Användandet av halti har alltid och kommer alltid vara en "het potatis" det finns förespråkare och motståndare..som till det mesta inom djurvärlden... att jag skulle utsätta min hund för smärta iom att jag använder en halti håller jag inte med om och att den låsningen som jag beskrev skulle "kväva" hunden är inte heller det sant... har du en hund som gärna "ligger på lina" och drar är den "låsningen" ytterst verksam och du får ett bättre utgångsläge att korrigera med röst och kropp din hund vilket medför en "lättare" inlärningssituation...alla vet vi ju att det blir betydligt svårare att "styra" eller dra tillbaka en hund som redan komit i "dragläge" med sin kropp....som förare får du i ett sånt läge väldigt försenat och utdragen korrigering och det är INTE att föredra... vitsen med både låsning och halti är att du ska kunna styra, kontrollera och begränsa hunden från att göra hastiga, kraftfulla ryck och drag, men precis som i allt annat så är det vanligt vett och sans som gäller...det verkar på er som om jag torterar mina hundar och utsätter dom för smärta och fara..vilket jag inte anser att jag gör... allt är godtyckligt och alla är vi salig i vår egen tro, men ibland så kan det behövas verktyg som hjälper föraren i att förminska, förstärka vissa effekter och dessa metoder är en av många... jag anser också att en god grundlydnad är A och O och LEDARSKAP är av högsta vikt, men precis som ett vanligt läderkoppel med tillhörande halsband är ett verktyg är en halti det...och den låsningen jag använder i de situationer som är lämpliga är på inte vis farlig eller skadlig..för det är skillnad att "låsa" och "LÅSA" jag har ALLTID 2-3 fingrar imellan och ser till att min hund INTE hänger i halsbandet.... men,men...jag ber om ursäkt för om någon kännt sig påhoppad och kränkt av mina inlägg och tackar för moderatorns stora tålamod... vad det gäller hästarna så anser jag och håller mina häster enligt den filosofin att det INTE ska vara SKARPT och HÅRDHÄNT... har vanlig lädergrimma, 2 delat välanpassat bett och lädertyglar... jag använder inte kedjestrypkoppel på mina hundar utan en vanlig beklädd dressyrlänk och när jag är på promenader så hänger kopplet löst i båge mellan mig och hundarna... jag har ras "STOR" hund och hanterar allt emellan 60-90 kilo hund varje dag...
jag kan fortfarande anse att det finns tillfällen när en halti är användbar och lämplig i vissa situationer och dömer ingen pga av ett användande av en sådan... TS har ju vissa medicinska aspekter att ta hänsyn till och för hundens skull och för sin egen oro kan jag tycka att haltin ger henne den kontrollen hon behöver...när hunden väl kommit över denna fixering är det inte alls säkert att den är behövlig...
Dock, som jag påpekat tidigare ska ALLA liknande tillsatser användas med respekt och vanliogt svenskt bondvett... ALLT kan missbrukas och då är det INTE av godo...
Ledarskap och Lydnad i flocken innebär inte tortyr ej heller våldsamheter...utan kärleksfullt respektgívande och ödmjuk hand...det är min filosofi.... mina hundar vet vem som är ledare hemma och är trofasta kärleksfulla sociala medlemmar i familjen... jag reser och ställer ut dom under hela året och jag har inga problem med att kontrollera dom...och därför tar jag väldigt illa vid min när folk anser jag utsätter mina hundar för tortyr och smärta och dessutom drar in mina hästar i detta.... det för mig är ett lika stort påhopp och angrepp som det mitt övertramp var och i mina ögon väldigt onödigt... jag fick för mig att detta var en HUND-länk och då ska inte mitt hästeri dras i smutsen...
Haltin är inte en mirakel-kur ej heller Guds Gåva till hundvärlden...men det är ett alternativ och kan skapa bättre grundförutsättningar för att jobba bort ett specifikt problem, precis som en springer, antiskällhalsband, fyspray eller liknande produkter....