Present till babyshower?

StandByMe

Trådstartare
En vän ska ha sitt första barn och jag ska då iväg på min första babyshower. Vad tycker ni, som redan är föräldrar, är bra idéer på att ge som present? Jag vet att hon redan har en babysitter och en bärsele. Funderar på en bärsjal också, är det en bra idé tror ni? Vilken sort i så fall och vad kostar de ungefär? Tar gärna emot fler tips, behöver fler presenter då vi är några stycken som ska gå ihop.

Tack på förhand!!

Sv: Present till babyshower?

Ergobaby är en poppis bärsele som är rätt dyr i inköp. Blöjor går alltid åt om du behöver "fylla ut" antalet presenter.

En trikåsjal passar till nyfödda. Vi har en Tricot slen.

Då kan ni ha som aktivitet på babyshowern, att lära sig knyta sjal. Om mamman eller pappan inte får instruktioner hur man knyter blir den nog inte speciellt mycket använd. Personalen där ni köper sjalen brukar kunna visa hur den ska knytas.

Förlåt en dum fråga, men vad är en babyshower? Låter som en exklusiv tillställning om det inte räcker med ett klädesplagg eller gosedjur e d som present...

Det är min uppfattning också efter att jag såg att det var en på hollywoodfruar som hade en men det beror nog på vem som har den. Det är väl lite lekar, fika, lyckönskningar och presenter tror jag?

Lite otäckt tycker jag som är "vidskeplig" på så sätt att man trodde folk inte gärna ville ha världens grej o grattis innan om allt går fel (vilket är vanligare sent än man skulle kunna tro). (Hoppas folk frågar först, jag skulle blivit vansinnigt arg och skräckslagen. Hämtade vagnen efter födsel.)

(Men jag förstår ursprunget (USA) som tydligen var att äldre kvinnor i trakten samlades en kväll och gav råd o tips till en blivande mor.)

Bärsjal var ett jättebra förslag. Det hade jag blivit jätteglad för.
Annars kanske lite kläder till bebis, nappar, filtar.
Eller ett babynest.

Hålls alltså den här tillställningen innan barnet ens är fött? Har aldrig hört talas om fenomenet förr.

Jo exakt, hade den hållits efteråt så känns ju presenter mer sjävklara :) som en födelsedagsfest för en liten kanske.

Traditionally, baby showers were given only for the family's first child, and only women were invited. The original intent was for women to share wisdom and lessons on the art of becoming a mother.[citation needed] Over time, it has become common to hold them for subsequent or adopted children. It is not uncommon for a parent to have more than one baby shower, such as one with friends and another with co-workers.

Baby showers are an alternative to other European celebrations of nativity such as Baptisms. However, these can tend to be less materialistic as what is commonly known as a baby shower in the twenty-first century.

According to etiquette authority Miss Manners, because the party centers on gift-giving, the baby shower is typically arranged and hosted by a close friend rather than a member of the family, since it is considered rude for families to beg for gifts on behalf of their members.[2] However, this custom varies by culture or region and in some it is expected and customary for a close female family member to host the baby shower, often the grandmother.[citation needed]

There is no set rule for when or where showers are to be held. The number of guests and style of entertainment are determined by the host. Most hosts invite only women to baby showers, although there is no firm rule requiring this. If the shower is held after the baby's birth, then the baby is usually brought, too. Showers typically include food but not a full meal.

Some hosts arrange baby-themed activities, such as games to taste baby foods or to guess the baby's birth date or sex.

Guests bring small gifts for the expectant mother. Typical gifts related to babies include diapers, blankets, baby bottles, clothes, and toys. It is common to open the gifts during the party.

A possible decoration or gift is the baby diaper cake. To make one, diapers and other typical baby supplies are arranged to look like a tiered wedding cake.

Fast det verkar ju inte direkt vara small gifts då.

Källa wiki. Jag har aldrig stött på någon i verkliga livet, bara hört talas om dem på internet.

Senast ändrad:

Den enda jag hört om träffades man och bjöd på tårta, tramsade och flamsade som typ möhippa. Eventuella presenter var till blivande mamman (presentkort på barnvakt, mysiga duschgrejer och annat "joll".
;)

Lite otäckt tycker jag som är "vidskeplig" på så sätt att man trodde folk inte gärna ville ha världens grej o grattis innan om allt går fel (vilket är vanligare sent än man skulle kunna tro). (Hoppas folk frågar först, jag skulle blivit vansinnigt arg och skräckslagen. Hämtade vagnen efter födsel.)

(Men jag förstår ursprunget (USA) som tydligen var att äldre kvinnor i trakten samlades en kväll och gav råd o tips till en blivande mor.)

Och jag blev ordentligt sårad av min svärmor som förklarade att hon var så sugen på att köpa bebiskläder men var för vidskeplig "utifall att något skulle hända. Jag var nästan 30v gången och väntade ett barn, inte ett missfall....

Och jag blev ordentligt sårad av min svärmor som förklarade att hon var så sugen på att köpa bebiskläder men var för vidskeplig "utifall att något skulle hända. Jag var nästan 30v gången och väntade ett barn, inte ett missfall....

Det förstår jag verkligen!!! Men detta med babyshower tyckte jag verkade väldigt hajpat, inte minst om presenterna förväntad vara i prisklass med bärsele eller babysitter.

Jag kan förstå svärmor oxå, själva hade vi typ inget (jo ett banyskydd o två uppsättningar kläder, typ) när vi väntade första barnet för jag "vågade" inte handla innan han tittat ut,en din svärmor kunde ju hållit tyst o sen shoppat loss när bäbisen kommit ut.

Senast ändrad:

Ja det är lite Housewife över babyshowergrejen, men vad jag förstod var de flera som skulle gå ihop om en present och då är det ju kul att kunna komma med något användbart. :-)

Ur svärmor hoppar det grodor lite titt som tätt, börjar vänja mig men just den gjorde lite ont.

oj, många tankar och "känslor" som rördes upp här.

Har aldrig heller varit på babyshower förut, kanske mest för att det är min första vän som får barn. Jag vet inte vad som förväntas köpas egentligen, men precis som skogstrollet sa så är vi flera (fyra stycken) som tänkte gå ihop och då räcker ju pengarna till något lite dyrare. Men hittar vi inte på något bra blir det väl det vanliga - kläder, gosedjur osv..... Tack för tips om babynest också, var en bra idé. Samtidigt är jag lite skeptisk till att köpa massa sådana saker egentligen - man tänka mig att man inte vet vad man har användning för innan barnet har kommit. kanske bättre med nappar, kläder osv som man vet kommer till användning?

min vän är inte vidskeplig utan har redan införskaffat vagn, bärsele m.m. men annars var det en bra invänding =)

Sårad? Varför det, skulle det varit ditt fel om det blev så? (Jag skulle inte blivit sårad så det är nog bara att ni är olika, hon kan inte menat att vara sårande -åh jag skulle så gärna köpa men är rädd att det för otur med sig. Fast om hon sa det på fel sätt så blir det såklart helt fel, att antyda att ngt skulle gå fel är ju att skrämma upp!)

Det kanske är fel sak att säga till någon annan, men det är en typ av vidskeplighet som är vanlig i Sverige, (som jag har lite av själv) att just med barn kallar man på oturen -nästan ber om att någonting ska gå fel, om man köper för mycket innan födseln. (Jag kan verkligen förstå om en svärmor inte vill kalla på otur för sin svärdotter även om hon vet att det är ren dum vidskeplighet.) Men det har väl iofs ändrats, vissa verkar ju köpa o planera innan ens vecka 12 nu (när riskerna är runt 1/3)

(Sedan händer det saker oftare och senare än man tror. Först nu har man börjat forska på orsakerna till sena missfall, efter vecka 30, för man vet inte alls varför de sker. Vet inte om de egentligen hade riktig statistik på det heller.)

Senast ändrad:

Läste en etikettsspalt från USA igår, de verkar ganska presentgalna. Pinsamt.

Får se om jag minns, för ett bröllop.

Förlovning -presenter o middag
Möhippa - sexiga presenter
Köksthe- kökssaker i present
Bridalshower- hushållspresenter tror jag (tror att man egentligen ska ha shower eller tea men att vissa kör på båda)
Hitta klänningen party (men det kanske inte är presenter där bara att alla väninnor ska vara med och godkänna klänningen som party i affären?)
Houswarmingparty - presenter för hushållet (man flytter väl ofta om man gifter sig i ett land där man helst inte är sambos innan bröllopet.)
Bröllop-bröllopspresenter

ett år senare
Babyshower -presenter till baby innan barnet fötts
och så presenter när barnet fötts.

Vet inte om jag skulle ha råd att ha många väninnor i USA :D
(Fast det är nog inte så vanligt eller så som det "ska" vara, etikettsdamen tyckte det lät som ngn sorts vänskapsskatteinbetalningar)

Och så var det någon som frågade om hon kunde skicka meddelanden om att hon skulle gifta sig till sin systers väninnor så att de också kunde skicka presenter till bröllopet, men hon ville helst inte bjuda dem ;)

Senast ändrad:

Sårad? Varför det, skulle det varit ditt fel om det blev så? (Jag skulle inte blivit sårad så det är nog bara att ni är olika, hon kan inte menat att vara sårande -åh jag skulle så gärna köpa men är rädd att det för otur med sig. Fast om hon sa det på fel sätt så blir det såklart helt fel, att antyda att ngt skulle gå fel är ju att skrämma upp!)

Därför att jag innan min första graviditet hade två missfall, vilket hon vet om. Detta är min andra graviditet och jag hade (förstås) redan gått och oroat mig massor och när v.30 närmade sig började jag kunna slappna av och se fram emot att få barn igen. Jag blev sårad därför att jag tolkade kommentaren som en "varning" att inte ta ut någon glädje i förskott, för det kan ju gå fel. Jag blev sårad därför att när hon sa så stod vi framför torklinan ute och jag visade några söta plagg jag precis köpt och fått från min egen mamma.
Jag väntar som sagt ett barn, inte ett missfall, och behövde verkligen ingen "hjälp" med att minnas att skit kan hända. Man kan inte andas ut efter att barnet är fött heller för en del dör i plötslig spädbarnsdöd, den oron släppte runt 18 mån förra gången. Så då är frågan när man egentligen ska "få lov" att börja glädja sig och sluta oroa sig...?

Samma kvinna som igår på sonens kalas gratulerade mig för att jag haft så komplikationsfria graviditeter hittills och tyckte att jag har haft sån tur som haft det så lätt, och det är lååångt ifrån sanningen... Men hon väljer att inte se det för hennes egna barn har det ju så mycket värre vilket hon ägnade halva eftermiddagen åt att beskriva. (Hon är styvmor till min sambo.) Det här är kvinnan vars dotter flyttade med familj till andra sidan jordklotet med första barnet i magen och hon lägger 10 000-tals kr på att åka dit och hälsa på och är borta i månader, men tycker det är synd att VI bosatt oss så långt borta för annars hade hon kunnat hälsa på oftare vilket hon aldrig missar att påpeka för oss (1h 15min resväg med bil)...

Senast ändrad:

Jag väntar som sagt ett barn, inte ett missfall, och behövde verkligen ingen "hjälp" med att minnas att skit kan hända. Man kan inte andas ut efter att barnet är fött heller för en del dör i plötslig spädbarnsdöd, den oron släppte runt 18 mån förra gången. Så då är frågan när man egentligen ska "få lov" att börja glädja sig och sluta oroa sig...?

Får, man får väl göra det som man vill. Din svärmor kan väl inte ha åsikter om när du ska oroa dig och inte. Hon kanske bara råkar säga vad hon tänker och hon är naturligt nervig? håller med om att det är klumpigt att varna för att någonting kan gå illa (det är ngt annat än att inte vilja dra otur över).

Jag är nog fel person att fråga om oro och när man ska glädja sig. Jag oroade mig hyggligt mycket till 4 månaden ungefär, dvs när barnet var fyra månader, andades ut när det var 8 mån. Men slutade vara väldigt skeptisk vid första ultraljudet (i v 9, då det faktiskt var ett foster) andra gången vi försökte (efter missfall tre månader tidigare). Men jag var glad samtidigt som jag blev nervös om barnet var stilla i magen ett par timmar.

(Men folk är olika och olika kraftfulla, den där berg och dalbanan av total lycka i molnen och krascha i total avgrund klarar jag inte av, det verkar kräva så extremt mycket. Det känns bättre att långsamt glida ned i sorg över ett missfall (som man visste hade 1/3 sannolikhet) och långsamt åka upp på glädjen av att det blev graviditet igen och hålla tummarna.)

Om hon är allmänt dum och irriterande så är det väl klart att det lägger lök på laxen vad hon än säger. Men folk är lite sådär (Lite som egna släktingar som vill att vi ska bosätta oss nära, föreslår lägenheter, när vi inte har råd att bo i deras område. Det är ca 10 min bil till oss nu. Folk är lite självupptagna och säger vad de tänker utan att hejda sig. Jag med.) hoppas du stampar till henne ibland och fräser ifrån. Hade en sådan släkting när jag växte upp (nu är hon för gammal för att vara lika hemsk, att vara bastant och bossig med henne var det enda som hjälpte. (två svärdöttrar (husfruar) lyckades, två (de mjukare mer karriärinriktade) höll sig borta, själv är jag dotter o styvdotter till de som höll sig borta)).

Senast ändrad:

Vet inte egentligen, jag googlade när det dök upp i artikeln.

Kitchen tea: när man bjuder in sina närmsta för att de ska kunna ge en presenter till köket. (och sitta i köket och äta kakor). Jag ägnade typ tre sekunder åt det så det är bäst att googla själv om man vill veta egentligen. Använde två sekunder för att kolla vad "right dress!" (eller vad det hette) partyt handlade om så det vet jag knappt heller (men det verkade som att brudklänningsbutiken kunde köra ett litet party då).

Tror det är ett alternativ till mer flashiga Bridal Shower men att då vissa kör på båda?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 047
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 942
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 622
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar