PRE på Grevagården 20 mars

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Turture22
  • Startdatum Startdatum
T

Turture22

Någon som vet hur det gick för PRE hingstarna på Greva idag? Speciellt intresserad av svarte HELENO VI som kan passa finfint på ett av mina ston detta år...

Sv: PRE på Grevagården 20 mars

Alla blev avelsvärderade och får användas i allmän avel. Tyvärr hann jag inte anteckna så bra men här kommer lite info:

Heleno fick på bruksprovet: 87777=36p

Farruco: 154 cm, bruksprov: 88778=38p

Gavilan struken

Jabonero hade "mycket goda rörelser", bp: 78888=39p

Carabinero hade gjort offentlig tävling behövde ej göra bruksprov

Chatungo fick på bp: 98888=41p

Golfo vet ej

Velazquez fick 34 på bruksprovet

Gorron 162 cm, tävlad och behövde ej göra bp

Det var inte mycket... Tog dock bilder på alla som kommer upp på min hemsida senare.

Jag förstår inte det där med får användas i allmän avel? Kan de användas i Svensk halvblodsavel? Vad blir avkommorna då? /T_B

true_blue skrev:
Jag förstår inte det där med får användas i allmän avel? Kan de användas i Svensk halvblodsavel? Vad blir avkommorna då? /T_B
Det innebgär att det är LAGLIGT för dem att betäcka andra ston än ägarens egna.
De är INTE godkända för halvblodsavel, eftersom de inte visats fram på halvblodens bruksprov och där godkänts för halvblodsavel.
jag vet inte var PREavkommorna registreras, men det går säkert att regga dem hos ASVH, de får då gråa papper. (läs på deras hemsida vad det innebär)

Ameo, vet du om PRE är en godkänd ras inom halvblodsaveln, dvs om någon skulle visa sin PRE på hbl avelsv skulle den kunna bli gdk inom hbl avel?

Tack, nu börjar jag att förstå. Det verkade som om PREna skulle vara godkända hingstar i hbl-avel bara så där, och riktigt så hade jag svårt att tro på. tack detta var logiskt../T_B

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 772
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023