positiva och negativa saker om nosgrimma till hund

Sv: positiva och negativa saker om nosgrimma till hund

*KL*

Väldigt off topic här..

Vad innebär det för hunden det här diabetes? Behöver du som hos oss människor kontrolerra matintaget och motion ihop med medicinering?
Bara en nyfiken fråga absolut inget påhopp

ang haltin så har jag aldrig använt det eller visste inte ens vad det var innan tråden så den frågan kan jag inte svara alls på.

Användandet av halti har alltid och kommer alltid vara en "het potatis" det finns förespråkare och motståndare..som till det mesta inom djurvärlden... att jag skulle utsätta min hund för smärta iom att jag använder en halti håller jag inte med om och att den låsningen som jag beskrev skulle "kväva" hunden är inte heller det sant... har du en hund som gärna "ligger på lina" och drar är den "låsningen" ytterst verksam och du får ett bättre utgångsläge att korrigera med röst och kropp din hund vilket medför en "lättare" inlärningssituation...alla vet vi ju att det blir betydligt svårare att "styra" eller dra tillbaka en hund som redan komit i "dragläge" med sin kropp....som förare får du i ett sånt läge väldigt försenat och utdragen korrigering och det är INTE att föredra... vitsen med både låsning och halti är att du ska kunna styra, kontrollera och begränsa hunden från att göra hastiga, kraftfulla ryck och drag, men precis som i allt annat så är det vanligt vett och sans som gäller...det verkar på er som om jag torterar mina hundar och utsätter dom för smärta och fara..vilket jag inte anser att jag gör... allt är godtyckligt och alla är vi salig i vår egen tro, men ibland så kan det behövas verktyg som hjälper föraren i att förminska, förstärka vissa effekter och dessa metoder är en av många... jag anser också att en god grundlydnad är A och O och LEDARSKAP är av högsta vikt, men precis som ett vanligt läderkoppel med tillhörande halsband är ett verktyg är en halti det...och den låsningen jag använder i de situationer som är lämpliga är på inte vis farlig eller skadlig..för det är skillnad att "låsa" och "LÅSA" jag har ALLTID 2-3 fingrar imellan och ser till att min hund INTE hänger i halsbandet.... men,men...jag ber om ursäkt för om någon kännt sig påhoppad och kränkt av mina inlägg och tackar för moderatorns stora tålamod... vad det gäller hästarna så anser jag och håller mina häster enligt den filosofin att det INTE ska vara SKARPT och HÅRDHÄNT... har vanlig lädergrimma, 2 delat välanpassat bett och lädertyglar... jag använder inte kedjestrypkoppel på mina hundar utan en vanlig beklädd dressyrlänk och när jag är på promenader så hänger kopplet löst i båge mellan mig och hundarna... jag har ras "STOR" hund och hanterar allt emellan 60-90 kilo hund varje dag...
jag kan fortfarande anse att det finns tillfällen när en halti är användbar och lämplig i vissa situationer och dömer ingen pga av ett användande av en sådan... TS har ju vissa medicinska aspekter att ta hänsyn till och för hundens skull och för sin egen oro kan jag tycka att haltin ger henne den kontrollen hon behöver...när hunden väl kommit över denna fixering är det inte alls säkert att den är behövlig...
Dock, som jag påpekat tidigare ska ALLA liknande tillsatser användas med respekt och vanliogt svenskt bondvett... ALLT kan missbrukas och då är det INTE av godo...
Ledarskap och Lydnad i flocken innebär inte tortyr ej heller våldsamheter...utan kärleksfullt respektgívande och ödmjuk hand...det är min filosofi.... mina hundar vet vem som är ledare hemma och är trofasta kärleksfulla sociala medlemmar i familjen... jag reser och ställer ut dom under hela året och jag har inga problem med att kontrollera dom...och därför tar jag väldigt illa vid min när folk anser jag utsätter mina hundar för tortyr och smärta och dessutom drar in mina hästar i detta.... det för mig är ett lika stort påhopp och angrepp som det mitt övertramp var och i mina ögon väldigt onödigt... jag fick för mig att detta var en HUND-länk och då ska inte mitt hästeri dras i smutsen...
Haltin är inte en mirakel-kur ej heller Guds Gåva till hundvärlden...men det är ett alternativ och kan skapa bättre grundförutsättningar för att jobba bort ett specifikt problem, precis som en springer, antiskällhalsband, fyspray eller liknande produkter....

*KL*

Väldigt off topic här..

Vad innebär det för hunden det här diabetes? Behöver du som hos oss människor kontrolerra matintaget och motion ihop med medicinering?
Bara en nyfiken fråga absolut inget påhopp

ang haltin så har jag aldrig använt det eller visste inte ens vad det var innan tråden så den frågan kan jag inte svara alls på.

han har inte diabetes mellitus, utan insipidus. det är alltså inte sockersjuks. så han kan äta vad som helst och motionera hur som helst. det enda är att han inte kan koncentrera sin urin fullt ut. men den är inte helt okencentrerad. detta ger en känsla på ökad törst som nu har kvarstått i huvudet efter att medicinering påbörjats.

*kl*

Jag förstår men samtidigt inte att dom flesta här på buke hatar haltin. Haltin är ju ett hjälpmedel och ska användas därefter. Varför förutsätter "alla" att den kommer att missbrukas, hundföraren är en dålig hundmänniska, hunden kommer få dom värsta skadorna efter rycken osv:crazy: . Det ska ju inte ryckas och slitas i en halti:mad: . Vet man inte hur man ska använda en halti så ska man inte använda den.
Om jag skulle behöva en halti i framtiden så tycker jag att man ska ha ett vanligt halsband och koppel samtidigt som haltin, så man kan välja om korrigering i halti eller halsbandet behövs.

Men allt kan missbrukas:smirk: . Ni som är emot haltin och dess användare, har ni knivar hemma i erat kök? Ja, jisses då ska då inte jag hälsa på er för ni kan ju faktiskt missbruka kniven och ge mig stora skador....om vi ska hårddra det hela:cool: Litar ni inte på att folk kan använda en halti som man ska så litar inte jag på att ni kan hantera en kniv på rätt sätt.

Användandet av halti har alltid och kommer alltid vara en "het potatis" det finns förespråkare och motståndare..som till det mesta inom djurvärlden... att jag skulle utsätta min hund för smärta iom att jag använder en halti håller jag inte med om och att den låsningen som jag beskrev skulle "kväva" hunden är inte heller det sant... har du en hund som gärna "ligger på lina" och drar är den "låsningen" ytterst verksam och du får ett bättre utgångsläge att korrigera med röst och kropp din hund vilket medför en "lättare" inlärningssituation...alla vet vi ju att det blir betydligt svårare att "styra" eller dra tillbaka en hund som redan komit i "dragläge" med sin kropp....som förare får du i ett sånt läge väldigt försenat och utdragen korrigering och det är INTE att föredra... vitsen med både låsning och halti är att du ska kunna styra, kontrollera och begränsa hunden från att göra hastiga, kraftfulla ryck och drag, men precis som i allt annat så är det vanligt vett och sans som gäller...det verkar på er som om jag torterar mina hundar och utsätter dom för smärta och fara..vilket jag inte anser att jag gör... allt är godtyckligt och alla är vi salig i vår egen tro, men ibland så kan det behövas verktyg som hjälper föraren i att förminska, förstärka vissa effekter och dessa metoder är en av många... jag anser också att en god grundlydnad är A och O och LEDARSKAP är av högsta vikt, men precis som ett vanligt läderkoppel med tillhörande halsband är ett verktyg är en halti det...och den låsningen jag använder i de situationer som är lämpliga är på inte vis farlig eller skadlig..för det är skillnad att "låsa" och "LÅSA" jag har ALLTID 2-3 fingrar imellan och ser till att min hund INTE hänger i halsbandet.... men,men...jag ber om ursäkt för om någon kännt sig påhoppad och kränkt av mina inlägg och tackar för moderatorns stora tålamod... vad det gäller hästarna så anser jag och håller mina häster enligt den filosofin att det INTE ska vara SKARPT och HÅRDHÄNT... har vanlig lädergrimma, 2 delat välanpassat bett och lädertyglar... jag använder inte kedjestrypkoppel på mina hundar utan en vanlig beklädd dressyrlänk och när jag är på promenader så hänger kopplet löst i båge mellan mig och hundarna... jag har ras "STOR" hund och hanterar allt emellan 60-90 kilo hund varje dag...
jag kan fortfarande anse att det finns tillfällen när en halti är användbar och lämplig i vissa situationer och dömer ingen pga av ett användande av en sådan... TS har ju vissa medicinska aspekter att ta hänsyn till och för hundens skull och för sin egen oro kan jag tycka att haltin ger henne den kontrollen hon behöver...när hunden väl kommit över denna fixering är det inte alls säkert att den är behövlig...
Dock, som jag påpekat tidigare ska ALLA liknande tillsatser användas med respekt och vanliogt svenskt bondvett... ALLT kan missbrukas och då är det INTE av godo...
Ledarskap och Lydnad i flocken innebär inte tortyr ej heller våldsamheter...utan kärleksfullt respektgívande och ödmjuk hand...det är min filosofi.... mina hundar vet vem som är ledare hemma och är trofasta kärleksfulla sociala medlemmar i familjen... jag reser och ställer ut dom under hela året och jag har inga problem med att kontrollera dom...och därför tar jag väldigt illa vid min när folk anser jag utsätter mina hundar för tortyr och smärta och dessutom drar in mina hästar i detta.... det för mig är ett lika stort påhopp och angrepp som det mitt övertramp var och i mina ögon väldigt onödigt... jag fick för mig att detta var en HUND-länk och då ska inte mitt hästeri dras i smutsen...
Haltin är inte en mirakel-kur ej heller Guds Gåva till hundvärlden...men det är ett alternativ och kan skapa bättre grundförutsättningar för att jobba bort ett specifikt problem, precis som en springer, antiskällhalsband, fyspray eller liknande produkter....

Ska se om jag orkar försöka läsa detta. Gud vad jobbigt med nästan ett helt stycke och utan stora bokstäver.

Nä jag gav upp :crazy:

Senast ändrad:

87900.stor.jpg

det här är ett kräksnöre/släpphalsband. det ska inte heller dras åt särskilt hårt. men när du drar trycker snöret på hundens luftstrupe och hunden stryps. jag har sett det användas och det såg inte roligt ut.

det har hänt mycket på hundsidan sedan du gick i hundskola på 50-talet (?). numera vet man hur effektivt det är med förstärkningar och att hunden faktiskt inte lär sig av bestraffningar. din syn på inlärning och hundhållning är förlegad sedan länge och nyare, mer djurvänliga metoder används även av SBK.

när det gäller ledarskap så verkar du ha blandat ihop uttrycket med förtryckande diktatur. en god ledare tvingar inte sina undersåtar till lydnad, han övertygar dem om att han har rätt. en god ledare följer man därför att man är övertygad om att denne fattar de bästa beluten, inte för att man är rädd för att bli bestraffad annars.

när det gäller dragande i koppel så bör man först LÄRA hunden hur den ska gå! det går utmärkt att få till ett fint koppelgående utan att rycka och slita eller sätta på skarpa hjälpmedel.

jag provar att ställa min fråga igen. gör du samma sak med hästar? sätter på stångbett och graman om den inte kröker på nacken? eller börjar du om från grunden och lär hästen att trampa under sig och via den vägen kröka på nacken? vad är det som skiljer hunden och hästen åt i så fall?

självklart finns det fall där man är så illa tvungen att ta till skarpare medel, men då ska det handla om säkerhet, inte bekvämlighet.

Jag tar mig liten frihet att svara lite på det jag också.

det här är ett kräksnöre/släpphalsband.
Vad har det med utställningskoppel att göra, eller att hala upp stryphalsbandet högt upp:confused: Åter igen det ska inte användas så att hunden stryps eller kräks:eek: Det är ju bara ett hjälpmedel (hala upp styphalsbandet) så att man ska slippa dra, rycka och ta i för kung och fosterland.

när det gäller ledarskap så verkar du ha blandat ihop uttrycket med förtryckande diktatur. en god ledare tvingar inte sina undersåtar till lydnad, han övertygar dem om att han har rätt. en god ledare följer man därför att man är övertygad om att denne fattar de bästa beluten, inte för att man är rädd för att bli bestraffad annars.

när det gäller dragande i koppel så bör man först LÄRA hunden hur den ska gå! det går utmärkt att få till ett fint koppelgående utan att rycka och slita eller sätta på skarpa hjälpmedel.

Visst man ska inte tvinga sig på ledarskap och visst, man ska inte tvinga hunden att gå fot:bow: Men, ibland kanske hunden är för stark och drar iväg om den känner för det och då kan en halti vara bra. Hur skulle hunden se på det om t.ex jag åker på skorna bakom och gör allt för att få hundens uppmärksamhet och tycka att jag är roligare:rofl:
Jag ser det som så, kan hunden dra en ur balans (och gör det gärna) så är man inte ledaren, och då kan man behöva förstärka med en halti t.ex för att visa hunden att man är den starkaste( inte genom missbruk då).

jag provar att ställa min fråga igen. gör du samma sak med hästar? sätter på stångbett och graman om den inte kröker på nacken? eller börjar du om från grunden och lär hästen att trampa under sig och via den vägen kröka på nacken? vad är det som skiljer hunden och hästen åt i så fall?

självklart finns det fall där man är så illa tvungen att ta till skarpare medel, men då ska det handla om säkerhet, inte bekvämlighet.

Skulle jag göra samma sak på hästar så sätter jag kedjan i grimskaftet över eller under på hästen, för det handlar väl om att leda/gå fot med djuren...inte hur jag ska få dom att arbeta i form:cool:

Haltin är ju ett hjälpmedel och ska användas därefter. Varför förutsätter "alla" att den kommer att missbrukas, hundföraren är en dålig hundmänniska, hunden kommer få dom värsta skadorna efter rycken osv . Det ska ju inte ryckas och slitas i en halti . Vet man inte hur man ska använda en halti så ska man inte använda den.

Läste du över huvudtaget igenom mina inlägg ?
Jag förutsätter inte att haltin missbrukas av alla och jag förutsätter inte heller att det är en dålig hundmänniska som använder den. Däremot tror jag i många fall att man är dåligt påläst om haltins inverkan och att det trots allt är skillnad på hunden vs hästens anatomi.

Därför har jag ( & Jadzia ) förklarat hur en halti fungerar/verkar på hunden och sedan är det upp till var och en att bestämma om man vill ta dom riskerna som det faktiskt innebär att använda en halti.

Hade du läst mer så hade du sett att jag svarat på precis förljande påstående

Det ska ju inte ryckas och slitas i en halti .

Du kan aldrig vara 100% förberedd på vad hunden KAN bli rädd för eller vad som möter Er runt knuten, därav uppstår skadliga ryck ( en hund som blir rädd eller gör utfall )

/C

Senast ändrad:

Vad har det med utställningskoppel att göra, eller att hala upp stryphalsbandet högt upp Åter igen det ska inte användas så att hunden stryps eller kräks Det är ju bara ett hjälpmedel (hala upp styphalsbandet) så att man ska slippa dra, rycka och ta i för kung och fosterland.

ovanför struphuvudet har hunden inte så mycket muskler att den kan skydda sin strupe. tryck mot strupen = strypning = stort obehag. varför tror du att hunden blir så benägen att minska trycket?

Men, ibland kanske hunden är för stark och drar iväg om den känner för det och då kan en halti vara bra. Hur skulle hunden se på det om t.ex jag åker på skorna bakom och gör allt för att få hundens uppmärksamhet och tycka att jag är roligare
Jag ser det som så, kan hunden dra en ur balans (och gör det gärna) så är man inte ledaren, och då kan man behöva förstärka med en halti t.ex för att visa hunden att man är den starkaste( inte genom missbruk då).

som jag skrivit finns det situationer då det kan vara befogat med skarpa hjälpedel. men dit räknar jag inte normalt koppeldragande! och ledarsap bygger inte på vem som är starkast, i så fall skulle mina hundar övermanna mig på nolltid.

Skulle jag göra samma sak på hästar så sätter jag kedjan i grimskaftet över eller under på hästen, för det handlar väl om att leda/gå fot med djuren...inte hur jag ska få dom att arbeta i form

jo, det är ju det det gör. dressyrridning handlar om att göra hästen mottaglig för så små hjälper som möjligt och alltså få så god lydnad som möjligt. hunddressyr är samma sak.

Inte ens så skulle jag leda mina hästar. Äger inte ens en kedja och kommer aldrig göra det heller.

Jo jag har läst dina inlägg och där står det samtidigt att är det värt risken? Visst man kan aldrig förutse vad som händer runt hörnet, samtidigt ska man ta den risken att jag t.ex inte orkar hålla hunden om den gör utfall??

ovanför struphuvudet har hunden inte så mycket muskler att den kan skydda sin strupe. tryck mot strupen = strypning = stort obehag. varför tror du att hunden blir så benägen att minska trycket?
Har jag sagt att hunden inte är benägen att minska trycket eller:confused: Det är ju just det som är poängen med det hela att hunden är känsligare där och man har full kontroll på hunden då.

som jag skrivit finns det situationer då det kan vara befogat med skarpa hjälpedel. men dit räknar jag inte normalt koppeldragande! och ledarsap bygger inte på vem som är starkast, i så fall skulle mina hundar övermanna mig på nolltid.
Vad är normalt koppeldragande? Om inte dina hundar såg dig som en stark ledare (mentalt också) så hade dom tagit övertaget. Det hela går ju ut på att hunden ska tro att du är starkare i alla avseenden. T.ex om du kampar med din hund och den är mkt starkare och du inte har kontroll så hunden vinner alltid...då är du inte ledaren.

Hunddressyr och ridning är inte samma sak. Jämför istället med NH.

Inte ens så skulle jag leda mina hästar. Äger inte ens en kedja och kommer aldrig göra det heller.

Jag leder inte heller mina hästar så. Men om jag får problem med en bångstyrig häst, eller är på flyinge, strömsholm så använder jag kedja när jag leder hästarna.

oj,jag har nog missförståt:confused: t...trodde det var en HALTI vi debatterade:confused: ....
PS... jag var inte ens född på 50-talet:rofl: ...men jag är tillräckligt gammal för att ha varit i hundsvägen 20 år... startade tidigt...men iaf..det verkar inte spela nån roll i hur jag än försöker uttrycka mig...på någe vis har ni fått den bilden av mig att jag har endast en sak i skallen... GÖRA ILLA..VÅLDA och SKADA:devil: ..så det löns inte ens diskutera ämnet längre...
och jag har redan svarat på vad jag har påmina hästar..dessutom rider jag inte DRESSYR...utan vanlig enkel frotidsridning;)

87900.stor.jpg

det här är ett kräksnöre/släpphalsband. det ska inte heller dras åt särskilt hårt. men när du drar trycker snöret på hundens luftstrupe och hunden stryps. jag har sett det användas och det såg inte roligt ut.

Det där halsbandet är ju bara rent larv funkar inte alls så att du kan strypa hunden så ordentligt i det. du kanske inte ser att man bara kan dra det en viss bit sen är det stopp.Hunden kan få fortfarande mycket luft, så att man kan strypa hunden eller ens få den o kräkas det ser jag som en omöjlighet i det halsbandet. Har själv ett o sett när det används av tjänste folk på en Polishund som inte vill släppa, den släppte inte efter det heller för den fick fortfarande luft så den kunde fortsätta slåss om ärmen obehindrat sen tog han det inte som särskilt obehagligt heller. Sen satte dom på en dressyrsnara (sån på bilden nedanför) o då vart det annorlunda. PS nu stöder inte jag denna träning men sett det därför uttalar jag mig om det. Sett det även fler gånger men detta var det som stämde bäst in.

31-0001%20stor.jpg

Men däremot kan du strypa en hund mycket värre med ett sånt här då det inte har nån limit hur långt du kan gå.

Senast ändrad:

Då tolkar du vad du vill tolka och struntar i resten ?

Jag har också skrivit att Haltin ska vara en temporär lösning ( om man inte orkar hålla hunden vid möte medan man samtidigt tränar bort utfallet )

Om man inte orkar hålla en hund som utgör fara för andra människor /djur så får man ju fundera om det är en större risk i sig ..

men hallååååå, vad är det för människa som drar åt då så pass så hunden stryps...finns det bara svart eller vitt...är det NÅN härinne som hört talas om SUNT BONDFÖRNUFT....det finns faktiskt flera "lägen"..inte bara ON eller OFF;)

men hallååååå, vad är det för människa som drar åt då så pass så hunden stryps...finns det bara svart eller vitt...är det NÅN härinne som hört talas om SUNT BONDFÖRNUFT....det finns faktiskt flera "lägen"..inte bara ON eller OFF;)

Givetvis ska det bara finnas svart o vitt ingen hund ska vara i en gråskala.

Det finns flera som använder släppandehalsband eller dressyrsnara för o lära in släppande. Jag tycker iof inte att det är ett bra sätt och få inte det på men men.

Skulle aldrig sätta på min hund en sådan, hunden kan ju knäcka nacken :cry: :mad: Heller aldrig ett stryp koppel om min hund drog så pass mycket.

Har du provat med sele?

Jag skulle öva lydnad på hunden och gå kurser och jag själv inte kan få hunden att sluta dra eller bli av med ett dumt beteende.

Liknande trådar

Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
6 070
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Jag har en shetland sheepdog på dryga året, hon har sen hon kom till mig som 8 veckors valp alltid haft väldigt svårt för andra hundar...
Svar
16
· Visningar
2 487
Senast: Monstermom
·
Övr. Hund Jag kan inte ha min hund lös i dagsläget då hon drar efter vilt och då inte går att bryta(ja jag jobbar på problemet). Men hon behöver... 2
Svar
30
· Visningar
5 084
Senast: soffa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka