"Porslinshästar"

Sv: "Porslinshästar"

kenneth skrev:
Jag är tvungen att lägga mig i denna disskusion. Jag har hästar för att jag ska må bra i första hand, inte hästarna. Mina hästar behandlas efter mina behov och min bekvämlighet. Hästarna lever för min skull, inte tvärtom. Jag tar väl hand om dom och jag tränar och tävlar dom på hög nivå och då är det väldigt opraktiskt att har dom ute dygnet runt eller att ha dom oskodda eller vad det nu är som gäller för hästens skull. Jag är inte intresserad av att bara se mina hästar i en hage. Jag vill arbeta dom. Det är likadant med mina hundar, jag har köpt dom för min skull inte deras. Dom skulle kanske också tycka det är bäst att vara ute dygnet runt men jag håller dom inomhus när jag själv inte är ute. The bottom line- hästarna är väl omhändertagna men på mina vilkor inte deras.

Men det betyder ju inte att man inte kan bejaka hästens naturliga beteenden i möjligaste mån, eller hur?

Alla (nästan iaf) är vi väl intresserade av att våra hästar skall hålla länge och kunna vara till glädje för oss? Och då måste man inkludera hästarnas villkor i resonemanget och hitta den bästa kompromissen. Att ha häst uteslutande på människans villkor (som en del cirkusar sköter hästhållningen) tycker faktiskt jag strider mot gott horsemanship, som någon uttryckte det! Däremot inte sagt att du gör det.

Nora skrev:
Trådskaparen skriver ju att det finns vissa saker som behövs men andra saker är ur hästens synpunkt obetydliga och som ibland till och med skadar. och det är väl ingen som sagt att din häst ska gå och slå sig konstant utan att man gör något åt det, sen kan man ju fråga sig varför? Systematiskt eller olyckshändelser?

Själv tänker jag oftast igenom VARFÖR jag gör på ett visst sätt och var jag inte gör på ett annat sätt. Är dessutom delägare i en häst så vi blir "tvugna" att kompromissa om vissa idéer och då uppkommer också bra diskussioner där man verkligen får ge belägg till varför det ena sättet är bättre. Allt för många tänker nog "för att alla andra gör ju så..."

Precis! :bow: Varför reagera när det bara typ 5% som gör allt detta.. att dalta så mycket. men när hästkunniga kommer upp i elitnivå så måste en del "dalta" med hästarna/hästen för att den ska kunna vara frisk när tävlingen går av stapeln. Därför kan de ta bort riskmomenten. Och i vissa stall så är de uppdelat så att hästarna bara får gå i en hage ensam eftersom ägaren har bestämt det.
Det ät för att hästkunniga vet mer om risker och sånt och att de kan ta bort de riskmonmenten. Visst de är väl inte alltid bra. Men de är ju upp till var och en att tycka som de vill..

Sj så tycker ja att det finns ytterst få som verkligen "daltar" med hästar och de är de som vet halvmycket om hästar. de som tror att de vet mycket om dem och bara följer reklamer att ja prova detta så är de jättebra eller ditten och datten.
Vissa hästar behöver täcke eftersom de är klippta eller har kort hårrem och vissa hästar behöver skydd på sig i hagen eftersom de slår på sig så mycket att de får pålagringar och överben och i slutänden inte kan ridas eller t.o.m. bli avlivade..

MEn ja säger inte att detta är rätt.. Sj så kör jag utan täcke och skydd.. enda gången jag har något är när de är kallt och hästen har blivit svettig efter ett hårt ridpass och skydd.. det enda jag använder är senskydd fram när jag ska samla min häst extra mycket för det har hon svårt för och då slår hon i sina framben väldigt hårt. Men annars så kör ja allt naturligt.
jag rider nämligen western och så kör jag henne.
tack för mig.:)

Men om man har en häst som trivs med att gå ute bara 5 timmar om dagen och få sin lunch då för att sedan bli ridna och ompysslade.

Om hästen blir fullkomligt galen efter 4 timmar i hagen ska man då låta den vara för "nä den ska vara ute"?

Sophia_ skrev:
Enligt min åsikt så är hästar hästar. Alla härstammar trots allt från de vildhästar som klarade sig på vad naturen bjöd året runt.

Skillnaden är enorm mot hur vissa hästar hanteras idag.

Tänker på de exemplar som ALLTID har grejer på sig. Och då handlar det inte bara om ett regntäcke ute, utan det är dubbla täcken, det är benlindor vid ridning, strykkappor och boots i hagen, stallbandage i boxen.... Av någon anledning tycks dessa hästar också vara de som står inne större delen av dygnet, äter alla möjliga smörjor, går ensamma i hagen för att de kan skada sig annars (dvs om de alls får gå i hagen), inte får ridas i skogen för att de kan vricka sig osv osv.

Jag undrar bara om det verkligen kan finnas någon godtagbar anledning till att packa in sina hästar i bomull på detta vis? Jag tycker att oftast är det hästen som faktiskt blir lidande av denna behandling..

Det är skillnad på att vara rädd om sin häst och på att frånta hästens möjligheter att vara häst. Men det som förvånar mig är att det är inte nybörjare och amatörer som har dessa porslinshästar utan det är hästkunniga människor och skickliga ryttare. Är man ignorant gällande hästarnas egentliga välmående eller har man aktivt gjort dessa val av ngn specifik anledning?

Min häst äälskar när jag pysslar med henne! Lindar benen, linimentar osv.

Men visst, har man en häst som man ändå bara ska använda som skogsmulle så kan man ju låta pälsen växa på dom och aldrig rida med benskydd, ta liniment eller något sådant :angel:

Men har man en tävlingshäst så kanske all denna "bomullsinlindning" behövs. Jag klipper min häst för att hon inte skall bli så svettig och trött efter att jag har ridit. Hon är jobbig att klippa och därför behövs det 2 täcken i hagen för att inte pälsen skall växa ut efter en vecka. Jag "linimentar" och lindar benen efter hårda träningspass eller tävling för att benen skall få "lugna ner" sig. På vintern har hon boots och benskydd i hagen för att inte trampa sig med broddarna och det du kallar för "smörjor" i maten är viktiga vitaminer och mineraler som behövs för en tävlingshäst. Jag har benskydd när jag rider eftersom hon stryker sig. Och hon mår inte dåligt av det.

Det finns nog en anledning till att många duktiga hästmänniskor och ryttare gör på detta viset. :smirk:

Suck

Du behöver inte sucka, för om du hade läst resten av mina inlägg hade det framgått tydligt att jag inte är emot att man tar hand om sin häst eftr bästa förmåga och på ett sätt som är ändamålsenligt. Dvs hästar i hård träning behöver annan skötsel än "skogsmullehästar" som många i den här tråden anser är den typ av häst som jag äger... :smirk:

Har man en bra anledning till att man går på ett visst sätt, och av erfarenhet vet att det inte fungerar om man inte gör just så, då har jag ingenting att invända. Det är inte det tråden handlar om utan mer varför det är så valigt förekommande med porslinshästar på alla nivåer, dvs ÄVEN på den sk "skogsmulle"-nivån. Samt att jag tvivlar starkt på att 100% av dessa människor egentligen vet vad de håller på med.

MEN jag står fast var vid min åsikt om att hästar måste få vara hästar. Och det är de inte om de står 23h på stall och rids en timme om dagen. Och där får ni komma med vilka förklaringar ni vill, JAG tycker INTE att det är ett skäligt liv för en häst.
Sen spelar det ingen roll om hästen inte håller för/orkar tävla om den inte står inne alla dessa timmar, för då tycker jag inte att man ska tävla med den hästen. Då får man trappa ned på tävlandet eller försöka hitta andra lösningar.

Min häst älskar också när jag pysslar med henne, men det gör jag genom att rykta och masera henne. Det behöver inte nödvändigtvis innebära liniment och lindor.

Senast ändrad:

Dilli_Blue skrev:
Åh en som tycker som mig, skönt nu slipper jag skriva själv.... :bow: :bow: :bow:

Jag kan berätta varför jag börja lägga täcke på mina hästar om natten redan i augusti månad, fast de även stå inne om natten, det är just för att jag inte vill att mina hästar ska sätta sån enorm vinterpäls.

Hade du sedan varit med på hästkunskapen hade du vetat att det till stor del är ljuset som styr pälssättningen.

Hej

Tills för 2 år sedan när jag flyttade till Belgien och skaffade hästar så var jag helt inne på det här 'porslins häst' tänkade. Jag putsade o lindade min häst i timmar. Men när jag intoducerades av det belgiska häst tänkade var det en shock i början. Det visste inte ens vad en rykt borste var...Utan borstarde sina hästar i ca 2 min med en rotborste. Stallet mockas 2 gånger i veckan istället för 2 ggr om dagen. Alla hästar i stallet får samma grov foder ingen trams med betfor, linfrön m.m. Min fölis gå seda ett år tillbaka på bete med en flock med andra föl. De går ute dag som natt, även vinter tid. Med endast lite hö o sockerbetor som till skott under de värst vinter månaderna. Det här gör man för att det ska bli starka och få ett bra immun försvar.
Jag kan fortsätt hur länge som helst med olika exempel. Här nere är det även en man sport och det är sällan man träffar på tjejer. Igår var jag med på en jakt rytt och jag var den enda tjejen på en grupp med 35 män :d Alla är väldigt traditionelt klädda med en liten plunta med Congac.

I början hade jag ett problem med detta hårda tänke sättet men nu har jag lärt mig att förstå, acceptera och till och med tycka om det.
Självklart är det vissa saker som jag aldrig kommer stödja men jag tror att den svenska ridsporten kan lära sig något av det.

Sarasara skrev:
och det du kallar för "smörjor" i maten är viktiga vitaminer och mineraler som behövs för en tävlingshäst.
Så en "skogsmulle" har inte rätt att få mineraler och vitaminer, det har bara en tävlingshäst rätt till?? :confused:
/Anna-Karin som har 1 tävlingshäst och en skogsmulle PÅ LÖSDRIFT, varav båda får mineraler och vitaminer.. :smirk:

Sophia_ skrev:
Enligt min åsikt så är hästar hästar. Alla härstammar trots allt från de vildhästar som klarade sig på vad naturen bjöd året runt.

Skillnaden är enorm mot hur vissa hästar hanteras idag.

Tänker på de exemplar som ALLTID har grejer på sig. Och då handlar det inte bara om ett regntäcke ute, utan det är dubbla täcken, det är benlindor vid ridning, strykkappor och boots i hagen, stallbandage i boxen.... Av någon anledning tycks dessa hästar också vara de som står inne större delen av dygnet, äter alla möjliga smörjor, går ensamma i hagen för att de kan skada sig annars (dvs om de alls får gå i hagen), inte får ridas i skogen för att de kan vricka sig osv osv.

Jag undrar bara om det verkligen kan finnas någon godtagbar anledning till att packa in sina hästar i bomull på detta vis? Jag tycker att oftast är det hästen som faktiskt blir lidande av denna behandling..

Det är skillnad på att vara rädd om sin häst och på att frånta hästens möjligheter att vara häst. Men det som förvånar mig är att det är inte nybörjare och amatörer som har dessa porslinshästar utan det är hästkunniga människor och skickliga ryttare. Är man ignorant gällande hästarnas egentliga välmående eller har man aktivt gjort dessa val av ngn specifik anledning?

Kan ju berätta då hur min häst lever.
Hon är ett fullblod som oftast har små sår på sig hela tiden, förra året skar hon upp hasen och detta år samma månad var det karledens tur.Inte fick den damen gå med boots elr benskydd, hon måste väl lära sig att lyfta på benen och va häst i hagen, jag ser ingen anledning att ha boots elr benskydd på henne i hagen, hon är en häst.Desutom är våran hage väldigt stor och kuperad och hon älskar att gå i den hagen, i början ville hon inte ens komma in.Hon har nog aldrig fått vara häst heller.Men dom skadorna hon fick var heller som tur va inge allvaliga måste jag säga.

För övrigt har hon knappt benskydd när man rider, hon masseras med liniment och stretchas men det e bara för att hon har haft onda muskler.Och alla tävlingshästar masseras och stretchas ju elr, ioförsig är hon ingen tävlingshäst, änn.I hagen har hon täcke, men oftast är det bara 1- 2 täcken, och hon klipps inte, tycker inte det är nödvändigt heller eftersom jag knappt tränar elr tävlar nått nu.

Rädd om sin häst måste man vara, men att stänga in sin häst i en box elr en hage som är lika liten som tre boxar (ibland) det tycker jag är taskigt för hästarna.Leder och benproblem , magar som mår dåligt och stress måste ju vara det vanligaste en sån häst lider av.Nu har jag sett hästar som trivs jätte bra med det där att stå i box elr liten hage, men dessa hästar har ju också gått i skrittmaskin och promenerats flera gången om dagen.

Har träffat riktigt konstiga männsikor med hästar som stått i boxar hela dagarna och vips så har dom fått kotledsinflammationer elr nån annan typ av skada, inte så konstigt brukar jag säga då.Och inte kan dom erkänna själv att dom är okunniga hästmänniskor.

Jag är inte en helt perfekt hästmänniska men skulla aldrig tänka mig att stänga in en häst i ett stall elr liten hage hela dagarna.

benjamin skrev:
Bara en liten fråga.. kan inte låta bli... ;) Blir inte din häst väldigt svettig när du rider om den har så tjock päls att den inte fryser när den står stilla i hage?

Var och tränade i dag med ponnyn som är helrakad för andra gången i höst. Han blev genomblöt. Då var jag glad att han var klippt!

Japp,det kan jag svara på. min häst rids inte speciellt hårt, för att hon har varit sjuk under en längre period, och måste sättas igång försiktigt, och hon kommer aldrig kunna ridas jättehårt om man säger så. En träning nån gång ibland kanske det komemr kunna bli framöver, och då ser inte jag nån större anledning till att klippa henne, det är ju bara onödigt, och jag tycker det är bättre att hon får päls så hon klarar lite kyla, än att jag ska börja sätta på täcke och klippa henne.

Jag tror att det största problemet är att vi köper för dyra hästar som man inte vill ska gå sönder, självklart så vill ingen att sin häst ska gå sönder men det finns dem som livnärar sig på sin tävling...
jag har arbetat i samma stall som en känd dressyrryttare och vet att ingen av hans/hennes hästar fick gå ut... tragiskt att inte hästen får vara häst.
Jag tycker att det är lite djurplågeri.

Haha, det här är en ständigt aktuell och intressant fråga. Jag kan hålla med dig på flera punkter. Får känslan av att min häst är ett lite annorlunda fall.. verkar som att de flesta genererar här och delar upp det rakt av på "skogsmullar" & tävlingshästar. Kan då redogöra för vad för liv min häst lever.

Han är ett sv halvblod/fullblod/irländare. Min häst går ute mellan halv 9 och 4! Det är ett kollektivstall, de får mat 3 ggr om dagen. Han är klippt, har ryckt man, välfriserad svans, vi tävlar 1,10 hoppning. Satsar på 1,20 debut nu i vår. Vi har inget ridhus på stallet, åker transp ca 2 dar i veckan till ridhus för att vi ska träna. Resten av veckan är det ridning ute som gäller / utebana på sommarhalvåret.

Jag inbillar mig att han lever ett väldigt bra liv; en blandning mellan "bommullsinlindning" och den andra, fullkomligt naturliga varianten. Håller med om att hästar ska vara hästar, däremot tycker jag inte att man ska ta avstånd från t.ex liniment. Tror att hästar, precis som människor, tycker att det är skönt på t.ex benen.

/Sigrid, tjejen med hästen som är en "naturlig tävlingshäst" ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Eventuellt ska jag, pga olika anledningar, låta min medryttare ta med sig min häst till ett hästjobb på en annan ort och ha henne...
Svar
4
· Visningar
1 075
Senast: pixietail
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama