positiva och negativa saker om nosgrimma till hund

Sv: positiva och negativa saker om nosgrimma till hund

Kräksnören etc? Varför?

Vad är det för "hundmänniskor" som behöver sånt?
För inte finns det speciellt många hundar som gör det. Väl?

Det framgår kanske i tråden, men den är inte speciellt rolig att försöka sätta sig in i, så ursäkta om jag frågar i onödan.

LIA

Dog Security´s Släpphalsband Släpphalsband är ett bättre alternativ till smärtpåverkan. Används sparsamt. Fungerar trots att hunden är i drift eller stark positiv stress, t ex jättesugen på att angripa under transport eller när hunden är i bett. Fungerar genom obehag, att kräkreflexen hos hunden utlöses. Släpphalsbandet kopplas högt upp på halsen på hunden, framför adamsäpplet. Sedan drar man åt lätt (spänner ej) bara så att halsbandet stannar kvar på rätt plats. Det är där framme på halsen som halsbandet utlöser kräkreflexen. Halsbandet används främst vid 2 moment samt vid enstaka tillfällen i ett 3:e: Släppande Hunden har lärt sig bita och har ett bra bett. Hunden kan anskällning/bevakning så den vet vad den skall göra när den släppt. Detta är nödvändigt, kan inte hunden gå över i bevakning så kan vad som helst hända, figurant kan bli biten, hunden bita om, inlärningen störs osv. Under betträningen har figuranten under bettet, med den andra armen, belastat hunden och tagit på hunden så att hunden är van vid rörelse från figurantens fria arm, när hunden är i bett. Hunden kommenderas loss, om den inte släpper så drar figuranten lätt i halsbandet (inga ryck och ingen stor kraft). Kräkreflexen utlöses, hunden spottar ut och avger ibland ett litet kräkläte. Figuranten lockar hunden i bevakning. Transport Hunden har halsbandet på. När hunden avviker från sin plats så lyfter föraren lätt i halsbandet rakt upp, hunden får en kräkreflex och går in på rätt position. Lydnaden Används ytterst sparsamt till finslipning av positionering i det fria följet med mera.

Det står ju klart o tydligt att inga kraftiga rycka ska göras med släpphalsbandet.
Även om jag tycker det finns andra vägar o gå än denna.

jag har inte skrivit något om kraftiga ryck? det står ju klart och tydligt att det fungerar genom obehag. det de glömt skriva dit är att hunden tappar andan och ett "stort" framför obehag.

nej jag fattar inte heller vad man ska med sådant till. men det var någon som skrev att det var ett umärkt sätt att "lära" hunden gå fot på.

jag har inte skrivit något om kraftiga ryck? det står ju klart och tydligt att det fungerar genom obehag. det de glömt skriva dit är att hunden tappar andan och ett "stort" framför obehag.

Nej men jag skrev till LIA om halsbandet som du kanske såg :idea: .

har inte läst alla inlägg så jag kanske upprepar något.

Du säger att han får 6 dl vatten inne och har två tillgodo ute. är det vatten han frå dricka från marken då?

För om du inte vill att han ska göra så kanske det inte är så bra att du tillåter det ibland. är en sak "nej" så är de "nej" hela tiden.

Eller du kanske tar med dig vatten ut?

Om han är så pass känslig med haltit som du säger så gör de nog ingen skada.

har inte läst alla inlägg så jag kanske upprepar något.

Du säger att han får 6 dl vatten inne och har två tillgodo ute. är det vatten han frå dricka från marken då?

För om du inte vill att han ska göra så kanske det inte är så bra att du tillåter det ibland. är en sak "nej" så är de "nej" hela tiden.

Eller du kanske tar med dig vatten ut?

Om han är så pass känslig med haltit som du säger så gör de nog ingen skada.

men om du läst tråden så har du sett att han har slutat äta snö nu - så han får 9 dl vatten om dan. får ej ge mer av vetten. och han annvänder inte haltin längre - det var bara för at förstärka NEJ första gångerna så han skulle förstå att jag menade allvar!

sen så var det inte så att jag planerade att han skulle äta snö som täckte för 2 dl vatten - utan han gjorde det även han inte fick. därav haltin. han lägger sig ner och vägrade gå - hävde i sig snö och is. så det var inte att jag sa till han ute att han skulle göra det, utan jag tränar bort det. anledningen till att jag räknat med vatten tillgodo ute är för att han får inta en maxmängd från råd av vetten pga utspädda celler - som är dödligt!!!! men det förhindras om man ransonerar vattnet åt han..

Känns fånigt att fortsätta be om ursäkt för min okunskap och ev tjat om sånt som kanske redan tagits upp, men jag gör det ändå. :o

Alltså, på "min tid" lydde hundar kommandon! Man lärde stegvis nya moment och hade alltid kontroll över sin hund. Skydds- och liknande hundar arbetade under full kontroll från föraren. Man hade som totalkrav att hundarna visste vad dom skulle göra och gjorde det.
Dom undantag jag kan påminna mig var t ex vid korning, då även ej skyddstränade hundar utsattes för tillfällen då dom skulle försvara förare och/eller sig själva. Då kunde det bli lite stökigt innan hunden lyssnade på vanliga "loss" el dyl.

Är man slappare idag? Kör "skydds" innan hunden lärt sig grunderna ordentligt? Använder man sig av prylar i st f kunskap, ordentlig inlärning/träning och mental kontroll? Iofs fanns även då dom som försökte genvägen via stackelhalsband, men dom ansågs som varande på en sämre nivå som hundtränare.

Den stil som det talas om här påminner mig snarast om s k hangarhundar. Dom var i huvudsak tränade att äta allting utom förarna.

LIA

Jag tror att man idag också vill ha en "vildare och tuffare" hund. Det ska vara lite fränt. Mycket drifter. Gärna så att fradgan sprutar kring hundens käft. Minns du inte alla beundrande inlägg om den stackars mallen som var så elad så att den löd husses minsta vink trots att den var högt i stress. DET tyckte alla var höjden av lydnad och häftighet.

Man vill inte ha en halvtrög hund som jobbar lugnt på komando. Det är helt ute.

Ni som har länken till den elade mallen, länka gärna om inte LIA redan har sett den.

Nja jag tror till och med det var vanligare förr när det var lagligt med ex el o stackel att det användes mer än idag.Iaf vad mina dressörer säger.

Jag vet inte jag är endast 26år gammal bara haft en hund, men den grupp jag är i tycker inte vi kör på det visset. Och vi kör långt ifrån hangarhundsträning ändå får vi fram bra skyddshundar flera som är med i Norska mästerskapen bla fick bästa skyddet förra året o ska försvara det i år igen. Har inget med att det är fränt ska man konkurrera med sin hund så lär det vara på gränsen för det är så tagiht i topp med poäng då kan man inte ha en hund som lufsar i allt den gör då har man snart inga poäng kvar.

Hade han "utspädda celler" innan medicineringen? Låter konstigt o stämmer inte med diagnosen central diabetes insipidus.
PL

Har missat filmen. Det vore intressant om någon kunde lägga in den länken.

Tydligen ändras idealen även på det här området. :smirk:
Mer attack än skydd m a o?

LIA

Dom "lufsade" inte, tro mig, men dom var kontrollerbara och väl tränade och utbildade. Lika duktiga på att agera som att koppla av. Nu verkar man inte vara så noga med den andra delen?

Som jag skrev, så fanns det dom som använde sig av stackel. Men det var fr a den kategori förare/ägare, även utanför skydds, som inte hade förmåga att hantera/dressera sin hund.

LIA

Jag har talat med folk som håller på än i dag som började med skydd förungefär 25-30år sen o dom säger själva att det är så extremt mycket mer krav i dag på skyddslydnaden och själva skyddet även spår och sök är det högre krav på och givetvis planlydnaden, än va det var förr. Dom säger dåtidens 10:a i moment är inte mer än en 7:a i dag tack vare man är så mycket mer dressyr tekninskt kunnig i dag så man kan få till momenten mycket bättre i dag.

Nu menar jag inte att såna här hjälpmedel som stackel,el o kräksnaror har nåt med saken o göra, utan man vet bättre hur en hund fungerar i dag helt enkelt.

Nu är detta bara tagit från 3 pers o alla säger lika. Men inte så extremt många iaf som hållt på med samma gren oavkortat i 30år.

Hade han "utspädda celler" innan medicineringen? Låter konstigt o stämmer inte med diagnosen central diabetes insipidus.
PL

han hade en början till det för att han fått dricka så mycket vatten. därför sa vetten att jag fick ge en maxmängd efetrsom han inte kan kontrollera sitt vattenintag.

sen hur han har ställt olika diagnoser vet inte jag. jag kunde ingenting om detta innan. jag är för övrigt väldigt grön när det gäller sjukdommar på hudnar. ajg skriver bara det min vet har sagt och kommit fram till. sen om det är rätt eller fel är jag inte rätt person att dömma. men jag tror inte det är helt fel att han inte bör dricka mer än 9 dl vatten per dag.

men han är inte helt obenägen att koncentrera sin urin - men han får medicin för att hjälpa till at koncentrera den fullt ut. så han är inte jättesjuk. han skulle kunna klara sig utan medicin trodde vetten - men att det var bäst för hundens hälsa att medicinera då han inte visste i vilken riktning det utvecklades.men vi ska trappa ned på medicinen och ta nya prover frammöver för att se om han tappar förmågan att koncentrera urinen mer med tiden. om han inte gör det skall vi överväga medicinerning eller ej. om jag förstått det rätt?? :confused:

Jag undrar bara lite eftersom CDI gör att kroppen snarare torkar ut o hunden dricker för att återställa vätskebalansen. När man däremot ger medicin till en sån hund förlorar den istället en del av förmågan att göra sig av med överskottsvatten o då kan det bli farligt om den fortsätter att dricka massor.
PL

Liknande trådar

Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
6 065
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Jag har en shetland sheepdog på dryga året, hon har sen hon kom till mig som 8 veckors valp alltid haft väldigt svårt för andra hundar...
Svar
16
· Visningar
2 487
Senast: Monstermom
·
Övr. Hund Jag kan inte ha min hund lös i dagsläget då hon drar efter vilt och då inte går att bryta(ja jag jobbar på problemet). Men hon behöver... 2
Svar
30
· Visningar
5 084
Senast: soffa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Mellanpudel
  • Uppdateringstråd 31