Pontus är rastlös-jag har dåligt samvete!

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Granett
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 4 586
G

Granett

Hej alla kattvänner!

Pontus (min katt på 2 år) är så rastlös! Han klöser på tapeter och dörrar. Jag grät hela 3 timmar i sträck i förrgår. Det gör så ont i mig att se honom så olycklig. Det är mitt fel att han är som han är, för skulle jag ägna tillräckligt med tid åt honom så skulle det aldrig bli så här...Han var aldrig sådan här när han var liten, vilket berodde på att jag hade mer tid för honom då. Nu tar skolan upp mkt av tiden och när jag väl har tid så har jag ingen ork p.g.a. att jag sover för lite om nätterna. När jag pratar med mamma om Pontus rastlöshet så säger hon bl.a. : "Om du skulle sova mer så skulle du orka mer." Helt sant, men det är inte så enkelt! Jag blir tokig! Vad vi än pratar om så kommer vi till syvende och sist in på sömnen!

Jag försöker sitta på golvet och leka med Pontus. Jag kan t.ex. gömma en råtta under/mellan benen. Han tycker det är jätteskoj när den är gömd, men han vågar inte komma och hämta den i rädsla för att han ska göra illa mina händer. Dessutom märker han att jag får spasticitet när han ska hoppa och hämta leksaken, vilket gör honom ännu mer rädd...Han tycker mer om hemmagjorda leksaker än dem man köper på djuraffären, för de hemmagjorda kan han leka med på egen hand (även om han alltid tycker det är roligast när matte är med). Han är exempelvis tokig i spaghetti och makaroner, flärpen från mjölkpaketet, lypsylburken eller ett gem...Han föredrar att leka med ett spaghettistrån på egen hand, framför att leka med köpta leksaker med matte...Han mår alltid bättre av att vara hos mina föräldrar, för där har han en hund att leka med. Om jag kunde så skulle jag skaffa honom en kattkompis, men jag vågar inte p.g.a. överkänsligheten...
// Granett

Sv: Pontus är rastlös-jag har dåligt samvete!

Kan du inte inhandla lite kattprylar då? Ett klätterträd brukar uppskattas:idea:

Klösträd har han redan...

Har han ett dtort eller litet träd? Går att bygga ut och sätta hyllor och lådor högt upp på väggarna så att han får klättra och hoppa mycket.

Jag skulle vilja säga att det är litet. Det är en liten låda längst ner och sedan är det en stam och två plattor. Under den översta plattan finns en ring som han kan hoppa igenom.

Om du inte kan skaffa en kattkompis, och Pontus trivs bättre hos dina föräldrar med hunden - då skulle jag lämna honom där. Det är klart osjysst mot katten att hålla honom understimulerad.

För alltid-eller??? :( Mina föräldrar bor i Kalix, 34,5 mil ifrån mig...

Inte nog med att jag känner mig som världens sämsta matte. Du får det att låta som om jag ÄR det också... Jag skulle knappast må bättre av att han bor långt ifrån mig...Och ursäkta så hemskt mkt för att jag är nybörjare på det här med katter....

Så illa behöver det kanske inte vara... Är han inne eller utekatt? Antar att han är inne...får han gå ut alls?

Min tanta är också ganska rastlös (och för gammal för att roas av leksaker :crazy: ) men det räcker att gå ut med henne i sele i trädgården i 10 min för att hon skall hålla sig lugnare i flera dagar.

Vad menar du med överkänslighet, att du har allergi? Annars låter ju en kattkompis som en bra ide...Hur bor du?

Han är innekatt, men får gå ut på balkongen samt. i sele. Vad gäller promenader så kan jag inte ta ut jonom i sele regelbundet. Jag har provat och då blir han som en klocka och ska ut samma tid varje dag...

Med överkänslig menar jag att jag har en något förhöjd halt allergener i blodet. Jag är alltså lite känslig mot katter (får lite nästäppa) men jag är inte direkt allergisk...Jag bor i en lägenhet (en 3:a på 85,7 kvm).

Senast ändrad av en moderator:

Jag så på en utställning för några månader sen att dom hade radiostyrda möss :rofl: kanske det skulle vara något:D

Du har inte tid att leka med honom, du har inte tid att ta ut honom, du kan inte skaffa kompis till honom ? Jag tycker att du ska ta en rejäl funderare på varför du har katt och om du verkligen ska ha det just nu. Är ditt liv inne i en fas där det inte finns tid och ork för djur så lämna honom hos dina föräldrar. Var glad att du har någon som tar hand om honom.

Granett skrev:
Inte nog med att jag känner mig som världens sämsta matte. Du får det att låta som om jag ÄR det också... Jag skulle knappast må bättre av att han bor långt ifrån mig...Och ursäkta så hemskt mkt för att jag är nybörjare på det här med katter....
Jag tycker inte du ska ta det på fel sätt. Jag tror ingen menar att du är "världens sämsta", men du säger ju själv att du har dåligt med tid för kissen och att han trivs hos dina föräldrar. Att DU inte skulle må bra av att inte ha katten hos dig kanske är lägre prioritet än hur katten mår....? Om du tänker efter.....
Jag vet att det är svårt; har själv haft dåligt med tid för mina kissar i perioder och man får skitdåligt samvete. Men om läget är sånt att katten mår dåligt kanske man måste tänka på dens eget bästa och inte på sig själv?

Min sista katt fick jag avliva när de andra avlivats pga sjukdomar. Han var van att ALLTID ha kattsällskap och var 11 år. Försökte hitta nytt hem med någon som var hemma hela dagar och provade hos en tjej som hade andra katter, men det gick inte bra. Till slut fick jag inse att varken jag eller katten mådde bra av att han gick hela dagarna själv och led (han skreeek högt i lägenheten när han hörde oss i trappen och vi fick inte lämna soffan på kvällen - då blev han gapig och störig). Han var helt själv i ca 4 veckor och jag insåg att det faktiskt inte fungerade att ha honom själv. Ny katt var inte heller att tänka på då sambon är allergisk och jag är inte ens säker på att han skulle accptera någon annan än "brorsorna"....

Om du inte har ALLERGISKA BESVÄR av katten mer än nästäppa borde det gå att desensibilisera DIG mot kattallergin ganska lätt. Det är en ovanlig metod i Sverige eftersom man här hellre behandlar allergisymptomen än själva allergin. Min sambo har fått detta som liten i Holland redan för sådär 20 år sedan med hyfsat resultat och metoden borde ju ha förbättrats på den långa tiden.

Desensibilisering innebär att man får sprutor som gör en långsamt mindre ock mindre allergisk.

Jag tycker att du ska prata med en duktig allergiläkare om detta.

Under tiden kanske någon kompis som har katt kan komma hem till dig med en annan katt litet då och då som din katt kan lära känna? En trea är nog för en katt även om den borde ha chans att gå ut. Min bror har en katt i en trea och det går jättebra. Dom tar ut katten på promenader i koppel och har vissa stamställen som dom åker till där katten känner igen miljön. Ofta kommer dom ut till vår gård där katten är född och låter honom smyga omkring på tomten.

Tvärtemot vad alla säger om kattkompisar så är inte en katt lika beroende av att ha en artfrände som kompis som tex hästar. Katten lever ju ofta i det vilda som ett solitärt djur även om den ibland bildar flockar med mor/ barn samt träffar andra vuxna djur vid parningstiden. I miljöer där det finns väldigt bra tillgång till föda kan sk kattkolonier bildas där större kattgrupper tolererar varandra.

Det är inget fel att ha två eller fler katter men den närmast hysteriska tron på att alla problem man har med sin katt bottnar i att den inte har en kattkompis är absurd.

Försök hitta på skojiga leksaker till katten...skaffa tex fjädrar (påskrisfjädrar tex) och gör ett hål i en flörtkula, limma fast fjädrarna i hålet och vipps har du en övningsågel för din katt att dräpa. Pingisbollar gillar många katter, det popp- klickande ljudet verkar lockande på dom.

/Kung Tulle

KungTulle skrev:
Tvärtemot vad alla säger om kattkompisar så är inte en katt lika beroende av att ha en artfrände som kompis som tex hästar.

Nej, men den behöver sysselsättning och stimulans. Därför är rådet att skaffa kattkompis ett bra råd för innekatter vars människor inte alltid är hemma och sysselsätter sig med dem.

Även katter i naturen sover mycket. Men i gengäld är de mycket aktiva när de är vakna. Och en ensam katt utan nåt enda sällskap har ingen större anledning att aktivera sig.

Snuffsan: Dessa tider skulle jag kunna avvara för Pontus:

12.30-13.00 (förutsatt att jag har ätit klart min lunch då. Det är olika från gång till gång hur snabbt jag äter:

17.00-18.00. Denna tid är möjlig att avvara varje dag

19.00 och framåt - förutsatt att jag inte har duschdag då.

Du undrar varför jag har katt: För att jag ville ha en. Jag är uppväxt med djur och kan inte leva utan! Jag ÄLSKAR min katt vad du än säger! Jag tog ut honom både i onsdags och i lördags!

Jag är däremot fast besluten om att aldrig ha/få samma syn på djurhållning som min pappa: Han har bara gett våra hundar grundvaccinationerna och tyckt att det har varit för dyrt med försäkringar...

Jag har väl inte sagt att du inte älskar din katt?

Däremot frågar jag om du just nu har tid att ha katt. Det låter som om katten är en börda som du har dåligt samvete för, och är det så tycker jag att man ska fundera över varför man har katt.

Björk skrev:
Jag tycker inte du ska ta det på fel sätt. Jag tror ingen menar att du är "världens sämsta", men du säger ju själv att du har dåligt med tid för kissen och att han trivs hos dina föräldrar. Att DU inte skulle må bra av att inte ha katten hos dig kanske är lägre prioritet än hur katten mår....? Om du tänker efter.....
Jag vet att det är svårt; har själv haft dåligt med tid för mina kissar i perioder och man får skitdåligt samvete. Men om läget är sånt att katten mår dåligt kanske man måste tänka på dens eget bästa och inte på sig själv?

Min sista katt fick jag avliva när de andra avlivats pga sjukdomar. Han var van att ALLTID ha kattsällskap och var 11 år. Försökte hitta nytt hem med någon som var hemma hela dagar och provade hos en tjej som hade andra katter, men det gick inte bra. Till slut fick jag inse att varken jag eller katten mådde bra av att han gick hela dagarna själv och led (han skreeek högt i lägenheten när han hörde oss i trappen och vi fick inte lämna soffan på kvällen - då blev han gapig och störig). Han var helt själv i ca 4 veckor och jag insåg att det faktiskt inte fungerade att ha honom själv. Ny katt var inte heller att tänka på då sambon är allergisk och jag är inte ens säker på att han skulle accptera någon annan än "brorsorna"....

Pontus skriker inte, utan jamar/pratar

Snuffsan: Nej, det har du inte, men du får det att låta som den enklaste saken i världen att jag ska lämna honom till mina föräldrar...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 147
Senast: fixi
·
Övr. Katt har jag och sambon (och hunden) haft nu.. Och det börjar minst sagt bli lite jobbigt. *långt* Hoppas någon orkar läsa! Lite... 2
Svar
25
· Visningar
4 655
Senast: mackan
·
Övr. Hund ÅÅÅÅÅÅÅ idag skedde ett mirakel, genombrott...kalla det vad ni vill! Melvin har för första gången varit ensam hemma i drygt 1 timme UTAN...
Svar
2
· Visningar
1 242
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sommartid
  • Dammsugare
  • Vad gör vi? Del CCXI

Hund, Katt, Andra Djur