positiva och negativa saker om nosgrimma till hund

Sv: positiva och negativa saker om nosgrimma till hund

han har inte diabetes mellitus, utan insipidus. det är alltså inte sockersjuks. så han kan äta vad som helst och motionera hur som helst. det enda är att han inte kan koncentrera sin urin fullt ut. men den är inte helt okencentrerad. detta ger en känsla på ökad törst som nu har kvarstått i huvudet efter att medicinering påbörjats.

Ok då förstår jag. :idea:

Tack för att du tog dig tid att svara.

Skulle aldrig sätta på min hund en sådan, hunden kan ju knäcka nacken :cry: :mad: Heller aldrig ett stryp koppel om min hund drog så pass mycket.

Har du provat med sele?

Jag skulle öva lydnad på hunden och gå kurser och jag själv inte kan få hunden att sluta dra eller bli av med ett dumt beteende.

ytterligare männoskor som inte läser vad tråden handlar om. har jag någongång skrivit att han drar??? :cool:

läs och kritisera sen....

till alla här i tråden.

nu har min kille slutat äta snö ute och slickar inte på backen heller. :banana:
han har haft på sig haltin 3 gånger totalt och han fattade vinken direkt!!!

så nu går han endast på vanligt fast halsband - inget stryp ingenting.

sen till er som trodde jag skulle ha på haltin varje dag alla år - nej tack. jag skrev att dte var för att få upp ögonen för att sluta äta snö. så nu är haltin borta!!!

dessutom skulle jag aldrig annvända varken halti eller stryp på heltid på nån av mina hundar. sele och fast halsband! :bow:

ja man har t o m större kontroll än med stackel. så obehagligt är det.

sätter man på en mindre storlek går det att dra åt tillräckligt mycket för att hunden inte ska få luft. vitsen med det är ju att det sitter kvar och inte glider ner på halen. när jag såg det användas tappade hunden andan totalt.

jag har ingen aning om hur du behandlar dina hundar. det enda jag kan utgå ifrån är vad du skriver här.

man behöver inte göra illa sin hund fysiskt för att utöva förtryck. såg du top dog? gubben med den stackars lille jaktspanieln krökte inte ett hårstrå på sin hund (när han blev filmad i a f) men utövade ändå första klassens maktmissbruk. OBS inte sagt att du också gör det, men när du skriver så konstigt vet man inte vad man ska tro.

det där med 50-talet var ironiskt, med tanke på ditt sätt att skriva tror jag att du är betydligt yngre. men dina tankegångar är från stenåldern.

Nackdelen med haltin (och gå-fint-sele) är att folk inte inser hur den verkar och hur skarpt det är. Grimman ser ju så snäll ut. Dock verkar den genom obehag och smärta precis som stackel, stryp och kräksnara. Det är naivt att tro något annat. För egen del skulle jag då hellre använda stackel där man i varje fall ser tydligt att det är ett skarpt redskap och där ingen blir lurad av utseendet. Folk har respekt för stacklet och använder det ytterst sparsamt medan en halti slängs på lite hur som.

Det är naivt att tro något annat.
Jo, men jag är så naiv att jag tror att dom flesta som använder halti har klart för sig vad det är dom har på hunden och vad den kan orsaka vid fel användning. Det borde kanske stå på förpackningen då dom köper haltin: Hanteras med varsamhet (och annan varningstext kanske:idea: )

Cillamuffins: Det här var det jag just reagerade på mest i tråden. Det var att Maytin skrev att hon använde halti på sin/a hundar och direkt hade du förfomar om Maytin.
jag har ingen aning om hur du behandlar dina hundar. det enda jag kan utgå ifrån är vad du skriver här.
Det enda hon skrev var väl att hon använde halti (med förnuft) och direkt drog du slutsatsen att h*n är utövare av den gamla, hårda skolan och tvingade sin/a hundar till lydnad.

sätter man på en mindre storlek går det att dra åt tillräckligt mycket för att hunden inte ska få luft. vitsen med det är ju att det sitter kvar och inte glider ner på halen. när jag såg det användas tappade hunden andan totalt.

Har du sett "kräkhalsband" nån gång?

Du köper efter storlek på hunden jag har ett hemma o det passar bra på Rottisen men inte på Scäfern o jag kan långt ifrån dra i det att han tappar andan som med dressyrsnaran.

ja jag har sett ett kräkhalsband och jag har sett det användas på en hund. men jag har i o f s aldrig sett någon försöka strypa sin hund med ett vanligt stryphalsband så jag vet inte om det är mer effektivt.

Senast ändrad:

den låsningen som jag föreslog används till 99,99% i alla utställningssamanhang och dessutom som en teknik i att lära hunden gå fot

det var detta jag reagerade mest på faktiskt.

Det är ju bara att titta här på forumet. Nästan varenda halti-användare påstår bestämt att haltin varken orsakar obehag eller smärta. Så bra koll har de på vad de sätter på hunden.

Jo det stämmer nog, men då är det ju bra att kunna fråga om för och nackdelar som TS gjorde.

Cillamuffins: Jag hänger fortfarande inte med:o Är halti, stryphalsband högt upp eller kräkhalsbandet skarpare än stackel:confused: Vad är det du vill ha sagt:confused: *lite trög kanske jag är*:angel:

ja jag har sett ett kräkhalsband och jag har sett det användas på en hund. men jag har i o f s aldrig sett någon försöka strypa sin hund med ett vanligt stryphalsband så jag vet inte om det är mer effektivt.

Säger sig självt tycker ja!

Kräkhalsbandet har ju en limit vilket inte helstrypkedja har eller dressyrsnara vilket man kan få hunden och kväva sig i.

Däför tycker jag att kräkhalsbandet har fått fel ord igentligen för det är faktiskt ett bra halsband för det sitter taight o fint kring halsen sen löper det utan ljud om man ska pillra med små detaljer på hunden.

Jo, men jag är så naiv att jag tror att dom flesta som använder halti har klart för sig vad det är dom har på hunden och vad den kan orsaka vid fel användning. Det borde kanske stå på förpackningen då dom köper haltin: Hanteras med varsamhet (och annan varningstext kanske:idea: )

Jag kan nog säga med väldigt stor säkerthet att även de som säljer haltin inte vet vad de säljer.
Jag har inga stora kunskaper om haltin så jag går inte in i diskussionen. Men jag har stått i hundaffärer och hört när personal både rekomenderar halt och ...hm vad heter det där andra... Ja gå fint koppel, det man sätter "runt" frambenen.

Jag kan nog säga med väldigt stor säkerthet att även de som säljer haltin inte vet vad de säljer.
Jag har inga stora kunskaper om haltin så jag går inte in i diskussionen. Men jag har stått i hundaffärer och hört när personal både rekomenderar halt och ...hm vad heter det där andra... Ja gå fint koppel, det man sätter "runt" frambenen.

:eek: Om dom inte kan hur kan dom då rekommendera. Jag trodde dom hade lite koll. iaf får dom väl det efter att ha jobbat där ett tag. Hemskt:crazy:

Jag ger inte mycket alls för folk som jobbar i djuraffärer faktiskt, när vi letade nytt foder till vår GD så fick vi tips som är helt uppåt väggarna.

Redan när Atlaz var valp och fick följa med till djuraffären så tyckte dom att vi skulle använda "gå fot sele" så slapp vi problem med dragande när han blev stor och tung..

Ska väl inte dra alla över.... Men faktum är att det jobbar fruktansvärt mycket okunnigt folk runt om i landet på olika djuraffärer.

Jag själv har aldrig frågat om nånting i djuraffärer så jag vet inte. Men jag antog att dom har koll på vad det är dom säljer:eek: . Jag trodde även att dom flesta var hundmänniskor som jobbade, vet inte vart jag fått det ifrån:o

En djuraffär vet jag är bra (då jag pratat lite allmänt trevligt snack med dom anställda) och dom anordnar även kurser och liknande:)

Liknande trådar

Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
6 073
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Jag har en shetland sheepdog på dryga året, hon har sen hon kom till mig som 8 veckors valp alltid haft väldigt svårt för andra hundar...
Svar
16
· Visningar
2 487
Senast: Monstermom
·
Övr. Hund Jag kan inte ha min hund lös i dagsläget då hon drar efter vilt och då inte går att bryta(ja jag jobbar på problemet). Men hon behöver... 2
Svar
30
· Visningar
5 084
Senast: soffa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Valp 2024