Presentationstråd

Sv: Presentationstråd

Ja, finns många efter Troll Jahn har jag märkt. Samma med Pål Best (Ellys morfar). Min förra häst Itera betäcktes med både Pål Best och Pålex K faktiskt. Fina hästar blev det. :)

Har träffat Pålex K, Rolex K och deras mor Smulan när de stod i Luleå hos Lasse Eriksson. Prakiserade där ett tag.

evis skrev:
Ah det kunde ju missuppfattas - men Trollfuxa är efter Troll Jahn ja. Jättenära släkt är de förstås inte.... :) Och delar släktskapet med ganska många kbltravare därute också.

(jag borde låta bli koffein tror jag - otroligt svamlig ikväll....
Edit: snokade i hennes stam och ser att Pålex K och Rolex K kommer från samma möderne. Intressant stam hon har!)

OlleAtlas skrev:
Här gosar vi i hagen, inte så tjusigt med flugmasken kanske.

HrekkurKelar.jpg

Öhh, vem har flugmask, du eller hästen?? :rofl:

sorry, kunde inte låta bli! Vikket härligt hårsvall!!!! :)

TKD skrev:
Öhh, vem har flugmask, du eller hästen?? :rofl:

sorry, kunde inte låta bli! Vikket härligt hårsvall!!!! :)

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Tihi, det har jag inte tänkt på förut. Men vi båda, såklart!

Ibland, då det blåser ser vi nog ut som en blind som leder en blind. Hår framför ögonen, bägge två. Men i motvind! Då ser vi!

OA

Här är jag. Tyvärr har jag ingen ridbild på mig och hästarna. Dels på grund av skador och sjukdomar hos hästarna och dels för att jag helt enkelt inte blivit fotad;) :mad: . Glorfindel är i alla fall frisk.

Jag och Norolinde kallblodstravarsto efter fröyding och lilla märta (Ursäkta mössan :o )
pic.php

En till bild på Norolinde:
pic.php

Glorfindel Kallblodstravare vallack efter Pål Lunar och Vina blanca
pic.php

pic.php

Ivanhoe (Mumin) Fjording okänd stam, vallack
pic.php

Hälsningar Magdalena

Menade du mina hästar, så tack så mycket!! Eller det är ju inte jag som ska tacka, men jag är bara så glad att jag kan ha dem!! Tack det samma förresten. Speciellt den bilden då du och din häst myser i hagen! :) ser så härligt ut!

Norolinde köpte jag av en hästskojare (visste det inte då...:crazy: ) via telefon...

förresten till er alla som har presenterat er, ni har så fina hästar!!:love: :love:

Magdalena

Wow....

Den var verkligen snygg! Det ser ut som om den vet om det också ;)

Jag har en bakgrund som kallblodsryttare/-kusk då jag höll på en hel del med trav när jag var yngre och från travet blev det ridning på kallbloden som inte gick på trav och sen blev det mer och mer ridning. Vi har tre ruskigt fina kallblod i stallet där jag står och det är verkligen mycket häst för pengarna - på alla sätt!

Lycka till med hästarna och hoppas att alla skador ordnar sig.

/Camilla - även jag med häst som precis blivit frisk och börjar komma igång igen, så jag vet hur det är...

Ja, han är faktiskt mycket speciell. Han måste till exempel smaka på allt, här om dagen var det sopkvasten, som skulle hållas i och svängas med...:D

Vad roligt att du har varit travkusk:) Att du vågade, jag skulle aldrig våga. Vad tränar du i nu?

Jag håller med de kräver mycket men man får så mycket igen!
Tack! Ja, det är så tråkigt och jobbigt att veta att hästen har ont.. roligt att du börjat sätta igång din häst igen! Hoppas det går bra:)

Magdalena

Jisses, ett telefonköp! Vad modig du var. Hur kommer det sig att du vågade?

OA

Jag har varit träningskusk - inte kört tävlingar, bara snabbjobb på bana och så, vilket kan vara nog så spännande när alla glada amatörer samlas på banan en lördag... ;)

Men min kompis som höll på samtidigt fortsatte och tog licensen och hon har kört sådär ett 15-tal lopp men har bokstavligen sadlat om och rider nu western, visserligen på en korsning varmblod/paint! :)

Nu tränar och tävlar jag mestadels distansritt men även western och någon enstaka dressyrtävling. Distansridningens grundträning är ju samma som grundträningen för travare så den utveckligen är helt logisk.

/Camilla

Tack!
Klänningen är hemmagjord.
Jag tror att vi lånade mönster från en bekant som gjort något liknande, gjorde om mönstret efter den skiss jag hade och sedan sydde min mor hela spektaklet. Morsan är gammal utbildad sömmerska, själv kan jag inte sy någonting.

OlleAtlas skrev:
Jisses, ett telefonköp! Vad modig du var. Hur kommer det sig att du vågade?

OA

Ja vad fick mig att göra det? Det har jag frågat mig själv många gånger den här hösten....

Det började att min granne frågade mig om jag ville köpa hennes dräktiga kallblodstravarsto (dräktig med arabhingst) men det blev för mycket för mig så jag sade nej. Jag hade egentligen bestämt mig att inte köpa häst:angel: Men så hittade jag en annons på bukefalos att ett tvåårigt sto, svart och kallblodstravare var till salu. Det var så långt uppe i landet så jag kunde inte titta på henne. Och då flög något i mig. Jag skulle HA den hästen. Vet inte varför hade inga egentliga rationella skäl för utan alla emot (dålig ekonomi, två hästar, studier och inte så mycket tid) men så lät han ganska trovärdig och så handlade jag innan jag tänkte (tala om att vara lättlurad:angel: ). Så vips var det gjort. Tre dagar senare stod hon på gården. Tre dagar efter hon kom skadade hon hasen väldigt allvarligt :cry: men jag tänker fortsätta att hoppas på det bästa!! :banana: och sedan fick jag veta att förutom att han inte skött henne (vilket jag kunde se själv,kunde spela harpa på revbenen...:crazy: ) eller någonsin avmaskat henne så hade han inte betalat levande fölavgiften (7500kr) eller registrerat henne! Hu, den här hösten har inte varit rolig. Men hon lever i alla fall och hon är underbar om än tempratmentsfull!;) Hon är min stjärna!:) :banana:

Så egentligen vet jag inte varför jag gjorde det och hur jag vågade, är egentligen mycket rädd och försiktig av mig. :o

magdalena

De hästar som det är tänkt att man ska ha brukar komma till en hur man än kämpar emot. ;)

Japp, jag såg annonsen på min nuvarande häst på buke säkert 5 gånger innan jag jag ringde på den.. Jag tänkte hela tiden att "är inte den där såld än..." Och sedan ringde jag, vet inte ens varför, förmodligen för att mamma och pappa satt en pengagräns och han var billig.

När jag väl provred var det som att hitta hem.

Jag skulle INTE ha en häst med mkt vitt (han är skäck) och jag ville ha ett halvblod (han är irländsk korsning). Jag ville ha en brun häst. :D Jag ville ha en dressyrutbildad häst, han kunde gas och broms och hade en hel del skit med sig i bagaget.

Allt blev verkligen tvärt om, men alldeles alldeles underbart!

Lord Owen skrev:
Japp, jag såg annonsen på min nuvarande häst på buke säkert 5 gånger innan jag jag ringde på den.. Jag tänkte hela tiden att "är inte den där såld än..." Och sedan ringde jag, vet inte ens varför, förmodligen för att mamma och pappa satt en pengagräns och han var billig.

Jag skulle INTE ha en häst med mkt vitt (han är skäck) och jag ville ha ett halvblod (han är irländsk korsning). Jag ville ha en brun häst. :D Jag ville ha en dressyrutbildad häst, han kunde gas och broms och hade en hel del skit med sig i bagaget.

Helt otroligt och en härlig solskenshistoria:banana:

Lord Owen skrev:

Helt otroligt roligt helt enkelt! :banana: Ibland undrar jag om det är ett okänt sinne som styr hästköp ibland....:cool:

Ja, kan bara instämma. 1998 var jag helt inne på att köpa häst. Var då engagerad i ridskolan och red ibland en havlblod/arab-korsning som var otroligt vacker och som jag fastnade kanske mest för genom att hon var otroligt svårlastad och jag blev den som fick jobba med detta (och lyckades!) vilket gjorde att vi kom nära varandra. Så bestämde jag mig för att köpa henne, men lät min ET kolla henne först. Aj, aj, aj. Något fel i ett framben som hon klart avlastade. Jag avstod köpet trots brustet hjärta och några månader senare var hon utdömd för kroniskt fång. Jag lastade och körde henne till slakteriet - då tog lastningen 10 minuter...

Så åkte jag till Stockholm till min tränare och provred två 4-åriga arabfröknar som var galopptränade. Den ena var urvacker men passade inte mig i temperamentet, den andra var egentligen ganska ful med ett stor knöligt kors men passade mig som hand i handske i ridningen. Veterinärbesiktade och hon var halt diagonalt.... Hade hon visat böjprovsreaktioner båda fram eller så hade jag nog köpt henne ändå, eftersom det kunde vara anpassning till galoppträningen, men diagonalt... :(

Så då var vi inne i slutet av juli och jag gav upp hästletandet - jag tänkte vänta till nästa år istället. Men då mailde en kompis mig en annons (här på Buke fast då hette det Stallet) på en 3-årig arab bara ca 15 mil bort. 3 år?? Jag skulle ju ha en inriden häst... Nåja, han var billig och det var nära så jag åkte och kollade i mitten av augusti. Han gick tillsammans med fyra andra araber (tre unghästar och hans mamma) i en stor beteshage. Uppfödaren tog med en longerpisk och fick dem att springa runt och visa upp sig och det gjorde de med besked. 3-åringen showade mest men när han sprungit med flocken ett par varv, lämnade han dem, travade rakt fram till mig och lade pannan i min mage. Där, exakt DÄR, köpte jag Spirre.

Spirre har exteriöra och muskulära problem ända sedan unghäståren, han har för kort rygg och för veka kotor för att vara någon elithäst i distans, men han är en helt otroligt individ och passar utmärkt som tävlinghäst. Så jag är glad att det blev han ändå, men nästa häst ska ha bättre exteriör! *tror, jag, ja*

/Camilla

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 879
Senast: fio
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
327

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern

Hästrelaterat

Omröstningar