Sv: Ponnyryttare!!!!!
jag är inte ute och dömer mycket, snarare väldigt lite nu för tiden
.
Men visst är det mycket svårare att se om någon "smyghackar" än om den tar och rappar till sin ponny/häst med spöet, men en "missnöjd" ryttare så går på hästen med sporrarna vid ett stopp syns oftst ganska tydligt.
I dressyr TROR jag dock det är väldigt svårt att "banka till" hästen med ENA sporren utan att det märks, men däremot så går det att trycka till dem ganska ordentligt men osynligt, helt beroende på hus skickliga man är
.
Jag var en gång på en clinic med en av Sveriges bästa ryttare, där visade han bla upp min kompis häst som var trög som en amöba, men plötsligt gör han en ökad trav med den här hästen som vi aldrig skådat vare sig förr eller senare, ingen såg att han gjort någonting och det såg ut som han bara tryckte på med sätet, efteråt när jag borstade av hästen så hoppade den högt när jag kom nära sidorna (inga synliga "skador"), så uppenbarligen så har hästen blivit "tillbankad" helt osynligt, jag har svårt att tro att det bara var ryttarens ben som gjorde att den reaktionen kom från hästen.
Inne på en dressyrbana är det sällan man ser någon gå på hästen för hårt, men däremot på framridning eller "korrigering" efteråt kan det hända, därför bör överdomamren befinnas sig så mycket som möjligt i närheten av framridningen, dock kan den inte stå där som en "vakt" då denne har fler saker som kan hända under en tävling som faller under ÖDs ansvar.
jag var förövrigt på en dressyrtävling idag, och jag såg inte en enda incident som mn ens kunde höja ögonbryna åt, allt såg mycket harmoniskt ut av det jag såg. (förutom en häst som BORDE blivit tillbankad
)