G
Glorfindel
Sv: Presentationstråd
Ja, vad konstigt egentligen! Ett bevis på att det måste vara något annat som styr ibland... Vad vackert att han kom fram så där...
Camilla_H skrev:Ja, kan bara instämma. 1998 var jag helt inne på att köpa häst. Var då engagerad i ridskolan och red ibland en havlblod/arab-korsning som var otroligt vacker och som jag fastnade kanske mest för genom att hon var otroligt svårlastad och jag blev den som fick jobba med detta (och lyckades!) vilket gjorde att vi kom nära varandra. Så bestämde jag mig för att köpa henne, men lät min ET kolla henne först. Aj, aj, aj. Något fel i ett framben som hon klart avlastade. Jag avstod köpet trots brustet hjärta och några månader senare var hon utdömd för kroniskt fång. Jag lastade och körde henne till slakteriet - då tog lastningen 10 minuter...
Så åkte jag till Stockholm till min tränare och provred två 4-åriga arabfröknar som var galopptränade. Den ena var urvacker men passade inte mig i temperamentet, den andra var egentligen ganska ful med ett stor knöligt kors men passade mig som hand i handske i ridningen. Veterinärbesiktade och hon var halt diagonalt.... Hade hon visat böjprovsreaktioner båda fram eller så hade jag nog köpt henne ändå, eftersom det kunde vara anpassning till galoppträningen, men diagonalt...
Så då var vi inne i slutet av juli och jag gav upp hästletandet - jag tänkte vänta till nästa år istället. Men då mailde en kompis mig en annons (här på Buke fast då hette det Stallet) på en 3-årig arab bara ca 15 mil bort. 3 år?? Jag skulle ju ha en inriden häst... Nåja, han var billig och det var nära så jag åkte och kollade i mitten av augusti. Han gick tillsammans med fyra andra araber (tre unghästar och hans mamma) i en stor beteshage. Uppfödaren tog med en longerpisk och fick dem att springa runt och visa upp sig och det gjorde de med besked. 3-åringen showade mest men när han sprungit med flocken ett par varv, lämnade han dem, travade rakt fram till mig och lade pannan i min mage. Där, exakt DÄR, köpte jag Spirre.
Spirre har exteriöra och muskulära problem ända sedan unghäståren, han har för kort rygg och för veka kotor för att vara någon elithäst i distans, men han är en helt otroligt individ och passar utmärkt som tävlinghäst. Så jag är glad att det blev han ändå, men nästa häst ska ha bättre exteriör! *tror, jag, ja*
/Camilla
Ja, vad konstigt egentligen! Ett bevis på att det måste vara något annat som styr ibland... Vad vackert att han kom fram så där...