Intressant, det var precis den här sortens input jag hade hoppats att någon skulle sitta på! Jag har faktiskt aldrig tänkt på att det är personalkostnaden som är det dyraste, men så är det ju såklart. Personligen hade jag nog varit redo att betala fullpris, eller åtminstone 80%, för en mindre portion. Det hade varit värt det för att slippa ångesten och det dåliga samvetet. Ber jag självmant om en mindre portion räknar jag kallt med att få betala fullpris, men hade det varit något restaurangen själv erbjöd hade jag räknat med en prissänkning av något slag.I branschen är detta ett ständigt problem. Många restauranger jobbar aktivt med att minska portionsstorlekarna för att minska matsvinn (och många gör det inte alls också). Men det kostar så lite för restaurangen att lägga på en skopa till och att det kostar ganska mycket att få dåligt rykte av att vara snåla i portionsstorlekarna. Ett problem är att många förväntar sig att halv portion = halva priset och så funkar det inte. Det dyra är personalen och det kostar nästan lika mycket i personalkostnad att laga en liten portion som en stor. Men ja, jag håller med om att det är trist med för stora portioner. Thai blir alltid två måltider för mig. Testade en ny restaurang och deras kritik på nätet var att portionerna var små och jag såg det som positivt att jag skulle få lagom mycket mat, men långt ifrån alla ser det som en bra grej.
Känns ju lite som en missad PR-chans det här, tänk vad imponerade och glada många skulle bli om fler restauranger gjorde som den @tanten skriver om och använde det för att stärka sin miljöprofil