Postkandar?

FrittePower

Trådstartare
Söker information och erfarenheter av postkandar. Har ett erfaret bra fjordsto av kraftig modell som jag både rider och kör med vanligt bett. Men hon kan vara lite för pigg och framåt ibland och gå lite egna vägar. :crazy: Hon är lyhörd och bra i munnen men frågan är om jag inte behöver ha den extra kontrollen så att hon inte skulle dra iväg, eller något liknande. Jag tror inte hon skulle skena, men hon kan ibland snirkla runt på vägen då andra sidan alltid verkar vara bättre att gå på i hennes ögon. :smirk:

Har själv kört andra hästar med postkandar, odelat, och det har verkat bra tycker jag. Men jag tyckte det är värt att fråga någon kunnig här som kanske har några tips. Jag måste erkänna att jag är en amatör inom körning.

Är rakt eller delat postkandar att föredra?

En annan fråga när jag ändå är igång. Vi håller på och renoverar en flakvagn som vi snart ska börja använda. Men jag såg inget ställe att fästa draglinor på....Behövs draglinor, vad gör dom för nytta? Vi kör med loksele, så det kanske inte ens går att fästa i dom? :confused:

Sen har jag bara en fundering, om man inte har någon parsele utan bara vanliga bröstselar. Kan man då ha Tre skaklar att "fästa" med. Och finns sånt ens i verkligheten? Vore intresant att få reda på, finns det bilder på sånt isåfall?

kram
______________________________________________________
Min personlighet finner du i mina tre hästar, Trofast, Vild och Tålmodig
 
Kna kanske vara bra med ett postkandar. Du får väll prova, men tömkör/rid henne med det innan du sätter henne för vagn så du ser hur det fungerar. På min häst fungerade det inte alls, han är för känslig.
JAg föredrar raka framför delade. Kombinationen hävstång och delat tycker jag inte riktigt om.