"Porslinshästar"

Sv: "Porslinshästar"

Jag har gjort ett aktivt val att ha en porslinshäst som jag försöker låta vara så naturlig som möjligt, efter våra gemensamma förutsättningar.

* Han har täcke dygnet runt såhär års
* Han har gummiboots på iaf framhovarna dygnet runt, året om
* Han är klippt
* Han har stallbandage natten efter träning
* Rids så gott som alltid med lindor vid dressyrridning
* Har alltid någon form av skydd vid ridning, vid skogsturer senskydd fram och höga strykkappor bak, liksom vid hoppning, annars lindor eller Professional's Choice heltäckande skydd runt om.
* Står på stall och går ej på lösdrift
* Får tre olika sorters kraftfoder
* Får minst fyra olika sorters tillskott i pulverform varje dag
* Masseras med liniment minst två-tre ggr/vecka

Samtidigt får han gå i så stora hagar som jag kan få tag på, tillsammans med sina kompisar.
Går i dagsläget ute ca 10 h/dygn och har fri tillgång på hö i stallet.

Jag har valt denna metod eftersom den ger honom bästa möjliga hälsa utefter de möjligheter jag har tillgång till. Jag vill inte ha honom på lösdrift någonstans på landet eftersom jag tränar rätt mycket och vill ha tillgång till ridhus och därför gjort ett val att ha honom installad.
Jag vill inte riskera skador genom att inte ha på benskydd/lindor vid ridning.
Jag vill inte riskera tappskor och sönderfläkta hovar och har därför boots på.
Jag vill inte ha en svettig häst som aldrig torkar - därför klipper jag.
Jag vill inte ha en häst som fryser och spänner sig och får ont i musklerna - därför täckar jag den klippta hästen.
Jag vill ha en häst vars muskler hålls efter och hålls mjuka och fina - därför masserar jag och åker till osteopat med honom var åttonde vecka.
Jag vill ha en uträknad och balanserad foderstat med fodermedel som passar honom och med tillskott som ger honom det jag tror han behöver (mineraler, e-vitamin, glukosamin och i dagsläget även elektrolyter/salt då han inte äter på sin saltsten). Osv osv.

Jag har kompromissat med min hästs naturliga nedärvda drifter genom att ha honom kastrerad, installad, inriden och tränad - men försöker samtidigt ge honom ett så bra hästliv som möjligt.

Jag daltar mycket med honom, det gör jag säkert, men däremot skulle jag inte frånta honom glädjen i stora hagar tillsammans med kompisar - det är mitt absoluta minimum.

Breccia_ skrev:
Hjälp, är du sann?
Ett täcke som andas värmer självklart men om hästen blir varm och svettas släpper andasfunktionen ut det istället för ett täcke utan den funktionen som gör att hästen blir svettig. Visste du inte det?

Jag har inte nämt svett någonstans...
Hästen blir varm av täcke, är vi överrens?
Svettas hästen är den för varm oavsätt om svetten stannar i hårremmen eller inte. Det känns som det råder en smula övertro till täcken, inget täcke fungerar lika bra som en väl anpassad hårrem.

Jag tycker inte folk som har täcke på sina hästar är knäppa, eller jo lite :o förresten när det är obefogat, för det finns hästar som inte har en fullgod hårrem. Jag har haft dessa exemplar också. Men jag dristar mig till att säga att täcken används för den stora majoriteten av bekvämlighetsskäl och inte för att hästen behöver.

Sen vill ju alla som säljer täcken tjäna pengar och det råder ganska mycker grupptryck just i denna fråga...enligt mina erfarenheter ;) .

Till sist, vem vill du ha hjälp av??? och ja jag vet att det kan verka lustigt men jag är sann :banana: i allra högsta grad!!!

gummisnodd skrev:
Jag tycker inte folk som har täcke på sina hästar är knäppa, eller jo lite :o förresten när det är obefogat, för det finns hästar som inte har en fullgod hårrem. Jag har haft dessa exemplar också. Men jag dristar mig till att säga att täcken används för den stora majoriteten av bekvämlighetsskäl och inte för att hästen behöver.

Sen vill ju alla som säljer täcken tjäna pengar och det råder ganska mycker grupptryck just i denna fråga...enligt mina erfarenheter ;) .

sant så sant. Jag använder täcken som sagt, men försöker begränsa mig så att det i största mån skäligt och befogat så att säga.
det är oerhört intressant att beskåda de pengar som ligger i täckes industrin och utbudet på marknaden jämfört med för x antal år sedan!

Det är möjligt att jag är en sådan som daltar med min sk "porslinhäst". Jag ska försöka förklara varför jag gör som jag gör.
Jag använder som du när det är som kallast på vintern tre täcken därför att han skakar som ett asplöv. Skydd (boots + strykkappor runt om) har han i hagen därför att han skadar sig själv. En dag utan boots och han har flera nya sår. Och nej, det var inte det första jag gjorde när jag fick hem honom, jag provade månader innan jag till slut tvingades skydda honom. Bland annat sparkade han sig själv så pass hårt att han fick en senskada och vi missa t.ex. sm. Ja, han är min vän och jag älskar honom, men det är ändå inte roligt att missa tävlingar man sett fram emot, för jag köpte honom från början för att jag vill tävla.
Jag lindar när jag rider dressyr, annars vanliga skydd, för att minska risken för tramp, stryk, slag och skydda senan.
Stallbandage har han om han stått inne mycket (tävling, läger) och går hårt. Liniment efter hårda pass. För att förebygga skador.
Han går ute från 8-18 varje dag, dock själv för tillfället eftersom kompisen är skadad. Jag har valt att han honom i mindre del (den är inte liten eller så, och det finns alltid gott om gräs under den perioden). Anledningen är att han inte har samma beteende som andra hästar. Han förstår inte när han ska vika undan, när hästarna går till anfall och tänker peppra på med sparkar tills han går åt sidan. Så vill inte äventyra hans välmående bara för att han inte förstår andra hästars signaler.
Jag känner att på det sättet jag tar hand om min häst känns bäst, även om andra tycker på ett annat sätt. Jag menar väl och jag gör verkligen så gott jag kan för att han ska må bra, utan skador!

gummisnodd skrev:
Jag har inte nämt svett någonstans...
Hästen blir varm av täcke, är vi överrens?
Svettas hästen är den för varm oavsätt om svetten stannar i hårremmen eller inte. Det känns som det råder en smula övertro till täcken, inget täcke fungerar lika bra som en väl anpassad hårrem.

Så om t.ex. min häst som springer mycket, en morgon springer sig svettig ska jag då inte sätta på täcket eller ha ett tunnare? Även om han fryser mitt på dagen när han lugnat ner sig? :smirk:

Ja, huruvida du vill ha täcke eller inte det avgör du själv. Jag lägger inte i hur du vill använda täcket eller springa och slänga på och ta av.

Frågan är väll kanske varför din häst skulle frysa mitt på dagen??? Skulle mina göra det så skulle jag nog kolla foderstaten och underhull. Jag skulle nog även kontrollera så att hagen har något mer skyddat ställe för hästarna och att den var tillräckligt stor och spännande så den inbjuder till rörelse mellan ex olika delar av hagen.
Finns inte möjlighet till detta eller att hästen tappar hull och verkar frusen (huttrar) skulle jag lägga på ett täcke.

Just nu har jag ingen häst som behöver täcke men jag har haft en gammal arabdam som just gick av sig en smula och huttrade ett par gånger....Hon fick täcke, jag tror hemmes hårrem blev sämre på grund av ålder, typ som att människor blir grå- och tunnhåriga.
Ett annat fall som även han fick täcke var en herre med ryggont, men det visade sig bero på sned sadel :o och inte kyla.

Jag har fullblod som är väldigt känsligt för kyla. Han är dålig i hullet men smal, går sakta uppåt. Ser och är som ett fullblod, långa ben smal ochh känslig hud. Han rör sig en hel del i hagen, vilar en stund mitt i hagen, går till äppelträdet, upp till hönätet, hälsar på en kompis osv. Större och mer kan tyvärr inte erbjudas i detta stall (och ja, jag ar vägt för och nackdelar med stallet och kommit fram till att det är bäst som det är).
Fri tillgång till hö och hösilage osv.
Så håller med Breccia, bra täcken är viktigt för frusna hästar. Det är som med människor, jag äter och äter utan att gå upp, och eftersom jag är så tunn och utan underhudsfett fryser jag ofta. Alltså måste jag klä på mig mera för att kompensera någon annans underhudsfett. Alla är olika och har olika behov.

Då är vi väll i stort sätt överrens. Det jag vänder mig emot är täckande i aug när det är varmt ute. Eller det slentrianmässiga täckesanvändandet på hästar som inte behöver det. Känns så onödigt på nåt sätt och jag tror mig veta att en häst som inte fryser helst går naken. Men nu har jag svävat ut tillräckligt från ämnet i tråden ;) .

Blev lite chockad ett år (mitt under sommaren) när jag var på läger och hästarna stod med täcke på hela dagarna inomhus. Detta var tåliga och vältränade ponnyer som går hög dressyr.

Jag då som hade en häst som skakade mitt i sommaren när det duggade lite ute. Då stod han i en trädunge ensam och skakade när hans kompisar stod ute på ängen och tyckte det var jätteskönt.
Ska en sådan häst inte få ha ett regntäcke på sig?

Samma häst, när det var varmt och mycket flygfän, han fick stora bluppor över hela kroppen. Provade myggspray en hel bunt olika märken och alla reagerade han på - allergi.
Ska en sådan häst inte få ha ett flugtäcke på sig?

Samma häst, när han stod inne i box/spilta om nätterna så svullnade hans ben upp som balonger. Ska en sådan häst bara stå så eller ska jag verkligen linda benen på honom?

Samma häst, fri tillgång på hö och fick även lucern och korn. Ändå syntes revbenen.
Sedan började vi ge honom diverse "smörja" i maten och han fick tillbaka glansen i pälsen och gick upp några kilon. Även om han inte blev helt bra så hjälpte det.
Skulle vi istället ha låtit honom stå och magrat av ännu mer?

Samma häst, blev väldigt mobbad i hagen. En häst trängde en gång in honom i ett hörn och stod och sparkade på honom.
Skulle jag ha låtit det ske eller gjorde jag fel som satte min häst i en egen hage?

Jag förstår inte hur du tänker riktigt. Visst att alla hästar ska få chansen att vara hästar, men det är inte alla som klarar det heller, konstigt nog. Det har jag fått erfara med den hästen jag hade då.
Han visste inte ens att gräs gick att äta när jag fick honom!
Vart hade den instinkten tappats på vägen liksom?

Alla hästar är individer. Min häst var extrem, det vet jag. Och jag vet at det finns fler som honom där ute..

:bow:

Och du är inte ensam, min är precis likadan, till och med värre på vissa punkter.

Nibla skrev:
Va, måste ni ha täcken på era hästar?? Jag har tre stycken hästar med PÄLS...........

Jo det skulle mina oxå ha i mängder om jag inte klippte dom.
Och om jag ska träna dem så mycket som jag gör så behöver de klippas annars funkar det inte. Så Ja, jag måste ha täcken på mina pållar! ;)

Tråkigt med ponnyn. Jag tror iallafall att HÄSTEN inte några åsikter om leran. För örvigt har jag svårt att föreställa mig hur lera kan göra hästen halt och utdömd, förklara gärna det för mig

Jag har då inte anklagat dig för att vara okunnig. Jag tycker bara att du generaliserat grovt över hur halvblod är.

Varför måste du försvara dig med att hästarna är blanka enligt veterinär och hovis, det fattar väl vilken idiot som helst att en häst som aldrig får gå naken inte blir dammig.

Det blir väldigt intressant den dagen det kommer en studie på skador på hästar som bott i box 75 % av tiden jämfört med de som levt ett mera naturligt liv för hästarna, och då menar jag såna som tränats i samma grad.

Tack, äntligen en som verkligen FÖRKLARAT och inte bara försvarat sig från första punkt. :bow:

Seabaz skrev:
Jag då som hade en häst som skakade mitt i sommaren när det duggade lite ute. Då stod han i en trädunge ensam och skakade när hans kompisar stod ute på ängen och tyckte det var jätteskönt.
Ska en sådan häst inte få ha ett regntäcke på sig?

Samma häst, när det var varmt och mycket flygfän, han fick stora bluppor över hela kroppen. Provade myggspray en hel bunt olika märken och alla reagerade han på - allergi.
Ska en sådan häst inte få ha ett flugtäcke på sig?

Samma häst, när han stod inne i box/spilta om nätterna så svullnade hans ben upp som balonger. Ska en sådan häst bara stå så eller ska jag verkligen linda benen på honom?

Samma häst, fri tillgång på hö och fick även lucern och korn. Ändå syntes revbenen.
Sedan började vi ge honom diverse "smörja" i maten och han fick tillbaka glansen i pälsen och gick upp några kilon. Även om han inte blev helt bra så hjälpte det.
Skulle vi istället ha låtit honom stå och magrat av ännu mer?

Samma häst, blev väldigt mobbad i hagen. En häst trängde en gång in honom i ett hörn och stod och sparkade på honom.
Skulle jag ha låtit det ske eller gjorde jag fel som satte min häst i en egen hage?

Jag förstår inte hur du tänker riktigt. Visst att alla hästar ska få chansen att vara hästar, men det är inte alla som klarar det heller, konstigt nog. Det har jag fått erfara med den hästen jag hade då.
Han visste inte ens att gräs gick att äta när jag fick honom!
Vart hade den instinkten tappats på vägen liksom?

Alla hästar är individer. Min häst var extrem, det vet jag. Och jag vet at det finns fler som honom där ute..

Läs gärna mina andra inlägg i tråden. :smirk:

cirkus skrev:
Vad jag försökte säga är att ALLA har motiveringar till varför just deras häst behöver det ena och det andra. Oavsett om det bara är ett regntäcke eller om det är en hel hästsportaffär - de vet ALLTID bäst när det gäller sina egna hästar.

Försök att ifrågasätta ngns användning av en pryl och du har ett gräl på halsen.

Det håller jag absolut med dig om. Så är det inom alla områden, inte bara hästar. Ibland önskar man att folk kunda ha ett lite mer öppet sinne istället för att bara försvara, försvara, försvara och ovillkorligen stå fast vid sin åsikt. :)

Ngn tog upp detta med lerig hage - att hagmiljön skulle vara sämre med geggig hage. Det är typiskt människans sätt att se det - hästarna bryr sig inte ett dugg, många tom älskar lera att rulla sig i.

Ingen häst dör av lite lera, men jag tror att vad som menades av denna "ngn" är små rasthagar som blir genomleriga. Lite större hagar blir oftast bara riktigt leriga vid grinden. Övrig yta håller sig mer ok.

Jag har ingenting att invända. Din historia är väl snarare ett jättebra exempel på att man inte behöver hålla fast vid de förhållanden under vilka hästen fötts upp utan man kan omvänja den. Det är väl bara jättebra. :) :bow:

Men du sa ju först att hästen gick runt som i en bastu för att den hade så mycket varma täcken, då tänker jag att hon menar att den måste svettas (hur ska det annars tolkas?).
Fram tills nu har vädret gått upp och ner, från minusgrader på nätterna till upp mot 20 plusgrader mitt på dagen. Han har ändå haft sina tre täcken på sig hela tiden, har han svettats så är täckena så pass bra att dom andats = släppt ut kondensen, alltså är min häst torr även om han har svettats.

Ja, jag täckar för att göra det bekvämt för mig själv. Jag slipper klippa och jag slipper vänta i sju timmar varje dag efter ridning på att hästen ska torka så man kan åka hem, det tycker jag är jättesmidigt!

Att täckesförsäljare vill tjäna pengar förstår jag också, det vill även dom som säljer sadlar, träns, foder m.m., och vad är det för grupptryck du pratar om? :confused:

Sophia_; trevligt att du tog det så, kanske ska tillägga att min häst aldrig kommer gå i flock så det blir liv i lådan ;)
(förstå ironin, dock vet jag faktiskt inte hurvida det är möjligt att ha min plutt i flock, det får tiden utvisa)

Precis. :bow: Min fryser också även om det är varmt ute. Och är väldigt plågad av insekter så han har täcke med hals på sommarn. Så ÄR det liksom. Det är snarare djurplågeri att INTE täcka en sån känslig häst, bara för att man fått för sig att det är en vildhäst man har. :smirk:

Ta och jämför hur en przewalski och ett ädelt halvblod ser ut. Tycker du dom liknar? Vi människor hade heller inte kläder ursprungligen...

Jag har mina täckade året om, och ända gången dom varit svettiga är om dom haft regntäcken på sig på sommarn och det plötsligt slått om och blivit sådär stickande varmt. Då har dom varit lita klamma. Och då har jag genast åkt upp och plockat av täckena!! Båda mina går nu med tjocka vintërtäcken, och dom är lagom varma. Har dom tunnare täcken så blir dom kalla!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Eventuellt ska jag, pga olika anledningar, låta min medryttare ta med sig min häst till ett hästjobb på en annan ort och ha henne...
Svar
4
· Visningar
1 075
Senast: pixietail
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama