"Porslinshästar"

Sv: "Porslinshästar"

Penny_Lane skrev:
Det värsta jag vet är folk som sätter sina hästar på lösdrifter och slänger ut lite mat o tror att dom klarar sig nog. Jag mår dåligt när jag ser grannen islandshästar stå ut i regnet eller som dom gjorde i fjol. Stod ute på julafton när jag åkte hem vid 24 tiden. Det va svinkallt och snöade. Inte har dom nått vindskydd heller.
Men de tycker väl sånna som du är bra.
Va inte så fördömmade mot oss som tävlar och har hästar på stall.

Om en häst inte tål regn då bör man kontakta sin veterinär. Om du inte visste det så anpassar sig de allra flesta hästraser och sätter tjock fin vinterpäls om man inte daltar med inomhusvistelser. Dvs hästarna fryser inte vid kyla. Enda problematiska klimatet jag upplevt är kombinationen växlande kyla och fukt, då man får hjälpa på traven med inomhusvistelser eller täcken.

Självklart skall vindskydd finnas! Vilket dessutom är lagstadgat!

En häst som står majoritetstid på stall berövas onödigt mycket av sitt naturliga beteende, men det är givetvis upp till varje hästägare att bedöma vad ens häst mår bäst av! Med avseende på t.ex träningsprogram osv.

Men att komma med anklagelser mot den bästa hästhållningen (traditionell isländsk) som finns är ju märkligt! Då har man nog missat problemen som finns med inomhusmiljöer för hästar. Det kan bli ganska bra, men slår aldrig utomhusmiljö!

sjoberga skrev:
Men att komma med anklagelser mot den bästa hästhållningen (traditionell isländsk) som finns är ju märkligt! Då har man nog missat problemen som finns med inomhusmiljöer för hästar. Det kan bli ganska bra, men slår aldrig utomhusmiljö!

För Islandshästar JA. Dom är byggda för att vara ute och tycker om när det är svalare eftersom det inte va så länge sedan en islandshäst kom från Island (eller deras förfärder) Dom är avlade för att klara sig i kallare klimat. Det är inte ex halvblod avlade för prestation. Många halvblodshästar, det räcker att se till mina egna) sätter inte ens så pass lång päls att de skulle klara sig utan täcke, ännu mindre gå ute dygnet om. Visst klipper jag dom trots att de inte får björnpäls, men det är av den anledningen att de skall torka snabbare och INTE frysa och bli sjuka när de torkar.

Jag har aldrig sagt att man inte skall ha hästarna ute. men man skall inte fördömma dom som väljer att ha sina hästar ute endast ett par timmar om dagen och därefter stå på stall. Det finns många dåliga stall men det finns oxå många dåliga utemiljöer som helt saknar vindskydd.
Tycker du skall sluta att försöka pracka på oss som håller på med halvblod, galoppörer eller travare på någorlunda hög nivå att dom skall gå efter Isländsk hästhållning. Vad jag sett av isländskhästhållning från resa på island så var den inte speciellt imponerande. Och hästarna var inte så särskilt fina. Har man tävlingshästar som klipps och som arbetas hårt skall dessa stallas in på nätterna. Dessutom måste hästen vila sig om den skall orka tävla. En häst som går på bete dygnet om vilar på dagarna och är vaken på nätterna eftersom den då är extra vaksam mot rovdjur. Om du själv sitter uppe hela natten, hur mkt orkar du prestera på dagen då???

Horsemanship som du och andra talar om är ett brett begrepp och handlar om att sätta hästen i första hand. Varesig du väljer att ha dina islänningar på bete året om eller om jag väljer att stalla in mina tävlingshästar och täcka dom så är det för våra hästars bästa. En islänning trivs inte i stall det blir lätt för varmt för dom. Ett halvblod som saknar päls trivs bättre när det är något varmare (runt 5 grader när det är som kallast har vi).

Jag tror inte att det finns en enda hästägare som tycker att den har en onödig pinal på just sin häst. Alla kan försvara sin användning av ditten eller datten. Men sen om det *verkligen* är nödvändigt ed tredubbla täcken eller benskydd i hagen är ju en annan femma.

Ojojoj, nu har vi verkligen kommit från ämnet.

Tackar "mackan" som tycks ha ganska likartade åsikter som jag OCH fattat vad det är jag tog upp i ursprungsinlägget. :bow:

Återigen - min poäng är inte att hästarna på alla villkor MÅSTE gå ute dygnet runt, vara otäckade, äte enbart hö och helst inte ridas alls. Vilket evrkar vara vad vissa kritiker i denna tråd förvrängt mina åsikter till. :crazy:
Kan berätta om MIN häst (som jag redan gjort i denna tråd men alla verkar inte läsa alla inlägg för att göra sig en helhetsbild) som går med tredubbla täcken på vintern därför att hon fryser annars. Och fryser min häst tänker jag inte tvinga henne till att stå och skaka i hagen. Så nej, det är inte heller min åsikt.

Vad jag ifrågasätter är användandet av varenda hästprodukt som finns på marknaden, ofta på en och samma häst vilket i slutändan blir märkligt, och skulle med öppet sinne ta emot en förklaring till VARFÖR hästen är iklädd alla dessa pinaler. Som jag också skrivit förut, så tycker jag inte att "det är snyggt" är en godtagbar anledning.
Till ifrågasättandet hör också alla fodertillskott som stoppas i hästarna till höger och vänster. Åter igen (verkar som att jag BARA får upprepa mig här för att visa min ståndpunkt) så lyssnar jag gärna till MOTIVERINGAR till varför. Men finns inga motiveringar så tycker jag att det är himla konstigt att man fodrar med sådant man inte ens vet vad det innehåller. Klart att det står på förpackningen att det är bra för hästen, men tyvärr finns inget "universal-tillskott" på marknaden som ovillkorligen passar ALLA hästar.

Jag har ingenting emot att hästar går med täcken i hagen när det regnar/är kallt, jag har inget emot att man rider hästar med skydd om det är nödvändigt osv osv etc etc.

Däremot är min bestämda åsikt FORTFARANDE att utevistelse är ett måste. Och då inte 2h i en gruspaddock.
Till er som bara har tillgång till gruspaddock - Nej, det är inte roligt för hästarna att vara ute i en sådan hage, speciellt inte om det är skitväder och de går ensamma. Men vore jag i er situation skulle jag inte ta in hästarna i boxen och tycka att de mår bra där, jag skulle byta stall.

Vidare så är kommentarer som "han vill inte vara ute" eller "han står vid grinden och hänger" ofta helkonstiga, tycker jag. Det är en sak om det blåser, regnar och är kallt, då kan även jag skona min häst genom att låta henne stå inne någon timme och torka. Men är normalt väder för årstiden så tror inte jag att det egentligen finns någon häst som hellre vill stå i sin box och glo än att vara ute med sällskap. Att de står vid grinden och hänger lagom till lunchintaget etc är väl inte så kontigt - de är vana vid att gå in vid den tiden och vet dessutom att de får mat när de kommer in.

Sen ang. skogsmulle eller inte. Det är klart att promenadhästar anstränger sig mindre och i regel behöver mindre kraftfoder osv. Men bara för att man har en tävlingshäst betyder inte det att den måste stå inne för jämnan. Hästarna blir inte helt uttröttade av att vara ute om dagarna. De kan vila i hagen. Nej och åter nej, det är inte lösdrift året runt jag förespråkar (även om vissa hästar föredrar och klarar va det och då är det ett jättebra alternativ), bara god hästhållning. Och, åter igen, eftersom utevistelse (i BRA hagar, ska nämnas, annars vrider ngn om den här åsikten också) hör till hästens mest grundläggande behov kan jag aldrig anse det som god hästhållning att hålla hästen inne 20-24h/dygn.

Senast ändrad:

Penny_Lane skrev:
Det är lustigt att de som förespråkar just att hästen skall vara ute hela dygnet och den skall va fri, inga skydd eller något dylikt skall användas, är ofta dom som sitter med en gammal avdankad travare och mullar i skogen. Visst finns det säkert dom som tävlar som har sina hästar på lösdrifter med men jag tror dom är färre.
Det värsta jag vet är folk som sätter sina hästar på lösdrifter och slänger ut lite mat o tror att dom klarar sig nog. Jag mår dåligt när jag ser grannen islandshästar stå ut i regnet eller som dom gjorde i fjol. Stod ute på julafton när jag åkte hem vid 24 tiden. Det va svinkallt och snöade. Inte har dom nått vindskydd heller.
Va inte så fördömmade mot oss som tävlar och har hästar på stall. Många av dom hästarna som man köper för just tävling om man som jag importerar hästar från utlandet, har aldrig varit ute.

Kan ta och beräta om min lilla häst (typ 170 i manekn men minst hehe) Han hittades under en bowlinghall i Holland där det fanns ett stall längst in i mörkret stod han. Där va det ingen som reflekterade över hur många timmar dom var ute om dagen. kan säga att han efter ett par timmar tröttnar och vill in. hans favvosysselsättning är att titta ut genom fönstret och kolla på vad jag gör. Han vet inget annat. Han är 12 år nu. Och jag tror inte det går att ändra på honom heller. Likaså min 8 åriga häst. Han har stått på hingststation i tyskland och betäckt, eller min 9 åring som varit tävlingshäst i tyskland och när han stod hos hästhandlaren fick han inte gå ut för han gillade det ändå inte.. Han tycker att ett par timmar 5-6 timmar om dagen räcker. Sen vill han in bli riden och sova. Mina hästar går hårt och blir trötta. Efter sina pass och utevistelse vill dom vila. Det vill nog du oxå om någon tvingar dej att jobba.
Men å andra sidan är dom köpta för prestation och avlade för att kunna hoppa hus. Inte för att gå i skogen och mulla..

För att ge tillbaka med smmaa medicin eller vad man ska säga. :D Ang. ditt första stycke som du avslutas

Dett ycks vara er åsikt att man har hästarna enbart för sin egen skull och inte för hästarnas. Visst, så är det, men jag tycker ändå att man ska prioritera hästens välmående. Vilket man inte gör när den står inne hela dygnet bortsett från 1-2h.
Låt säga att din häst som hittades i Holland ägdes av en person som var av samma uppfattning - nämligen att "jag som hästägare ska kunna göra det så bekvämt för mig själv som möjligt genom att hålla mina hästar enbart på mina egna permisser. DÄRFÖR ställer jag min häst här under bowlinghallen och släpper aldrig ut den. Det är lättast för MIG."

En grov jämförelse men anligt vissa åsikter i denna tråd (jag syftar inte bara på dig nu, så ta inte åt dig om du inte tycker att det stämmer) så kan hästhållningen drivas till vilken nivå som helst bara man i grund och botten VILL att hästen ska ha det bra.
Men stopp ett tag nu, säger jag. Visst, de flesta hästägare VILL att hästen ska ha det bra. Men bara för att man gör saker av god vilja och välmening betyder det inte automatiskt att hästen då får det bra. Jag har sett många vanvårdsfall som inte alls är begågna av "djurplågare" i den bemärkelsen att de vill plåga djuren, utan många gånger är det helt enkelt okunniga men välmenande personer som försökt hålla häst men misslyckats. Summan av kardemumman - god vilja/en önskan om att hästen ska ha det bra är inte det enda som krävs för att man ska kunna tillämpa god horsemanship. Det krävs faktiskt en hel del kunskap också.

Jag vill bara protestera lite mot ditt generaliserande :)
Mitt fullblod är minsann den enda i stallet (av tre) som garanterat aldrig fryser. Däremot har vi en korsningsponny med rejäl vinterpäls som fryser så han blir blå om det är kallt och blåsigt eller när det regnar. :angel:
Så olika kan det vara, jag trodde precis som du att fullblod var mer känsliga men jag har tänkt om i allafall när det gäller mina hästar.
Detta hade inte med debatten alls att göra jag tyckte bara att det var kul att berätta.

För övrigt håller jag med om att många daltar med sina hästar men å andra sidan så bryr jag mej inte om vad andra gör jag sköter mina hästar som jag gör och andra får göra som dom gör så länge det inte handlar om djurplågeri så får var och en bli salig på sin tro.
Vad som däremot stör mej är att så många snålar med hö till sina hästar, och istället köper massa dyra kraftfoder och proppar i dom. Helt obegripligt, när ett bra hö är bästa fodret man kan ha till en häst och i rätt mängd förståss. "Min bonde" sa en gång till mej att han undrade hur många hästar jag hade för jag köpte hö så ofta? Tre sa jag och då sa han att han sålde till flera med tre hästar och att dom köpte inte på långa vägar så mkt hö som mej. :confused: Konstigt. Men jag vet att många tror att en stor vuxen häst klarar sig på 5 kg hö vilket är en gåta för mig. Mina har fri tillgång och är inte alls överviktiga och nog sjutton äter dom stora hästarna omkring 12-15 kg per dag i allafall.

Men som jag sa tidigare var och en blir salig på sin tro och egentligen bryr jag mej inte men man kan ju inte låta bli att fundera ibland. :cool:

sjoberga skrev:
Om du inte visste det så anpassar sig de allra flesta hästraser och sätter tjock fin vinterpäls om man inte daltar med inomhusvistelser. Dvs hästarna fryser inte vid kyla.
Det stämmer säkert, MEN jag som ha hästar jag tävlar och tränar med regelbundet vill INTE att mina hästar ska ha tjock vinterpäls, därför har jag täcke på de redan i slutet av aug på natten när de är inne.

Senast ändrad:

Dilli_Blue skrev:
Det stämmer säkert, MEN jag som ha hästar jag tävlar och tränar med regelbundet vill INTE att mina hästar ska ha tjock vinterpäls, därför har jag täcke på de redan i slutet av aug på natten när de är inne.

Jag tycker att ett bättre alternativ är klippning än att låta hästarna stå i en bastu åtskilligga veckor. Själv har jag testat massor varianter men det som fungerar bäst är spårklippning (hals mage och liten snutt på benen) och utevistelse utan täcke. Både jag och hästarna trivs med detta. Det fungerar alldeles utmärkt även om en och annan tvåbent tycker, till en början, att det är konstigt när man går ifrån täckesnormen :D .

Får hästarna nog med mat så omvandlas energin till värme genom deras förträffliga ämnesomsättning. Sen så skadar det ju inte att de är, för det mesta, i god kondition. Det enda som varit täckeskrävande på tre år med denna "metod" är blött och kallt väder (runt nollan).

Vad jag försökte säga är att ALLA har motiveringar till varför just deras häst behöver det ena och det andra. Oavsett om det bara är ett regntäcke eller om det är en hel hästsportaffär - de vet ALLTID bäst när det gäller sina egna hästar.

Försök att ifrågasätta ngns användning av en pryl och du har ett gräl på halsen.

Ngn tog upp detta med lerig hage - att hagmiljön skulle vara sämre med geggig hage. Det är typiskt människans sätt att se det - hästarna bryr sig inte ett dugg, många tom älskar lera att rulla sig i.

"För Islandshästar JA. Dom är byggda för att vara ute och tycker om när det är svalare eftersom det inte va så länge sedan en islandshäst kom från Island (eller deras förfärder) Dom är avlade för att klara sig i kallare klimat. Det är inte ex halvblod avlade för prestation. Många halvblodshästar, det räcker att se till mina egna) sätter inte ens så pass lång päls att de skulle klara sig utan täcke, ännu mindre gå ute dygnet om. "

Det är vad DU tror. Var och en blir salig på sin tro.

Där jag harmina hästar går ALLA unga halvblod ute dygnet runt, med ung menar jag även 5-6 åringar som tränas och tävlar. De sätter päls och de får torka innan de går ut igen. Enkelt. OCh framförallt så är det oerhört sunda hästar.

Om man vänder lite på det.

Vi säger att du åker runt och provrider en jäkla massa hästar och fastnar för en dressyrhäst som är uppfödd på ett "riktigt" dressyrställe d.v.s. där dom går ute ett par timmar/dag, får massa tillskott, har skydd i hagen och lindor i boxen.
När du får hem hästen; hur gör du då för att vänja om den?

Jag köpte en sådan häst för lite mer än ett år sedan och vi tänkte att han kan nog gå med dom andra men det gick bara inte, han lekte alldeles för brutalt = han var sårhalt varannan vecka och då går det ju inte att rida hästen. Det funkade bra när han gick med min andra valack som var jättelugn och så men då började ynglingen äta upp den gamles täcken.
När gamlingen sedan flyttade fick han gå själv. Tilläggas bör är att ha ynglingen ute utan skydd vore som att önska honom död, han hade aldrig gått i en sådan stor hage, han hade blivit behandlad som en hingst och gått i sandpaddock 2h/dag i stort sett och att be honom hålla koll på sina ben är ju ganska svårt. När han fick plats levde han rövare som bara den.
Dessutom var han ju inte van vid att gå ute så länge, det ledde till att han varje dag ville gå in vid elva-tiden och äta sin lunch, han ställde sig vid grinden och skrek och då fick han gå in (han rämmade staketet om han inte kom in).
Nu kanske du har fått lite inblick om vad jag menar.
Det har tagit över ett år men nu är han en helt annan häst, han flyger inte luften så fort han ser något i hagen, han går fortfarande själv men brevid honom har han en kompis han tycker väldigt bra om, han har benskydd men han är inte längre beroende av att gå in vid lunch, han går ute till fyra på e.m. och med tanke på vart han kommer ifrån är det ett stort framsteg tycker jag, det har gjort honom mycket lugnare och mer harmonisk.
Man måste ta det steg för steg med dessa hästar, om man bara kastar in dom i stora flocker kommer det ändå bara spricka, jag räknar med att kanske till nästa år kan han gå tillsammans med en annan valack utan problem. Och till sommaren kan han kanske gå utan benskydd i hagen.
Vi tar det lite i taget och benskydden kan lika väl sitta kvar nu för snart är det broddtider och då åker dom ändå på igen.
Jag började även täcka honom i augusti, varför? Jo, jag försöker hindra pälssättning och därför också slippa klippa honom i år, det är mycket lättare så.
Nu har han ett bomullstäcke + ett teddyfodrat stalltäcke inne och ovanpå det är det ett ofodrat regntäcke. Snart är det dags att lägga på ett 100g. utetäcke över det.

Hoppas du förstår vad jag försöker få fram trots att jag svamlar så.

Senast ändrad:

Just denna historia tycker jag innehåller en hel del argument för att försöka, i längst möljigaste mån, att ge sina hästar en "normal" häst-tillvaro.

Sen kan jag tycka tt det inte är befogat att täcka sin häst för att hindra vinterpäls bara för att man inte orkar raka. Jag tror inte att det är så skönt att stå i en bastu för hästen. Men det är jag det, jag förmänskligar nog lite där, för själv skulle jag hata att ha täckjacka på mig inne tex ;) .

Jag håller ändå inte med dig. Tycker klippning är en urursel idè. Men de finns säkert fler som tycker som både dig o mig. Alla har sina egna åsikter.

cirkus skrev:
Ngn tog upp detta med lerig hage - att hagmiljön skulle vara sämre med geggig hage. Det är typiskt människans sätt att se det - hästarna bryr sig inte ett dugg, många tom älskar lera att rulla sig i.
Där anser jag att du har fel. Visserligen vet jag att många hästar gillar att rulla sig i lerpölar.
Vi fick dessutom en av våra ponnyer utdömd pga hälta på alla fyra benen troligen orsakade av lerhage. Aldrig mer lerhage för mina hästar. Hellre får de stå inne! :devil:

Har man bra täcken så blir det inte en bastu, men köper man dåliga täcken utan andasfunktion så ångkokar man hästen.

Breccia_ skrev:
Har man bra täcken så blir det inte en bastu, men köper man dåliga täcken utan andasfunktion så ångkokar man hästen.

Så täcken som andas värmer inte ? Hur kan då pälssättningen påverkas ? Jag har fina täcken men sätter jag mig under ett så blir jag varm, oavsätt andning eller ej. Min häst blir varm när han får ett fodrat täcke över sig, det blir jag också, testa om inte dina täcken också värmer dig.

självklart värmer täcken som andas.... det är ju bara skillnaden på att vara under fodrad galon som värmer men inte släpper ut fukt, och tex fleece, som gör det, och därmed håller dig varmare rent av, just för att det andas...

Hjälp, är du sann?
Ett täcke som andas värmer självklart men om hästen blir varm och svettas släpper andasfunktionen ut det istället för ett täcke utan den funktionen som gör att hästen blir svettig. Visste du inte det?

Ja och du är salig i din. men vad skönt då för dej att dina hästar har det så bra på sina lösdrifter. vad du än tycker och säger om mej kommer jag fortsätta att ha mina hästar i stall på natten året om och låta dom vara ute 6-8 timmar om dagen. Jag kommer fortsätta att klippa dom och täcka dom. Om du inte vill göra det FINE. Men kom inte och anklaga mej för att vara okunnig och nästan intill en hästplågare för det finns bra mkt värre typer än så.

Alla veterinärer och hovslagare som kommer hit komenterar hur glada och pigga mina hästar är, hur fina och blanka och välskötta dom är. Tror nog att någon hade sagt något annat annars eller hur?! Tror inte att en veterinär bryr sig mer om kundrelationen än om hästarna. :confused: :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Eventuellt ska jag, pga olika anledningar, låta min medryttare ta med sig min häst till ett hästjobb på en annan ort och ha henne...
Svar
4
· Visningar
1 075
Senast: pixietail
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama