Sv: "Porslinshästar"
kunde inte sagt de bättre själv..
kunde inte sagt de bättre själv..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
kenneth skrev:Jag är tvungen att lägga mig i denna disskusion. Jag har hästar för att jag ska må bra i första hand, inte hästarna. Mina hästar behandlas efter mina behov och min bekvämlighet. Hästarna lever för min skull, inte tvärtom. Jag tar väl hand om dom och jag tränar och tävlar dom på hög nivå och då är det väldigt opraktiskt att har dom ute dygnet runt eller att ha dom oskodda eller vad det nu är som gäller för hästens skull. Jag är inte intresserad av att bara se mina hästar i en hage. Jag vill arbeta dom. Det är likadant med mina hundar, jag har köpt dom för min skull inte deras. Dom skulle kanske också tycka det är bäst att vara ute dygnet runt men jag håller dom inomhus när jag själv inte är ute. The bottom line- hästarna är väl omhändertagna men på mina vilkor inte deras.
Nora skrev:Trådskaparen skriver ju att det finns vissa saker som behövs men andra saker är ur hästens synpunkt obetydliga och som ibland till och med skadar. och det är väl ingen som sagt att din häst ska gå och slå sig konstant utan att man gör något åt det, sen kan man ju fråga sig varför? Systematiskt eller olyckshändelser?
Själv tänker jag oftast igenom VARFÖR jag gör på ett visst sätt och var jag inte gör på ett annat sätt. Är dessutom delägare i en häst så vi blir "tvugna" att kompromissa om vissa idéer och då uppkommer också bra diskussioner där man verkligen får ge belägg till varför det ena sättet är bättre. Allt för många tänker nog "för att alla andra gör ju så..."
Sophia_ skrev:Enligt min åsikt så är hästar hästar. Alla härstammar trots allt från de vildhästar som klarade sig på vad naturen bjöd året runt.
Skillnaden är enorm mot hur vissa hästar hanteras idag.
Tänker på de exemplar som ALLTID har grejer på sig. Och då handlar det inte bara om ett regntäcke ute, utan det är dubbla täcken, det är benlindor vid ridning, strykkappor och boots i hagen, stallbandage i boxen.... Av någon anledning tycks dessa hästar också vara de som står inne större delen av dygnet, äter alla möjliga smörjor, går ensamma i hagen för att de kan skada sig annars (dvs om de alls får gå i hagen), inte får ridas i skogen för att de kan vricka sig osv osv.
Jag undrar bara om det verkligen kan finnas någon godtagbar anledning till att packa in sina hästar i bomull på detta vis? Jag tycker att oftast är det hästen som faktiskt blir lidande av denna behandling..
Det är skillnad på att vara rädd om sin häst och på att frånta hästens möjligheter att vara häst. Men det som förvånar mig är att det är inte nybörjare och amatörer som har dessa porslinshästar utan det är hästkunniga människor och skickliga ryttare. Är man ignorant gällande hästarnas egentliga välmående eller har man aktivt gjort dessa val av ngn specifik anledning?
Dilli_Blue skrev:Åh en som tycker som mig, skönt nu slipper jag skriva själv....
Jag kan berätta varför jag börja lägga täcke på mina hästar om natten redan i augusti månad, fast de även stå inne om natten, det är just för att jag inte vill att mina hästar ska sätta sån enorm vinterpäls.
Så en "skogsmulle" har inte rätt att få mineraler och vitaminer, det har bara en tävlingshäst rätt till??Sarasara skrev:och det du kallar för "smörjor" i maten är viktiga vitaminer och mineraler som behövs för en tävlingshäst.
Sophia_ skrev:Enligt min åsikt så är hästar hästar. Alla härstammar trots allt från de vildhästar som klarade sig på vad naturen bjöd året runt.
Skillnaden är enorm mot hur vissa hästar hanteras idag.
Tänker på de exemplar som ALLTID har grejer på sig. Och då handlar det inte bara om ett regntäcke ute, utan det är dubbla täcken, det är benlindor vid ridning, strykkappor och boots i hagen, stallbandage i boxen.... Av någon anledning tycks dessa hästar också vara de som står inne större delen av dygnet, äter alla möjliga smörjor, går ensamma i hagen för att de kan skada sig annars (dvs om de alls får gå i hagen), inte får ridas i skogen för att de kan vricka sig osv osv.
Jag undrar bara om det verkligen kan finnas någon godtagbar anledning till att packa in sina hästar i bomull på detta vis? Jag tycker att oftast är det hästen som faktiskt blir lidande av denna behandling..
Det är skillnad på att vara rädd om sin häst och på att frånta hästens möjligheter att vara häst. Men det som förvånar mig är att det är inte nybörjare och amatörer som har dessa porslinshästar utan det är hästkunniga människor och skickliga ryttare. Är man ignorant gällande hästarnas egentliga välmående eller har man aktivt gjort dessa val av ngn specifik anledning?
benjamin skrev:Bara en liten fråga.. kan inte låta bli... Blir inte din häst väldigt svettig när du rider om den har så tjock päls att den inte fryser när den står stilla i hage?
Var och tränade i dag med ponnyn som är helrakad för andra gången i höst. Han blev genomblöt. Då var jag glad att han var klippt!