N

Nashua

Såg en liten notis i SvD om att en svenskfödd galoppör, stoet Pride, hade vunnit Hong Kong Cup. Det är ju en enorm grej!! Kan någon berätta litet mer om Pride, hennes härstamning, om hon finns i Sverige etc?

Sv: Pride

Pride är svenskägd inte svenskfödd. Ägs av Sven Hansson och tränas av Alain de Royer-Dupré.

Pride är efter Coolmore hingsten Peintre Celebre och Sven Hansson eget sto Specificity. Under senare tid har hon blivit svensk galopp största stjärna då hon i stort sett synns i media ett par gånger i veckan.

Hon startade blott 4 gånger som 2 och 3-åring med en seger i en klass D handicap på Newmarket som bästa prestation.

Som 4-åring fick hon sitt egentliga genombrott med en seger i en Grupp 3 lopp och 3:e plats i Prix Vermeille (Gr1) och även en start i Prix D'L Arc. Hon avslutade säsongen med att även vinna Grupp 2.

Som 5-åring fick svensk media upp ögonen för hästen och hon segrade i både Prix Jean Romanet och Prix Foy och slutade 7:a innan 2 andra platser följde i Champion Stakes (Gr1) och Hong Kong Cup (Gr1).

Sven Hansson tvekade sedan för att låta henne starta en säsong till som 6-årigt sto men att fortsätta henne starta är kanske det bästa som hänt galoppen i år.
Hon slutade 4:a i Prix Ganay (Gr1) i årsdebuten innan seger i Grupp 2 loppet Prix Corrida och seger över självaste Hurricane Run i Prix de Saint Cloud (Gr1) följde. En 3:e plats i Prix Foy bakom Hurricane Run och Shirocco blev upptakten för Prix D'L Arc där svensk media skrev och visade oerhört mycket om henne där hon sensationellt slutade tvåa bakom Rail Link. Hela galoppvärlden verkar dock anse att Pride var den sanna vinnaren av Arcen. Hon följde upp med seger i Champion Stakes och Hong Kong Cup, båda grupp 1 innan karriären avslutades förra veckan.Hon betäcks nu med Monsun, tysk champion avelshingst.

PS Efter jul får ni titta in på denna tråd igen så ska jag lägga upp en häftig bild.

Pride är uppfödd på Svens gård i Frankrike och kommer med största sannorlikehet att bli kvar där också. Även om Sven är skriven i Schweiz så är det i Frankrike han har sin hästgård. Som uppfödare står NP Bloodstock Ltd som är registrerat av av Sven och hans fru.

Härstamningen har du ju redan fått, men jag bifogar lite länkar med några lopp som hon gått i år, finns även fler att hitta på Youtube.

Prix de l'Arc de Triomphe

Champion Stakes

Hong Kong Cup

Hon är helt klart grym på att spurta, även om hon lade av lite tidigt i Hong Kong Cup. Det var på håret att Admire Moon inte kom ikapp.

I Arcen däremot är det synd att loppet inte var lite längre. :D Hon låg sist i sista kurvan och hade svårt att hitta en lucka men blev endast slagen med en hals.

Nu är det klart att Prides vinnarsko i Hong Kong Cup kommer till Sverige!!!! Sven har nämligen fixat så att JAG ska få dojjan :love: :)

Ni får titta in om et tpar veckor då skon har anlänt så lägger jag upp en bild.

Menar du möjligtvis Pride of Sweden på Youtube? Här har du producenten :smirk:

VA! Erik ska du?! Jag hoppas du låter din kusin få titta på den någon gång. :devil: :bow: ;) :angel:

Liknande trådar

Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 602
Senast: Lipperta
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 209
Senast: As_Vegas
·
Relationer Hej! Jag är i en relation med min pojkvän sedan 2 år tillbaka, han är 25 och jag är 23 år gammal. Jag har alltid upplevt han som en...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 303
Relationer Hur skulle du vilja definiera detta som beskrivs nedan? Under ett år, ganska så exakt har jag upplevt ett otroligt obehag utav en...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
10 227
Senast: Lurv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V