Ponnyryttare!!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ponnyryttare!!!!!

Din dotter och hennes ridning är inte norm i ponnysammanhang ! Jag kan ärligt säga att de FLESTA rider inte så. Och JAG personligen tycker det är meningslöst att ha den typen av banor så att man öht kan utsätta ponnyerna för den sortens ridning - eftersom de FLESTA inte har hästen i balans. MÅNGA sitter med skarpa bett och jag ser det enbart som ett symtom på att de rider på ett sätt de inte är mogna för (i de FLESTA fall). Och sist men inte minst, UNGPONNYERNA, jag kan inte se att en ungponny skulle vara mogen för den typen av ridning, vi höll ju på att diskutera "tävla på riktigt" och rida avd A eller B på ungponny och den förbaskade brådska som många har.

Sen är det ju skillnad på hinderhöjder också, en B-ponny går ju max 1m hoppning och då är ju inte hindren så förfärligt höga, men försök att göra samma sak i en MSV A för en D-ponny.

Jag har en fråga - Gammeln, har du någonson varit på en ponnytävling ?

Xeline skrev:
Och JAG personligen tycker det är meningslöst att ha den typen av banor så att man öht kan utsätta ponnyerna för den sortens ridning - eftersom de FLESTA inte har hästen i balans. MÅNGA sitter med skarpa bett

Självfallet är det ju så. De flesta ponnyryttare går ju in för att göra en sk flängritt i jakten på att jaga tid. När dom sen inte har den balans i sadel som dom borde ha och samtidigt sitter med skarpa bett, ja då går det ju käpprätt åt h-t med hästens mun. Man slängs hit o dit i sadeln, ena tygeln hänger i marken och den andra håller man balansen med :smirk:

Xeline skrev:
Jag har en fråga - Gammeln, har du någonson varit på en ponnytävling ?
Jodå, helst vill jag ju inte dit för jag vill ju inte se eländet som en del hästar får utstå, men ibland ringer lilla fia och tjatar på mig om att komma å titta :crazy:

Det är för att förhindra sådant som det finns en ÖD och (förhoppningsvis) personal på framridningen.
Som någon skrev tidigare är jag mer orolig för hur vissa rider hemma när ingen ser dem.

älgen skrev:
Det är för att förhindra sådant som det finns en ÖD och (förhoppningsvis) personal på framridningen.

Men det står ju i den här tråden att en viss ÖD inte vill ta tag i problemen som man har ute på tävlingar..........så vad göra. Är de olika förbunden oförmögna att ta itu med detta ofog eller vad är problemet.........

En ÖD av hur många?
Sedan ksnske inte just denna ÖD tyckte att det var så farligt.

älgen skrev:
En ÖD av hur många?
Sedan ksnske inte just denna ÖD tyckte att det var så farligt.
Ytterligare en orsak till att videofilma tävlingarna så har man bevisen klara. Sedan får man ju då skicka filmen till en "Överdomstol" som får titta på detta och även avgöra om ÖD har varit för slapp i sina befogenheter då det gäller att stävja olika fasoner som gör hästarna illa.

Videokamera används inte som hjälp vid domslut. Oavsett vad det gäller. Det är en regel som finns och sen får man ju tycka vad man vill om det.

Om överdomaren är för slapp kan domare, veterinär, tränare, föräldrar och konkurrenter säga till. I värsta fall går det att anmäla till disciplinnämden.

Vad som helst tolereras inte på en tävling, folk blir avstängda. Och har man misskött sin häst så ska man bli avstängd. Men INTE I TRE ÅR!

Vet du hur många starter det kan vara på en ryttartävling?
Ett travlopp är slut på några/någon min.
En dressyrtävling kan pågå från morgon till kväll. Skulle vara svårt att hitta folk som kan stå och filma så länge, även om man byts av.
Tävlingar ornas av volontärer på ridklubbarna och inte av fast banpersonal som får betalt.

Om banan är byggd för snäva svängar så blir ju åtminstone inte farten så hög... :crazy:

Lady_S skrev:
Men INTE I TRE ÅR!
Men då är vi ju av med dom och vi slipper se dom på ett bra tag :) Ridsporten borde ta efter travet där filmen från loppet ligger som bevis för ev bestraffningar.

älgen skrev:
En dressyrtävling kan pågå från morgon till kväll. Skulle vara svårt att hitta folk som kan stå och filma så länge, även om man byts av.
Tävlingar ornas av volontärer på ridklubbarna och inte av fast banpersonal som får betalt.
Kan man nu stå med kameran på ett OS dygnet runt så borde man väl kunna stå EN dag med kameran på en hopptävling för det är ju på hopptävlingarna som problemen föreligger, inte på dressyr iaf inte lika mycket. Kan man nu ha volontärer som krattar banan, bär hindermaterial etc så borde man väl också kunna skaka fram en volontär för kameran :D

Lady_S skrev:
Om överdomaren är för slapp kan domare, veterinär, tränare, föräldrar och konkurrenter säga till. I värsta fall går det att anmäla till disciplinnämden.
Å hur klarar man bevisföringen då om du inte har en videofilm att luta dig emot vid en anmälan till diciplinsnämden. Det blir ju ord mot ord som inte leder till nåt :crazy:

På ett OS finns det FLERA kameramän, ANSTÄLDA av något tv bolag.
På en vanlig hopptävling är det klubbmedlemmar som hjälper till med det de kan.

Får jag BETALT och har fin utrustning kan jag filma en hel dag. Som volotär med sliten videokamra. Nope!

Du ser ingen skillnad på ett OS och en lokaltävling för barn? Även om du står vid kanten och filmar så finns det ställen på banan man inte täcker. Då kommer det att bli orättvist. Och hur ska du kunna se allt på en amatörfilm?

Sluta tramsa och inse att vi inte pratar trav nu.

Gammeln skrev:
Men då är vi ju av med dom och vi slipper se dom på ett bra tag :) Ridsporten borde ta efter travet där filmen från loppet ligger som bevis för ev bestraffningar.
Ja, precis. Varför inte lägga ner ridsporttävlandet helt och hållet när vi ändå är på gång? Dessutom så var du ju ändå inte på tävlingar så ofta... Skillnaden mellan ridsporten och travet är att travet filmas med dyra kameror av hög kvalitet. OM ridsporttävlingar filmas så är det oftast någon förälder/skötare som står med en amatörkamera och kvalitén på filmen blir därefter. Och vem vet vad som sker på sidan som är vänd från kameran?
Gammeln skrev:
Å hur klarar man bevisföringen då om du inte har en videofilm att luta dig emot vid en anmälan till diciplinsnämden. Det blir ju ord mot ord som inte leder till nåt
Det blir ord mot ord. I vissa fall fler ord på ena sidan och i andra fall fysiska bevis. I andra fall inga bevis och då frias den misstänkte.

Och som sagt, vem ska betala kameror och kameramän?

Ska du ha en som filmar ritten på banan, en som filmar på framhoppningen, iland finns det även en framridningsbana också så man får lite mer tid på sig att rida fram men utan hinder, antar att du ska ha en som filmar där också och för allt i varlden inte att förglömma så måste ju någon filma när ekipagen lämnar banan så det inte hittar på något dumt där och så har vi ju vid transporterna så måste det ju finnas minst två som spinger där och filmar om de piskar in sina ponnier i tranporterna.. det blir minst 5 pers med videokamra under hela dagen, är det rimligt tycker du?

Hur diciplinnämnden, domare, överdomare osv fungerar är en sak du kanske borde kolla upp innan du har så många åsikter om hur fel allt är? Änn en gång: Varför uttalar du dig om saker du inte har en aning om? Du vill bara smutskasta en sport och dess utövare, inget annat.

Tycker du på allvar att en 15 åring aldrig mer ska få tävla ponny pga att hon kommit fel i en kombination? För det var en som kom fel i en kombination och som därför kraschande som du föreslog 3 års avstängning av.

Dina förslag kommer snabbt att utplåna större delan av ponnysporten, men det varkar vara det du är ute efter.

Get real! :mad:

Ja ...

Där är du inne på något - det kanske skule finnas en idealtid snarare än att snabbast vinner ?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?
  • Hålvägg

Omröstningar

Tillbaka