Present med ingen budget

MJLee

Trådstartare
Min pappa fyller jämt i slutet av februari. Mina syskon som har en helt annan ekonomi än jag kommer att ge honom riktigt fina (och dyra) presenter. Som exempel, när han fyllde 65 fick han en resa till Formel 1 i Ungern. Min ekonomi är i princip icke existerande. Känns så sunkigt att inte kunna ge honom något riktigt bra. Alla i familjen vet om vilken slags ekonomi jag har så det är egentligen inte problemet.

Har någon förslag vad jag kan ge som inte kostar mycket (så lite som möjligt). Det är vid punkten att jag inte vill närvara, men vet hur ledsen han skulle bli då.

För mig låter det lite konstigt, kan ni inte ge presenten tillsammans även om du "bara" står för att köpa kortet?
Jag förstår att du kanske inte kan ge det förslaget.

Jag hade sagt bio och popcorn en annan dag om du har möjlighet. Eller en kaffe och gå på museum? Många museer är gratis.

För mig låter det lite konstigt, kan ni inte ge presenten tillsammans även om du "bara" står för att köpa kortet?
Jag förstår att du kanske inte kan ge det förslaget.

Brev, kort, rim och presentkort på hemlagad middag/filmkväll för er två? Vill du ge någon present till så ett vin som kan passa till er middag?

Jag hade sagt bio och popcorn en annan dag om du har möjlighet. Eller en kaffe och gå på museum? Många museer är gratis.

Bra idéer men ingenting som fungerar för min pappa. Det är lite speciellt - han har en riktigt bra pension. Jag vet att han inte skulle bry sig det minsta om jag inte gav honom någonting. Konserter och museum bryr han sig inte om och går dessutom ofta med sin fru. Han gillar vin, men i en helt annan prisklass än jag någonsin skulle ha råd med. Det är så svårt att jag tom överväckt att inte gå. Jag vet hur idiotiskt det är, men ja. Filmer är han inte intresserad av. Det enda jag kan tänka mig är om jag kan hitta en bok om WWII speciellt finska kriget men han har liksom allt som har publicerats.

Kanske biljetter till Finnkampen - han är otroligt sportintresserad, särskilt när Finland vinner. Problemet är att materiellt har han verkligen allt han behöver, liksom upplevelser som han dessutom är för gammal för.

Jag förstår inte riktigt problemet, ärligt talat...?
Vad gäller presenter så är det väl ändå tanken som räknas? Jag skulle försöka hitta något med en personlig touch, som inte kostar multum. Men tror du att det ändå inte går att finna så kanske ett fint kort och att du kommer och firar med familjen kan vara en gåva i sig?

I min familj hade jag gått utan present i det läget och det hade inte varit något problem. (Till andra kanske något helt symboliskt som en enkel blomma eller ett handritat kort, men nu ligger det inte för varken pappa eller mig)

Om du vet att pappa inte bryr sig om du inte ger något.
Vad är det som gör att du inte tycker det fungerar att göra så?

Min pappa fyller jämt i slutet av februari. Mina syskon som har en helt annan ekonomi än jag kommer att ge honom riktigt fina (och dyra) presenter. Som exempel, när han fyllde 65 fick han en resa till Formel 1 i Ungern. Min ekonomi är i princip icke existerande. Känns så sunkigt att inte kunna ge honom något riktigt bra. Alla i familjen vet om vilken slags ekonomi jag har så det är egentligen inte problemet.

Har någon förslag vad jag kan ge som inte kostar mycket (så lite som möjligt). Det är vid punkten att jag inte vill närvara, men vet hur ledsen han skulle bli då.

En sak jag brukar göra om någon fyller jämnt är att köpa ett kort modell större och sedan klippa ut och klistra dit foton på födelsedagsbarnet, kanske tillsammans med familjen, och skriva lite roliga kommentarer, minnen och pratbubblor och lite figurer runt. Brukar bli uppskattat, lite mer personligt än bara ett vanligt kort och kostar inte många kronor! Lägg till någon symbolisk present, typ en blomma eller en chokladkaka så är presenten klar!

Ni har ingen grej ihop eller något du minns speciellt från din barndom? Mitt ena barn gav mig originalet av en grej jag lite på skoj samlade på när hen var liten. Så enormt uppskattat och den står på en hedersplats i mitt hem.

Om din pappa har finska anknytningar kan du kanske göra en stor matkorg åt honom, med saker i som du gjort och köpt som är typiskt finska? Gör morots eller kålrotslåda, gör en memma, handla några finska korvar på makkarakuppa (finsk deli-butik i norrköping) , koka kola och slå in dom i blå/vitt papper, en blomma i korgen och ett kort på dig och pappa tillsammans?

Det behöver inte kosta mer än ett par tre hundralappar sammanlagt. Det är en mer personlig än materiell present.

Kanske en förstoring av något fint foto, ett kort med en fin text om hur mycket han betyder för dig eller liknande. Något sådant personligt som inte behöver kosta många kronor kan vara minst lika uppskattat om dyra saker!

Bra idéer men ingenting som fungerar för min pappa. Det är lite speciellt - han har en riktigt bra pension. Jag vet att han inte skulle bry sig det minsta om jag inte gav honom någonting. Konserter och museum bryr han sig inte om och går dessutom ofta med sin fru. Han gillar vin, men i en helt annan prisklass än jag någonsin skulle ha råd med. Det är så svårt att jag tom överväckt att inte gå. Jag vet hur idiotiskt det är, men ja. Filmer är han inte intresserad av. Det enda jag kan tänka mig är om jag kan hitta en bok om WWII speciellt finska kriget men han har liksom allt som har publicerats.

Kanske biljetter till Finnkampen - han är otroligt sportintresserad, särskilt när Finland vinner. Problemet är att materiellt har han verkligen allt han behöver, liksom upplevelser som han dessutom är för gammal för.
En vinprovning kanske?

En vinprovning kanske?

Dels har han redan varit på en, och med betydligt finare viner än jag någonsin skulle ha råd med.

För att bli lite personlig. Jag och min pappa har egentligen inte haft särskilt mycket kontakt förrän i vuxen ålder och därför har vi inte många barndomsminnen tillsammans. Men jag gillade idén med en 'finsk' korg även om det kommer kännas futtigt jämfört med vad de andra kommer ge honom.

Tilläggas ska att han kommer från Österbotten, eller min farmor gjorde det, så finska delikatesser är inte hans grej. Min farmor var mycket upprörd när det öppnades en butik där hon bodde och innehavaren pratade finska! Men farmor, du är finne. Spelade ingen roll. Det var bara svenska som gällde. :grin:

Allra bäst vore en bok eller liknande om WWII och då särskilt vinterkriget som han inte läst tidigare. Suck.

Dels har han redan varit på en, och med betydligt finare viner än jag någonsin skulle ha råd med.

För att bli lite personlig. Jag och min pappa har egentligen inte haft särskilt mycket kontakt förrän i vuxen ålder och därför har vi inte många barndomsminnen tillsammans. Men jag gillade idén med en 'finsk' korg även om det kommer kännas futtigt jämfört med vad de andra kommer ge honom.

Allra bäst vore en bok eller liknande om WWII och då särskilt vinterkriget som han inte läst tidigare. Suck.
Kollat på AdLibris?

Var bor du? Finns väl lite "finska butiker" lite här och där i landet.

Stockholm och Bollnäs. Men böcker kan beställas. Ville gärna ge honom något 'extra'
Det finns en hel del böcker om Vinterkriget, Peter Englund som är en bra historieförfattare rekommenderar Antti Tuuris Vinterkriget, tyvärr verkar den bara finnas på finska och engelska på adlibris.
Ett tips kan även vara att titta på bokbörsen efter böcker som har tagit slut på förlagen, En vinter i löpgraven av Runar Nyholm bygger på dagboksanteckningar från en soldat. Tappra krigarhustru av Peter Rehnström bygger på brevväxlingen mellan ett gift par. Den verkar dock vara svår att få tag på. Finland i stormens öga, 1932-1940 av Erkki Hautamäti kanske också är intressant. Ärans Vinter av Claes - Göran Isacson verkar också intressant och jag skulle själv vilja läsa Dagbok från fronten av Maija Kitunen, en finsk lottas upplevelser under kriget.

Några tips som handlar om Finska Vinterkriget och människorna som blev drabbade. Det finns nog ännu mer om man börjar leta mer noggrant. Mammas särbo är också av finsk härstamning så jag har letat lite lämpliga presenter till honom genom åren. ;)

Finska bokhandeln finns i Stockholm på St Eriksplan, det kan även vara värt att ta kontakt med dem. En present behöver inte vara dyr, det är bättre att den är genomtänkt.

Senast ändrad:

Tilläggas ska att han kommer från Österbotten, eller min farmor gjorde det, så finska delikatesser är inte hans grej. Min farmor var mycket upprörd när det öppnades en butik där hon bodde och innehavaren pratade finska! Men farmor, du är finne. Spelade ingen roll. Det var bara svenska som gällde. :grin:
...
Farmor var förmodligen stolt finlandssvensk - det är stor skillnad! :)
En finlandssvensk (speciellt i Österbotten men även i Helsingfors) har svenska som modersmål och lär sig finska i skolan, en finne tvärt om!

Jag röstar också på korgen och håller med om att det är minst lika mycket värt att presenten är genomtänkt än vad den kostar!

Farmor var förmodligen stolt finlandssvensk - det är stor skillnad! :)
En finlandssvensk (speciellt i Österbotten men även i Helsingfors) har svenska som modersmål och lär sig finska i skolan, en finne tvärt om!

Jag röstar också på korgen och håller med om att det är minst lika mycket värt att presenten är genomtänkt än vad den kostar!

Finns det några österbottninska specialiteter som borde vara med?

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 965
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 831
Senast: Imna
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 321
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 350
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka