Ponnyryttare!!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ponnyryttare!!!!!

Piraja skrev:
CeciliaHeikne...jag håller med dig! Har själv varit ute i svängen rätt mycket för möjligheten att träffa folk helt enkelt och sett ungefär det du sett. Tyvärr!

Jag har dessutom fått flera unga tjejer i min grundridningsträning som blivit nyfikna när andra lyckats få fram sina hästar utan att de hänger i händerna och drivs fram hårt med spön. Deras första reaktion, de har ofta flera år i ridskola bakom sig, när jag säger åt dom att plocka bort sporrar och spön är: "Det går inte att rida min häst utan!"

Det har ofta inte tagit mig mer än 20 minuter att bevisa motsatsen ;)

Egentligen handlar det inte om att ungarna är elaka utan dom har en press på sig utifrån och från kompisarna. Man ska inte underskatta dom för de jag har haft i mina grupper har fattat poängen snabbt och ändrat stil som de sen tagit med sig på tävlingsbanan :D

:bow: Jag håller helt och fullt ut med dig. mycket bra sagt.

Det är ju bara konstigt att någon mer än jag sett samma sak, när det absolut inte är så ;)

Snuffsan skrev:
Det verkar vara i mitten av Sverige i så fall. I skåne har vi också hårda och rättvisa domare, och här nere ser vi inte heller det som vissa här beskriver.
:

Nja.. efter att ha tillbringat det mesta av min lediga tid på tävlingsplatser så håller jag inte med. Det är för stor skillnad mellan domarna även här i Skåne. En enda, som vi har mött, brukar döma hårt men de är "lite nyttigt", då tänker ryttarna efter lite mer innan de bestraffar sin ponny/häst. Självklart ska tillrättavisningen vara korrekt!

Är det oroligt på framridningen så kalla bara på ÖD. Det brukar räcka.

Det är inte jättemånga som uppför sej illa men de som gör det är för många ändå! Vi får inte blunda för att de finns och vi måste agera.
Senast vi hade tävling så var det en handfull som fick tillrättavisning utanför banan dvs av ÖD. Oftast efter ritten...

Ett av flera jobbiga exempel har vi från en ponnytävling i NV Skåne. En ryttare pyglade sin ponny ordentligt vid avlastning, "longerade" sedan den i vilt tempo mitt på framridningen, innan de vågade sitta upp. Alla andra fick rida åt sidan. Här var ÖD alldeles för flat. Tjejen som kallade på ÖD fick sedan ryttaren efter sej som kallade henne både det ena och andra. ÖD har också ett ansvar.

Ett annat ex är när en av våra mest berömda ryttare pryglade upp sin häst inne på banan och det släpptes igenom. På en direkt fråga från mig sa domaren. "han blir så arg om han blir tillsagd och det var ju bara en unghäst. Han vet ju att man inte gör så". :crazy:

Annars stor heder till de av våra duktiga domare i Skåne som säger till okända/kända ryttare när de bryter mot TR.

Snuffsan skrev:
Du antydde inte. Du skrev i klartext att de flesta b-ponnyryttare behandlar sina hästar illa. Och (utan att påstå att det är så) så skulle jag inte bli direkt förvånad om du inte sett så mycket. Det finns de som skrivit tvärsäkra åsikter i den här tråden som aldrig har varit på någon ponnytävling, inte har någon som helst kunskap om varken hoppning eller ponnysar, och ändå vet hur elaka och dumma alla ponnyryttare är.

Men jösses, varför är du så sur? Nu drar ju DU alla som kommenterar ponnyryttare över en kam. Jag förstår inte riktigt, just nu, vad du vill ha ut av att gnälla på folk? De kanske uttrycker sig en smula dåligt men det är väl ingen anledning att hoppa på dem? Vad vill du få ut av detta? Att alla här ska erkänna att "Okej då, vi har aldrig sett en B-ponny ens en gång, vi bara kommer med påståenden ur tomma luften"? Jag fattar inte. :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Jag kan säga att jag har valt fel rubrik eftersom alla ponnyryttare inte Beter sig som idioter så jag ber om ursäkt för att jag valde fel rubrik!!!!!!
Dessutom tycker jag att speciellt en person kan lämna denna tråd då man kan använda ordspråket "kasta inte sten i glashus" den personen vet nog vem jag pratar om! så sluta att gnälla på hur andra tilltalar dig när du själv inte är så trevlig alla gånger!!!!!!!

Mahogney skrev:
Jag kan säga att jag har valt fel rubrik eftersom alla ponnyryttare inte Beter sig som idioter så jag ber om ursäkt för att jag valde fel rubrik!!!!!!
Dessutom tycker jag att speciellt en person kan lämna denna tråd då man kan använda ordspråket "kasta inte sten i glashus" den personen vet nog vem jag pratar om! så sluta att gnälla på hur andra tilltalar dig när du själv inte är så trevlig alla gånger!!!!!!!

Ja, du kanske inte var så himla noga med rubriken. Men jag tycker faktiskt inte att det borde bli ett sådant tjafs över att en del skriver lite fel. Är ju helt vansinnigt. Framförallt borde man kunna läsa mellan raderna och förstå att det är de ryttare DEN SPECIFIKA PERSONEN sett som betett sig så, utan att veta det exakta antalet ryttare. Man ska inte behöva göra påhopp och ta illa vid sig för så simpla saker, om man inte själv känner sig träffad. Men det hoppas jag att ingen gör här. Jag förstår inte varför det blivit ett sådant liv om detta. :crazy:

Lord Owen skrev:
Ja, du kanske inte var så himla noga med rubriken. Men jag tycker faktiskt inte att det borde bli ett sådant tjafs över att en del skriver lite fel. Är ju helt vansinnigt. Framförallt borde man kunna läsa mellan raderna och förstå att det är de ryttare DEN SPECIFIKA PERSONEN sett som betett sig så, utan att veta det exakta antalet ryttare. Man ska inte behöva göra påhopp och ta illa vid sig för så simpla saker, om man inte själv känner sig träffad. Men det hoppas jag att ingen gör här. Jag förstår inte varför det blivit ett sådant liv om detta. :crazy:

Tack!!
eller vad man ska säga??!!!
Jag tycker faktiskt att det är onädigt och pinsamt när någon ska komma in och ställa till bråk!!!! Även om jag tappade humöret när en person tyckte att hon var så himla bra eftersom det är det värsta jag vet när människor ar "översittare" och berättar för alla att man ska lyssna på den personen eftersom den kan och vet allt!!
Men man kan inte rå för om man blir arg eller inte, men man kan ju faktiskt behärska sina agrissioner, jag var dålig på det, det med ger jag!

Mahogney skrev:
Tack!!
eller vad man ska säga??!!!
Jag tycker faktiskt att det är onädigt och pinsamt när någon ska komma in och ställa till bråk!!!! Även om jag tappade humöret när en person tyckte att hon var så himla bra eftersom det är det värsta jag vet när människor ar "översittare" och berättar för alla att man ska lyssna på den personen eftersom den kan och vet allt!!
Men man kan inte rå för om man blir arg eller inte, men man kan ju faktiskt behärska sina agrissioner, jag var dålig på det, det med ger jag!

Det är bra att du ber om ursäkt när du gjort fel eller liknande. Det är en styrka. Ja, jag tycker denna tråd spårat ur. Och som jag skrivit flera gånger tidigare så fattar jag inte att folk ifrågasätter vad andra sett så himla mkt.

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om jag förstört disskusionen. Men jag blir bara så himmla arg när folk påstår att jag ljuger..

Man talar ju faktiskt inte ur tomma intet.. :smirk: :angel:

CeciliaHeikne skrev:
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om jag förstört disskusionen. Men jag blir bara så himmla arg när folk påstår att jag ljuger..

Man talar ju faktiskt inte ur tomma intet.. :smirk: :angel:

Jag har väl lika mkt jag förstört den då när jag ifrågasätter folks beteende. :angel:

Nej men allvarligt, man kan ju inte hoppa på folk såhär åt höger och vänster. Bättre att fråga då.. typ "Ja, hur många ponnyryttare har du sett då?". Så blir det inga missförstånd.

Nej, jag tror nog att de flesta som skrivit i denna tråd har skrivit precis det de har sett.

Jag håller inte med dig alls. Jag tycker att det är BRA med bedömningssport - det skulle vara mycket mer stilbedömning i ponnysporten då skulle vi automatiskt få bort avarterna i form av ungar som rider illa.

Varför är det trist att tävla sin ungponny och andra ponnyer som inte är sina egna ? Jag skulle tycka det var otroligt utvecklande.

Det finns mycket man skulle kunna göra inom ponnyhoppning, drssyren med för den delen. Man skulle ju kunna ha klasser där man bara blir godkänd eller icke godkänd och för att få tävla så måste man ha 10 godkända starter. Då väger man in hur häst o ryttare beteer sig på banan.

Sen var det nån som sa att ÖD inte tyckte det var lönt att säga till en ryttare som uppförde sig illa. Detta är ju skandal. Om nu inte ÖD vill säga till så kan ju ÖD anmäla till en djurinspektör så får inspektören bedömma om personen ska ha djurförbud :idea:

Xeline skrev:
Varför är det trist att tävla sin ungponny och andra ponnyer som inte är sina egna ? Jag skulle tycka det var otroligt utvecklande.

Nej, nu missupfattade du. Det är trist att hon inte kunnat tävla sin egen hela höst-vinter eftersom han varit skadad. Att tävla ungponny är superkul speciellt som det är en ponny vi haft sedan hon var föl. Det enda som är tråkigt med att tävla saluhästar är ju att man inte kan lägga upp någon längre plan på träningen och tävlingen. Men kul och nyttigt att rida andra hästar är det. det är ju därför hon gör det! :D

Förut fanns ju A:3d, A:3c osv. Som en vanlig hoppning men där tiden inte räknades för mer än maxtid. Nu skulle man ju kunna ha bedömning A/A i vissa lägre klasser.

Lady_S skrev:
Förut fanns ju A:3d, A:3c osv. Som en vanlig hoppning men där tiden inte räknades för mer än maxtid. Nu skulle man ju kunna ha bedömning A/A i vissa lägre klasser.
Jag skulle vilja ha följande och då hämtar jag idén lite från travet då det gäller travets premielopp för unghästar. För att ungarna ska få tävla på riktigt i ponnyhoppning så ska dom ha 10 godkända starter. Endast EN start på tävlingsdagen. Då ska dom dels ha en felfri ritt och så ska den felfria ritten ridas inom en förutbestämd idealtid. Har man en felfri ritt men rider för långsamt eller för fort så blir betyget icke godkänd. För att få sin start godkänd så ska även ryttaren och hästens uppträdande bedömmas. Efter 10 godkända starter borde väl ungarna ha lärt sig........ :devil:

Gammeln skrev:
Jag skulle vilja ha följande och då hämtar jag idén lite från travet då det gäller travets premielopp för unghästar. För att ungarna ska få tävla på riktigt i ponnyhoppning så ska dom ha 10 godkända starter. Endast EN start på tävlingsdagen. Då ska dom dels ha en felfri ritt och så ska den felfria ritten ridas inom en förutbestämd idealtid. Har man en felfri ritt men rider för långsamt eller för fort så blir betyget icke godkänd. För att få sin start godkänd så ska även ryttaren och hästens uppträdande bedömmas. Efter 10 godkända starter borde väl ungarna ha lärt sig........ :devil:

Varför bara hacka på ungarna!? Det är erfarenhet och kunnighet som gäller, inte åldern på ryttaren. Så isåfall borde det vara likadant på storhästsidan oxå!!

Arsozah skrev:
Varför bara hacka på ungarna!? Det är erfarenhet och kunnighet som gäller, inte åldern på ryttaren. Så isåfall borde det vara likadant på storhästsidan oxå!!
Men nu var ju rubriken PONNYRYTTARE :angel:

Ahh, jag förstår.

Visst är det trist när ens tävlingsponny är skadad - men får man tävla andra ponnyer så är det ju inte så farligt.

Vår ena var skadad hela förra vingern - eller rättare sagt, vi lät henne vila ut skadan, då fick dottern rida en massa andra hästar och det var verkligen nyttigt.

Off topic: Får hon nån procent på de saluponnyer hon tävlar ?

Ja iof men erkänn att det skulle behövas isåfall till nybörjare till storhästsidan oxå än bara ponnyryttare som börjar tävla? :smirk:

Gammeln skrev:
Jag tror inte att det är någon bra idé. Det är ju ungefär som på ungponny, två felfria avd. b och du får starta avd. a. Det som händer är att ryttarna blir stressade och rider sämre vilket också gör att de aldrig får de där felfria ritterna. När de väl gjort sina två efter många om och men släpper pressen och de felfria ritterna faller in på löpande band. De flesta ponnyryttare rider bra och behandlar sina ponnyer väl, ett sådant system som du föreslår skulle bara skapa mer press på barnen, som ska tävla för att det är roligt och utan press. Varför ska de bara få starta en gång per dag? Ponnyhoppning är inte som travet, det är inte lika ansträngande för hästarna. En ponny klarar lätt att gå två klasser samma dag medan en travhäst måste vara i riktigt bra form för att göra det. Travhästarna tar ut sig mer i ett lopp än vad en hopphäst gör i en klass. Helst om vi pratar på lägre nivå.

Håller med Lady_S. Har en ungponny nu som jag vill klassa upp till avd A men när man tänker på det blir det bara katastrof.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Världscupen 2024/2025
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar

Tillbaka