PP-piller behöver inte ha mens?

tavla

Trådstartare
Jag läste en ny artikel om att de som åt ppiller inte behöver ha mens, jag alltid blivit itutad att man SKA ha mens även fast man äter ppiller? Att man bara får hoppa över nån gång ibland?

Enligt artikeln kunde man fortsätta äta de vanliga pillren, får man en blödning tar man sockerpillren/inga piller alls i 4 dagar sen fortsätter man med pillren tills nästa blödning tar sockerpiller/ inga piller alls i 4dagar osv

Tyvärr hittar jag ju inte artikeln nu efter massa googlande men den verkade seriös.
Någon som vet om detta stämmer??

Jag läste en ny artikel om att de som åt ppiller inte behöver ha mens, jag alltid blivit itutad att man SKA ha mens även fast man äter ppiller? Att man bara får hoppa över nån gång ibland?

Enligt artikeln kunde man fortsätta äta de vanliga pillren, får man en blödning tar man sockerpillren/inga piller alls i 4 dagar sen fortsätter man med pillren tills nästa blödning tar sockerpiller/ inga piller alls i 4dagar osv

Tyvärr hittar jag ju inte artikeln nu efter massa googlande men den verkade seriös.
De pratade om det på radion i går. Ja, det stämmer. Rekommendationen är några år gammal, tror det var från 2014, men har inte nått ut på bred front. Det finns ingen medicinsk fördel med att ha mens och därför behöver man inte ha det. Jag hittar inte heller någon artikel, men jag tror att det var på P3 Nyheter vid 14-tiden i går som de pratade om det, och på umo.se rekommenderar de enligt den modellen.

Jag har ätit piller i ca 6 år och kan nog nästan räkna på två händer de gånger jag gjort uppehåll för mens.
De barnmorskor jag pratat med har aldrig sett det som dåligt eller konstigt.
Jag har snarare reagerat på vänner/kollegor som gör uppehåll, har aldrig riktigt förstått grejen... Att slippa blödning är ju det bästa som finns!

Min barnmorska sa samma sak senast jag var där. Jag väljer dock att ha mens nångång per år iallafall för annars börjar kroppen pyttsa ut själv!

Jag har p-piller och har ätit sådär i flera år på rekommendationer av min gynekolog i Tyskland. Antar att de ligger lite före där med nya rön/forskning.
Får en blödning kanske var fjärde månad. Främsta anledningen till att jag äter så är för att jag får sådan fruktansvärd huvudvärk i samband med mens.
Så himla skönt att slippa både mens och huvudvärk!

Jag har gjort så i säkert 10 år. Det enda barnmorskorna sagt är att jag kan få en kraftigare blödning när jag väl har mens men det tar jag då. (Och de har jag inte haft heller)

När jag började ta minipiller, för över 10 år sen, rekommenderades det att ta uppehåll en gång i halvåret "för att ha koll på att kroppen fungerar som den ska". Alltså fullt frivilligt, absolut inte nödvändigt utan mer en kontroll att man fortfarande får mens. Något jag antar kan vara mer intressant när man är ung och växer/ändras i kroppen och sådär.

P-pillren förhindrar ju ägglossning så äggen stannar kvar där de är ;)

Så du menar att när jag väl kanske vill ha barn senare så kommer jag ha alla mina ägg kvar? (ätit p-piller sen jag var 15) Mao en som ätit p-piller hela livet har större chans till att få barn som äldre än någon som haft ägglossning hela livet?

Det är ju bra att man har koll på hur saker och ting funkar liksom :D

Så du menar att när jag väl kanske vill ha barn senare så kommer jag ha alla mina ägg kvar? (ätit p-piller sen jag var 15) Mao en som ätit p-piller hela livet har större chans till att få barn som äldre än någon som haft ägglossning hela livet?

Det är ju bra att man har koll på hur saker och ting funkar liksom :D

Nej så är det inte, massor med ägg tillbakabildas i äggstockarna oavsett p-piller eller ej. Men att ett enstaka ägg stöts ut per månad förhindras ju med p-piller (vilket är det som minskar risken för äggstockscancer för övrigt).

En nackdel är förstås att jag måste till läkaren mer än en gång/år för recept i såna fall. Men det skulle det vara värt för att slippa pms-dagen...

Jag äter Cerazette och hade inte mens på säkert 10 år innan jag tog en paus för att se om allt fungerade och mensen kom igång som en klocka 4-6 dagar "som alltid".
Dessa piller kan ge olika blödningsmönster men har man tur (som jag) så försvinner den helt då processen "stannar upp".
(Började när jag var 16 och blir 28 år, i år)

Har fruktansvärd mensvärk så det är min räddning! :heart

En nackdel är förstås att jag måste till läkaren mer än en gång/år för recept i såna fall. Men det skulle det vara värt för att slippa pms-dagen...
Går att förnya recept via nätet, har du ätit såpass länge bör det inte vara några problem. Själv har jag inte varit till nån läkare för att förnya recept överhuvud taget (ett första besök, ett besök för byte av piller sen ett uppföljande på det kort efter). De första åren förnyade jag via telefon, de senaste åren har jag förnyat via minavardkontakter.se. :)

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413
Kropp & Själ Snart blir jag galen. Jag har ätit mellanpiller (Azalia) i några månader men började få blödningar för några veckor sedan (ca 1 månad...
Svar
18
· Visningar
3 016
Senast: zassoo
·
Kropp & Själ Jag var på mödravårdscentralen idag för att skaffa ppiller, men har en del frågor jag inte fick svar på som säkert buke kan svara på :)...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 365
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skrev i höstas ett dagboksinlägg här om min jobbiga mens ( https://www.bukefalos.se/threads/menshelvete.1472885/ ). Efter att ha...
Svar
1
· Visningar
962
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama