positiva och negativa saker om nosgrimma till hund

Sv: positiva och negativa saker om nosgrimma till hund

Jag tycker man måste vara medveten om att haltin ÄR ett skarpt redskap, precis som när man har halsbandet högt upp.
Jag kan styra min impulsiva och starka rottis med två fingrar när halsbandet sitter vid öronen - det bevisar hur skarpt den metoden är.
Däremed inte sagt att det alltid är fel att använda det. Ibland behövs det, dpeceillet om man försöker reda ut ett problem med hunden
Men man ska veta att det inte är en lösning på problemet, utan ett redskap för att underlätta lösningen.

du är ju rent ut sagt befängd....att du sen dessutom inte kan det minsta är ju dessvärre rent patetiskt...den låsningen som jag föreslog används till 99,99% i alla utställningssamanhang och dessutom som en teknik i att lära hunden gå fot...men du verkar leva på en annan planet än vad jag gör...jag har 20 års erfarenhet av hundägade och dessutom många kurser inom bruks och lydnad i mitt bagage...så min kunskap är det inget fel på dessutom har jag som jag sa använt mig av haltin själv, så jag vet dess verkan.... men,men... det är klart...man gör olika i olika kommuner..förresten så kvalificerar jag INTE rottisen till STOR HUND...men det beror ju på vad man jämnför...sen beror det faktiskt på handler hur man styr sin hund i haltin...visst kan man strya den så den får gå med snedvriden nacke...men då används den fel....

tack. bra synpunkter och framförda på ett vettigt vis! :bow:

visst kan man strya den så den får gå med snedvriden nacke...men då används den fel....

Faktum är att den blir lite snedvriden hur rätt du än använder den ( så vida du inte går under hundens huvud )

Eftersom kopplet sätts fast under käken ( munnen ) och du går bredvid så blir det en snett ryck om hunden drar

men själva grejjen är att en hund oftas inte drar i en halti eftersom den redan tappat sin dragförmåga....men jag håller med om en sak...detta är ett verktyg som ska användas med förstånd...och INTE missbrukas...men det kan i vissa lägen antingen vara det enda rätta eller en smärtfriare och lindrigare, riskfriare verktyg..... sen vill jag även påpeka att jag ALDRIG haft problem med mina hundar som jag inte kunnat avstyra eller lösa...ibland har lösningen sett ut på ett vis och andra gånger på ett annat...men i slutänden har det blivit bra....men man måste kunna vara lite flexibel och våga testa...för ALLT handlar inte enbart om LYDNAD...en hund är precis som vilket annat djur.... du kan aldrig förutse precis allt och ibland så kan du behöva ha lite försprång , du vet vad du har i ditt eget snöre...men inte vad som kommer i grannens....

Faktum är att den blir lite snedvriden hur rätt du än använder den ( så vida du inte går under hundens huvud )

Eftersom kopplet sätts fast under käken ( munnen ) och du går bredvid så blir det en snett ryck om hunden drar

För TS hund är de minuter den går i halti bara en fis i dimman jämfört med den sjukdom som den har för alltid.

Varför haka upp sig på sådana banaliteter som olika halsband när felet sitter i andra änden av kopplet.

Jag använder halti på min stora hund, för jag försöker lära honom att människor inte är farliga, och att om han håller sig vid min sida när vi möter ngn, så behöver han inte oroa sig. Innan jag hade haltin, så kastade han sig mot andra människor, och morrade för han har lärt sig att så håller dem avstånd. Haltin är ett vasst verktyg, men jag använder det, dels för att försöka få bukt på min hund, och dels för att människor inte ska behöva stå ut med att mina 60 kilos hund kastar sig och morrar mot dem.

Det hände en väldigt traumatisk sak när han var 12 veckor, som har suttit i sen dess.

Jag vet att hundar i regel slutar att dra när haltin åker på, det är därför jag vill höja ett litet varningsfinger, en halti är inte en slutlig lösning utan möjligtvis en temporär ..

du kan aldrig förutse precis allt och ibland så kan du behöva ha lite försprång , du vet vad du har i ditt eget snöre...men inte vad som kommer i grannens....

Precis! Och det är därför Haltin kan ge upphov till skador på nacke/rygg, i vanliga fall slutar hunden att dra med en halti men som du själv skriver man kan inte förutse precis allt och man vet heller inte vad grannen kommer med därför kan man inte utesluta att hunden rycker till och det är därför jag varnar för haltin.
Så länge hunden är lugn är allt frid och fröjd, men du kan ju tänka dig vilka skador som kan uppkomma om hunden ( med hängmatterygg och böjd nacke ) blir rädd och rycker ...

Förstår du vad jag menat eller är det alldeles snurrigt?

Jag vill bara varna sedan är det upp till TS om hon anser att det är värt risken och forts med haltin.

Senast ändrad:

För TS hund är de minuter den går i halti bara en fis i dimman jämfört med den sjukdom som den har för alltid.

Varför haka upp sig på sådana banaliteter som olika halsband när felet sitter i andra änden av kopplet.

Ja den diskussionen tänker jag inte träda in i, jag svarade bara Maytin ang haltin

/C

följer.....
lägg halsbandet, som jag förmodar är av strypkoppelvariant högt uppe bakom öronen och dra till...då får du ett sk..låsläge( förutsatt att du har ett korrekt vänt stryphalsband) och har då 100% koll och styreffekt på din hund....
kram så länge från mig...

Jösses :crazy:

du är ju rent ut sagt befängd....att du sen dessutom inte kan det minsta är ju dessvärre rent patetiskt...den låsningen som jag föreslog används till 99,99% i alla utställningssamanhang och dessutom som en teknik i att lära hunden gå fot.....

Fot ska innebära ögonkontakt, det finns betydligt lättare och trevligare sätt att få till ett bra fotgående än att strypa hunden.
(Jag erkänner att jag ibland drar upp halsbandet, i situationer jag vill var a100%säker på att klara av det "oförbereda" tex när jag kliver på och av spårvagnar... det finns tex idioter som har sin hundaggresiva hundar okopplad på vagnen ibland..
Men fotgående är i princip en "cirkuskonst" och sådant ska tränas in med glädje!

Senast ändrad:

Därför att hennes HD och AD inte är av sådan grad att hon känner av det. Utan röntgen hade det inte märkts. Däremot kommer hon att få gå den dagen jag ser hälta hos henne. Jag tänker inte operera eller sätta henne på metacam/ Rimadyl. En c-höft går inte på något vis att jämställa med diabetes, epilepsi eller liknande. Vore jag envis skulle jag kanske till och med kunna röntga om henne och få ett B. Jag skulle heller inte avliva en hund på grund av enstaka fukteksem, men riktigt frisk är den inte.

En hund med diabetes skulle jag däremot inte behålla.

Du gränsar till personangrepp, men jag är en tålig moderator så jag ska låta det passera. Skilj dock på sak och person hädanefter. Kalla gärna min eller någon annans åsikt patetisk, men låt bli att kommentera någons person.

Mvh moderator Jadzia

Och nu mitt svar i egenskap av enkel användare. Jag håller alltså två rottisar i kopplet, ofta med en hand. Det ger ca 70-80 kg hund i näven och om inte det är mycket då vet i fan. Inte heller har jag behövt gå med halti på pyreneerna och där gäller 70 kg på en hund. Lydnad är ordet och ledarskap. Man ska inte behöva hssa upp hunden eller sätta på grimma för att kunna styra den. Då får man hålla sig till mops eller något liknande.

Att utställningsfolk rantar runt med koplet bakom öronen får stå för dem. Jag har mina bestämda åsikter om dessa ring-människor.Aldrig i helsike att jag hissar upp min hund bara för att vi ska visa upp oss i någon ring. Ska någon hund visas av mig får de röra sig fritt så man verkligen ser hur de går. Nu håller jag mig dock långt borta från utställningar. Halti verka för övrigt alltid snett uppåt/bakåt, om du nu inte står framför hunden och drar i den. Gå ut och testa själv får du se hur kraften går.

20 år hundägande verkar inte ha gett så mycket. Jag har bara sju år med egen hund, men inte behöver jag hissa upp hunden för att lära in fot eller använda halti för det, trots ägande av en krävande ras. Det där med koppeldressyr i samband med fot sysslar inte ens jag med längre.

Jag är tveksam till att halti är rätt hjälpmedel för din hund, men jag kan också förstå varför du vill ha den på. En av de få gånger jag accepterar halti är när det handlar om ägarens eller andras säkerhet. Risken finns dock att din hudn sammankopplar smärtan från haltin med de okända människorna och det gör det hela än värre. Jag hade valt att korrigera i mig själv, dvs med min röst och min kropp. Inte med redskap. Dock kan jag förstå dig, som sagt.

Fot ska innebära ögonkontakt, det finns betydligt lättare och trevligare sätt att få till ett bra fotgående än att strypa hunden.
(Jag erkänner att jag ibland drar upp halsbandet, i situationer jag vill var a100%säker på att klara av det "oförbereda" tex när jag kliver på och av spårvagnar... det finns tex idioter som har sin hundaggresiva hundar okopplad på vagnen ibland..
Men fotgående är i princip en "cirkuskonst" och sådant ska tränas in med glädje!

Nej "fot" betyder kontakt med föraren står ingenstans att den ska ha ögonkontakt.Men däremot står det att den ska ha kontakt med sin förare hela tiden. Sen om det är handen, axeln eller knäet är strunt samma.

jag har 20 års erfarenhet av hundägade och dessutom många kurser inom bruks och lydnad i mitt bagage...så min kunskap är det inget fel på jag sa använt mig av

Tomma burkar skrammlar mest var det nån som sa i en annan tråd tycker den passar in rätt bra här med :rofl:

Jag är tveksam till att halti är rätt hjälpmedel för din hund, men jag kan också förstå varför du vill ha den på. En av de få gånger jag accepterar halti är när det handlar om ägarens eller andras säkerhet. Risken finns dock att din hudn sammankopplar smärtan från haltin med de okända människorna och det gör det hela än värre. Jag hade valt att korrigera i mig själv, dvs med min röst och min kropp. Inte med redskap. Dock kan jag förstå dig, som sagt.

Min hund drar aldrig i kopplet, världens snällaste att gå med, så när jag har haltin på så drar jag den av nosen, så att den sitter som ett halsband runt halsen istället. Om vi då möter någon människa, helst joggare, som Birk tycker är skitläskiga, då lägger på haltin över nosen, stannar med Birk, och håller precis där kopplet börjar, alltså just under Birks huvud. Då kan han inte kasta sig i kopplet, så det blir inget ryck, och som jag har fattat det, ingen smärta. Rätta mig om jag har fel.

Jag gillar inte haltin, just för att den gör illa hunden, men som sagt, jag använder den tillfälligt för att få Birk att förstå att han inte behöver gapa och hoppa, utan om han håller sig vid min sida så
händer inget honom.

Om du har ngn bra lösning Jadzia, så får du hemskt gärna PM:a den till mig, för som sagt, jag gillar egentligen inte haltin! :)

du är ju rent ut sagt befängd....att du sen dessutom inte kan det minsta är ju dessvärre rent patetiskt...den låsningen som jag föreslog används till 99,99% i alla utställningssamanhang och dessutom som en teknik i att lära hunden gå fot...men du verkar leva på en annan planet än vad jag gör...jag har 20 års erfarenhet av hundägade och dessutom många kurser inom bruks och lydnad i mitt bagage...så min kunskap är det inget fel på dessutom har jag som jag sa använt mig av haltin själv, så jag vet dess verkan.... men,men... det är klart...man gör olika i olika kommuner..förresten så kvalificerar jag INTE rottisen till STOR HUND...men det beror ju på vad man jämnför...sen beror det faktiskt på handler hur man styr sin hund i haltin...visst kan man strya den så den får gå med snedvriden nacke...men då används den fel....

Så bara för den låsningen används i utställningssammanhang så är den rätt? Jag ställer ut mycket, har förövrigt aldrig sett att en kedja låses som du skriver. Tragiskt i så fall om det förekommer.

ditt inlägg var det mest sorgliga jag har läst på länge. resonerar du på samma sätt när det gäller hästar? på med stångbett och graman om den inte kröker på nacken?

den låsningen som jag föreslog används till 99,99% i alla utställningssamanhang och dessutom som en teknik i att lära hunden gå fot...

nej det är inte en teknik för att lära hunden gå fot. det är en teknik för att TVINGA hunden att gå vid din sida.

en liknande grej, ett så kallat kräksnöre eller släpphalsband, används (användes?) på skyddshundsidan för att förmå hundar som bitit sig fast att släppa. hunden stryps helt enkelt, den får ingen luft. detta är naturligtvis MYCKET obehagligt och de flesta hundar gör nog allt för att undvika detta obehag. men att strypa sin hund måste räknas som ett djurplågeri långt värre än stackel och liknande. att samma teknik får användas på utställningar är för mig en gåta.

Liknande trådar

Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
6 065
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Jag har en shetland sheepdog på dryga året, hon har sen hon kom till mig som 8 veckors valp alltid haft väldigt svårt för andra hundar...
Svar
16
· Visningar
2 487
Senast: Monstermom
·
Övr. Hund Jag kan inte ha min hund lös i dagsläget då hon drar efter vilt och då inte går att bryta(ja jag jobbar på problemet). Men hon behöver... 2
Svar
30
· Visningar
5 084
Senast: soffa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Mellanpudel
  • Uppdateringstråd 31