Ponnyryttare!!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ponnyryttare!!!!!

Allvarligt talat - lär dig något om sporten innan du kommer med befängda ideer. Varför skulle man bara få göra en start / dag? Det är ju helt vansinnigt. En grön och nervös ryttare alt en spänd unghäst går mycket lugnare och bättre vid andra starten på samma dag och tävlingsplats.

Xeline skrev:
Ahh, jag förstår.

Visst är det trist när ens tävlingsponny är skadad - men får man tävla andra ponnyer så är det ju inte så farligt.

Vår ena var skadad hela förra vingern - eller rättare sagt, vi lät henne vila ut skadan, då fick dottern rida en massa andra hästar och det var verkligen nyttigt.

Off topic: Får hon nån procent på de saluponnyer hon tävlar ?

Samma här. Han var väl egentligen mest överansträngd, så vi lät honom långvila och sedan bara gå utanför bana hela vintern.

Det är jättebra att kunna tävla andra ponnysar under tiden. Speciellt som en av ponnysarna är en dressyrponny och dottern ju mest är intresserad av hoppning. :angel:

Hon får viss procent på en del av dem. Någon rider hon mest för att hon lär sin mycket av det. Hingsten hon rider ska ju t.ex inte säljas, den rider hon för att det ger massor att få rida en så bra och ung hingst. Också hoppas hon på att ev. få starta honom i 6-års championatet, vilket är en erfarenhet.

Sen brukar hästägarna sticka till henne ett par ridbyxor, en snygg ridväst, ett schabrak eller en peng då och då. Och det är ju alltid kul att känna sig extra uppskattad. :D

Gud det skulle jag tycka vore jätte roligt om man hade en sådan möjlighet :)

Detta skulle innebära att det måste läggas till en klass vid varje tävling, med samma banskiss, hinder och lika stort ridhus vid varje tillfälle. Det låter allt lite bökigt det...
Sen tio starter... Det är inte alla som gör så många starter på en hel säsong.
Travbanor ser likadana ut var du än befinner dig, du ser aldrig två banskisser som ser likadana ut. Ibland får du rida en bana som man skulle kunna hoppa i sömnen: långsida, snett igenom, långsida, medan du ibland måste gå banan fem gånger för att ens komma ihåg den.

Ang. det här med "Ponnyryttare"
Jag rider storhäst sedan 3år tillbaka, men när jag var i min ponnyhoppnings fas så när jag var på tävlingar kom det ut ungdomar på sina ponnyer. Och slängde sig runt halsen på dem och kramade och pussade och var överlyckliga. Och hälften av dem hade vägran eller rivning dessutom.
Dom var så lyckliga över att ha kommit runt. OCh dom som gjorde så, var på samma tävlingar som mig och jag tävlade rätt mycket.
Samma sak när jag följde med en kompis på tävling, ungarna kramade ponnysarna och pussade och morötter hit och äpplen dit.
Jag tycker att det är befogat att ge hästen ett "rapp", mjukt men bestämt, när hästen stannat. "utan anledning" min häst som jag har nu. Blir sur när han inte får dra iväg i sin fart och istället stannar han, då tycker jag att då ska hästen få en tillrättavisning, inte besträffning utan tillrättavisning för att förstå är det är fel.
Men det är inte bara ponnyryttare som beter sig på detta vis, även storhäst ryttare har jag sett göra så.
/Jasmine

*lånad*
Jag tycker att ni kan starta en ny tråd där ni kan diskutera ungponnier och tävlingar m.m.
// Mahogney (grundaren av tråden !)
eller är det för mycket begärt!!!

Ditt första inlägg handlade ju om tävlingar. Ska vi plötsligt inte få skriva om det alltså? Och bestämmer du hur tråden får utvecklas?

Jag tycker tråden ar tagit en mkt intressant riktning och det är intressant att läsa. :D Du borde vara glad att din tråd fick så många engagerade och att sådana bra (för det mesta) debatter uppstod. Bättre än att tråden dör efter två inlägg? Och dessutom så handlar det fortfarande om tävlingar, och allt kring det, vilket har en stark koppling tíll ursprunget till tråden.

Även om jag själv är dressyrmänniska så tycker jag att det var en intressant tråd med olika åikter. Har själv många kompisar som hopptävlar och de har berättat om en del otrevligheter som försigår bla. på framhoppningar. Tycker att det är bra att man kan få varning för att man använder spöt för mycket, det borde man kunna få i dressyr också, fast för att man använder sporrarna för mycket såklart ;) Tackar för mig!
Elin

Beauty_Boss skrev:
Tycker att det är bra att man kan få varning för att man använder spöt för mycket, det borde man kunna få i dressyr också, fast för att man använder sporrarna för mycket såklart ;) Tackar för mig!
Elin

Vadå borde?? Det är redan så.

Det där tycker jag är intressant.
Nu är jag inte utbildad domare av någon diciplin.Tanken slog mig dock att det skulle vara svårare att se om någon "smyghackar" med en sporre, än rappar till med spöt.

En dressyrryttare skulle (därmed inte sagt att de gör det) kunna sätta dit hästen med sporren på den skänkel som är vänd från domaren. Givetvis kan en hoppryttare också göra det, men de rider oftast i ett högre tempo och fler kringelkrokar om vi talar lättare klasser.

Vad tror du som är ute och dömer mycket? Är så fallet borde sporrar vara ett värre hjälpmedel än spö. Ett spö är väldigt svårt att använda omärkligt menar jag..

Nu anser jag att både sporrar och spö är utmärkta "drivmedel" så jag spånade mest ur en domares förmåga att kunna se när det används felaktigt.

Men om man går på hästen hårt med sporren så borde den ju reagera och om man bara gör det på ena sidan så borde väl hästen gå snett? Alltså borde väl domaren märka det?

Intressant! Jo, det kanske märks om man sporrar hårt, ..
Men undrar ändå inte om det skulle gå att liksom smyggnaga med sporren..Har inga planer på att göra det, men tror att det skulle gå att sporra en av mina hästar ganska rejält utan att det syntes för domaren..

Hur mycket får man sporra hästen?
Det går säkert att sporra en hel del utan att domaren märker det. Men vi har ju en överdomare också som kan stå på sidan och titta och förhoppningsvis upptäcka sånt som inte domaren ser. Publiken kan ju säga till överdomaren om de ser något olämpligt så kan den titta på nästa ritt. Hur farligt kan man sporra sin häst utan att varken domare, överdomare, publik eller medtävlande upptäcker det? Sen kanske inte allt leder till en tillsägelse... :smirk:

jag är inte ute och dömer mycket, snarare väldigt lite nu för tiden ;).

Men visst är det mycket svårare att se om någon "smyghackar" än om den tar och rappar till sin ponny/häst med spöet, men en "missnöjd" ryttare så går på hästen med sporrarna vid ett stopp syns oftst ganska tydligt.

I dressyr TROR jag dock det är väldigt svårt att "banka till" hästen med ENA sporren utan att det märks, men däremot så går det att trycka till dem ganska ordentligt men osynligt, helt beroende på hus skickliga man är ;).
Jag var en gång på en clinic med en av Sveriges bästa ryttare, där visade han bla upp min kompis häst som var trög som en amöba, men plötsligt gör han en ökad trav med den här hästen som vi aldrig skådat vare sig förr eller senare, ingen såg att han gjort någonting och det såg ut som han bara tryckte på med sätet, efteråt när jag borstade av hästen så hoppade den högt när jag kom nära sidorna (inga synliga "skador"), så uppenbarligen så har hästen blivit "tillbankad" helt osynligt, jag har svårt att tro att det bara var ryttarens ben som gjorde att den reaktionen kom från hästen.

Inne på en dressyrbana är det sällan man ser någon gå på hästen för hårt, men däremot på framridning eller "korrigering" efteråt kan det hända, därför bör överdomamren befinnas sig så mycket som möjligt i närheten av framridningen, dock kan den inte stå där som en "vakt" då denne har fler saker som kan hända under en tävling som faller under ÖDs ansvar.

jag var förövrigt på en dressyrtävling idag, och jag såg inte en enda incident som mn ens kunde höja ögonbryna åt, allt såg mycket harmoniskt ut av det jag såg. (förutom en häst som BORDE blivit tillbankad :devil: )

Senast ändrad av en moderator:

Xeline skrev:
Jag håller inte med dig alls. Jag tycker att det är BRA med bedömningssport - det skulle vara mycket mer stilbedömning i ponnysporten då skulle vi automatiskt få bort avarterna i form av ungar som rider illa.
.

Och till slut skulle bara de riktiga elit-ämnena få vara kvar? :crazy: Vart tog "tävla för skojs skull" vägen?

Narcissa__Malfoy, det är du som inte verkar veta vad du pratar om.
Tycker du på fullt allvar att man får spöa upp sin häst när man tagit en sån snäv sväng att ifall hästen hoppat skulle hoppat rakt in i väggen?

Såg nämligen det på en Nationella tävling ihelgen.
Helt jävla Absurt. :mad:

Nej, så skule det inte bli.

Då skulle de som skitrider på ponnyernas bekostnad antingen lära sig rida för att få rosett eller så skulle de tröttna och sluta. Vilket som av de två alternativen vore bra. För ponnysarna alltså.

Tävla för skojs skull - javisst - jag är för fler clear rounder också, men det räknas ju inte som riktig tävling, men jag ser det som "för skojs skull" och möjligen skaffa sig nån form av rutin

Om för skojs skull är på hästens bekostnad så tycker jag iallafall inte att det är skoj

PRoblemet är att de har så satans BRÅTTOM.

Varför MÅSTE man klassa upp sin ungponny till avd A ? Vitsen med avd B är ju att få rutin, inte resultat. Så om man inte är redo så får man heller inte sina felfria rundor. Jag tycker det är skitbra

Mina FICK inte rida avd A öht så länge som de hade ungponny. Det fanns liksom inte anledning.

De som klassar upp sina ungponnyer har ju olika anledningar till att göra det. Om man har en fin och duktig ungponny som man har ett mål med så vill man ju komma vidare och inte harva kvar där på ungponnyklasserna, men förutsättningarna att klassa upp sig är ju att hästen ska vara redo, självklart! Men om man har en ungponny som man skulle vilja starta allsvenskan med och som är redo varför inte ta chansen? Bara för att vissa kan ha bråttom med sina ungponnyer och tar önder dem behöver inte alla göra det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka