Presenter till julklappsspel

Artax

Trådstartare
I min familj och släkt ska vi i år testa att ha julklappsspel på julafton istället för att köpa julklappar till varandra som vanligt.
Ni som provat julklappsspel tidigare, vad köpte ni och vad hade ni för maxsumma? Vilka åldrar var personerna i sällskapet?

Vad är det roligaste du fått? Och det tråkigaste?

Vi har kört julklappsspelet i ca 5 år nu

Åldersspann ( efter hur gamla vi är i år): 20-86
Presenter: 3st presenter för 150kr totalt.

Första året körde vi bara en present/person, men då blev många utan. Med tre paket var, slutar spelet med att alla fått i alla fall nåt.

Jag tycker konceptet är bra, men... presenterna blir tråkiga. Det slutar ofta med tex trisslotter och godis. Så även om spelet i sig är roligt, så blir presenterna tråkiga för att de behöver vara så neutrala.

Vi kör inget spel per se utan lottar bara ut ett paket per deltagare. Lat som jag är så gör jag sedan ett par år tillbaka hemmagjord marmelad till alla vuxna som förväntar sig present, inkl spelarna. Förra året skickade jag med en bit god mögelost också, i år funderar jag på att göra hembakt knäcke.

Själv har jag fått ett par flaskor vin, en hög dvd-skivor (som jag gav vidare då jag inte har någon dvd-spelare) och en god olivolja. Vi är inte så om oss och kring oss med presenter mellan oss vuxna utan man lägger tankekraften på småbarnen.

Vi är i år 24-82 år gamla.

Vi kör julklappsleken på kvällen den 23:e när vi smakar skinkan. Vi spelar med två tärningar, två lika och man får ta ett paket från högen eller stjäla från någon annan. 10 min med inslagna paket, och sedan öppnar vi och kör 10 min med öppnade paket. Händer oftast att någon blir utan, men eftersom det blir lite paket på julafton också så gör det inget.
Ett paket var för 100 kr, åldrar 35-75 (endast de vuxna är med, barnen är för små ännu, de får förutbestämda paket). Exempel på paket som varit populära de senaste åren har varit laptopkudde, LED-ljuslykta, almanacka, hopfällbart grillspett, spargris och reflexer. Vi provade med 50 kr första året, men det är väldigt svårt att hitta något roligt/användbart som passar de flesta för den summan. Vi undviker att köpa lotter då risken är att det blir flera likadana paket.

Till julafton drar vi vuxna lappar med namn och köper då två julklappar var, en för 300 och en för 100. I år får min svåger handskar (300) och min mamma fina ljus (100). Barnen är inte med, de får julklappar som vanligt. Detta inom vår familj, vi firar julafton med två andra familjer, men vi ger sällan till varandra utom till barnen.

Vi kör julklappsspel.
Alla köper 1 present var för runt 300:-
Ingen blir utan present och för 300 kan man ändå köpa något vettigt.
Vi som är med är i åldrarna 23-55 just nu (tidigare var även sambons mormor med, men hon gick bort i våras 80+ år)

Tidigare har jag köpt:
Eltandborste med tandkräm
En låda med öländska delikatesser
En popcornmaskin
En värmefilt

I min familj och släkt ska vi i år testa att ha julklappsspel på julafton istället för att köpa julklappar till varandra som vanligt.
Ni som provat julklappsspel tidigare, vad köpte ni och vad hade ni för maxsumma? Vilka åldrar var personerna i sällskapet?

Vi har kört i ett par år nu med mannens familj och min pappas sida. I år är första gången med min mors sida dock.

Helt underbart :love:

Vi kör så att varje person köper 2 julklappar för minst 50kr styck. Vi har inte satt någon övre gräns men det är underförstått att det bör ligga där någonstans.

Paketen får inte vara ngt skräp och ska fungera för så många som möjligt vid bordet. Det blir lite finurlande helt enkelt.

När vi spelar har alla sina 2 paket framför sig. Vi sätter en timer på 10min och person A kastar tärningarna (2st). Visar någon av dem en 5:a så får A befalla två andra att byta paket med varandra (även vilka paket som ska bytas). Får A en 6:a ska A byta ett av sina paket mot någon annans (återigen väljer A vilket paket). Slår A en 5:a och en 6:a så sker båda delar. Därefter är det B:s tur osv.

Så håller vi på tills timern ringer och alla slutar alltså med 2 paket framför sig. Därefter öppnar vi i turordning.

Vi är bara vuxna (barn får julklappar som vanligt). Åldersspann har väl som mest varit 22-72 år.

Bästa sakerna (mest minnesvärda)
Hemmagjord shot
Hemmagjort godis
Sällskapsspel som spelades senare på kvällen
Dörrstopp i form av en apa
Broddar till skorna

I år kommer vi fira jul först med min mors sida och sedan med min pappas sida så det blir totalt 4 julklappar jag måste köpa (utöver till barn) istället för dryga 30.. Som sagt, helt underbart :love:

Vi köper för 50-100 kr, valfritt antal paket men ju fler desto roligare :)
Vi kör dock utslagspoker istället för tärningar hos mamma (firar jag med pappa och den sidan släkten är det tärningar och 2 paket 50 kr st) .
Den som vinner får ta ett paket och sen dela nästa runda men får inte vara med själv. Kan bli några vändor beroende på antal paket, oftast blir det två vändor så alla får två paket var. Kan vara allt möjligt i dom och ofta blir det byte efteråt mellan varandra :) Brukar inte förekomma ätbart eller lotter här.
Många av paketen förra året kom från butiken TGR, där finns det mesta :p

Vi köper 4paket var för 50:-/st. På 1 och 6 får man ta en paket och det går varvet runt tills paketen är slut. Sedan stjäl vi från varandra på 1och 6 under 5min:)
Vi som är med är från 35-90år, paketen är en blandning av nyttogrejer och skoj.
Jag har fått alltifrån reflexväst till karamellbikini:D

Blir många skratt! Barnen i familjen får vanlig julklappsutdelning:up:

Vi kör plojgrejer blandat med fint. Den som får servetter och damstrumpor får nöja sig med det liksom ;) Även tillåtet att lägga en minisak i en jättelåda full med papper. Spännande ska det ju vara, vi brukar gapskratta mest hela spelet :)

Vi kör plojgrejer blandat med fint. Den som får servetter och damstrumpor får nöja sig med det liksom ;) Även tillåtet att lägga en minisak i en jättelåda full med papper. Spännande ska det ju vara, vi brukar gapskratta mest hela spelet :)
Klart det ska vara skratt!! Det är ju hela grejen:D

Vi köper en julklapp för cirka 300kr. Och sen får man byta med någon när man slår ett eller sex, alla får alltså en julklapp och ingen blir utan.
Vi är mellan 29 och 92 år gamla i år.
Förra året fick jag ett sällskapsspel jag själv hade köpt, föredrog det framför många av de andra klapparna :D

Har spelat det med exets familj
3 paket per person en del köpte fler för max 100 kr per julklapp
Spelade tärning
Jag blev utan 3 år i rad och inga julklappar från exet på jul heller så tyckte väl det var rätt trist.
Allt möjligt köptes fotoramar, skruvdragare, trisslotter osv

:angel: Vi brukar köra julklappsspelet typ på annandagen med svägerskans familj, då gör vi oss av med presenter vi aldrig ville ha. :D Fast vi brukar blanda upp det med bra presenter också, så man får försöka fundera på vilka paket man ska våga ta. :D

Valfritt antal paket för 100 kr på två julfiranden.

Jag beställde igår, det blev en tubklämma, en fästingplockare (med förstoringsglas, alla har hund på det stället), reflextofs och en fin termometer för utomhusbruk. Sen innan har jag köpt kakburkar på plåt från Iittala på extremrea som jag ev också lägger till klappleken.

Jag brukar satsa på kul och användningsbara köksgrejer, tex förra året köpte jag en jordgubbssnoppare för typ 40 spänn som tydligen är jättebra. Och sen gillar jag typ reflexer i snygg tappning, sånt som alla behöver men kanske inte köper.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 065
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 863
Senast: Oh_really
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 194
Senast: Thaliaste
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
809
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama