Postkandar?

FrittePower

Trådstartare
Söker information och erfarenheter av postkandar. Har ett erfaret bra fjordsto av kraftig modell som jag både rider och kör med vanligt bett. Men hon kan vara lite för pigg och framåt ibland och gå lite egna vägar. :crazy: Hon är lyhörd och bra i munnen men frågan är om jag inte behöver ha den extra kontrollen så att hon inte skulle dra iväg, eller något liknande. Jag tror inte hon skulle skena, men hon kan ibland snirkla runt på vägen då andra sidan alltid verkar vara bättre att gå på i hennes ögon. :smirk:

Har själv kört andra hästar med postkandar, odelat, och det har verkat bra tycker jag. Men jag tyckte det är värt att fråga någon kunnig här som kanske har några tips. Jag måste erkänna att jag är en amatör inom körning.

Är rakt eller delat postkandar att föredra?

En annan fråga när jag ändå är igång. Vi håller på och renoverar en flakvagn som vi snart ska börja använda. Men jag såg inget ställe att fästa draglinor på....Behövs draglinor, vad gör dom för nytta? Vi kör med loksele, så det kanske inte ens går att fästa i dom? :confused:

Sen har jag bara en fundering, om man inte har någon parsele utan bara vanliga bröstselar. Kan man då ha Tre skaklar att "fästa" med. Och finns sånt ens i verkligheten? Vore intresant att få reda på, finns det bilder på sånt isåfall?

kram
______________________________________________________
Min personlighet finner du i mina tre hästar, Trofast, Vild och Tålmodig
 
Kna kanske vara bra med ett postkandar. Du får väll prova, men tömkör/rid henne med det innan du sätter henne för vagn så du ser hur det fungerar. På min häst fungerade det inte alls, han är för känslig.
JAg föredrar raka framför delade. Kombinationen hävstång och delat tycker jag inte riktigt om.

Det är i draglinorna hästen ska dra vagnen, skacklarna är till för att svänga och bromsa vagnen med. Svängeln som man fäster draglinorna i ska ta upp hästens bogrörelser, har man ingen svängel så rör sig selen på hästens bog istället.
Så det är nog en bra ide att sätta dit en svängel. Extra viktigt om hästen ska dra tungt. Det brukar gå att ha draglinor på lokselar.

Vi har en vagn som man inte behöver parselar till men då är det 5 "pinnar" ett par skacklar till varje häst och en stång i mitten, fast den är kortare och sitter ihop med innerskacklarna via en löpande kedja. Skacklarna är ledade så att man inte behöver draglinor.
JAg föredrar två parselar och vanlig stång. Nästan alla lokselar funkar väl att köra par med(alla våra gör det i allafall)
 
Okej tack för svar.

Det där med draglinor och svängel. Finns det nån bra sida eller någon som noga kan förklara hur man sätter dit sådant? finns det några skissar att följa eller bilder?

Jag kan tänka mig att flakvagnen kan bli rätt tung. Men fjordingen ska klara det iallafall. Hon körs i skogen nu hela vintern är bra tränad.

Sen ska man kanske köra par också :D, tänkte kanske någon gång parköra våran welsh cob partbred och islandshäst tillsammans. Dom båda är bra inkörda och väldigt bra körhästar. Även om den första har mest vana och även är körd lite inom jordbruk osv. Skulle nog funka för dom är lika i storlek och temperament. och dessutom väldigt lugna och trygga individer.

Skulle någon kunna tipsa mig på vart man säljer lokselar, som är prisvärda, hållbara och mycket användbara. (svara eller skicka pm)

kram
_______________________________________________________
Min personlighet finner du i mina tre hästar, Trofast, Vild, Tålmodig
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag sitter här och kokar av ilska. Jag gör det ibland, men vågar aldrig bli arg på personen som orsakar min känsla utan låter istället...
2
Svar
36
· Visningar
2 429
Senast: Amha
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
1 220
Senast: cassiopeja
·
Äldre Ja, dessa trafikregler som man ska hålla koll på. De ändras, kommer nya osv. Gäller att hålla sig uppdaterad. Själv har jag börjat...
21 22 23
Svar
448
· Visningar
22 183
Senast: Monstermom
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 745
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp