positiva och negativa saker om nosgrimma till hund

Sv: positiva och negativa saker om nosgrimma till hund

hahahahah så du tror att du kan nåt speciellt efter bara 2år.

Kan säga jag har hållt på dagligen med hund i 6år o är gräsnivå fortfarande.;)

Lugn alla!
Kanske dags att varva ner och tänka efter? ;)

Tid inom ett ämne är en faktor att räkna med. Likaså mängd aktiviteter inom detta ämne. Också kvalité-nivån på aktiviteterna.

Mera svårmätbart är den personliga kapaciteten både vad gäller förmåga att vidareutveckla sig själv, att ta in nya intryck och idéer, vidareutbilda sig osv. Vidare spelar individens intressen roll liksom vilket/vilka områden som man intresserar sig för.

Beroende på hur man är som individ, kan lång tids erfarenhet inom ett ämne vara oerhört värdefullt. Men det kan likaväl vara bortkastat och meningslöst om vi tänker kunskapsbank.
Om det inte vore så, skulle vi fråga alla på hundforum vem som haft hund längst, och därefter ta den personens åsikter som det enda rätta. Vi vet att det inte är på det viset, och att fr a i begränsade områden även en relativ nybörjare kan ha fullgoda kunskaper.
Den som skriker högst är sällan den som kan bäst heller. :smirk:

Läs inläggen noga, reflektera och fundera samt svara.

LIA

Men snälla människa !

Förstå att varken Jadzia,Piru.Cillamuffin eller någon annan skriver detta för att jävlas med dig, de skriver detta för att hjälpa dig att inse hur Haltin fungerar, sedan är det upp till dig om du ändå vill ta riskerna som finns med haltin ( det kanske uppväger annat problem)

radon skrev:
haha, i sånna fall måste min hund ha jävligt felande exteriör - på gott och ont. för när han har haltin på sig och jag drar i kopplet så stramar den runt nosen - men glappar i nacken!!! så jag tror inte att han får nackskador av den..

kanske är tur att jag har en felande hund exteriört sett för då kan han ju inte få ont i nacken

Du bevisar åter igen att du inte förstått hur haltin fungerar, eller så kanske du inte vill förstå för det känns bättre då att använda den...

/ :mad:

fast hon har skrivit att hon inte använder den längre, och det får vi väl tro på.

//CM som också använt halti när jag inte kunde hålla min hund, och inte hade en aning om att den kunde vara skadlig.

Ja jag läste det och har även påpekat detta tidigare ( Att det var bra att det löste sig )

Men även om hon inte använder Haltin så finns det ju andra som gör det .. förstår du min poäng ?

som också använt halti när jag inte kunde hålla min hund, och inte hade en aning om att den kunde vara skadlig.

Detta tror jag är så himla vanligt, man vet helt enkelt inte hur en Halti fungerar riktigt ..

Har skrivit det förut och skriver det igen: Om man vill använda Haltin så kan man kanske läsa på lite om hur den fungerar innan den används så får man bersluta själv om man sedan vill använda den .

och då är det ju bra med forum som detta där det finns en massa info att hämta :)

Japp det är grymt bra :bow: , förutsatt att man vill ha information oavsett om det är positivt eller negativt :angel:

hahahahah så du tror att du kan nåt speciellt efter bara 2år.

Kan säga jag har hållt på dagligen med hund i 6år o är gräsnivå fortfarande.;)

men alltså hallå????. läser du bar det du vill tro eller?? :crazy:
jag skrev ju för fanbken att jag är nybörjare och väldigt grön på hundar eftersom jag bara haft hund i två år. vad är det som är så jävla svårt att förstå??? å sen - får man inte vara nybörjare utan att bli totalt nedtrackad på ett forum med massa negativa människor som trro dom vet allt??

vad har du för jävla skäl att sratta åt MIG för att jag haft hund i bara 2 år, och som jag sa - att jag inte kan nån ting!!!!!!!!!!! men att jag håller på lär mig och att jag tycker det går bra.

måste jag be dig om förlåt för att jag inte haft hund lika länge som dig för att du inte ska trampa på mig och skratta mig rakt i ansiket??

och när och vart har jag skrivit att jag kan allt efetrsom jag hafdt hund såååå länge som i 2 år??

herre gud människa - lär dig läsa.:(

känns jävligt kul att vara här bland människor som dig och jadzia, som bara skrattar åt folk som är nybörjare på hund bara fäör att ni tror att ni är kungar. och ja, jag förstår att du bara kna gräsnivå efetrsom du haft hund bara i 6 år - men det är väl ingen som skrattar åt dig för det??? och det är väl ingen som har rätt till det heller.

alla må vi väl vara nybörjare nån gång i livet? och jag valde det nu, men jag valde inte att bli retad av folk för det. vad är det då för vits att ha hund?

Senast ändrad:

fast hon har skrivit att hon inte använder den längre, och det får vi väl tro på.

//CM som också använt halti när jag inte kunde hålla min hund, och inte hade en aning om att den kunde vara skadlig.

ja, jag annvände den 3 gånger på 10 min vardera. den behövs ju ite längre.

Men snälla människa !

Du bevisar åter igen att du inte förstått hur haltin fungerar, eller så kanske du inte vill förstå för det känns bättre då att använda den...

/ :mad:

men du, varför tror du jag startade denna tråden??? :cool: för att visa att jag är bäst på haltin??

nej, för att fråga hur den funkar... sen när hälften skriver att den är bra å hälften skriver att den är dålig så vet man ju inte vad man ska tro. då får man väl ta åt sig lite från båda sidor.

sen varför jag drog upp det igen var för att jag läste i en tidning att en instruktör rekommenderade den som hjälpmedel på träningar.

och sen så om du läser mina inlägg så annvänder jag inte haltin för att det visat sig för mycket negativa saker om den...
varför väljer folk att vränga till sina egna historier om alla TS??*suck*

/:mad:

Jag har läst och även kommenterat att det var bra att du lyckades lösa allt så pass fort..

Ang haltin så har jag hävdat i hela tråden att man SJÄLv som ÄGARE bör läsa på lite om hunden anatomi och hur haltin fungerar på hunden INNAN man använder den, sedan är det upp till var och en om dom vill använda den eller inte..

Varför väljer du att förvränga mina inlägg hela tiden * suck på dig själv *

/ C

Du Lyssnar ju inte för fem öre på varken vad Jadzia säger eller nån anna utan kör ditt race inte så knepigt att man tycker du beter dig knepigt o dumt åt, lär dig lyssna på folk så kommer du också lära dig nåt.

Sitta o kalla Jadzia okunnig o hitten o ditten klart man skrattar åt dig.

Du har fått förklarat för dig flera gånger av både Cillamuffins och Calazirya hur dåligt hjälpmedel Halti är rent anatomi mässigt för hunden, men ändå hävdar du motsatsen trots att du är på nybörjar nivå.

Du Lyssnar ju inte för fem öre på varken vad Jadzia säger eller nån anna utan kör ditt race inte så knepigt att man tycker du beter dig knepigt o dumt åt, lär dig lyssna på folk så kommer du också lära dig nåt.

Sitta o kalla Jadzia okunnig o hitten o ditten klart man skrattar åt dig.

Du har fått förklarat för dig flera gånger av både Cillamuffins och Calazirya hur dåligt hjälpmedel Halti är rent anatomi mässigt för hunden, men ändå hävdar du motsatsen trots att du är på nybörjar nivå.

för det första så vet jag att jadzia kan mer än mig, ja just mig, eftersom hon haft hund längre - så det är naturligt! men jag tycker dte är jävligt omoget av henne att skrika rakt ut att dom är värdelösa för att dom är utbildade instruktörer etc etc.

sen så har jag ju tagit åt mig av vad ni sagt - eftersom jag inte annvänder haltin. eller??? men jag kom med ett motpåstående med mitt inlägg om instruktören som hade uttryckt sig om haltin - för att höra fler åsiket. men istället hoppar ni på mig och flår mig rakt av!! hur trevligt är det???

tänk om folk här hade en trevligare ton - vad mycket folk kunde lärt sig om dom bara fick chansen. för om jag ska vara ärlig så blir jag bara ledsen av att få höra alla elaka saker från dig och jadzia...

Jag har inte sagt nåt illa om dig i denna tråd bara sagt till dig att du ska kalla Jadzia okunnig eller nåt annat för det är nåt hon inte är enda som jag sa att hon är inte dressyrtekniskt fullädad väldigt mycket kvar där.Men för vare träning vi gör ihop blir hon bara bättre o bättre sen om hon fick en mer arbetsvillig hund skulle hon kunna bli skit duktig men med ett lik som hennes så är det som o spotta i mot vind hela tiden och jobba med den hunden. Om hon hade fått Jääkäri eller Piru så hade hon garanterat tävlat idag i vilken klass vet jag inte men hundarna hade gått bra det är ett som är säkert!

*kl*
Ni som säger att halti är farligt pga hundens anatomi, hur menar ni då? Att är det bara om man rycker eller gör en häftig rörelse så hundens huvud far åt sidan och uppåt (beror ju på hundens storlek), eller är det dåligt även om man gör lätta mjuka rörelser (som man ska med halti)?

En fundersam athos:)

Exakt var och när har jag skrattat åt dig?
Var vänlig visa mig det för nu börjar jag tröttna på dina rent otrevliga inlägg. Det finns ingen anledning att börja gapa och skrika bara för att man får mothugg.

Återigen beskyllningar som inte stämmer. Nu får du ta och ge dig. Jag har varken skrikit eller skrivit elaka saker utan hållit mig till fakta och personliga uppfattningar. Det är inte elakt att skriva att en titel som hundpsykolog saknar värde då det de facto är sant. Det är inte en skyddad titel som leg. psykolog och liknande.

Haltin som redskap är dåligt i sig då den alltid verkar genom tryck på kotor och diskar i hundens rygg. Den är ju gjord för det. Vid minsta kraft i haltin vrids nosen bakåt/åt sidan, kanske bara en mm men det är trots allt en mm. Det är just det som kan bli illa. Om man däremot har en stor hund och ett litet barn går framför hunden och håller haltin behöver det inte alls bli så tokigt. Då verkar nämligen kraften nedåt/framåt istället vilket är en mycket naturligare påverkan på hunden.

Men i grund och botten behöver inte halti vara fel. Det jag ser som värst är att folk inte vet hur redskapet fungerar och de tror att det är ett snällt och smärtfritt alternativ. Därför reflekterar de inte ens över att sätta på hunden en sådan. Samma människor som använder halti brukar nämligen vara de som skriker högst mot stryp och stackel. Rätt knasigt då alla arbetar genom obehag.

Liknande trådar

Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
6 065
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Jag har en shetland sheepdog på dryga året, hon har sen hon kom till mig som 8 veckors valp alltid haft väldigt svårt för andra hundar...
Svar
16
· Visningar
2 487
Senast: Monstermom
·
Övr. Hund Jag kan inte ha min hund lös i dagsläget då hon drar efter vilt och då inte går att bryta(ja jag jobbar på problemet). Men hon behöver... 2
Svar
30
· Visningar
5 084
Senast: soffa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka