Ponnyryttare!!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ponnyryttare!!!!!

Nej, jag håller med. Men att man behandlar hästen illa betyder inte att man inte kan rida felfritt, alltså funkar inte felfria ritter på sådana. Där är det uppmärksamma domare, överdomare, tränare, föräldrar osv. som gäller.

Jag håller inte med. Att ha ett språng fram till hindret är fullt genomförbart utan att slita runt den. Med planering och en lydig häst som är med på noterna kan det se riktigt snyggt ut! Mer än två språng fram till hindret är onödigt i en omhoppning när häst och ryttare är tillräckligt rutinerade och känner varandra.

Håller fullständigt med! För det första så får man enligt TR inte straffa hästen, vare sig på banan eller utanför. Men att efter avslutad ritt straffa hästen är hur korkat som helst! Då straffar man inte hästen, man är elak mot den. Den har inte en aning om varför människan plötsligt är sån.

jag har itne riktigt läst allt nu, men jag måste bara säga en sak..

Den som slår och sporrar sin häst mycket på tävlingsbanan kan uppenbarligen itne rida. En ryttare som går bra ihop med sin häst och kan rida behöver itne at till sådana sjuka metoder..

Önskar bara att dommare kunde vara lite mer observanta ibland och faktiskt utesluta personer som gör så.

Ursäkta mig, men jag var bara tvungen att skriva av mig :D

Håller med. Tycker att domarna ska vakna upp lite mer, visst de säger till ibland. Men inte tillräckligt ofta.

Xeline skrev:
Jag tror också att definitionen är svår på vad som är illa mot hästenm att för min del är det minst lika illa att vända hästen så att den knappt har ett eller två språng till nästa hinder (det betyder i praktiken slita runt den) som att missbruka sporre eller spö eller betsla upp som fan och sen slita uta helvete.

Men du, nu blir det väldigt luddigt här. Dotterns b-ponny kan (en dag då han är på gott humör :angel: ) svänga upp runt hinderstöden och hoppa, utan att lägga extra galoppsprång före, utan problem. Och för att hinna svänga så utan att riva och utan att tappa rytm kan man inte slita runt ponnyn, då måste man ha maxbalans i ponnyn och svänga med sits och ben. Tycker du att det är fel alltså?

Jag tycker tvärtom, då du har sådan kontroll och balans i ekipaget att du kan svänga på det sättet utan att tappa rytm, DÅ är det bra.

Senast ändrad:

*lånar kanpp*

har inte heller läst allt nu men jag var på junior hoppningen i GBG och tyvär så kan man nog konstatera att ett liknande beteendet ibland inte blir bättre i vissa fall....
jag var tvungen att gå ut för jag tyckte det var helt bedrövligt.
en tjej kom in fel i en trekombination och hade inte tillräckligt med avstånd inför det andra hindret så hästen tvärnita, då spöar hon hästen och vill att den ska hoppa rätt igenom hindret stillastående!!
En annan kille sågade sin häst genom hela ritten, enda skilnaden var att ibland var den lite mindre hård ibland lite mer, detta gjorde bla att han rev för hästen blev så störd...

Visst finns det tävlingsledare, men det är inte deras uppgift att skicka hem ryttare, ge varningar eller stänga av ryttare som beter sig illa. Det är överdomarnas uppgifter. Och det gör de också ibland. Tyvärr är de flesta överdomare och domare lite släpphänta och låter för mycket passera.

usch jag mår dåligt när jag läser vad cecely skrev. Att man kan behandla sin häst så? mitt samvete skulle aldrig klara något sådant. ALDRIG.. isådanna lägen önskar man att dommaren sa till ordenkligt ochbara bad ekipaget att lämnna banan.. Tycker itne man ska få fortsätta en bana om man behandlar hästen så illa.. :cry:

hästen gör sitt bästa för att vara ryttaren till lags och hoppa banan, och vad får han för det? någon som sågar honom i munnen? inte konstigt att visaa hästar stannar.. Dom måste väl ha något att säga till om!

Tyvärr fungerar ju inte hästar så. Dom är de bästa lärarna en ryttare har, men de lär inte ryttaren att uppföra sig. Det är upp till människorna runt omkring att göra det.

Jag håller med kan man vända upp sådär utan att tappa rytm är det väldigt bra , dom som sliter och drar och sporrar hästen runt tappar med all säkerhet rytmen och kommer för nära och river.

Snuffsan skrev:
Men du, nu blir det väldigt luddigt här. Dotterns b-ponny kan (en dag då han är på gott humör :angel: ) svänga upp runt hinderstöden och hoppa, utan att lägga extra galoppsprång före, utan problem. Och för att hinna svänga så utan att riva och utan att tappa rytm kan man inte slita runt ponnyn, då måste man ha maxbalans i ponnyn och svänga med sits och ben. Tycker du att det är fel alltså?

Jag tycker tvärtom, då du har sådan kontroll och balans i ekipaget att du kan svänga på det sättet utan att tappa rytm, DÅ är det bra.
Nja jag vet inte!!!! har både bra och dåliga åsikter på detta !!

Jo det kan ju vara bra att man kan vända upp på hindren så!
men ändå jag tycker att de behöver ialla fall ett gallop språng så de kan få lite kraft för att hoppa!

Alla hästar behöver inte det. Vissa hästar har kapacitet att hoppa ganska höga klasser utan att få något galoppsprång fram till hindret.

Om hästen är medveten om att hindret finns där och ser det i svängen så har hästen tillräcklig kraft för att kunna hoppa ändå. Upp till LA är det iaf sällan några problem för vare sig en ponny eller stor häst att hoppa stillastående.
Sen ser det kanske inte alltid jättebra ut, men det finns dem som kan göra snygga och snabba omhoppning där det flyter utan att vänt upp mer än ett galoppsprång innan.

Cecely skrev:
då spöar hon hästen och vill att den ska hoppa rätt igenom hindret stillastående!!
En annan kille sågade sin häst genom hela ritten,
Ansvariga MÅSTE ta tag i dessa fasoner om sätta stopp för dessa ryttare. Låt dom få tävlingsförbud i 3 år och anmäl dom för djurplågeri. Tävlingarna borde videofilmas för att sedan användas som bevis

Alvarligt talat. Tror du på det där själv?
Det skulle inte ge en avstängning inom travsporten heller. Jo, kanske för en kortare tid men inte tre år.

Sedan MÅSTE vi ha i åtanke att det vissa "fjortisar" tycker är rena rama djurplågheriet faktiskt inte är det. Finns många exempel då okunnigt folk anmält saker som faktiskt har varit helt OK.

älgen skrev:
Finns många exempel då okunnigt folk anmält saker som faktiskt har varit helt OK.
Men jag skrev ju att tävlingarna skulle VIDEOFILMAS för att ha som bevis för djurplågeriet som en del ryttare ägnar sig åt :mad: Då syns det ju klart o tydligt då dom rappar upp sina hästar, bankar på dom , sågar dom i mun under hela ritten........typ...........

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Unghästfasoner?

Omröstningar

Tillbaka