"Porslinshästar"

Sv: "Porslinshästar"

ja det ÄR intressant. Och ju mer man lär sig, desto intressantare blir det tycker jag.. Ironiskt nog är det ju alltför ofta tävlingshästarna som står mest täckade i lager på lager. Vissa behöver det nog utifrån om man som alltid ser till den enskilda individen och de unika förhållandena för just den individen, men jag vågar påstå att många andra skulle funka precis lika bra med betydligt mindre, och att de enbart täckas för att ägarna tror att det "ska" vara så. Gäller givetvis även hobby hästar och ryttare, att mycket alltför ofta går på argumentet att "så är det bara" eller "så ska det vara för så gör andra".

mackan skrev:
däri ligger ju kruxet som jag ser det. Om alla brydde sig om att verligen läsa på och sätta sig in i hur hästar under olika förhållanden egentligen fungerar, så skulle det finnas mindre såna här debatter. Jag tycker oftast det är fråga om "daltande" när folk bara apar efter, slänger grejer och täcken på sina hästar, helklipper osv bara för ATT - alla ANDRA gör det. Man ska sätta sig in i hur hästen fungerar och se till individen med kunskap. Gör man det så ser jag inget fel i att använda diverse grejer som utrustning, skydd, täcken om det verkligen är befogat.

Exakt!
Jag har absolut inget emot att hästar går med täcken på sig, mitt sto t ex som jag nämnde ovan har tredubbla täcken på vintern. Hon gick på travet när hon var ung och där täcks det ofta från och med det att hästarna fyllt ett år, och då vänjer de sig givetvis vid värmen från täckena. Hon sätter helt enkelt för lite vinterpäls och jag har verkligen försökt ha henne naken/mindre täckt i samband med installning efter sommaren men då fryser hon, tappar i vikt och blir stel och nu när hon blivit 20+ tycker jag det är onödigt att försöka göra mustang av henne. :smirk: :D
Och visst finns det hästar som helt enkelt behöver täcken. Och stryker de sig är det förstås bra med strykkappor osv. Min åsikt är inte att man ska ha så lite som möjligt och sen "borde hästarna klara sig" men däremot att man inte behöver klä på mer utrustning än vad som verkligen ÄR nödvändigt.

Men tyvärr är det juh så att många hästar kläs på och står lindade för jämnan osv för att matte kanske tycker det är snyggt eller trevligt att pyssla med hästen på det sättet..? Jag vet inte. Men kan personen verkligen motivera alla grejer de klär på sin häst och alla tillskott de stoppar i den och alla smörjor som ska kladdas på benen, så tycker jag inte att det är direkt fel. Tyvärr verkar det dock många gånger inte finnas några motiveringar, eller så har hästen utvecklat ett behov av alla dessa attiraljer bara för att det aldrig får vara utan.

En sak som jag inte kan tänka mig någon motiverad anledning till är dock för lite utevistelse. Och då menar jag hästar som står inne runt 20 timmar per dygn eller mer. Är det för att de ska hålla bättre? Inte göra sig illa utomhus? Spara energi till träningen? Alla dessa "anledningar" som man hör åker direkt i sopnedkastet för min del. Värst var nog ägaren som påstod att hennes häst nog inte var så road av att vara ute på dagarna. Nähä, så det är roligare att stå och glo i en box hela dagarna? (Tanken kanske även borde ha slagit denna kvinna att en inhägnad grusplätt på 20x20 meter inte heller är så mycket till hage.)

tänker inte kommentera resten (mer än att jag till viss del håller med dig) men angående benskydd i hagen... tycker du att t.ex min foderhäst som lyckats trampa sig ungefär 6 gånger på 4 veckor ska gå helt naken på benen i hagen? (har boots på honom nu, men ska börja ha benskydd också)
visst kan folk vara överbeskyddande mot sina hästar men varför inte ta och fråga varför de har det i stället för att klaga här? :)

fisalisa_ skrev:
tänker inte kommentera resten (mer än att jag till viss del håller med dig) men angående benskydd i hagen... tycker du att t.ex min foderhäst som lyckats trampa sig ungefär 6 gånger på 4 veckor ska gå helt naken på benen i hagen? (har boots på honom nu, men ska börja ha benskydd också)
visst kan folk vara överbeskyddande mot sina hästar men varför inte ta och fråga varför de har det i stället för att klaga här? :)

Jag svarar genom att citera mig själv:

Och visst finns det hästar som helt enkelt behöver täcken. Och stryker de sig är det förstås bra med strykkappor osv. Min åsikt är inte att man ska ha så lite som möjligt och sen "borde hästarna klara sig" men däremot att man inte behöver klä på mer utrustning än vad som verkligen ÄR nödvändigt.

Men tyvärr är det juh så att många hästar kläs på och står lindade för jämnan osv för att matte kanske tycker det är snyggt eller trevligt att pyssla med hästen på det sättet..? Jag vet inte. Men kan personen verkligen motivera alla grejer de klär på sin häst och alla tillskott de stoppar i den och alla smörjor som ska kladdas på benen, så tycker jag inte att det är direkt fel. Tyvärr verkar det dock många gånger inte finnas några motiveringar, eller så har hästen utvecklat ett behov av alla dessa attiraljer bara för att det aldrig får vara utan.

Jag antar att du inte läst resten av tråden eftersom du ställer frågan. :smirk:

Trådskaparen skriver ju att det finns vissa saker som behövs men andra saker är ur hästens synpunkt obetydliga och som ibland till och med skadar. och det är väl ingen som sagt att din häst ska gå och slå sig konstant utan att man gör något åt det, sen kan man ju fråga sig varför? Systematiskt eller olyckshändelser?

Själv tänker jag oftast igenom VARFÖR jag gör på ett visst sätt och var jag inte gör på ett annat sätt. Är dessutom delägare i en häst så vi blir "tvugna" att kompromissa om vissa idéer och då uppkommer också bra diskussioner där man verkligen får ge belägg till varför det ena sättet är bättre. Allt för många tänker nog "för att alla andra gör ju så..."

Sophia_ skrev:
Exakt!
Jag har absolut inget emot att hästar går med täcken på sig, mitt sto t ex som jag nämnde ovan har tredubbla täcken på vintern. Hon gick på travet när hon var ung och där täcks det ofta från och med det att hästarna fyllt ett år, och då vänjer de sig givetvis vid värmen från täckena. Hon sätter helt enkelt för lite vinterpäls och jag har verkligen försökt ha henne naken/mindre täckt i samband med installning efter sommaren men då fryser hon, tappar i vikt och blir stel och nu när hon blivit 20+ tycker jag det är onödigt att försöka göra mustang av henne. :smirk: :D

En sak som jag inte kan tänka mig någon motiverad anledning till är dock för lite utevistelse. Och då menar jag hästar som står inne runt 20 timmar per dygn eller mer. Är det för att de ska hålla bättre? Inte göra sig illa utomhus? Spara energi till träningen? Alla dessa "anledningar" som man hör åker direkt i sopnedkastet för min del. Värst var nog ägaren som påstod att hennes häst nog inte var så road av att vara ute på dagarna. Nähä, så det är roligare att stå och glo i en box hela dagarna? (Tanken kanske även borde ha slagit denna kvinna att en inhägnad grusplätt på 20x20 meter inte heller är så mycket till hage.)
Kan inte låta bli att kommentera!!
Varför tror du att ditt sätt att hantera hästar är det bästa? Varför tror du att fodertillskott mest är smörja? Varför kritiserar du folk som gullar med sina hästar eller gör dem fina?
Jag håller inte med dig alls!
Jag vet många hästar som går ute i hage mindre eller endast runt fyra timmar per dag. Och som mår utmärkt!
Jag har hållit på med hästar hela mitt liv med allt från ponnyridning till elittävlingshästar. Jag känner inte igen mig i det du skriver om att folk pjoskar med sina hästar för mycket!
Däremot sköter folk sina hästar på olika sätt.

