Praoproblem

Status
Stängd för vidare inlägg.

Gabbi

Trådstartare
Stod i valet och kvalet om tråden skulle hamna här eller på senior. struntsamma. På min arbetsplats tar vi emot praoelever. En del skolor långtidssamarbetar vi med, och tar alltid emot elever i mån av plats. En del elever ringer själva och frågar, och en del skolor skickar ut trevare och frågar om vi tar emot praoelever.

Jag brukar svara att vi gör det, men att mitt svar inte får tolkas som att de har bokat upp några platser. De flesta skolor skickar nämligen sådana här frågor ett halvår i förväg, och passar på att fråga om 8-10 veckor i stöten, de flesta för att aldrig höra av sig igen. Jag brukar skriva alt. säga att de får höra av sig när de har intresserade elever, så ska vi se vad som finns tillgängligt efterom våra platser fylls upp allteftersom när företagsammma elever frågar själva.

Nu har det hänt flera gånger efter varandra att skolor väljer att ÄNDÅ skicka ut 13-14 åringar till oss, trots att de vet att de inte har någon bekräftad plats. Oftast kommer eleven till oss bara någon dag innan praoperioden börjar och blir såklart jätteledsen när det visar sig att platsen inte ens existerar. Ibland har de med sig en lapp där skolan kluddat ner "ta kontakt innan för att se om platsen finns kvar."

Kan det verkligen vara rätt mot eleven att denne som redan är nervös inför mötet med handledare, praoperiod och allt ska riskera att mötas av detta. Hade det inte varit lämpligare att syo/studievägledaren ringde och kollade om vi de facto hade platser kvar?

I några fall har jag tagit emot eleverna ändå, fast vi haft fullt, för att jag tyckt synd om dem. Häromdagen ringde en mamma och lät en aning arg, men jag var tvungen att säga som det var. Vi har inte plats, och jag hade ingen kännedom om att någon elev med hennes sons namn skulle komma eftersom skolan hittat på det själv.
Jag har iallafall lärt mig att kasta alla platsförfrågningar från skolor i papperskorgen med en gång.
 
Sv: Praoproblem

Jag förstår dig helt och fullt, jag tror att de enda praoplatser skolan har fixat åt mig var när vi gick i sexan, men då var alla på "byns" stora företag under en dag... Alla andra har jag fått ringa själv, även om det har funnit listor på företag som ialla fall har varit villiga att ta emot elever tidigare, men jag fick nej på en del ställen ändå. Och jag har nog ringt några veckor innan praktikerna ska starta, en gång höll jag dock på och kämpa ända in i sista veckan, då jag hade en plats tidigt, som av lite olika skäl helt plötsligt inte fungerade... och då blev det lite besvärligt... Men det löste sig det oxå! ;)
 
Sv: Praoproblem

Vägledare är ett släkte för sig - och jag skulle inte vilja ha deras jobb.
Jag är fascinerad över hur fel ungar kan bli placerade på prao - och hur lite info dom fått innan.
Att sen en del praktikplatser är katastrof gör ju inte saken bättre.

Jag tycker absolut att man ska göra som du Gabbi - bara ta emot praktikanter som man så att säga tagit beslut om och inte slentrianmässigt bara säga Jo, ja ok då.

Jag ställer tom krav på mina lärar/vägledarkontakter - till mig får dom skicka speciellt utvalda elever. Antingen sådana som är i behov av mycket stöd ELLER såna som är mer eller mindre självgående.
Dom blaserade vill jag inte ha.....
 
Sv: Praoproblem

Kan det verkligen vara rätt mot eleven att denne som redan är nervös inför mötet med handledare, praoperiod och allt ska riskera att mötas av detta. Hade det inte varit lämpligare att syo/studievägledaren ringde och kollade om vi de facto hade platser kvar?

Jag håller verkligen med dig om att det är taskigt mot eleven. Ring upp skolorna och skäll lite!:devil:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
28 927
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 189
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Anonymt nick Har ett barn på 13 år som har Social Fobi. Det har kommit smygande och kom starkt för ca 1 år sedan. Orsaken är inte...
2
Svar
28
· Visningar
3 820
Senast: Bapelsin
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 037

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp