Jag, som är kvinna men äter mycket, skulle bli helt j-a skogstokig om jag fick mindre portioner än en man. När jag var gift åt jag oftast MER än maken, både hemma och ute på restaurang. Och jag vill inte ha någon "hjälp" att äta mindre heller, jag är normalviktig åt det smalare hållet och går ner i vikt om jag äter för lite.Och någon skulle garanterat bli kränkt om du som kvinna automatiskt fick en mindre portion än en man, det finns faktiskt kvinnor som äter rejäla portioner.
@Mineur jag kan förstå ditt problem även om jag inte har samma! Och det är ju egentligen ganska rimligt att erbjuda rätter av olika storlek. Tror dock att traditionen väldigt mycket är att bygga upp en rätt kring en bit kött eller en bit fisk och de kommer ju kanske inte i olika storlekar på det sättet, utan det är liksom en skiva oxfilé = en portion. Ofta kan man ju dock be om mer av tillbehören, t.ex. ris, potatis osv. - svårare om det är för mycket från början!
Där jag bodde tidigare fanns en asiatiskt snabbmatskedja som heter Chop Chop - de har portioner i olika storlekar! I övrigt är väl just asiatisk take away och pizza den sorts restaurangmat som faktiskt blir för mycket även för mig.