Nej, det Àr inte detsamma som kusin men det var inte det som frÄgan löd?Fast de Àr inte samma som kusin
Utan om det fanns andra typer av kusiner? Jag Àr uppvÀxt med "nÀstkusiner" och "sysslingar".
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, det Àr inte detsamma som kusin men det var inte det som frÄgan löd?Fast de Àr inte samma som kusin
Jo men om man sÀger första kusin funderade jag pÄ vad nÀsta led Àr. Jag har bara hört kusin syssling brylling. En del sÀger tremÀnning fyrmÀnning. Men det var just förste kusin jag reagerade över...Sysslingar/ nÀstkusiner/ tremÀnningar och sen finns det nog ett led till som kallas för fyrmÀnningar (?) var tvungen att googla för det sista.
Men ofta Àr man vÀl nÀrmare sina syskon och dÄ fÄr man deras barn pÄ köpet. Jag tÀnkte mer sÄ.Fast mÄnga vÀxer ju upp med kusiner som "nÀstintill syskon", sÄ jÀttekonstigt Àr det vÀl inte?
Första, andra, tredje, fjÀrde, femte, sjÀtte ⊠osv.Ok... finns det andra kusiner?
Vi anvÀnder tremÀnningar, fyrmÀnningar och sÄ vidare, första och andrakusiner och liknande har jag bara hört pÄ engelska.
Av mig fÄr inga ongar presenter om jag inte nÀrvarar pÄ kalas!
Jag har aldrig funderat pÄ slÀktskapet utan accepterar bara att de Àr -mÀnningar av nÄgot slag. Vad Àr kusiner? förÀldrars syskonbarn?Jag har aldrig riktigt lart mig tremanningar och allt vad det heter, det ar sa mycket enklare med 1:sta, 2:ndra, 3je, och sa vidare, kusin. Det makes sense!
Ok har aldrig hört första kusin mm... kusin syssling brylling...Första, andra, tredje, fjÀrde, femte, sjÀtte ⊠osv.
Förstakusiner Àr ens förÀldrars syskonbarn. (TvÄmÀnningar).
Andrakusiner Àr ens mor/farförÀldrars syskons barnbarn. (TremÀnningar. VÀl?).
Syssling, brylling etc Àr andra benÀmningar pÄ samma sak men jag vet inte vad det motsvarar.
Jag tycker det Àr enklast att sÀga första, andra, tredjekusiner osv.
Mina sysslingar Àr pappas kusiners barn brylling Àr pappas kusiners barnbarn...Jag har aldrig funderat pÄ slÀktskapet utan accepterar bara att de Àr -mÀnningar av nÄgot slag. Vad Àr kusiner? förÀldrars syskonbarn?
Edit: det var just vad @Rosett skrev, ja.
Oavsett har vi aldrig varit noga med nÄgoting sÄdant i vÄr familj, jag vet inte vad mina nÀrmaste kusiner heter eller vad de gör, men jag Àr nÀra med fyrmÀnningarna (utan att ha nÄgon aning om hur vi Àr slÀkt. Det var vÀl nÄgon mormors pappas syster?)