Ponnyryttare!!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ponnyryttare!!!!!

Ja, varför inte? Man kan rida förståndigt i avd. A också. Om ekipaget är så pass rutinerat att det utan problem skulle klara att rida i avd. A, varför ska det då fortsätta tävla i avd. B? Att de felfria rundorna inte kommer behöver inte betyda att ekipaget inte är redo. Vissa ryttare lär sig aldrig rida under press.
Att ryttaren gör konstiga fel, bara på grund av stress, kan förstöra en hel del. Att införa 10 sådana rundor för att nybörjarna ska få tävla på riktigt är ju rätt och slätt bara att ta bort en massa ekipage.

Om ekipaget är såpass rutinerat att det kan rida i avd A så HAR man tillräckligt antal felfria rundor. Och jag tycker att om en ryttare gör konstiga fel under stress så blir det på bekostnad av hästen - som dessutom är ung - och det är i mina ögon helt onödigt. När man KAN i lugn och ro skaffa sig rätt erfarenhet.

Problemet är ju att folk i ofta har för bråttom och då blir det FEL - framför allt för hästen.

Visst, men man kan vara det utan att ha hunnit få sina felfria rundor också. Och jag pratar egentligen inte om unghästar, utan gammelns förslag på att alla nybörjare skulle behöva ha 10 felfria rundor innan de fick tävla "på riktigt". Det finns många rutinerade ryttare som inte klarar press, ska vi då lägga den på nybörjarna?

Vad det gäller unghästarna. Fyra-åringarna och fem-åringarna får ju inte tävla annat än avd. B, sex-åringarna får tävla avd. A men också avd. B. När de är sju får de tävla SM. Det känns som att i sammanhanget så är en sex-årig ponny nästan "vuxen" och varför den inte skulle få prova att tävla "på riktigt" om den visat sig ha tillräcklig rutin förstår jag inte.

Sen är det ju det här med tid... På ponny har man inte hur lång tid som helst, man har bara tiden tills ryttaren blir för gammal. Men det är klart, man kan ju skaffa sig en några år äldre häst i de fallen.

Tävla på riktigt - är det så viktigt ? Det är när man börjar se det som att tävla på riktigt är det enda viktiga som man börjar forcera - både sig sälv och hästen och jag tror att det är dumt.

Varför räknas inte clear-rounder som tävla på riktigt ? Eller ens tävla för att det är skoj ? Varför räknas inte stilhoppning som tävla på riktigt eller ens för att det är skoj ? Vad är egentligen viktigt då ? Nu vet jag att just du inte sagt detta om "tävla för att det är skoj" men jag filosoferar lite runt frågan.

Ponnytiden är ju lärotid så då BORDE man inte ha bråttom tycker jag. Och har man inte tid att utveckla sin ponny utan prioriterar att "tävla på riktigt" så kanske man skall ha en äldre häst.

Lägg märke till att jag hade "på riktigt" inom citationstecken.

Grejen med att tävla är väl oftast att det är just det man gör, tävlar. Det finns många tävlingsmänniskor som vill vara bäst, att rida Clear Round är inte intressant i längden för en sådan. Är man tävlingsmänniska vill man till slut jämföra sig med andra och det är det vi gör i "riktiga tävlingar". Stilhoppning är "riktig tävling", där får man en ensam vinnare. Tjusningen med ridsport är ur min synvinkel att man både får tävla och visa hänsyn till en annan varelse. Hoppar du höjdhopp så är det bara dig själv du förstör för om du kör för hårt, du får skylla dig själv. I ridsport har du en häst/ponny som du ansvarar för. Man gör en avvägning, är det värt att riskera att min häst/ponny skadar sig om jag tar den där snäva svängen? Självklart tävlar man för att det är skoj! Men även för att man vill vinna, i alla fall om man är tävlingsmänniska.

All tid är lärotid, man slutar aldrig lära sig.

Senast ändrad:

Jag håller med dig helt och hållet - nästan - jag tror att just det som tråden startade med - ungar som sliter och drar och hackar med sporrar och spö - gör det för att de INTE kan göra avvägningar. För att de helt enkelt inte är mogna att tävla, men för att de ändå skall få rutin så borde det finnas mer CR tävlingar och stilbedömning. Det tror jag skulle göra att många blev duktigare hästmänniskor istället för tävlingsmänniskor enbart. Självklart finns det ungar som är jätteduktiga också och för dem och framför allt deras ponnysar är ju detta inget problem.

Om man får tävla SM på en sjuårigponny och det är just det man vill göra, är det inte helt absurt då att man inte får starta några avd. A innan? Det går ju inte, självklart måste man få göra det!
Det finns människor som verkligen sattsar på ridsporten och för att få en bra framgång på häst så vill man kanske ha bra framgång och erfarenhet på ponny? Titta på Alexander Zetterman och de där, tycker du inte att de ska få tävla på den nivån eller? Vad skulle hans pappa säga? :angel:

Nej, jag tycker att reglerna som dem är idag är bra :D

Det märks inte alls. Har man en ponny på en dressybana som inte vill gå fram går man på ordentligt med den skänkeln som domaren inte ser och låter den andra hänga. Fungerar riktigt bra...

När jag började tävla som 11 åring tycket jag det var kul att rida clear round och få en rosett vid felfri ritt men ju mer erfarenhet jag fick ju mer växte min tävlingsinstinkt och efter ett tag var det inte kul med clear round längre...
Är man tävlingsmänniska så är man och det är inte så mycket man kan göra åt det... Det spelar liksom ingen roll om det är hoppning, matteprov i skolan eller på jobbet man vill vara bäst helt enkelt. Min tävlingsinstinkt har nog alltid funnits där men utvecklades nog som mest när jag fick börja tävla min ponny.

Jag tycker inte att bara för att man FÅR och VILL tävla på en viss nivå behöver betyda att man är mogen för det. Särskilt inte VILL delen. et är väl många som VILL täla SM, men inte fan har kunskap, talang eller mognad att göra det. Så det är BRA att det finns åtminstone NÅGRA regler som hejdar alltför hård belastning på ponnysarna.

Jamen det är ju det som är grejen ! Du BÖRJADE med CR och var nöjd med det ! Det är ju precis så jag vill att folk skall kunna tänka - SEN när mognaden finns så kan man även rida omhoppningar !

det här med att vara tävlingsmänniska - det mer värt att rida en skitrunda och vinna - snäva vändningar, hoppa från stillastående men vinna - än att rida en BRA schysst runda och kanske inte vinna ? OM man inte kan ha den hänsynen till den andra parten i arbetet (hästen alltså) så tycker jag att man skall försöka göra nå't åt sin institnkt eller börja med något som inte hästen behöver lida av :cool:

Senast ändrad av en moderator:

Jag kan erkänna att som ponny ryttare (8 år sen jag sålde ponnyn) så var det vinna som gällde. Det var ponnyn som var dum om vi fick ett stop, rivningar hade vi sällan. Sen fanns det stop när ponnyn var dum men säkert lika många som berodde på min ridning, men min mognad och kunskap gjorde att jag inte kunde se att det var jag som gjorde fel. Men sista året när jag hade honom och hade blivit hela 15 år så började jag så smått inse att det faktiskt var jag som kunde göra fel och man kunde inte vinna jämt och sen när jag satte mig på stor häst så blev det helt annat, då var det inte längre hästen som var dum utan jag som gjorde fel. Sen kan man självklart vara riktigt arg och besviken på sig själv när man kommer ut från en runda. Var det senast i helgen...

Man måste tänka på att det är barn och många barn blir tyvärr arga på ponnyn när det inte går som det ska. Det är inte rätt men där anser jag att det är upp till föräldrar och tränare att få barnen att förstå att man inte tar ut ilskan på ponnyn eller föräldrar/vuxen.

Men nu var det ju inte dom ryttarna vi pratade om. Ryttare som behandlar sina hästar illa (barn eller ej) ska få tillsägelse av antingen domare, överdomare, tränare, föräldrar eller annan. Det är solklart! Sen tror jag inte att krav på felfria ritter skulle funka på dom heller, helst inte med tanke på att elitryttare beter sig så...

Problemet med stilbedömning är väl att den är så godtycklig. Vann rätt ekipage? Ja, det beror på vad domaren gillar... För min del skulle vi kunna ha stilbedömning i fas I på varje tävling, men då ska domarna vara utbildade därefter också. Det måste alltid vara rättvist.

Jo precis, tycker faktiskt det inte är barnens fel att de straffar hästen de måste ju lära sig någonstans att inte göra det!!

Jo, det är absurt. Jag tror inte att vi vill att ponnyerna ska tas så fort från ungponnyklass till SM som på ett halvår.

Jag tänker inte prata om specifika ryttare men generellt så ser jag inte varför elitryttarna inte skulle få tävla på den nivå de gör. Sen finns det ju alltid ekipage som tagit sig vatten över huvudet, men de är inte så många ändå.

Har jag pratat om att sarga hästen ? Jag sa att man kan gå på med ena skänkeln och låta den andra vara så att de inte syns.

Personligen tycker att de som behandlar sina hästar illa inte har på tävlingsbanan att göra öht. De är inte tillräckligt mogna helt enkelt. Jag som förälder hade ALDRIG accepterat att mina barn gjorde nån form av våld på ponnyn. Jag har tom stoppat en av mina i en omhoppning för att hon gjorde FÖR snäva vändningar som jag ansåg var oschysst mot ponnyn. Även om den hoppade så rider man bara inte på det viset - även om det är det som krävs för rosett - då får rosetten kvitta.

Jag tror också att definitionen är svår på vad som är illa mot hästenm att för min del är det minst lika illa att vända hästen så att den knappt har ett eller två språng till nästa hinder (det betyder i praktiken slita runt den) som att missbruka sporre eller spö eller betsla upp som fan och sen slita uta helvete. Fast värst av allt är ändå de som efter avslutat ritt straffar hästen på något vis. Jag har sett det vid ett fåtal tillfällen och det är helt sjukt.

Hmm nu skall en westernryttare o tävlingsledare blanda sig i denna diskussion :angel: .
Finns det inga tävlingsledare på plats?? Inom westernsfären så är det så att ifall du beter dig dåligt på framridning eller banan så kan du bli hemskickad eller får en varning och kan bli avstängd från tävlingar under en tid.

Elisabeth i Göteborg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Unghästfasoner?

Omröstningar

Tillbaka