Och de allra yngsta väljer inte boll eller docka att slänga i golvet eller bita i utifrån om det är en pojk eller flickleksak. De behöver vara ett par år för att ha något som helst könsperspektiv.
Man påverkar ju bebisar oerhört mycket redan första året utifrån ett könsperspektiv. Så det kan ju vara intressant och se vad som händer om man bara ger barnet ett års respit.
De yngsta väljer faktiskt boll eller docka att slänga i golvet eller bita i, inte utifrån om det är en pojk eller flickleksak, men utifrån minspelet på personen som ger dockan eller bollen. Om den personen godkänner -milda fuktiga ögon, ett mjukt leende=rätt eller är spänd.
Sedan är vissa föräldrar mer noga och tar tillbaka dockan om flicka biter i den och visar vagga dockan, gång på gång tills dess att bebin försöker vagga. Medan de inte gör så med en pojkbebis när de gett en docka. Däremot tar de kanske bilen som vaggas från bebin och visar köra gång på gång.
En undersökning från 70-talet visade att italienska mödrar (säkert andra länder också) smällde flickbebisar på näsan eller tog bort dem om de drack bröstmjölk för fort och inte feminint nog, sedan fick de dricka mindre mjölk, mer sällan och avvänjdes tidigare -hon ville inte längre det är inte kön, det råkade bli så att min son ville amma längre.
Sedan tänkte jag att redan som liten var det av värde för barnet att tanter som böjde sig över vagnen ibland sa -höhö starke pojken! eller -oooh lilla goseflickan! istället för alltid bara det ena. Barnet har ju öron att höra med.
Det verkar som att alla länders föräldrar pratar mer och mjukare med flickbebisar så man vet inte ens om pojkbebisar statistiskt sett ligger efter i tal, ngn månad, pga att föräldrarna inte pratar med dem eller pga att det är skillnad på flickor och pojkar. Men det påverkar sedan när man ska lära sig läsa och där läser man färre och mer okomplicerade böcker för pojkar, mer sällan, när de är riktigt små. Numera, inte förut, jag tror själv, att det väl är en utveckling som kommit efter 70-talet? Man läser mindre för alla barn, men jag gissar att den där skillnaden för pojkar inte var lika markerad när 80% av föräldrarna läste godnattsaga varje kväll.
Sedan är pojkbebisar och flickbebisar lika modiga när de kryper, men mödrarna (USA) tror att flickbebisarna är fegare och pojkarna modigare. Så där finns säkert en tendens att plocka upp flickbebisen när pojkbebisen får fortsätta krypa.
Nåja allt det där ger en rejäl och kraftfull påverkan under första året som sedan säker lägger en fin grund för att det sedan blir lättare att diskriminera mellan flickor och pojkar utan att de vill protestera.