Jag kritiserar absolut inte folk som gullar med sina hästar eller gör dem fina! Det är väl det mysigaste som finns att stå och pyssla med hästen i timtal. Men jag vet inte vad du klassar som att göra hästen fin - om det handlar om hovolja, liniment, lindor, fler täcken än vad som behövs etc eller om det är rykt och puts? Om alla grejer man sätter på sin häst för jämnan inte har ngt annat syfte att tjäna än att det är snyggt eller roligt att hålla på med tycker jag att man kan skaffa en ÄKTA porslinshäst alternativt gunghäst att klä på.

Jag frågar även dig om du läst hela tråden och verkligen förstått vad det är jag vill ta upp. Jag tycker INTE att det är bra hästhållning att ha sin häst ute max 4h/dag, oavsett vilka välmående hästar du stött på så är det min bestämda åsikt. Hästarna är helt enkelt inte gjorda för att stå inne så mycket. En konsekvens av detta är ju t ex att hästen svullnar upp i benen vilket kanske leder till att man måste ha dem lindade. Men en idé i det fallet borde väl vara att åtgärda orsaken (dvs mer utevistelse/motionering) än konsekvensen?

Ang fodertillskott. Återigen, kan folk verkligen motivera varför de ger sina hästar blandingar, sörjor och mixer av alla de slag som finns på marknaden så gärna för mig! Men just det att folk stoppar i sina hästar saker "bara för att" är det som förvånar mig och som den här tråden delvis handlar om.

Om du nu inte känner igen dig i att du pjoskar för mycket med hästarna så varför tar du åt dig? :crazy:

Hästarna kanske skulle må ÄNNU bättre om de fick vara ute längre!

Hästar har en förmåga att stå ut vilket kanske kan tolkas som att de mår utmärkt. De kanske inte mår dåligt men det ska rätt mycket till innan en häst visar att den mår kasst (för att inte rovdjur ska märka något). Och nu påstår jag inte att hästarna du känner mår dåligt utan jag pratar generellt.

Det är ju rätt mycket som faktiskt inte fyller någon funktion för hästens välmåendes skull och då kan man ju undra varför man ska använder det. Nog måste du ha sett folk linda sina hästars ben för att det är snyggt, lägga på det nya snygga fleecetäcket osv.

Jag är tvungen att lägga mig i denna disskusion. Jag har hästar för att jag ska må bra i första hand, inte hästarna. Mina hästar behandlas efter mina behov och min bekvämlighet. Hästarna lever för min skull, inte tvärtom. Jag tar väl hand om dom och jag tränar och tävlar dom på hög nivå och då är det väldigt opraktiskt att har dom ute dygnet runt eller att ha dom oskodda eller vad det nu är som gäller för hästens skull. Jag är inte intresserad av att bara se mina hästar i en hage. Jag vill arbeta dom. Det är likadant med mina hundar, jag har köpt dom för min skull inte deras. Dom skulle kanske också tycka det är bäst att vara ute dygnet runt men jag håller dom inomhus när jag själv inte är ute. The bottom line- hästarna är väl omhändertagna men på mina vilkor inte deras.

kenneth skrev:
Jag är tvungen att lägga mig i denna disskusion. Jag har hästar för att jag ska må bra i första hand, inte hästarna. Mina hästar behandlas efter mina behov och min bekvämlighet. Hästarna lever för min skull, inte tvärtom. Jag tar väl hand om dom och jag tränar och tävlar dom på hög nivå och då är det väldigt opraktiskt att har dom ute dygnet runt eller att ha dom oskodda eller vad det nu är som gäller för hästens skull. Jag är inte intresserad av att bara se mina hästar i en hage. Jag vill arbeta dom. Det är likadant med mina hundar, jag har köpt dom för min skull inte deras. Dom skulle kanske också tycka det är bäst att vara ute dygnet runt men jag håller dom inomhus när jag själv inte är ute. The bottom line- hästarna är väl omhändertagna men på mina vilkor inte deras.

Ja. det är inte särskilt orginellt resonerat om du frågar mig. 99,9% har hästar under samma resonemang och omständigheter. Tror man nåt annat så lurar man sig själv. det är väl inte riktigt det som denna tråden går ut på heller tycker iallafall jag.

kenneth skrev:

OMG!!
Vilken attityd!! Går det bli mer osympatisk och egoistisk :confused:

Ja, det är väl klart att folk har sina hästar för sin egen skull. Annars skulle det inte finnas många hästar i det här landet...

Var ju inte riktigt det som tråden gick ut på.
Men det finns ingen större anledning att bli lat eller egoistisk. Hästarna ger oss någonting - vi ger hästarna någonting. Om de ska jobba för oss måste de må bra och det gör de bäst genom att vara hästar, inte förmänskligade hästar eller "porslinshästar" bara för att matte/husse ska må bra, för det vet man ju aldrig vad som krävs för det.

Visst är det många som "packar in" sina hästar lite väl mkt. Både med utrustning och överdriven omsorg.

Men man ska faktiskt tänka på att vår framavlade sporthäst är LÅNGT ifrån samma häst som en vildhäst!
Vi har inte avlat på "överlevnad", som är det enda "avelskriteriet" i det vilda! Vi vill ju ha helt andra egenskaper hos hästen!

Tex så överlever ju inte en rejält skadad häst i det vilda. Likaså en som är svagare från födseln. Men vi människor väljer ju att rädda dem, så redan där så gör vi ju så det blir skillnad på dagens häst och en vildhäst.

Ja, det är ju det som har skrivits i hela tråden ungefär...

Är det inte mer praktiskt att ha hästarna ute dygnet runt i så fall? Du slipper mocka varje dag, du slipper klippa, täcka osv. Ditt inläg var det dummaste i hela tråden :crazy: Fan va egoistisk man kan vara. Det är trots allt vi människor som tagit naturen från hästarna.

jag håller med dej till stor del. men att rida hästen med oliak ben skydd och så, ser jag bara posetivt på. Min väns ponny reds i skogen klev ner i mossan och skärde av sig hoven, det åg glassflaskor där under. Hade ponnyn haft rejäla senskydd eler likande och boots, hade troligtvis inte glaset skurit rakt igenom. :S så jag tänker mkt på säkerheten nu när jag rider. Täken tycker jag också är het rätt. men sen är jag inte direkt en sådan ryttare som duttar hit o ditt, hästen e häast. ode ska den också få fara så mkt som möjligt!!

Lånar tråd.

Förespräkar absolut ett sånt naturligt liv för hästarna som möjligt, men många har fått det bakom foten. Bara för att det är naturligt för en häst att gå ute dygnet runt betyder det inte att dom mår bäst av det, det beror ju helt på förutsättningarna. Älgar, renar osv är nog inte direkt lyckliga när maten är slut, snön når upp till öronen o det viner en 20 minusgradig vind runt dem, MEN de ÖVERLEVER! Vildhästarna är nog utmärglade o trötta mer än en dag om året.
Nu tror jag ju inte att det är allt för många som bara slänger ut sin häst i hagen o tror att den har det bäst, men det händer i TRON om att en häst VILL vara ute dygnet runt trots väder. Eller vill o vill,det är det naturligaste för dem, men kanske inte det bästa alla gånger?! Missförstå mig inte, jag har också hästarna ute dygnet runt när vädret tillåter, men vissa människor tycker att man glör helt FEL bara för att man stallar in vissa hästar. O ang linement o dyl så är det endast oproffisoinellt att påstå att det är svammel el vad det stod. Jag linementerar inte mina hästar, men skulle göra det om dom gick tillräckligt hårt, liksom jag kan linementera mig själv. Alla hästar är ju olika och behöver olika behandling. Men jag håller helt klart med er om att mycket sker i onödan, men det är fel att säga att det är FEL att göra så, eftersom alla har olika behov.

:cool:

Senast ändrad:

Sophia_ skrev:
Jag kritiserar absolut inte folk som gullar med sina hästar eller gör dem fina! Det är väl det mysigaste som finns att stå och pyssla med hästen i timtal. Men jag vet inte vad du klassar som att göra hästen fin - om det handlar om hovolja, liniment, lindor, fler täcken än vad som behövs etc eller om det är rykt och puts? Om alla grejer man sätter på sin häst för jämnan inte har ngt annat syfte att tjäna än att det är snyggt eller roligt att hålla på med tycker jag att man kan skaffa en ÄKTA porslinshäst alternativt gunghäst att klä på.
Varför får man inte spöka ut hästen som man själv tycker är fint om man blir glad av det. Varför måste man skaffa sig en låtsas häst för det???? Dessutom tror man väl att linementet är bra för sin häst annars skulle man väl inte använda det. Varför använda fula lindor eller täcken när man kan använda fina om man har råd att hålla sig med det? Avundsjuka??????

Jag frågar även dig om du läst hela tråden och verkligen förstått vad det är jag vill ta upp. Jag tycker INTE att det är bra hästhållning att ha sin häst ute max 4h/dag, oavsett vilka välmående hästar du stött på så är det min bestämda åsikt. Hästarna är helt enkelt inte gjorda för att stå inne så mycket. En konsekvens av detta är ju t ex att hästen svullnar upp i benen vilket kanske leder till att man måste ha dem lindade. Men en idé i det fallet borde väl vara att åtgärda orsaken (dvs mer utevistelse/motionering) än konsekvensen?
Att friska hästar skulle svullna upp i benen bara för de går i hage mindre än 3-4 timmar per dag säger en hel del om dina kunskaper om hästar.

Ang fodertillskott. Återigen, kan folk verkligen motivera varför de ger sina hästar blandingar, sörjor och mixer av alla de slag som finns på marknaden så gärna för mig! Men just det att folk stoppar i sina hästar saker "bara för att" är det som förvånar mig och som den här tråden delvis handlar om.
Det kostar ju pengar. Det finns väl ingen som stoppar i sin häst något som de inte tror skulle vara bra för hästen.

Om du nu inte känner igen dig i att du pjoskar för mycket med hästarna så varför tar du åt dig? :crazy:[/
QUOTE]
Jag tar inte åt mig! Vill bara möta ditt inlägg med verklighetsnära åsikter.
Hästar är inga porslinsvarelser. De lever här i Sverige nu på grund av att vi tar hand om dem och använder dem för vårat ändamål. Så länge gott horsemanship tillämpas på hästarna så får vi räkna med att de tas om hand på olika sätt.
Någon njuter av att de skaffat en promenadhäst som de försöker få att känna sig som en vildhäst. Andra hästägare njuter av att hålla på med tävlingsridning på hög nivå. Andra hästägare njuter av sina hästar som ridlektionshästar. Någon är glad för sin häst som klanske är dess allra bästa kompis.
Ändamålet varierar därför måste man anpassa omhändertagandet. Alla som har hand om hästar har också olika kunskaper och prioriteringar. Det måste man acceptera och inte kritisera tycker jag.

Senast ändrad av en moderator:

kenneth skrev:
:bow: :bow: :bow:
Håller med dig helt! Vad några inte förstår är att det inte strider mot gott horsemanship. Gör det det, är det en annan sak.

Liknande trådar

Hästmänniskan Eventuellt ska jag, pga olika anledningar, låta min medryttare ta med sig min häst till ett hästjobb på en annan ort och ha henne...
Svar
4
· Visningar
1 075
Senast: pixietail
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama