"Porslinshästar"

Sv: "Porslinshästar"

Leran frestade nog på i lederna för ponnyn eftersom benen sögs fast. När man gick in i hagen för att hämta ponnyn sögs mina stövlar lätt av och det var urjobbigt att gå trögt och man halkade lätt. Samma sak för ponnyn förstås.

Jasså skall vi slå vad. Har sett hästar som varit raggiga som 17 under sina täcken. OCH dammiga.. Mina blir visst dammiga.. eller stöviga. Men blankheten och lystern syns ändå. Jag tycker att du generaliserar lika mkt som jag. Du säger att alla hästar.. ja men alla hästar kan faktiskt inte gå ute heeeela tiden. Ta hästen som efter ett par timmar i hage börjar rastlöst gå fram och tillbaka och sedemera bestämmer sig för att hoppa över staketet och sätter fart in i det tomma stallet och går rakt in i sin box och.. vad gör han där.. jo somnar ensam i stallet medans kompisarn glatt står kvar ute.. vart tror du han helst ville vara??

Breccia_ skrev:
Men du sa ju först att hästen gick runt som i en bastu för att den hade så mycket varma täcken, då tänker jag att hon menar att den måste svettas (hur ska det annars tolkas?).
Fram tills nu har vädret gått upp och ner, från minusgrader på nätterna till upp mot 20 plusgrader mitt på dagen. Han har ändå haft sina tre täcken på sig hela tiden, har han svettats så är täckena så pass bra att dom andats = släppt ut kondensen, alltså är min häst torr även om han har svettats.

Att täckesförsäljare vill tjäna pengar förstår jag också, det vill även dom som säljer sadlar, träns, foder m.m., och vad är det för grupptryck du pratar om? :confused:

Täcket åker på för att de andra hästarna i stallet har det och för att man tror att de måste ha det, för att de andra har det=grupptryck. För 12-17 år sen fanns det två alternativ, hästfilt eller svettäcke som såg ut som en brynja. Man såg mkt sällan en häst med täcke. Genisk förändring av hästens genom kan inte gå på så kort tid enbart genom avel, så hur det kan komma sig att hästarna helt plötsligt fryser vet jag inte. Det är oftast inte, skulle jag vilja drista mig att säga, för hästens skull täcket åker på. Sen finns det undantag för vissa individer.

Jag tycker fortfarande inte att det är ok med täcke på en häst vid 20 graders värme. Svett eller inte, hästen blir varm och förlorar vätska. För mig känns det som vansinne även om det påstås vara så bekvämt. Sätt i så fall på täcket när det är kallt och vid regn, då slipper du både blöt häst och vinterpäls.

Oj, fy. Då pratar vi inte en "normalt" lerig hage utan ett lerhav ! Jag har nog aldrig sett det trots att vi bor på lermark. Våra hagar kan vara så leriga ibland precis vid grinden, men resten brukar vara ok.

Jag tror att det kan vara andra mekanismer än att hästen vill vara inne. Tex vana eller att det finns foder inne.

Tycker personligen det verkar korkat att dra av pållen hans tre täcken nu och vänja om honom totalt över ett dygn, men det är min personliga uppfattning.
Hur det var för 15 år sedan struntar jag faktiskt i, jag har häst nu.

Det verkar inte så smart.

Om jag hade köpt hade köpt en som var van vid tre tecken och så hade jag ändrat på det, men inte nu på vintern utan på sommaren.

Vad det gäller pälssättning i allmähet så påverkas väl den mest av ljuset inte kylan.

*Knapp*

1, lösdrift - fri tillgång på hö.
2, Täcke vid behov
3, Träns, tredelatbett - ingen nosgrimma och sadel
4, Kraftfoder efter ridning med nödvändiga tillskott, kiselgur, vitlök, aloe vera, mineraler.
5, Senskydd kan förekomma vid passträning eller vid ansträngade ridturer för att skydda hästen, hon lider mer om hon skadar sig än vad hon gör av att ha dom på sig.

Han har ett bomullstäcke som funkar som bogskydd eftersom det täcket han ska ha, ett teddyfodrat stalletäcke, är lite väl löst i bogen. Över det har han ett regntäcke när han går ut, så jag tycker inte jag hör till den skalan som övertäckar sina hästar, faktiskt.
Kanske är det inte just täckena som påverkar pälssättningen men min häst har inte satt nån päls öht, hur kommer det sig?
Min häst går naken på sommaren, mest för att han slår ihjäl sitt flugtäcke så jag sålde det och tjänade en hacka istället.
Snart ska han dock få på sig ett 100g utetäcke istället för det tunna regntäcket, hemskt va?

Hemskt och hemskt - näe, det är säkert bra.

Fast jag vill inte att mina hästar skall behöva ha det så. Det finns ett naturligt system för hur de skall klara kylan och jag tycker att det är ett utmärkt system som jag inte vill sätta ur balans.

Min häst som är uppfödd på dressyrstall har inget sådant system, det är borta sen 3års åldern, det är något man får räkna med när man köper "sådana" hästar, det är inte som att köpa en "Svensson-häst" (nu får jag väl påhopp för det, men det är skillnad även om många inte vill inse det) som kan gå utan täcke in i november/december.
Sen är det bekvämlighet, ja det erkänner jag. Men att ändra allting en häst är van vid tycker jag inte är spec. snällt heller, då får han hellre ha det som han har det nu - och vara glad!

Breccia_ skrev:
Tycker personligen det verkar korkat att dra av pållen hans tre täcken nu och vänja om honom totalt över ett dygn, men det är min personliga uppfattning.
Hur det var för 15 år sedan struntar jag faktiskt i, jag har häst nu.

15 års kommentaren var för att åskådliggöra förändringen som skett med hästhållningen.
Jag undrar varifrån du har fått att jag tycker det är en bra idé att slita av din häst alla täcken. Jag tror du måste lära dig att skilja på person och sak.
Jag tycker därimot att det är onödigt att sätta på ett täcke i aug.

Tyvärr är ju dressyrstallen inte precis berömda för den sundaste hästhållningen. Och jag lovar att det finns hästar som INTE är "svenssonhästar" som är lever på ett annat sätt. Jag har ett exempel utanför mitt fönster !

Men jag håller helt klart med om att det i regel är bättre att låta dem leva som de är vana än att ändra hastigt - åt bägge hållen.

Jag väntar fortfarande med spänning på den första studien där man jämför hästar som bor i box större delen av dygnet med dem som lever ett mer flock-ute-liv.

Ibland kan det faktiskt vara smart att ta lärdom av hur det gick till "förr" och inte bara att man hänger på strömmen i utvecklingen... All utveckling är inte positiv, ibland glöms bra saker bort. Generellt sett alltså

Är det?

Vem bestämmer det?

jag hade gärna sluppit alla stora bökiga täcken, dyra foder och hovslagarräkningar. För att inte prata om mockning och foderpackning. Jag rider ju trots allt mest i skogen utan några direkta tävlingsambitioner.

Problemet är bara att min häst inte håller med.
Hon fryser när det är under 15 grader, hon sätter NADA päls.
Hon kräver massor av foder och får hon inte det dyra så går fötterna sönder.
Hon springer jämt och busar så utan boots tappar vi skor för jämnan. Tappar man skor kan man inte gå på foten, benet svullnar upp på en kvart.

Så min häst får sina täcken, dyra foder och skydd i hagen. Hennes lycka är faktiskt viktigare än eran.

Nibla skrev:
Va, måste ni ha täcken på era hästar?? Jag har tre stycken hästar med PÄLS...........

:rofl: Håller med absolut! hahaha.... min häst har också päls faktiskt ...och hon fryser inte ett dugg av att gå ut utan täcke

Ja självklart har det skett en förändring, om allt bara fortsatte likadant i alla år skulle t.ex. Brink och Briar inte vara bland de bästa i världen, då skulle Sverige fortf stå nedanför pallen och tänka "vi gjorde vårt bästa".
Jag tror inte du menar att jag ska slita täckena av min häst, så har jag inte uppfattat det iaf. Och jag förstår folk som inte börjar täcka sina hästar i augusti, men nu gör jag det helt enkelt.

Cirkus;
Nej det håller jag absolut med om, i Danmark t.ex. går ju hästarna från boxen till ridhuset till solariet och tillbaka till boxen, min har väl haft det snarlikt men han har iaf fått gå i en sandpaddock ett par timmar/dag vilket jag tycker är helt okej. Hästarna är värda pengar och är man uppfödare har man inte råd att chansa faktiskt.
Det är klart att det finns hästar som min t.ex. som lever jättebra liv som dom antagligen har ändrat på, min utlånade valack är ett jättebra exempel. När jag köpte honom hade han gått själv sen han var fyra (köpte honom när han var 11) och gått på bete en gång i sitt liv. Han fick gå i flock när han flyttade hem till mig och behövde inte stå i sin box 20h/dygn (kan tillägga att dom tyckte han hade lätt att bli fet men så fort han fick gå i en ordentlig hage så sprang han av sig allt på två dygn...) och han vart en helt annan häst. I början fick man t.ex. inte borsta på honom för han var för kittlig, han vart rädd för sig själv när han frustade. Efter lite mindre än ett år var han helt cool och en häst man kunde göra vad man ville med. Visst, han går med benskydd nu även hos fodervärden men det är för att han har ett litet överben och det är bara onödigt att låta honom gå och slå sig på det i hagen.
Men han har verkligen fått ett mycket bättre liv tycker jag och får vara häst på riktigt.
Jag hoppas innerligt att det ska gå att göra häst av den knasbollen jag har nu, jag tror hans psyke skulle må bra av det och då kanske han kunde varva ner men även om det inte går tror jag att det är bättre för honom nu när han går och tuggar gräs brevid bästa kompisen 8-10h/dygn.
Det vore faktiskt intressant med en sådan studie, det håller jag med om, men jag hoppas att det inte kommer fördömma allt annat än lösdrift o.s.v.

lilla_mej skrev:
:rofl: Håller med absolut! hahaha.... min häst har också päls faktiskt ...och hon fryser inte ett dugg av att gå ut utan täcke
Bara en liten fråga.. kan inte låta bli... ;) Blir inte din häst väldigt svettig när du rider om den har så tjock päls att den inte fryser när den står stilla i hage?

Var och tränade i dag med ponnyn som är helrakad för andra gången i höst. Han blev genomblöt. Då var jag glad att han var klippt!

Det undrar jag med. Hästen jag har nu är också helklippt för annars är han ett lurvmonster. Longerade honom igår i kanske 30-40 minuter och efter det var hästen svettig och väldigt varm.
Trodde inte han skulle bli det av lite longering bara men han jobbade på så pass bra!

Tog på honom ett fleecetäcke och gick sedan ut runt hagarna och skrittade av honom. Sedan fick han gå in i stallet till sin spilta och äta och dricka och sova senare...

Verkligen glad över att han är helklippt!

Lånar

Om man har en häst som ska tränas hårt eller inomhus så måste man klippa den om man inte vill lämna den inne resten av dagen för att torka. Dessutom så blir det en stooor skillnad i hur dom orkar jobba inomhus med o utan päls. Tänk själv att spela innebandy o täckjacka.

:eek:

Liknande trådar

Hästmänniskan Eventuellt ska jag, pga olika anledningar, låta min medryttare ta med sig min häst till ett hästjobb på en annan ort och ha henne...
Svar
4
· Visningar
1 075
Senast: pixietail
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama