Sv: Ponnytiden
Mira och Fakir är helsyskon om jag inte fattat fel och Aramis är halvsyskon till dem båda, Båda gick EM på Strömsholm och red dessutom final i Ponnyallsvenskans hoppning samma år. Inte så illa för några gotlänska korsningar, när får vi se nåt liknande efter Power Boy..
Nej, det stämmer inte riktigt.
Nu får jag gnugga hjärncellerna för att försöka komma ihåg hur det ligger till...
De som gick EM var mycket riktigt Fakir och Aramis med Ida Larsson och Jenny Hederstedt i sadeln.
Fakir är efter Gimmic undan Pärla- Tryfex ox.
Aramis är efter Gimmic undan Maja- Ali Pru ox
Mira är efter Gimmic undan undan Maja- Ali Pru ox.
Det är alltså Aramis och Mira som är helsyskon. Mira tog Silver på SM tillsammans med Linnéa Nährström, kan det varit 2001? Samma år tog Fakir guld med Ida.
Alla tre gick eliten i hoppning under många år. Ofta tillsammans med andra "klintebysare". Malin Melin red en stor skimmel efter Gimmic i eliten också, Comic hette han. Dog tyvärr tidigt i skimmel-cancer tror jag det var.
Alla tre ponnyer har många helsyskon som tävlat mycket framgångsrikt. Mira och Aramis syskon som jag kommer ihåg på rak arm är Aeslan och Fragancia, båda duktiga hopponnyer på LA/msv nivå.
Uppfödare till samtliga är Jan Johannesson som bor på klintebys i Klintehamn på Gotland. Han bedriver än i dag uppfödning med runt 4 ston. Hingsten han har idag heter Zoy Gun efter Son of a Gun xx.
De andra stona har Hillevi Zerne köpt loss och använder i aveln, däribland en helsyster till Fakir som heter Charma (tävlad msv hopp).
Hillevi står dessutom bakom ponnyerna Orchis Fragans som med Emmi Gardell tagit många segrar och placeringar i MsvA flt och FEI dressyr. Även Orchis Frivaldi som tog brons på flt-sm med Amanda Löwenberg är hennes uppfödning.
Hingsten Orchis Morio x kommer från samma sto som de två ovanstående. Han har själv lämnat avkommor i MsvA hopp, FEI dressyr och MsvB flt. Far till Joyride som tagit medalj på sm. Vilken valör? Vet att han tog brons med Erik Larsson (Idas bror) men med Moa Kulle togan han väl silver?
Jag har själv jobbat på gården hos Hillevi och ridit in många ungponnyer/unghästar. Bla annat flera avkommor till Helsystrar till ovanstående. Det som är genomgående för alla är deras helt underbara temperament.