positiva och negativa saker om nosgrimma till hund

Sv: positiva och negativa saker om nosgrimma till hund

till alla här i tråden.

nu har min kille slutat äta snö ute och slickar inte på backen heller. :banana:
han har haft på sig haltin 3 gånger totalt och han fattade vinken direkt!!!

så nu går han endast på vanligt fast halsband - inget stryp ingenting.

sen till er som trodde jag skulle ha på haltin varje dag alla år - nej tack. jag skrev att dte var för att få upp ögonen för att sluta äta snö. så nu är haltin borta!!!

dessutom skulle jag aldrig annvända varken halti eller stryp på heltid på nån av mina hundar. sele och fast halsband! :bow:

Vad skönt at höra för voven. Skönt att hon eller han blivit bättre. Träning ger färdighet, bra jobbat :smirk:

stryphalsband högt upp och släpphalsband verkar på samma sätt och att använda det som dressyrmetod tycker jag nog är värre än stackel. halti graderar jag som strax under.

ja alltså det går ändå inte att dra åt hur långt som helst även om man hade velat. jag har bara lite svårt att se hur det kan bli värre än det jag såg.

stryphalsband högt upp och släpphalsband verkar på samma sätt och att använda det som dressyrmetod tycker jag nog är värre än stackel. halti graderar jag som strax under.

Håller med till viss del.

Men tycker du tar allt så ordagrant hur saker och ting ska användas, sett en SM förare i lydnad användt denna kräksnara fast på ett helt annat sätt än vad som står det ska användas till. Allt är inte rena tortyr redskapen utan om man använder dom med lite finess så går till och med använda ett Stackel på ett sånt sätt att varken SBK eller SKK skulle säga nåt om det. Men det är tack vare alla som har tummen mitt i handen och har ingen känsla för saker o ting att ett sånt hjälpmedel är förbudet idag.

absolut, så är det! det kan säkert användas utan att hunden får några allvarliga men, men allmänheten ska absolut inte ha tillgång till det och normalt sett finns det fler vägar att gå.

gör den inte samma sak igen betyder det att den kopplat ihop beteendet med ett obehag så stort att det inte är värt det, vilket nog borde räknas som men.

sedan kan det väl användas till att trigga tröga hundar har jag förstått, och det borde ju gå utan att hunden får några men.

gör den inte samma sak igen betyder det att den kopplat ihop beteendet med ett obehag så stort att det inte är värt det, vilket nog borde räknas som men.

sedan kan det väl användas till att trigga tröga hundar har jag förstått, och det borde ju gå utan att hunden får några men.

Men då får man ju dra gränsen för men så fort man säger till hunden då om den ändrar sitt bettende?

Ja visst kan man trigga en slö hund i lydnad för o få mer varv men frågan är om hunden inte har en naturlig motor hur långt kommer man på till gjord motor?
Jag tror heller man ska fundera på o hitta en ny gren eller köpa ny hund.
Jag vet att du håller med mig i det sista jag skrev.

det är just sammankopplingen till smärta jag inte gillar.

och självklart håller jag med om det senaste ;)

Jag för egen del är glad att höra att TS har fått till sitt problem och att det nu funkar utan problem, att hon sen dessutom visar både klokhet och god hundkänsla och sätter bort haltin eftersom den inte längre fyller en funktion visar att hon är klok, kompetent och hundvettig... sen kan vi ju in till dödagarna debattera om huruvida jag är en relik från forndagar eller bara en av många hundägare som faktiskt använt och nyttjat en halti för ett specifiktdetaljarbete och när det då är korrigerat lägger bort grimman... jag behöver dessutom inte fösvara vara sig min hund eller hästhållning inför er, eftersom jag vet hur jag lär och fostrar mina hundar samt att jag vet vilka bett som jag sätter i munnen på hästarna...

Alla olika hjälpmedel kan och blir farliga för djuret om det INTE används med varsam hand och respekt, men man måste också ha en viss människorespekt... om en hundägare väljer att använda en halti istället för en sele finns det antagligen skäl för det och måste respekteras.... sen kanske många har kraftiga fördomar gentemot diverse hjälpmedel men att den skulle kunna strypa runt hundens nos visar hur lite insatt många är...

Men, men..för min del är denna tråden avslutat, dels eftersom TS nått sitt mål och att detta har spårat ut till absurdum...jag delar inte riktigt allas åsikter, men jag känner att jag inte längre behöver bry mig vidare eller vidare försvara mig, dels för att jag VET hur jag tränar och fostrar mina hundar och dels för att jag VET att jag inte vare sig skrämmer eller kväver mina hundar till lydnad...Mina hundar får positiv, glatt och ödmjuk träning och jag föredrar en hund som lyckat till hälften på egen hand än en hund som drillas till max med hårda metoder....BERÖM och POSITIV energi är för mig det allra viktigaste oavsett vilket djur det handlar om och jag skulle ALDRIG utsätta dom för smärta i samband med inlärning eller skapa en rädsla hos dom för att få kontroll....:d

Jag har sett ett kräkhalsband. På vilket sätt är den värre än ett vanligt stryp?

Jag har sett ett kräkhalsband. På vilket sätt är den värre än ett vanligt stryp?

Exakt!

Enda som gör det effektivt att använda är att det alltid sitter där det ska. Men för övrigt är det ju inge värre på nåt vis.

*KL*

Happ, jag har helstryp på min hund dagligen. Kedja och inte kedja. Hemska jag! :o

*kliar sig lite i huvudet*

hon propagerar för att alla hundar som inte är 100% friska ska avlivas.. oavsett sjukdom/fel :crazy:
så då undrar jag hur i fanken hon kan behålla sin hund i livet efetrsom den va "trasig" som hon själv skrev..

Jag tänker som så att hundar som lider långvarigt av sin sjukdom eller skada ska tas bort. Sen om din gör det eller inte vet jag inget om.

nu har jag varit så superpedagogisk att jag ritat en bild. grön linje visar ett strypkoppel. röd ett kräksnöre eller mycket högt upphissat stryp.

krksnre.jpg

egentligen räcker det med att klämma lite på sin hund, men vill man så kan man titta i en anatomibok för att se att där har hunden väldigt lite muskler. drar man åt det röda snöret tappar hunden andan medan den kan hålla emot om man drar i det gröna snöret.

ett vanligt stryp kan användas på samma sätt som ett kräksnöre, men släpper man efter glider det ner på halsen igen. ett kräksnöre sitter där det sitter och garanterar att hunden tappar andan varje gång du rycker till. och jag har aldrig varit något fan av redskap som är utformade för att ge största möjliga obehag.

Jag tänker som så att hundar som lider långvarigt av sin sjukdom eller skada ska tas bort. Sen om din gör det eller inte vet jag inget om.

enligt mig så lider inte min hund det minsta - och då är jag inte partisk!!! för jag hade inte fäst mig på det sättet vid han när vi hade haft han i 3 dar och fick veta läget. så jag behöll honom endast för att vet sa att han skulle leva ett helt normalt liv helt utan smärta eller obehag om man medicinerar. det enda som varit kruxet med han var törsten - emn den är ju som sagt inget problem längre. så jag ser inget som helst problem elelr fel att låta honom leva!!!

Liknande trådar

Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
6 065
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Jag har en shetland sheepdog på dryga året, hon har sen hon kom till mig som 8 veckors valp alltid haft väldigt svårt för andra hundar...
Svar
16
· Visningar
2 487
Senast: Monstermom
·
Övr. Hund Jag kan inte ha min hund lös i dagsläget då hon drar efter vilt och då inte går att bryta(ja jag jobbar på problemet). Men hon behöver... 2
Svar
30
· Visningar
5 084
Senast: soffa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Mellanpudel
  • Uppdateringstråd 31