Konsten att cykla med hund?

Sv: Konsten att cykla med hund?

Funderar oxå på att börja cykla med några av mina hundar. Mkt pga att den ena inte kan vara lös. O den andra behöver träna upp ryggen.

Men hör olika. Ska man cykla så dom travar (det har jag hört hela mitt liv att man ska anpassa hastigheten så att de lungt kan trava brevid)
Men hörde för några år sen att man skulle cykla så fort att dom skulle galoppera. Pga att traven var så stötande så att kroppen tar stryk av det.

Vad har ni hört?

Hade en hundmassör som föreläste på brukshundsklubben i höstas. Hon förespråkade varierande tempo, varierande underlag och att man skiftade sida att ha hunden på mellan varven. Hennes teori var att skulle man ha det som konditionsträning så skulle man tänka tempoövningar.

Jag låter min trava i olika tempon på asfalt men är det gräs eller grusunderlag så trampar vi på ordentligt så att han får sträcka ut och givetvis så varierar vi tempot på det underlaget också.

Jag har hört trav och på bra underlag (dvs, inte asfalt utan mjukare grusvägar).

Mina cyklar jag med på grus/sand/skogsvägar. Håller sådant tempo att de travar (jag skulle flyga all världens väg om de tilläts galoppera :angel:) och så varierar vi tempo. Några minuter "trava så fort det går" varvat med några minuter lugn trav. Sedan är jag alltid noga med att värma upp, varva ner och att stretcha efter att vi cyklat klart.

Aussiehannen jag hade nere i höstas för parning av min tik hade jag utan problem i springern.

Får man anpassa sig väldigt mycket till sådana små när det gäller farten eller hänger de med bra i lagom tempo?

Tänkte börja försöka cykla med min (just nu är han dock rätt livsfarlig nära cykeln) men vet inte om det kommer funka att ha honom springandes om man ska någonstans (för motionssyfte kan man ju anpassa sig efter honom).

När jag cyklar med Tessla (DSG, 8 kg) anpassar jag mig efter det tempot hon vill hålla, vilket kan variera mellan lugn trav (cykla saaakta) eller eller fullt ös i galopp (cykla fooooort) så det varierar väldigt.

Jag är snål och köper inget i onödan :p Så jag kör med koppel och det har alltid funkat finfint! Även när jag hade två som inte tyckte så mycket om varann funkade det kalas!

Jag har dock inte testat att cykla med lillhunden än, men ska väl sätta igång med det nu snart :) Förutsätter att han ska lära sig att springa brevid mig i koppel. Den store springer alltid lös nu för tiden så jag behöver inte trassla med två olika stora hundar, och han kan springa fortare om han känner för det.

Har alltid sele vid jogging och cykling. Vaierar underlaget. Det har aldrig varit några problem med asfalt!

Vi håller oss mest till trav, men när jag bara haft Sirius så brukar vi ösa på emellanåt, lös då såklart. Att tävla mot matte är det roligaste han vet! En gång kom en granntik utfarandes efter oss, då ökade Sirius farten så hon fick ge upp :p Roligare att kuta med matte än att pussa på tikar uppenbarligen :D

Senast ändrad:

Det verkar vara ganska lika mellan de som tycker Springer är bra och de som föredrar att bara ha koppel i handen.

Nåja jag vill gärna testa Springern, jag tycker det är skitjobbigt att behöva ha koll på kopplet hela tiden och vill gärna kunna ha bägge händerna på styret hela tiden. Om det inte funkar för oss så får den sälla sig till den övriga samlingen av saker som "hunden säkert kommer behöva/uppskatta" som lilla fröken bara fnyst åt och sen aldrig ens ägnat en blick.

Nu har jag fått hem och provat "Springer". Det var lite knöligt i början innan vi vant oss men nu går det jättebra. Och det är himmelskt att slippa ha hund slitandes i kopplet samtidigt som jag ska styra:banana:

Helt gnisselfritt går det ju inte än men det går bättre för varje gång.

Jag ska börja cykla med mina små hundar på "allvar" när det blivit barmark och torkat upp litegrann, cyklade med dem för någon vecka sedan på en grus/ler/sand cykelväg och oj så smutsiga de blev och de är inte direkt förtjusta i att springa på blött underlag så de tog inte riktigt ut steget ordentligt :p Jag hade och ska ha sele på mina och så kopplet i handen, när vi är i skogen ska de få springa lösa och anpassa tempot själva. Vill inte att de ska springa på asfalt så vi kommer hålla till på (gamla)elljusspår med barkunderlag, packad sand/grus väg m.m. Det enda jag känner mig lite osäker för att cykla med dem (i koppel) är att de ska bli rädda för nåt i vägkanten och kasta sig in mot cykeln och få in tassen i ekrarna, var en bekant till mig vars lilla hund bröt ena tassen på det sättet.

Här står det en del om konditionsträning med hund, bla. cykling: http://web.telia.com/~u40429471/Kondition2.htm

En så bra länk jag fick svar på en del av mina frågor angående hur man börjar träningen då jag också har börjat cykla med min hund :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 021
Senast: inverterad
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
641
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 717
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka