positiva och negativa saker om nosgrimma till hund

Sv: positiva och negativa saker om nosgrimma till hund

Fast alla mina hundar jobbar rätt mycket...Förutom valparna och de ligger på mer än ½ dl vatten/kg och dag ;)

ja och det är ju en självklarhet om dom jobbar mycket att dom dricker mer.

jag kan ju tex jämföra med mig - jag jobbar heltid på dagis och rör mig inte mer än hundarna på fritiden och jag dricker ca 8dl vatten om dan.. och jag väger ändå 60kg. fast människor kanske inte behöver mer vatten än en hund? men om jag skulle röra mig mer så skulle jag ju garanterat dricka mer åxå!!!

nån som vet var underhållsbehovet ligger nån stans på en människa?? :angel:

men vad är konstlad väg? är det dietfoder? massage? ALLA mediciner? om hunden blir frisk av medicinen, är det då fel att behålla den? och biverkningar som du pratade om, de flesta upplever bara ev biverkningar i början på behandlingen, sedan försvinner de ofta helt. varför är det då fortfarande fel att ge livslång behandling?

Någon skrev att det kostade pengar att hålla hundarna vid liv. Den delen ingår som regel i de försäkringar som man som ansvarsfull hundägare tecknat.

jag antar att du menar mig. det kan vara mycket dyrt att ha en sjuk hund, trots försäkring. mediciner och specialfoder går normalt inte på försäkringen, och efter en viss period måste du betala en självrisk igen innan det blir de där ca 20 procenten av vetkostnaden. en vän till mig hade en hund som kostade mellan 1000-2000 i månaden, mina två betydligt större hundar kommer knappt upp i den lägre summan tillsammans.

Med tanke på ursprungsinlägget i tråden ville jag bara försäkra mig om att det kollades att hunden nu kunde koncentrera urinen o inte blev uttorkad. Om man ransonerar vattnett till en individ med obehandlad DI (eller där behandlingen inte fungerar) kan man nämligen mkt snabbt få en livsfarlig uttorkning även om hunden dricker långt över underhållsbehovet.
PL

På människa liksom på hund är underhållsbehovet 4% av kroppsvikten, allt räknat, det man dricker, vatten i maten samt metaboliskt vatten(som bildas vid förbränningen i kroppen). En frisk individ (inte en med DI) kan klara sig med mindre genom att koncentrera urinen ytterligare men deet är inte bra.
PL

9 dl är klart bättre än 6, så nu börjar jag bli nöjd. ;)
Vill dock fortfarande peka på att underhållsmängd är just en genomsnittlig mängd för att bibehålla balansen. Den tar exempelvis inte hänsyn till tillfälligt behov av större mängd.

LIA

Med tanke på ursprungsinlägget i tråden ville jag bara försäkra mig om att det kollades att hunden nu kunde koncentrera urinen o inte blev uttorkad. Om man ransonerar vattnett till en individ med obehandlad DI (eller där behandlingen inte fungerar) kan man nämligen mkt snabbt få en livsfarlig uttorkning även om hunden dricker långt över underhållsbehovet.
PL

Precis så som du säger är det JÄTTE viktigt med kontroll om hunden koncentrerar urin eller inte ..

Minns när vi hade problem med Schnauzern så fick vi åka in en hel del för kontroll då vi också fick ransonera vattnet..

Men vad kan hända om hunden blir helt uttorkad, märker man det och hur märker man det? ( konstig fråga kanske )

Det skulle knappast bli tomt på hundar.
Jo, det skulle det. Säg den individ som är felfri?

Folk vet ju knappt längre hur en frisk hund ska vara utan de tror att de felaktiga är det rätta.
Menas?
Jag tror nog att dom flesta vet om en hund är frisk eller inte.
Om du är inne på felaktigheter "i konstruktion" så håller jag med dig. Som jag skrivit tidigare, så borde vissa raser förbjudas mot den bakgrunden.

LAI

Jag menar att det accepteras mycket mer skit på hundarna i dag än vad som är nyttigt.

"äh, vad är lite klåda. Hunden är väl frisk ändå?"
"Fukteksem är något man får räkna med"
"Sprutdiarre av att ha ätit en halv korvbit, bara lite känslig i magen?"
"Sätta hund på medicin i flera år som förstör både mage och lever? Jajamensan"
"Amputera ben? Jomen varför inte"

Allt sånt skit skulle vi slippa om folk bara lät bli att avla på det coh hade vett att ta bort hundar i tid. En hund med klåda eller fukteksem är inte frisk hur gärna man än vill tro det och cancerbehandla hund är ju bara helt åt helvete.

Det fanns gott om hund innan vi hade möjlighet att behandla in i absurdum och då föll det sig naturligt att de var friska. Lite mer av det tänket skulle inte skada.

Det är ju det jag sa! Det finns ingen hund som är felfri. Visa mig, ska jag visa dig. :devil:

Är det inte så, att man kan se och acceptera vissa mindre fel, om dom inte påverkar hundens liv negativt? Om en hund blir blind på ett öga, ska den avlivas då?

Att man inte ska avla på (ärftlighets-)defekta hundar (djur) tycker jag är så självklart att jag inte brytt mig om att ta upp det!! Frågan är hur man ska komma tillrätta med att folk ändå gör det?

Det fanns gott om hund innan vi hade möjlighet att behandla in i absurdum och då föll det sig naturligt att de var friska. Lite mer av det tänket skulle inte skada.
Det här förstår jag inte. Hmm, hundar var sjuka/defekta/skadade även förr. Skillnaden är att vi idag har större möjlighet att åtgärda. Tänk om dom just därför fick gå och dras längre med sina problem då?
Var gränsen till absurdum ligger vet inte jag, men självklart ska det inte gå dithän.

LIA

ja, du... min vän...jag vet inte riktigt vart du får din information om den så kallade haltin/ nosgrimman...men enligt mig så är du lite fel ute... att en halti skulle framkalla smärta är rena nonsen och att det skulle vara bättre att dra i ett vanligt halsband påvisar din okunskap... en halti är mycket användbar i diverse olika situationer där man som handler vill ha större koll på läget... man minskar dessutom risken att tappa greppet om en eventuellt koppel och är helt smärtfritt...en mycket stark hund som använder sin kropp korrekt drar med nacke och bringa och det är en av orsakerna man INTE ska använda en sele på en stark, dragig hund....då är en halti ett betydligare säkrare alternativ, dessutom så minskar dessa OTALIGA, FÖRHATLIGA ENERVERANDE och ibland rent skadliga ryck för hunden och hans/hennes hals.....jag har själv använt en halti under vissa perioder i mitt hundägarskap då jag av fysiska skäl inte velat få ett hastigt ryck och tvära dra från min MYCKET STORA hund....dessutom är en halti många gånger extremt behjälplig när man ska styra och leda en hund på mycket tråga folktäta, hundtäta områden...exempelvis tåg, buss etc.....
sen om en hundägare väljer att livslångt medicinera sin hund är högst personligt och ska inte bedömmas på likande vis som nu blivit gjort....
sen tycker jag att om problemet avstannar och minskar/ försvinner så ska självfallet haltin bort...naturlighet är det allra bästa.... men skulle det vara så att det visar sig vara en nödvändighet för hund och ägare är detta inget som nån ska må dåligt för....
att sedan författaren ska behöva känna sig som en dålig hundägare tycker jag är mycket ledsamt och rent ut sakt väldigt illa.....
men det är ju MIN åsikt...
PS ett litet tips...vill du trots allt inte använda halti...gör då som följer.....
lägg halsbandet, som jag förmodar är av strypkoppelvariant högt uppe bakom öronen och dra till...då får du ett sk..låsläge( förutsatt att du har ett korrekt vänt stryphalsband) och har då 100% koll och styreffekt på din hund....
kram så länge från mig...

Naturligtvis finns det hundar som är helt friska. Piru äger två stycken, en annan helt frisk hund bor hos ytterligare en av mina vänner och i min klubb finns det fler. Hundarna har svagare och starkare sidor som vilken levande individ som helst, men de har inga direkta fel och absolut inga defekter eller sjukdomar (inte ens klådor, fukteksem eller känsliga magar).

Och det där med vissa mindre fel...... diabetes, epilepsi, cancer, klådor osv är inte mindre fel. De innebär direkta men för hunden. Samma gäller skador som resulterar i nedsatt rörelseförmåga. Amputering är inte ens värt att diskutera för där har min gräns passerats för länge sedan. Lika sjukt som att ha hundar rullande i rullstol.

Förr sköt man hundar som inte var friska. Idag ska det behandas av rent sentimentala skäl.

Ta fram en bok som visar hundens anatomi så ser du direkt hur kraften i ett halti verkar. Du får en kraft som verkar snett bakåt/uppåt som i sin tur ger ett onaturligt tryck på kotor och diskar. Sedan får Herr Mugford säga vad han vill. Koll på hundens fysik hade han inte. Dessutom kan väl minsta barnunge räkna ut att hunden slutar dra för att det gör ont. Den går knappas fint bara för att den gillar sin vackra grimma på skallen. Alla former av dressyrlänkar, grimmoroch gå-int-selar korrigerar med hjälp av obehag och smärta. Det är så de är byggda och dessutom tänkta att fungera. Utan denna princip skulle de vara värdelösa som dressrredskap och man kunde lika gärna gå med vanligt läderhalsband. Ska vi dessutom snacka ryck så kan en halti ge skador som stryp inte ens komme ri närheten av. Detta tack vare att föraren blir stark som en oxe med redskapet i hand.

Stryp är för övrigt inget hunden ska gå och segdra i. Ingen hund ska gå och segdra. Man lär hunden att gå ordentligt i koppel istället. Fixar man inte det får man skaffa sig något man klarar av, exempelvis en mops eller något. Att hunden är stor är ingen ursäkt. Jag går med två rottisar i vanliga koppel utan problem och skulle jag inte klara det vore inte Rottweiler en ras för mig.

Att dessutom tipsa om att hissa upp kopplet bakom öronen är rent befängt. Snacka om att orsaka obehag och smärta på hunden. Det trycker fint på hals och struphuvud där.

Kontroll har man för övrigt inte genom kopplet utan genom lydnad. Det ska inte krävas något jäkla halti för att kunna gå med hunden på en buss. Köp en hund du klarar av istället.

Tro det du. Det spelar inte mig någon roll. Det är däremot inget konstigt att jag referar till honom då han är den enda av mina vänner som finns här på forumet och som ni kan relatera till.

(Tja, Aliide finns ju också, men hennes hund är ju lika trasig som min)

tack, äntligen nån som tänker som jg gör. var könt att höra!:)
PS ett litet tips...vill du trots allt inte använda halti...gör då som följer.....
lägg halsbandet, som jag förmodar är av strypkoppelvariant högt uppe bakom öronen och dra till...då får du ett sk..låsläge( förutsatt att du har ett korrekt vänt stryphalsband) och har då 100% koll och styreffekt på din hund....
kram så länge från mig...
nej jag annvänder inte stryp på han eftersom han bara är valp. men det kanske skulle vara nåt att tänka på framöver. en bra idé!

Jag tycker nog att det är DU som ska läsa på ang haltins inverkan på hunden..

Haltins design kommer i från grimman som används till hästar, dock skiljer sig en hästs anatomi markant från hundens och det är därför en halti kan skada nacken/ryggen på hunden.

En häst är uppbyggd i en form där ryggen välvs och nacken ska gå något böjd ( finner inget bättre ord men du förstår säkert vart jag vill komma )

En hund däremot är inte skapt att gå i en sådan form och när man lägger tryck på nacken som dessutom med haltins hjälp blir snedtryck så sänks hunden rygg och blir som en hängmatta, du kan ju tänka dig vilka skador det blir om hunden i denna form blir skrämd eller dylikt..
c001.gif

Min rottis torde räknas som fullt frisk, på sex år har varit sjuk en gång, magsjuka(hundkräksjukan) han har inte ens skadat sig allvarligt nog att kräva vet. vård(trots fall på över 4 meter...)
Sund i skallen och i kroppen. Det är hitills ingen som trott att han är sex år...
Ändå tycer jag inte han är bra nog för att avlas på...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
6 065
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Jag har en shetland sheepdog på dryga året, hon har sen hon kom till mig som 8 veckors valp alltid haft väldigt svårt för andra hundar...
Svar
16
· Visningar
2 487
Senast: Monstermom
·
Övr. Hund Jag kan inte ha min hund lös i dagsläget då hon drar efter vilt och då inte går att bryta(ja jag jobbar på problemet). Men hon behöver... 2
Svar
30
· Visningar
5 084
Senast: soffa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka