Premiepensionssparande

Philosophia

Trådstartare
Jag har fått ett brev om att mina fonder som jag sparar i kommer att avregistreras från premiepensionssystemet. Pengarna kommer automatiskt att flyttas över till en annan aktiefond. Det har väl gått rätt dåligt för de fonder som jag har haft. Jag har helt enkelt ingen aning om vilka fonder som är lämpliga att ha. Jag avskyr verkligen det här systemet med att man en gång i tiden uppmuntrades att välja fonder trots att man inte har någon susning, för att sedan se pengarna mer eller mindre försvinna. Sambon gjorde inget aktivt val och fick sina pengar placerade i Sjunde AP-fonden, som har gått rätt bra.

Så vad ska man välja? Vad kan ge bra och säker avkastning? Kan man välja att gå över till Sjunde AP-fonden trots att man en gång i tiden har gjort ett aktivt val?

Jag har fått ett brev om att mina fonder som jag sparar i kommer att avregistreras från premiepensionssystemet. Pengarna kommer automatiskt att flyttas över till en annan aktiefond. Det har väl gått rätt dåligt för de fonder som jag har haft. Jag har helt enkelt ingen aning om vilka fonder som är lämpliga att ha. Jag avskyr verkligen det här systemet med att man en gång i tiden uppmuntrades att välja fonder trots att man inte har någon susning, för att sedan se pengarna mer eller mindre försvinna. Sambon gjorde inget aktivt val och fick sina pengar placerade i Sjunde AP-fonden, som har gått rätt bra.

Så vad ska man välja? Vad kan ge bra och säker avkastning? Kan man välja att gå över till Sjunde AP-fonden trots att man en gång i tiden har gjort ett aktivt val?

Välj AP 7, den har gått bra. Vet ej om man kan återgå till den men spontant borde man kunna det precis som man kan välja andra fonder . Du kan ringa pensionsmyndigheten för personlig rådgivning.

Men du har väl som jag tjänstepension också :)

Då är det ingen fara. Den är rätt bra för oss akademiker ger extra klirr i plånboken;)

Jo, men jag vill ju få hyfsad avkastning på premiepensionssystemet också. Som det är nu så känns det som det går minus varje år. Snart är jag väl rent av skyldig pengar. :meh:

Jag skulle välja några läkemedelsfonder, de verkar gå rätt bra, vi äter ju mer och mer mediciner...jag har två-tre såna, en japansk småföretagsfond och en US Equity...nånting.

Har tänkt starta en tråd om PPM-fonder. :D Jag har valt fonder själv i flera år (ser över dem 1-2 ggr om året och byter om jag känner för det) och i beskedet som kom nu stod att de gått upp med 29% förra året (medelspararen 21%) och en av dem hade gått upp med 45% så lite koll har jag tydligen. :angel: *nöjd* (Men så mycket pengar blir det ju inte).

Man ska ju sprida riskerna och inte ha bara en fond eller samma typ av fonder. Jag tänkte ta enbart läkemedelsfonder men, nja...sprida riskerna som sagt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 905
Senast: Nixehen
·
Övr. Hund Hallå alla hundvänner, tänker höra med er om det är ett Stockholm- och Uppsalafenomen eller är så i hela landet. Här är det så att en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 521
Senast: Mia_R
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
23 993
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar