Positiva stallplats-tråden

S

__Stilett__

Det har skapats flera rubriker om missnöje med sin stallplats.
Därför tänkte jag att denna tråd skulle vara positiv istället.
Ni som trivs i era stall, berätta gärna om det och varför du trivs m.m :laugh:

Sv: Positiva stallplats-tråden

Jag stormtrivs i mitt stall! Rilla har en ganska stor box, hö och spån (och havre/kornkross) ingår i hyran, och det är i stort sett obegränsad utevistelse (dock inom lagens gränser). Till vintern kan vi förhoppningsvis köra lösdrift om man så vill. Billig hyra, vi delar på allt jobb, jag får vara där hur mycket och när jag vill, och framförallt ligger stallet 75 meter från mitt hus - dvs hos mina grannar :D

Nackdel - ingen ridbana. Lite väl långt till ridhus. Men det gör inget :)

Finns det någon som är helt nöjd med allt i stallet såvida de inte har eget stall?

I stallet där jag har min häst så är det så att det positiva överväger det negativa.

Det som är positivt är att min häst stortrivs, hon går på lösdrift med mestadels stora kuperade hagar. Grovfoder och vatten sköter stallägaren. Stallägaren är ambitiös och har byggt både ridbana, longeringsvolt samt skötplats under tak. En spolplatta ska byggas i sommar liksom grusade sjukhagar. Sist men inte minst så är det nära mitt hem, 2-3 km.

Negativt är att stallägarna samt flera av de inhyrda inte har något bra säkerhetsmedvetande. (Under det senaste halvåret har en häst fastnat i eltråden då den sparkade mot en okänd häst i grannhagen och tråden var lite dåligt spännd, en häst har fastnat i en foderhäck som stod på högkant, en häst har sparkats på väg från hagen eftersom man måste passera igenom en annan hage med okända hästar på väg in och ut). Ägarna har svårt att ta till sig kritik, t ex att betet börja tryta så att det är dags att byta hage, badkaren rengörs inte när vatten fylls på etc (för dessa saker har jag fått en tillsägelse om att jag gnäller, så jag vågade inte påpeka det olämpliga med foderhäck på högkant). Allmän brist på ödmjukhet från både ägarhåll och flera övriga i stallet. Mycket trångt i sadelkammare. Ingen foderkammare. Ingen möjlighet att spola av hästen (ingen vattenslang). Inget varmvatten (endast vattenkran på utsidan av huset).

Senast ändrad:

Jag tycker jättemycket om stallet där jag står. Jag och mamma hjälps åt med fodringar och in/ut-släpp. Betalar ingen stallhyra. Jag får bestämma själv vilka rutiner som ska gälla osv. Och vilka hagar hästarna ska gå i. De gånger jag frågat om saker tex ombyggnad pga att jag har dräktigt sto, så har det alltid gått bra. 2 ridhus inom 2 km avstånd :laugh:! Stallet är inte det nyaste men absolut funktionsdugligt, vill inte byta bort det mot något tråkigt inakorderingsstall där 30 st ska rida sammtidigt! :)

eget stall betyder inte att man stortrivs bättre.
Jag har eget stall hemma, men har ändå mina hästar inhyrda på annat ställe.

Jag trivs också med mitt stall! :)
Billig hyra, bra underlag i en upplyst padock, stor box, hö och spån ingår. Trevliga männsikor som har samma inställning och attityd till hästar och ridning som jag, vilket jag tror är enormt viktigt! Ägarna är väldigt flexibla, t ex så kan min häst hoppa över det 180 höga staketet ibland :p då är de så snälla att sätta upp en egen mindre hage till honom, med ännu högre staket, de har dessutom satt upp extra plankor runt hans box m.m Bara för att han är "the boss":devil:

Jag stortrivs också i mitt stall! Några anledningar till det:

* Hästarna trivs! Även de mest nervösa och :devil: blir till trevliga och lugna hästar i det här stallet.
* Människorna trivs - det är trevliga, vettiga, sansade, "vanliga" människor som har och driver stallet och som har hästar uppstallade där.
* Lagom stort - 12 hästar
* Ordning och reda fast på ett trevligt sätt
* Hästarnas välbefinnande är nr 1 - alla bryr sig om allas hästar och jag är inte ett dugg orolig de gånger jag måste åka bort. Hästarna går ute relativt mycket i ok hagar och får mycket hö (fri tillgång ingår).

Kort sagt är det väldigt trevligt!

Jag trivs jättebra i stallet och framförallt så märker jag att pållen trivs! :bump:

Varför?

* För det första så är vi få i stallet - bara tre hästar med lika
många hästägare och det passar mig utmärkt. "Ju fler kockar
desto sämre soppa", ni vet. :laugh:

* Vi är alla tre helt vanliga okomplicerade hästägare som inte är
intresserade av att lägga oss i vad de andra sysslar med och när
vi nån gång träffas (har ganska olika tider) så är det enbart
trevligt!

* Stallägaren är en rättvis och supertrevlig människa som man blir
glad av att träffa.

* Var och en sköter sitt eget dvs jag köper själv allt mitt foder, strö
etc och det är precis så jag vill ha det. Vill ha koll själv :D

* Hästarna har det jättebra. Stora vinter och sommarhagar och de
går ute mycket.

Jag vill inte förstöra tråden - men vill bara berätta att jag trivs utmärkt i mitt alldeles egna stall, största fördelarna är att jag får sköta mina hästar efter eget huvud (även om jag och sambon inte alltid tycker speciellt lika i alla detaljer :grin:).

Innan vi hade eget stall vantrivdes jag inte direkt - men hade lite svårt med att man var så maktlös när det gällde rutiner och sunt förnuft gällande hästarna - vilket bland annat resulterade i en händelse med följd att vår första häst blev skadad och fick tas bort. Olycka - ja, men den hade kunnat undvikas.

Det var då tankarna på egen gård konkretiserades och sedan dess är det i princip otänkbart för mig att stalla upp en häst hos någon annan, eller ta in inackorderingar i mitt stall.

Jag stormtrivs också i mitt stall.

Varför?
- Har kanonfolk i stallet, ingen som klagar, inga hemska meddelande på tavlan, ingen som lägger sig i. Men ändå är alla sociala och trevliga att umgås och fråga om hjälp hos.

- Stallet har allt jag vill ha, stora hagar, fint ridhus och ridbana, fodringar och hela upplägget är kanon och passar mina hästar bra. och stallet är väldigt fräscht.

- Stallägaren gör allt för att alla ska trivas och allt ska funka bra.
Kan man inte komma ut bangar man aldrig för att ringa och fråga om hjälp denna dag.

- Och framförallt, alla hästar trivs super. Man blir glad av att vara där just för att ens hästar ser hur välmående ut som helst!

Jag älskar oxå "mitt" stall! :banana:
Ligger 2 hus ifrån mej, dom som bor där o äger stallet är skittrevliga och har bra syn på hästeriet, dvs mkt utevistelse i stora härliga gräshagar, jättebra grovfoder, stallmiljö m.m
Dessutom finns det ridbana :laugh:

jag trivs verkligen kanon i "mitt" stall! Står, som enda inhyrd, hos min tränare och det är verkligen kanon! trevligt sällskap, mycket hjälp och en superanläggning med ridhus, hagar och fina boxar. Enda minuset är att det är 1,5 mil hemifrån mig.

Jag stormtrivs också i mitt stall.

Varför?
- Har kanonfolk i stallet, ingen som klagar, inga hemska meddelande på tavlan, ingen som lägger sig i. Men ändå är alla sociala och trevliga att umgås och fråga om hjälp hos.

- Stallet har allt jag vill ha, stora hagar, fint ridhus och ridbana, fodringar och hela upplägget är kanon och passar mina hästar bra. och stallet är väldigt fräscht.

- Stallägaren gör allt för att alla ska trivas och allt ska funka bra.
Kan man inte komma ut bangar man aldrig för att ringa och fråga om hjälp denna dag.

- Och framförallt, alla hästar trivs super. Man blir glad av att vara där just för att ens hästar ser hur välmående ut som helst!

:bow::bow::bow:
eftersom vi står i samma stall kan jag bara hålla med, allt är toppen :)

1½ mil va ju inte farligt :-) jag har 4 mil från mitt hem till stallet.

Är det nån som är nöjd som står i ett större stall? Verkar mest vara de som står i litet stall med få människor som trivs!?

Jag själv får väl tillägga att jag inte alls skulle trivas i ett större stall där andra bestämmer rutinerna... Bekvämt med service? Visst! Men det är fler nackdelaqr med det anser jag, sköter helst det mesta själv ;)

Både jag och hästen trivs jättebra i nuvarande stall!
Ligger ganska nära hem, lugnt och ordnat stall.
Har mkt bra träningsmöjligheter, alltid någonstans att rida!
1 ridhus och två utebanor.
Jättefin skog precis runt knuten så vi kan njuta när vi ska rida ut.
Trevliga människor, trevlig förening!
Tränar hoppning varje vecka för stallägaren och dressyrtränaren kommer var tredje vecka.
Ganska billig hyra med mkt service, foder och strö som ingår.
Bra rutiner som gör att hästen trivs och mår bra.

:)

Är det nån som är nöjd som står i ett större stall? Verkar mest vara de som står i litet stall med få människor som trivs!?

Jag själv får väl tillägga att jag inte alls skulle trivas i ett större stall där andra bestämmer rutinerna... Bekvämt med service? Visst! Men det är fler nackdelaqr med det anser jag, sköter helst det mesta själv ;)

I mitt stall står det ca 35 hästar och jag är jättenöjd!

jag trivs verkligen kanon i "mitt" stall! Står, som enda inhyrd, hos min tränare och det är verkligen kanon! trevligt sällskap, mycket hjälp och en superanläggning med ridhus, hagar och fina boxar. Enda minuset är att det är 1,5 mil hemifrån mig.

Lite nyfiken..
Du bor väl i motala?
Vem står du hos?

Jag står i ett ganska stort stall, 18 boxplatser + ridskola.
Visst finns det många saker som skulle kunna vara bättre och jag vill ändra på men överlag är allt bra. Framförallt är det bara trevliga människor i stallet, det går att prata och rida ut med alla och behöver man hjälp med hästen en dag eller byta fodring är det inga problem. Stallägarna har tydliga regler och det är dom som bestämmer, men det går nästan alltid att hitta lösningar om det blir ngt problem.
Bra foder

Det låter ju jättebra! Vart står du? Känner till linköpings trakten en del och undrade vad det kan vara för stall *nyfiken*

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 801
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar