"Porslinshästar"

Sv: "Porslinshästar"

benjamin skrev:
Varför får man inte spöka ut hästen som man själv tycker är fint om man blir glad av det. Varför måste man skaffa sig en låtsas häst för det???? Dessutom tror man väl att linementet är bra för sin häst annars skulle man väl inte använda det. Varför använda fula lindor eller täcken när man kan använda fina om man har råd att hålla sig med det? Avundsjuka??????.

Jag tror du fortfarande missar min poäng. Det är inte hurvida man använder FINA eller FULA lindor jag diskuterar, utan att man överhuvudtaget GÖR det OM de inte tjänar ngt syfte. Och att "hästen är fin i dem" tycker jag inte är en godtagbar anledning till att ALLTID använda lindor.
Javisst, man kan TRO att liniment är bra för sin häst - men är det verkligen det då? I vissa fall, absolut. MEN det handlar om att skaffa sig kunskap nog att använda dessa extra-grejer, inte använda dem bara för att de KAN vara bra eller för att det är bra för boxgrannens häst. Gäller inte bara liniment och lindor, som nu blev exempel, utan över huvud taget.

Att friska hästar skulle svullna upp i benen bara för de går i hage mindre än 3-4 timmar per dag säger en hel del om dina kunskaper om hästar..

Nämen det är väl klart att benen svullnar upp när hästen står still i minst 20h/dygn. Det handlar om tyngdlagen, gravitation, du vet. Vätskan rinner nedåt. Står hästen still så samlas mycket vätska i benen på den med svullnad som följd.

Det kostar ju pengar. Det finns väl ingen som stoppar i sin häst något som de inte tror skulle vara bra för hästen. .

Åter igen, det jag skrev ovan. Ska man stoppa i massa extragrejer så ska man väl ha kunskapen att veta VARFÖR man gör det (speciellt eftersom det kostar pengar, som du skriver.) Annars kan man lika gärna hoppa över det, om man inte vet VARFÖR eller ens ATT det är bra. Finns vidare en tråd om just detta på foder, kika in där.

Jag tar inte åt mig! Vill bara möta ditt inlägg med verklighetsnära åsikter.
Hästar är inga porslinsvarelser. De lever här i Sverige nu på grund av att vi tar hand om dem och använder dem för vårat ändamål. Så länge gott horsemanship tillämpas på hästarna så får vi räkna med att de tas om hand på olika sätt.
Någon njuter av att de skaffat en promenadhäst som de försöker få att känna sig som en vildhäst. Andra hästägare njuter av att hålla på med tävlingsridning på hög nivå. Andra hästägare njuter av sina hästar som ridlektionshästar. Någon är glad för sin häst som klanske är dess allra bästa kompis..

Men frågan är vad som är gott horsemanship. Jag tycker verkligen inte att det är gott horsemanship att frånta hästen möjligheten att utöva ett av dess mest naturliga behov - nämligen utevistelsen som även innefattar hästens sociala liv. Sen vad man håller på med, elittäclingar eller promenadridning det hör inte hit. Hästarna kommer alltid vara lika mycket hästar och jag tycker att hästhållningen ska i största möjliga mån ske på hästarnas premisser. Vi har redan påverkat tillräckligt mycket som det är, utan att sedan stänga in hästarna i boxar hela dagarna och förvänta oss att de ska må bra.

Ändamålet varierar därför måste man anpassa omhändertagandet. Alla som har hand om hästar har också olika kunskaper och prioriteringar. Det måste man acceptera och inte kritisera tycker jag.

Jaha, så även om man som hästägare har prioriteringar som sätter hästen i sista hand ska vi acceptera och inte kritisera detta? Och även om man som hästägare inte ens har kunskaper om hästens grundläggande behov (dit jag som sagt räknar utevistelsen) så ska vi acceptera detta? Nej, säger jag, vilken syn du har på hästhållandet. Visst, vi har häst för att vi tycker det är roligt. Men vi ska bannemig hålla hästarna på det absolut mest lämpliga sättet ur deras perspektiv. Bara för att man tycker det är jobbigt att rykta sin häst betyder inte det att man kan låta den stå inne större delen av dygnet så att den inte kan smutsa ned sig. Det är helt fel, tycker jag. Då kanske man borde börja med cykling eller friidrott istället. En häst är en häst - och vår plikt är att se till att den kan VARA en häst också.

Det är lustigt att de som förespråkar just att hästen skall vara ute hela dygnet och den skall va fri, inga skydd eller något dylikt skall användas, är ofta dom som sitter med en gammal avdankad travare och mullar i skogen. Visst finns det säkert dom som tävlar som har sina hästar på lösdrifter med men jag tror dom är färre.
Det värsta jag vet är folk som sätter sina hästar på lösdrifter och slänger ut lite mat o tror att dom klarar sig nog. Jag mår dåligt när jag ser grannen islandshästar stå ut i regnet eller som dom gjorde i fjol. Stod ute på julafton när jag åkte hem vid 24 tiden. Det va svinkallt och snöade. Inte har dom nått vindskydd heller.
Men de tycker väl sånna som du är bra.
Va inte så fördömmade mot oss som tävlar och har hästar på stall. Många av dom hästarna som man köper för just tävling om man som jag importerar hästar från utlandet, har aldrig varit ute.

Kan ta och beräta om min lilla häst (typ 170 i manekn men minst hehe) Han hittades under en bowlinghall i Holland där det fanns ett stall längst in i mörkret stod han. Där va det ingen som reflekterade över hur många timmar dom var ute om dagen. kan säga att han efter ett par timmar tröttnar och vill in. hans favvosysselsättning är att titta ut genom fönstret och kolla på vad jag gör. Han vet inget annat. Han är 12 år nu. Och jag tror inte det går att ändra på honom heller. Likaså min 8 åriga häst. Han har stått på hingststation i tyskland och betäckt, eller min 9 åring som varit tävlingshäst i tyskland och när han stod hos hästhandlaren fick han inte gå ut för han gillade det ändå inte.. Han tycker att ett par timmar 5-6 timmar om dagen räcker. Sen vill han in bli riden och sova. Mina hästar går hårt och blir trötta. Efter sina pass och utevistelse vill dom vila. Det vill nog du oxå om någon tvingar dej att jobba.
Men å andra sidan är dom köpta för prestation och avlade för att kunna hoppa hus. Inte för att gå i skogen och mulla..

Sophia_ skrev:
Jag tror du fortfarande missar min poäng. Det är inte hurvida man använder FINA eller FULA lindor jag diskuterar, utan att man överhuvudtaget GÖR det OM de inte tjänar ngt syfte. Och att "hästen är fin i dem" tycker jag inte är en godtagbar anledning till att ALLTID använda lindor.
Javisst, man kan TRO att liniment är bra för sin häst - men är det verkligen det då? I vissa fall, absolut. MEN det handlar om att skaffa sig kunskap nog att använda dessa extra-grejer, inte använda dem bara för att de KAN vara bra eller för att det är bra för boxgrannens häst. Gäller inte bara liniment och lindor, som nu blev exempel, utan över huvud taget.
Det är möjligt att jag missar din poäng. men som jag tolkar ditt inlägg så håller jag inte med dig. därför:
1.Jag håller inte på med hästar för att göra livet lättare för hästarna.(Det tror jag få människor gör.) Isåfall hade jag hellre tagit hand om burhöns eller föräldralösa barn. De är det synd om. Jag har hästar för att de ska förgylla mitt liv på olika sätt.
2. Däremot älskar jag hästar och vill att de ska ha det så bra som är möjligt inom ramen för mina förutsättningar. Gott horsemanship är det minsta man kan kräva att varje häst bemöts med tycker jag.
3. Att några lindar sina hästar i tid och otid , linimentar dem eller stoppar i dem "smörja" eller allmänt pjoskar med täcke , benskydd i hage osv gör ju de flesta av omtanke om sin häst eller sin egen ekonomi i förebyggande syfte i fall hästen skulle skada sig.
Jag fattar inte varför det ska kritiseras. Det är därför jag möter ditt inlägg.
Nämen det är väl klart att benen svullnar upp när hästen står still i minst 20h/dygn. Det handlar om tyngdlagen, gravitation, du vet. Vätskan rinner nedåt. Står hästen still så samlas mycket vätska i benen på den med svullnad som följd.
Har du sett en frisk häst som svullnat upp i benen för att de står i box/spilta mer än 20 timmar per dygn?
Jag kan upplysa dig om att en frisk häst svullnar inte i benen utav att stå inne minst 20/h dygn.
Åter igen, det jag skrev ovan. Ska man stoppa i massa extragrejer så ska man väl ha kunskapen att veta VARFÖR man gör det (speciellt eftersom det kostar pengar, som du skriver.) Annars kan man lika gärna hoppa över det, om man inte vet VARFÖR eller ens ATT det är bra. Finns vidare en tråd om just detta på foder, kika in där.
Fast i motsats till dig så tror jag att de flesta stoppar i hästen "smörjan" pga att de tror att hästen mår bättre av det än att vara utan det. Att veta exakt hur ämnena i de vitaminer eller tillskott man ger hästen påverkar hästen tycker jag inte tillhör en hästägares skyldighet. Vet du exakt hur de ämnen du stoppar i dina hästar påverkar dem? Jag vet det inte men mina hästar verkar må bra av dem. ( TILLSKOTT jag ger just nu:artoflex,VSL, chevinal, shyfeeder, tokosel 1gg i veckan, ibland microbalans)
Men frågan är vad som är gott horsemanship. Jag tycker verkligen inte att det är gott horsemanship att frånta hästen möjligheten att utöva ett av dess mest naturliga behov - nämligen utevistelsen som även innefattar hästens sociala liv. Sen vad man håller på med, elittäclingar eller promenadridning det hör inte hit. Hästarna kommer alltid vara lika mycket hästar och jag tycker att hästhållningen ska i största möjliga mån ske på hästarnas premisser. Vi har redan påverkat tillräckligt mycket som det är, utan att sedan stänga in hästarna i boxar hela dagarna och förvänta oss att de ska må bra.
Jag håller med dig om att jag tror hästar mår bra av att få gå i hage dagligen ett par timmar och att det är gott horsemanship. Däremot är det inte sagt att antalet timmar i hage är det som gör hästen lyckligast. Andra aspekter så som hagens beskaffenhet, kompisar, väder o vind, insekter o småkryp har också betydelse för hästens välbefinnande i sin utevistelse.
Jaha, så även om man som hästägare har prioriteringar som sätter hästen i sista hand ska vi acceptera och inte kritisera detta?
Fast eftersom du kritiserar just pjoskande med häster så antyder du ju att man behandlar dem som bebisar el .dyl. Det innebär ju långt ifrån att man sätter dem i sista hand!!!
Och även om man som hästägare inte ens har kunskaper om hästens grundläggande behov (dit jag som sagt räknar utevistelsen) så ska vi acceptera detta?
Så länge man inte strider mot gott horsemanship så får man ha så lite kunskap och även ta hand om hästar.
Nej, säger jag, vilken syn du har på hästhållandet. Visst, vi har häst för att vi tycker det är roligt. Men vi ska bannemig hålla hästarna på det absolut mest lämpliga sättet ur deras perspektiv.
Här håller jag inte med dig. Jag tycker vi ska hålla hästar så att de passar till det ändamålet VI har med hästarna. I vissa fall innebär de att de i mellanåt inte kan gå ut i hagen alls en eller flera dagar.
Bara för att man tycker det är jobbigt att rykta sin häst betyder inte det att man kan låta den stå inne större delen av dygnet så att den inte kan smutsa ned sig. Det är helt fel, tycker jag
Här håller jag med dig till viss del!
.En häst är en häst - och vår plikt är att se till att den kan VARA en häst också
.[/QUOTE] En häst är en häst och förtjänar lika mycket som alla andra varelser på vår jord; för arten anpassad omvårdnad. Men precis som vi människor är olika lottade här på jorden,få av oss har tillvaron perfekt tillrättalagd, så får nog hästarna också leva med att tillvaron inte är helt tillrättalagd för att passa dem.

Visst pjoskas det lite väl mycket med en del hästar men som ovanstående säger det är inte fel med täcken el skydd.
Så länge man tänker på hästens bästa och försöker ha en så naturlig hästhållning om möjligt (med utevistelse ordentliga/många utfodringar mm) så tycker inte jag att man kan pjoska för mkt när det gäller sådant.

Mina hästar har både täcken och skydd. Ibland får de liniment/kylbalsam på benen, Extra foderjäst/B-vitamin, mineraler och vitlök i deras foderstadt. Uträknad foderstat för att få framn en välmående häst som orkar bygga upp sig och konditionen.
Måste erkänna att mina hästar är väldigt bortskämda med att bli ompysslade och få lite godis då och då (med godis menar jag morötterel äpplen)

Så länge man tänker på hästens bästa och försöker hålla hästhållningen så bra för hästen som möjligt tycker jag inte att man kan skämma bort dem för mycket. :)
Hoppas ni förstod någonting utav vad jag försöker säga kl är lite över 4 på morgonen och jag börjar bli lite snurrig ;)

Mvh Diabetikern

Åh en som tycker som mig, skönt nu slipper jag skriva själv.... :bow: :bow: :bow:

Jag kan berätta varför jag börja lägga täcke på mina hästar om natten redan i augusti månad, fast de även stå inne om natten, det är just för att jag inte vill att mina hästar ska sätta sån enorm vinterpäls.

Sophia_ skrev:
Enligt min åsikt så är hästar hästar. Alla härstammar trots allt från de vildhästar som klarade sig på vad naturen bjöd året runt. Skillnaden är enorm mot hur vissa hästar hanteras idag.

Visst, hästar är hästar. Men numera på våra villkor.

Sophia_ skrev:
Tänker på de exemplar som ALLTID har grejer på sig. Och då handlar det inte bara om ett regntäcke ute, utan det är dubbla täcken, det är benlindor vid ridning, strykkappor och boots i hagen, stallbandage i boxen.... Av någon anledning tycks dessa hästar också vara de som står inne större delen av dygnet, äter alla möjliga smörjor, går ensamma i hagen för att de kan skada sig annars (dvs om de alls får gå i hagen), inte får ridas i skogen för att de kan vricka sig osv osv.

Åhhh, pratar vi om mina hästar möjligen? De går med benskydd och täcken i sina hagar på 1 hektar varje dag mellan 8-16, tillsammans med andra hästar. Sen ställer de sig vid grinden och skrapar i marken. När de kommer in så rids de med skydd eller benlindor, men ofta ut i den livsfarliga skogen och riskerar benen. Nej knappast, det är större chans för en skada om man trimmar varv efter varv på en ridbana varje dag. Sen, då lindas benen inför natten på den ena och den andra linimentas oftast. Sen fodras de, med massa smörjor? Nja, salt och VSL. De lider inte.

Sophia_ skrev:
Jag undrar bara om det verkligen kan finnas någon godtagbar anledning till att packa in sina hästar i bomull på detta vis? Jag tycker att oftast är det hästen som faktiskt blir lidande av denna behandling...

Nja... Det är väl upp till var och en att bestämma. Man håller ju häst väldigt olika. Jag tycker till exempel att liniment, kylgelé, värmelera, Back On Track m.m. är fullt nödvändigt eftersom jag ser resultat. Lidande? Nej, inte om skydden sitter bra, täckena håller hög kvalité, luften i stallet är bra och hästarna överlag ser pigga och fräscha ut, då lider de nog inte. Men att packa in i bomull tycker jag låter jättejobbigt, det måste gå åt massor och dessutom skyddar det inte särskilt bra mot regn.

Sophia_ skrev:
Det är skillnad på att vara rädd om sin häst och på att frånta hästens möjligheter att vara häst. Men det som förvånar mig är att det är inte nybörjare och amatörer som har dessa porslinshästar utan det är hästkunniga människor och skickliga ryttare. Är man ignorant gällande hästarnas egentliga välmående eller har man aktivt gjort dessa val av ngn specifik anledning?

Ja visst är det skillnad. Men de skulle vi sagt till våra förfäder innan de tillfångatog hästen. Eller så får vi göra en kupp och sno hela landets hästar och släppa dom fria. Nybörjare och amatörer kladdar säkert med liniment, packar in hästen i täcken och ger massa smörjor, till viss del i onödan - ja. Men inte helt, de har nog ett humm om hur det bör vara också. Annars kommer säkerligen en SÅ rutinerad och hästkunnig stalltant och så vackert påpekar detta för nybörjaren/amatören. Hästfolk är bra på att lägga sig i hur andra sköter sina hästar :smirk: . Hästkunnigt folk och skickliga ryttare har nog en vettig anledning till många saker de gör och stoppar i sina hästar. Hur skulle det se ut om RGB svarade - "eehh, asså... jag tror att de tycker att de är typ... gott?" på frågan om varför han ger typ havre.

Att du tycker att man är ignorant vad det gäller hästarnas välmående för att man gör diverse olika saker du räknar upp tycker jag var väldigt osmart sagt! Det stämmar inte, även om det kanske inte är BRA för hästen alla gånger så är det väl ingen som gör det för att hästen ska må dåligt?!

Senast ändrad av en moderator:

*lånar*

Nä, jag tror inte heller att det enbart är antal timmar i hagen som räknas. Speciellt inte om man ser till hur många hästars rasthagar ser ut i detta landet.
"Min häst vill in" säger många. Ja, hur ser din hästs hage ut då?
En fyrkant med lera upp över kotorna i? Som de flesta ridskolor, naturbruksgymnasier med flera ställen har.

Ett väl fungerande lösdriftssystem (som jag anser mig ha) kräver stora hagar och ett hästantal som gör att marken inte trampas sönder.
Den perfekta hagen (för alla hästar) innefattar kuperad terräng med träd och buskar. Först DÅ kommer det att bli riktigt roligt för hästen, året om, för då får den något att göra under sin utevistelse.
Inte bara några ynka veckor på sommaren då de kanske får gå på ett sådant ställe.

Visst vill mina hästar också in ibland. Är det riktigt dåligt väder länge så väljer de att gå in och stå där och pula i halmen. Men då kan de också gå ut igen så fort de har lust.

Lånar knapp:

Fast alla: Nu har tråden spårat ur och folk läser den som de vill läsa. Vi diskuterar INTE huruvida hästen finns till för mänskliga syften och om det är OK att använda täcken, benskydd, lindor osv.

Vi diskuterar NÄR folk använder det av bara farten, utan att veta VARFÖR. eller utan att det tjänar något som helst syfte och ändå tillämpas till överdrift.

Tex små tjejer som har oklippta ponnyer och shoppar efter 400-500 g täcken, och det är INTE för att hästen stått och skakat av köld i hagen eller blivit förkyld non stop. som inte läst på hur hästen reagerar och fungerar under olika temperatur förhållanden, och inte heller reflekterat över det, utan så SKA det vara, det är kallt ute och man själv är kall och täcket är snyggt och så sätter man på det på bäbisen.

Typ.

bara ett exempel. Tycker de som svarat på hur de ser på hästen som mänskligt formad efter människors eget syfte har bra synpunkter - men det är INTE det som var syftet med denna tråd.
Tycker jag.

Senast ändrad:

Penny_Lane skrev:
Kan ta och beräta om min lilla häst (typ 170 i manekn men minst hehe) Han hittades under en bowlinghall i Holland där det fanns ett stall längst in i mörkret stod han. Där va det ingen som reflekterade över hur många timmar dom var ute om dagen. kan säga att han efter ett par timmar tröttnar och vill in. hans favvosysselsättning är att titta ut genom fönstret och kolla på vad jag gör. Han vet inget annat. Han är 12 år nu. Och jag tror inte det går att ändra på honom heller. Likaså min 8 åriga häst. Han har stått på hingststation i tyskland och betäckt, eller min 9 åring som varit tävlingshäst i tyskland och när han stod hos hästhandlaren fick han inte gå ut för han gillade det ändå inte.. Han tycker att ett par timmar 5-6 timmar om dagen räcker. Sen vill han in bli riden och sova. Mina hästar går hårt och blir trötta. Efter sina pass och utevistelse vill dom vila. Det vill nog du oxå om någon tvingar dej att jobba.
Men å andra sidan är dom köpta för prestation och avlade för att kunna hoppa hus. Inte för att gå i skogen och mulla..

Det verkar som om dina hästar hade behövt en skötare, under sin uppväxt, med samma attityd som sophia_.
Och visst har du rätt, de hästarna som är avlade för att hoppa hus kräver ju en helt annan skötsel och har ett helt skillda behov, än en skogsmulle...NOT.

Tröttnar på att vara i hagen??? då går de själv på en plan liten yta kan jag tänka mig. Jag vet inte!! Men det är mina erfarenheter av hur hästar ägda av din "sort ;) " förvarar sina hästar.

Kan ju tillägga att min pålle tränas i fälttävlan och han klarar alldeles utmärkt att vara ute utan täcke med med en massa kompisar 12h per dag, han äter även "vanlig" mat och inga tillskott annat än lite mineraler. Men men han är väl någon korsning mellan skogsmulle och braig-häst då kanske.

sisco skrev:
Det verkar som om dina hästar hade behövt en skötare, under sin uppväxt, med samma attityd som sophia_.
Och visst har du rätt, de hästarna som är avlade för att hoppa hus kräver ju en helt annan skötsel och har ett helt skillda behov, än en skogsmulle...NOT.

Tröttnar på att vara i hagen??? då går de själv på en plan liten yta kan jag tänka mig. Jag vet inte!! Men det är mina erfarenheter av hur hästar ägda av din "sort ;) " förvarar sina hästar.

Kan ju tillägga att min pålle tränas i fälttävlan och han klarar alldeles utmärkt att vara ute utan täcke med med en massa kompisar 12h per dag, han äter även "vanlig" mat och inga tillskott annat än lite mineraler. Men men han är väl någon korsning mellan skogsmulle och braig-häst då kanske.

Hur mina hästar blev behandlade under sin uppväxt är inget jag kan påverka. Tyvärr. Jag kan inte vrida klockan tillbaka och göra om deras uppväxt. Hästar som jobbar hårt vill oftast ta igen sig och vila de e inte svårare än så. Hästar som är trötta sover eller vilar sig.
Mina hästar går ute i hage. Stor hage tillsammans med kompisar. Visst du får tycka vad du vill. men hästarna är lyckliga och glada. Dom slåss sällan och är lika sällan skadade. Dom har täcken på sig men sällan benskydd. Lugna och fina. Vill du utmåla mej som en djurplågar FINE gör du det. Jag vet att veterinärer som kommer alltid kommenterar hur fina hästarna e..

Senast ändrad:

Det har väl visst betydelse HUR ämnena i fodertillskott som vi ger hästarna fungerar!! Annars kan man faktiskt inte veta om det är någon mening med att använda det, om det är relevant för hästen i fråga osv. Inte bara köpa en burk med medföljande reklam och tycka att "ja men det här verkar ju bra"...

Men eftersom sådana här trådar kommer upp på nytt med jämna mellanrum, så tänkte jag att det var bäst att upprepa, upprepa, upprepa. Så kanske det går in i skallen på alla till slut?! :idea:

Penny_Lane skrev:
Hur mina hästar blev behandlade under sin uppväxt är inget jag kan påverka. Tyvärr. Jag kan inte vrida klockan tillbaka och göra om deras uppväxt. Hästar som jobbar hårt vill oftast ta igen sig och vila de e inte svårare än så. Hästar som är trötta sover eller vilar sig.
Mina hästar går ute i hage. Stor hage tillsammans med kompisar. Visst du får tycka vad du vill. men hästarna är lyckliga och glada. Dom slåss sällan och är lika sällan skadade. Dom har täcken på sig men sällan benskydd. Lugna och fina. Vill du utmåla mej som en djurplågar FINE gör du det. Jag vet att veterinärer som kommer alltid kommenterar hur fina hästarna e..

Tycker du att jag utmålar dig som en djurplågare :confused:
Hur då?

Jag skrev ju att jag inte visste hur du förvarade dina hästar (om det nu är det jag påstått vara djurplågeri :angel: ) jag bara använde mina fördommar ;) och antog att de gick själva i en liten fyrkantig hage på plan mark för det är så jag ser att andra "tävlingshästar som hoppar hus" har det. Precis som du gjorde när du använde dina fördommar om de förkastliga "skogsmullarna".

Jag fattar att du inte kan påverka hur dina hästar hade det innan de kom till dig :D , men tycker du själv att de verkar ha haft det bra?

Jag ser hästar sova ute i hagen också förresten....

*lånar knapp*

Till alla: Vad som är god horsemanship och gott hästkunnande är ju enormt subjektivt och därför kan alla komma med det som argument för att de sköter sina hästar på ett bra sätt, alla som vill kan gömma sig bakom den tron... Är ju lite skrämmande.

Många anser att deras hästar har det bra, att de inte lider och att hästarna vill ditt och vill datt (komma in i stallet och dyl) men det gäller ju att fundera på om de kan ha det ÄNNU bättre! Har man inte testat att ha hästarna i en roligare hage i fler timmar så vet man ju inte om hästen trivs bättre med det! Hästar är vanedjur som allt vet när de brukar få komma in så då är det inte så konstigt om de står där vid grinden och skrapar...

Allt handlar ju om att anpassa till varje individ vad gäller miljön och förutsättningarna hästen lever i och det viktigaste är väl att man har ett öppet sinne och anpassa sig själv efter varje häst som har olika behov. Och snälla, förmänskliga inte hästarna!!! Och det är ett vidare begrepp än många tror! Hästarna har ju en helt annan världsbild om man säger så.

Nej det är klart, upprepning är ett effektivt inlärningssätt! :)

sisco skrev:
Tycker du att jag utmålar dig som en djurplågare :confused:
Hur då?

Jag skrev ju att jag inte visste hur du förvarade dina hästar (om det nu är det jag påstått vara djurplågeri :angel: ) jag bara använde mina fördommar ;) och antog att de gick själva i en liten fyrkantig hage på plan mark för det är så jag ser att andra "tävlingshästar som hoppar hus" har det. Precis som du gjorde när du använde dina fördommar om de förkastliga "skogsmullarna".

Jag fattar att du inte kan påverka hur dina hästar hade det innan de kom till dig :D , men tycker du själv att de verkar ha haft det bra?

Jag ser hästar sova ute i hagen också förresten....

Okey djurplågare var kanske och ta i. Men alltid får man höra här på Buke (inte jag men man läser om andra) att om man inte har minst 2 hektar mark åt var häst man har och dom går ute dygnet om. Dom skall inet vara klippta inte ha täcken och inte så i stall.. :eek: Då är man hemsk man tänker inte för fem öre på djurens bästa och man är egoistisk. Nu är inte alltid världen så svart eller vit.

Om man bor i skåne så är det oftast rätt platt. Där vi bor finns det typ 5 träd. Hur skall man kunna ha annat än en platt hage?? :confused: Hästarna har alltid mat dom har varsin kompis som dom älskar och inte kan leva utan. Det är inte antalet TIMMAR som hästen är ute som spelar roll. Det är ATT dom är ute som spelar roll..
Om det spöregnar och är 5 minus ute så har jag ogärna mina hästar ute längre än en timme eller två. Av flera anledningar. Dels så blir dom kalla och blöta oavsett täcke och blir dom det blir dom stela och får ont i ryggen. Så som det ser ut nu är inte stallet klart och inte heller mitt hemmabyggda solarium. Därför får dom stå inne vid spöregn. Tycker själv att det är värre när det spöregnar och man ser hästar som står och huttrar i hagarna.

Jag tror att mina hästar i Tyskland hade det så bra som dom kunde ha det. Dom kunde säkert ha haft det bra mkt värre. Men vad jag vet så har det alltid varit välmockat i stallarna och dom har blivit väl omhändertagna av personalen där. Visst dom har inte varit ute i hagarna men dom har motiotionerats och tagits omhand. Hade det varit bättre om dom stått hos någon gubbe i skogen där dom gick ute heöa tiden och stod i ett omockat stall och INGEN som tog hand om dom?? Knappast va.. Man får vara realist i sin kritik. Åk ner till Tyskland och se hur det ser ut i stallarna. Det är räät stor skillnad mot sverige. ;)

Penny_Lane skrev:
alltid får man höra här på Buke (inte jag men man läser om andra) att om man inte har minst 2 hektar mark åt var häst man har och dom går ute dygnet om. Dom skall inet vara klippta inte ha täcken och inte så i stall.. :eek: Då är man hemsk man tänker inte för fem öre på djurens bästa och man är egoistisk. Nu är inte alltid världen så svart eller vit.

:D Det måste jag faktiskt hålla med om. Enligt de trådar man läser runt hur länge hästarna är ute och vilket liv de lever, så lever 90% av landets hästar på utevistelse minst 12 tim/dygn och går på lösdrift eller utfodras minst 4 ggr/dag. Och det har jag anledning att betvivla att så faktiskt är fallet... ;) har man hästen ute 7-8 timmar varje dag blir man attackerad och utskälld för dålig hästhållning. Medans man samtidigt från alla trådar får höra att var och varannan hobby ryttare HEL klipper sin häst vare sig man tränar särskilt hårt eller inte. :eek: Och varför då? Jo, det har man alltid gjort, eller så gör andra, eller det är snyggt....

(hukar mig nu för påhopp)

dock återigen så tycker jag vi kommit från debatten. Trådskaparen har aldrig ifrågasatt hästens roll som människans redskap, och inte heller användandet av täcken, limiterad utevistelse, eller annan utrustning. Hon debatterar bara obefogat och rutinartat användande eller metoder utan att ägaren vet varför egentligen eller bara kör på för att det "ska" vara så. = därmed en helt annan debatt än den ni debatterar nu de senaste 10 inläggen eller så. :(

Senast ändrad:

Penny_Lane skrev:
Kan ta och beräta om min lilla häst (typ 170 i manekn men minst hehe) Han hittades under en bowlinghall i Holland där det fanns ett stall längst in i mörkret stod han. Där va det ingen som reflekterade över hur många timmar dom var ute om dagen. kan säga att han efter ett par timmar tröttnar och vill in. hans favvosysselsättning är att titta ut genom fönstret och kolla på vad jag gör. Han vet inget annat. Han är 12 år nu. Och jag tror inte det går att ändra på honom heller. Likaså min 8 åriga häst. Han har stått på hingststation i tyskland och betäckt, eller min 9 åring som varit tävlingshäst i tyskland och när han stod hos hästhandlaren fick han inte gå ut för han gillade det ändå inte..

Det var nog mer hollandshästen eller den tyske som inte fick gå ut som jag tänkte på. Sen så vet jag hur det är på två ställen i Tyskland på grund av att en av mina bästa kompisar kommer från München och jag har varit hos henne ett par gånger. Ja, det är skillnad. Men jag vet inte om jag tycker att det är av godo, sen kan jag inte svara för alla tyska hästar direkt.

Min åsikt i detta är att så gott man kan ska efterlikna hästens naturliga beteende. Så länge som tusentals år har inte hästarna avlats sönder och dessutom avlar vi inte överlag på sjuka felskapta individer. Jag förstår inte varifrån åsikten kommer att de inte skulle överleva ute med vindskydd och tillräckligt med mat och vatten, naturligvis. Sen att det inte är bekvämt för ryttaren att ha det så det är en annan sak.

Sophia_ skrev:
Nej men precis, jag menar självklart inte att man ska släppa ut dem dygnet runt och förvänta sig att de ska må bra. :D

Och varför inte?

Vi har våra hästar ute dygnet runt / året runt och de mår väldans bra! Däremot beyder det absolut inte att de står utan tillsyn och omvårdnad.

Men min absoluta övertygelse är att inomhusmiljö inte är bra för hästar så den bör absolut minimeras om det inte finns speciella skäl.

Fram för lösdrift för fler hästar! :bump:

benjamin skrev:
Varför får man inte spöka ut hästen som man själv tycker är fint om man blir glad av det.

Kanske därför att många är av åsikten att en hästhållning bör bejaka hästens naturliga beteende.......... :mad:

Och vad jag vet ingår inte utspökande i vedertagna naturliga beteenden. Skadan i just det kan man ju alltid diskutera signifkansen i, men ambitionen med naturlighet (anpassad till de krav vi ställer på våra djur) är ju ganska självklar!

Liknande trådar

Hästmänniskan Eventuellt ska jag, pga olika anledningar, låta min medryttare ta med sig min häst till ett hästjobb på en annan ort och ha henne...
Svar
4
· Visningar
1 075
Senast: pixietail
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama