För att dra en parallell, tonåringar exempelvis kan uppfattas som sexuellt utmanade när de håller på att växa i kroppen och hjärnan. Det som tolkas som "flirt" är som oftast helt aningslöst och inte menat som en invit. Som en vuxen människa, speciellt i position med elever i beroendeställning så håller man en gräns, medans eleven har fullt med sitt med att växa upp och lära sig om livet. Man tar inte och misstolkar saker till sin egen nöjes skull, för att som pedagog så SKA man bara veta bättre än så.
Som tonåring hade jag en väldigt bra datalärare i övre pensionsåldern. Jag var väldigt datanördig, men som vilken gymnasietjej som helst, knappt klädd ibland. Läraren som jag hängde på titt som tätt (på håltimmarna mekade vi med trasiga datorer) tyckte nog att det inte var helt otrevlig sällskap, men aldrig i livet att det fanns en tillstymmelse till kommentar, invit eller något alls olämpligt.
Hade han bjudit hem mig för att kolla på nått nytt spel eller liknande hade jag säkert hängt med!
Men här är skillnaden mellan en bra människa och ett äckel- en bra människa utnyttjar inte barn som inte förstår bättre.
Vi ska inte ha äckel till ridlärare heller och vi ska inte försvara de.