon kom ut :angel:.

Det riktiga namnet skulle:
Vara någorlunda kort.
Helst inte innehålla å-ä-ö.
Inte vara supervanligt (som t.ex. Anna) men ändå så vanligt att det är självklart för folk hur det uttalas och stavas.
Inte inbjuda till tråkiga rim.
Inte krocka med efternamnet.
Funka även som vuxen (här var vårt skräckexempel ett barn vid namn Tingeling).

Vi hade två alternativ, och sambon valde vilket det blev efter födseln.
Det svåraste är dock att välja vilket efternamn hon ska få, eller om hon ska få dubbla. Mitt funkar inte alls utomlands och jag får ofta bokstavera det trots att det är ett vanligt svenskt ord på fyra bokstäver, men det kommer från min mammas sida av släkten där det "tar slut" pga att mina mostrar bytt efternamn vid giftermål, och mina halvsystrar har sin pappas efternamn. Det bärs av mindre än 1000 personer så det vore roligt att hålla liv i det. Å andra sidan är sambons efternamn ett enklare svenskt ord, som funkar internationellt, men bärs å andra sidan av fler och är tråkigare :angel:.

Det är jättesvårt att utesluta religiösa (kristna) namn... Med din definition går ju då bland annat följande namn bort: Isak, Rebecka, Sara, Rut, Maria, Magdalena, David, Daniel, Markus, Lukas, Johan(nes), Peter, Andreas, Christian, Kristina, Elisabet m.fl.

Jag vet! Det underlättar inte direkt namnletandet men för mig och sambon så är det inte ett alternativ då vi är väldigt icke-religiösa.

Enda principerna vi haft är inga wt namn och inga "hitta-på-namn". Alltså namn som typ inte finns. :grin:
Jag skulle heller aldrig få för mig att "syskon-matcha" med namn. Dvs styra in sig på en bokstav eller tema.

Vi har inte brytt oss om hur de funkar på engelska, det gör de nämligen inte.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej här kommer en liten berättelse I december kom jag på vad jag ville plugga till på Högskolan. Jag är 25 år gammal och de flesta av...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 207
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
2 016
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka