Ponnytiden

Sv: Ponnytiden

Jag red SM på B-ponnyn Tripple Dotty och vann lag sm 2000.
Sen hade jag även Star-Li och Ballymore Lucador (spex)

Med Star-LI tog jag silver idiv.-02 sm, vann NM lag sexa indiv 02, lag sm guld 03 och placeringar och vinster msvb och msva. Kvalade honom även till nationelldressyr, nu går han hemma på ponnyridskola och är pesionär.

Ballymore Lucador red jag lag sm på 01 och 04, SM 03,04 har varit felfri i både msvb och msva. Sålde honom till en familj med två systrar, den yngre har ridit debutant på honom under året och ska nu starta lätt.

Kom på att jag har startat Hollandia Tommy i debutant också, han var bästa svenska ponny på EM året innan Katrin Norling vann. Vi köpte honom 2000 tror jag. Först till min bror sen ridskolan.

Jag har även startar Drutten en b-ponny som Helena Verner hade. Och Åbakens Sombrero som tävlar med ägarens dotter just nu.

Då tar jag som gotlänning och berättar lite om Fakir.

Systrarna Larsson köpte honom som ungponny och nyss inriden. Malin tävlade honom en del med bla brons (?) på SM, kan det ha varit 1996?
Ida red honom sedan tom 2001. Hon hann med 2 SM-guld, något NM-guld, 2:a prins Carl Philips pris mm. och 3 EM (98, 99, 01. Tackade nej 00 då det var i Spanien). Han såldes sedan till Emelie Håkansson som red 1 EM på honom. Därefter såldes han till Tyskland och en liten kille som tävlade honom. Vet inte om han är såld vidare.

Hoppas jag fått alla årtal rätt...

Om jag inte minns helt fel så var det ett annat gotlandsekipage med i det svenska laget vid EM:et på Strömsholm 99. Hästarna var till och med halvsyskon och hade samma uppfödare. Ngn som kommer ihåg?

Vi får väl inte glömma:

Playboy- Som gjorde en kanonrunda på EM i Strömsholm, tyvärr tyvärr blev struken i sista vet. besk. MEN vann SM guld samma år!!

Stjärne- Ojoj, Stjärne säger jag bara. Vilken fin ponny! Såg ut som en ridhäst i ponnyformat!

Golden Flash- Ännu fin ponny som Katrin Norling vann EM mm.

Host- Sabina Svärd red denna kanonhäst!

Hagens Label- Systrarna Magnusson från Linköping. Gick ett flertal EM, NM, SM

Fredriksbergs Etyd- Cecillia Illertz red ju denna fantastiska ponny.

Det går att räkna upp hur många som helst!!

Var inte Aramis släkt på ngt sätt med Fakir? Halvsyskon? Från Gotland ialla fall tror jag.

Om jag inte minns helt fel så var det ett annat gotlandsekipage med i det svenska laget vid EM:et på Strömsholm 99. Hästarna var till och med halvsyskon och hade samma uppfödare. Ngn som kommer ihåg?

Mira och Fakir är helsyskon om jag inte fattat fel och Aramis är halvsyskon till dem båda, Båda gick EM på Strömsholm och red dessutom final i Ponnyallsvenskans hoppning samma år. Inte så illa för några gotlänska korsningar, när får vi se nåt liknande efter Power Boy..:angel:

Ingen som vet var Linda Ivarsson och cyrrano tog vägen eller``???

Mira och Fakir är helsyskon om jag inte fattat fel och Aramis är halvsyskon till dem båda, Båda gick EM på Strömsholm och red dessutom final i Ponnyallsvenskans hoppning samma år. Inte så illa för några gotlänska korsningar, när får vi se nåt liknande efter Power Boy..:angel:

Så det var Aramis och Fakir som var med på EM. Som sagt, när kommer detta att ske igen? Häftigt att två halvsyskon är med i laget, samt att de är uppfödda på samma ställe.

Mira var nog placerad på SM.

Vet någon vart dessa ponnyer är nu? Fakir är visst i Tyskland, men de andra två?

Cyrano gick väl bra med flera ryttare, han var i stockholm hos en tjej som hette Moa (?) och blev sedan såld till en liten tjej i Norrtäljetrakten som red lite fälttävlan men mest dressyr, vet inte o han lever fortfarande, var flera år sedan jag såg honom...

Hon som red Cyrrano Hette väl Moa Lanner tror jag...
Men jag hade för mig han lev såld till nån Norsk...Eller har jag drömt det!?:confused:

Näe, jag tror inte det, han var som sagt hos Moa och sen ute i norrtälje hos en liten tjej, och då var han ändå typ 16-17 år..

Nej, det stämmer inte riktigt.
Nu får jag gnugga hjärncellerna för att försöka komma ihåg hur det ligger till...
De som gick EM var mycket riktigt Fakir och Aramis med Ida Larsson och Jenny Hederstedt i sadeln.

Fakir är efter Gimmic undan Pärla- Tryfex ox.
Aramis är efter Gimmic undan Maja- Ali Pru ox
Mira är efter Gimmic undan undan Maja- Ali Pru ox.

Det är alltså Aramis och Mira som är helsyskon. Mira tog Silver på SM tillsammans med Linnéa Nährström, kan det varit 2001? Samma år tog Fakir guld med Ida.

Alla tre gick eliten i hoppning under många år. Ofta tillsammans med andra "klintebysare". Malin Melin red en stor skimmel efter Gimmic i eliten också, Comic hette han. Dog tyvärr tidigt i skimmel-cancer tror jag det var.

Alla tre ponnyer har många helsyskon som tävlat mycket framgångsrikt. Mira och Aramis syskon som jag kommer ihåg på rak arm är Aeslan och Fragancia, båda duktiga hopponnyer på LA/msv nivå.

Uppfödare till samtliga är Jan Johannesson som bor på klintebys i Klintehamn på Gotland. Han bedriver än i dag uppfödning med runt 4 ston. Hingsten han har idag heter Zoy Gun efter Son of a Gun xx.
De andra stona har Hillevi Zerne köpt loss och använder i aveln, däribland en helsyster till Fakir som heter Charma (tävlad msv hopp).
Hillevi står dessutom bakom ponnyerna Orchis Fragans som med Emmi Gardell tagit många segrar och placeringar i MsvA flt och FEI dressyr. Även Orchis Frivaldi som tog brons på flt-sm med Amanda Löwenberg är hennes uppfödning.
Hingsten Orchis Morio x kommer från samma sto som de två ovanstående. Han har själv lämnat avkommor i MsvA hopp, FEI dressyr och MsvB flt. Far till Joyride som tagit medalj på sm. Vilken valör? Vet att han tog brons med Erik Larsson (Idas bror) men med Moa Kulle togan han väl silver?

Jag har själv jobbat på gården hos Hillevi och ridit in många ungponnyer/unghästar. Bla annat flera avkommor till Helsystrar till ovanstående. Det som är genomgående för alla är deras helt underbara temperament.

Senast ändrad:

Så det var Aramis och Fakir som var med på EM. Som sagt, när kommer detta att ske igen? Häftigt att två halvsyskon är med i laget, samt att de är uppfödda på samma ställe.

Mira var nog placerad på SM.

Vet någon vart dessa ponnyer är nu? Fakir är visst i Tyskland, men de andra två?

Fakir är i Tyskland (tror jag).
Aramis blev såld till västkusten, sist tror jag det var någon som hette Olivia som red honom, har placeringar i lätt.
Mira reds av Ida Sigvardsson som var 4:a på SM som bäst har jag för mig. Sen fick hon tyvärr en pinne rakt upp i kotan och blev triangelmärk. Hon är numera såld tillbaka till Gotland och Hillevi Zerne. Hon fick sitt första föl i fjol efter Orchis Frivaldi och jag tror hon är dräktig/har fått föl i år igen.

Kommer någon ihåg Mascot?? :) SM-silver + NM-silver 1994 med Ebba Tegelmark samt EM-guld 1993 eller 1994, kommer inte ihåg!

Jag kommer ihåg honom, det var ju på "min" tid, fast jag minns inte vad de hade för placeringar. Jag var och provred honom när han var till salu innan Ebba köpte honom, men han passade inte mig. Men det var en mycket fin ponny :)

Fast det var väl inte poängen med tråden att räkna upp en massa "gamla" fälttävlansponnyer?!

Kanske inte, men det är väldigt roligt det med ;)

Jo visst, men då gäller det ju att någon vet vart de tagit vägen och skriver något om dem ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 144
Senast: ameo
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 369
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 912
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2