Ponnyryttare!!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ponnyryttare!!!!!

Fast jag gillar inte det heller. Jag menar, då är vi ju i princip tillbaka i bed. A. Förutom att man får en förstaplacerad. Men att säga att nybörjare (som jag antar att det handlar om?) ska veta i vilket tempo de ska rida när inte alla rutinerade ryttare vet det? Det är klart, då får de ju lära sig. Men det känns som att någonstans måste folk få börja tävla, så som de gör på teve. Ok att ha idealtid i någon klass sådär, men man måste få rida på tid också. Det är ju en del i utbildningen det med.

Jag tror inte att högt tempo och snäva svängar är det största problemet på tävlingar. Munryck, slitande, sporrande och slagning är större problem. Det är ju en attityd och kan man lära ryttarna att hästen väääldigt sällan gör fel, att man inte får bli arg på hästen (i alla fall inte låta det gå ut över hästen) och ha ett bra sport- och horsemanship, då tror jag att problemen skulle minska ganska radikalt. Kanske var det bättre förr...

Och hur går det då inte till på Pay and Ride,skrämande

jamen VARFÖR tror du att problemet finns egentligen ? Jo för att de skall rida på tid, och har de då inte kunskapen och förmågan att göra snäva svängar och högt tempo så BLIR det munryck och sporrning på banan alltså.

Det som händer utanför banan är ju en HELT annan sak - och ännu mer illa.

Nja, det blev fel. :crazy: I vilket fall så tror jag inte att allt händer i fas 2 heller. Folk klantar till det i fas 1 och blir arga på sina ponnyer också. Dessutom är det fler som rider fas 1 än fas 2. Fast det är klart... De som rider fas 2 borde ju inte ha någon anledning att bli arga i fas 1. Nja, summa sumarum så tror jag inte att det sker mer i fas 2 än det gör i fas 1.

uuh..har också sett sådant. Var funktionär på en huntingtävling och stod vid ett hinder där jag hade koll på nästan hela banan. Jättemånga ryttare slog sina hästar/ponnyer så mycket att funktionären vid hindret fick ryta åt ryttaren att sluta slå. Sådana borde inte ha häst.

Hej, ville bara lägga till en sak om detta.
Detta är så SJUKT fel! Ridskolor och klubbar borde ha strängare regler redan från början när de flesta börjar tävla på små blåbärshoppningar och så, och kanske stänga av dom ifrån tävling eller sådant ifall dom gör sånt mot deras hästar, och det borde även finnas hårdare och strängare regler att det blir uteslutning eller nått ifall detta händer på en större tävling.
Detta är grovt mot hästarna. det värsta är att jag känner en tjej som var född på ridskolan som gjorde ( vet inte om hon fortfarande gör så) sånt mot hennes hästar.
Såg henne på en lokaltävling på Farsta ryttarförening då detta hände. och hon gjorde det på min förre detta favorit ponny innan jag köpte egen häst. helt sjukt!:mad:

Som sagt är knappast alla ponnyungar dårar på tävlingsbanan men tyvärr alldeles för många!
Satt i dommartornet på en nationell tävling härom veckan och en del ritter var INTE roliga att se. Tycker nog att överdommarna kan säga till mer än de gör!

Dock är det ju mer och mer stilhoppningar på gång och det är ju alltid ett plus!

Många ponnyryttare rider väldigt bra och ibland är det ju föräldrarna som bidragit till att ungarna blir helt vansinniga på sina ponnyer när det går dåligt.

Nä jag skulle som sagt önska lite hårdare tag mot elaka ungar som inte har vett nog att vara snälla och ta vara på sina ponnyer!

Dock är det ju mer och mer stilhoppningar på gång och det är ju alltid ett plus!
Stilhoppningar gör väl varken till eller från i den här frågan. Min erfarenhet säger att det lika gärna kan vara de som rider som allra prydligast som går lös som mest på sin häst/ponny om det "brinner".

Jag har suttit i domartornet på några ponnytävlingar nu och jag måste få säga att de allra, allra flesta behandlar sina ponnyer bra och schysst! Sen finns det några få rötägg som tyvärr blir de som man kommer ihåg...

Min erfarenhet säger att det lika gärna kan vara de som rider som allra prydligast som går lös som mest på sin häst/ponny om det "brinner".

Håller med. För ett-två år sedan var det en tjej på ponnytävlingar som red verkligen SÅ FINT. Så följsam, mjuk, väl avägt - allt var så perfekt. Och så får hon ett sånt där stopp när hästen lixom fegar ur lite på hennes tänkta lite tidiga avsprång. Jag har aldrig sett någon gå från mjuk och lugn till fullkomligt MONSTER på en tusendels sekund. Det var sanslöst så arg hon blev. Jag är glad att domaren var en sån som körde på nolltolerans och blev fullkomligt rosenrasande. Hon fick inte ha spö resten av sina starter. Men man kan ju bara spekulera i hur denna tjej beter sig på träning/hemma mot sina hästar när det inte blir som hon har tänkt sig.

Visst finns de dem som är så men jag tycker att det är helt fel att säga att alla ponnyryttare är så hemska för jag har sett massor med hästryttare som tävlat 1,30 som ryckte i munnen, hadde aldeles för hög fart,piskslag och bankande skänklar! det är minst lika många hästryttare som ponnyryttare som inte sköter sig!

Av: Snuffsan: Det verkar vara i mitten av Sverige i så fall. I skåne har vi också hårda och rättvisa domare, och här nere ser vi inte heller det som vissa här beskriver.

I mellansverige börjar domarna bli riktigt duktiga! :idea: hon som oftast dömer åt oss är väldigt noga med att säga till om barnen eller även storhäst-ryttarna är för hårda. Heja skåneland och dalarna! :D

*lånar knapp*

Har jag hamnat mitt i vilda västern? Alla skjuter från höften och prickar under bältet...
Nä, jag letar upp en annan sandlåda med högre medelålder att leka i istället...

Haha, jag vet att det är en gammal tråd, men gud vilken underbar kommentar! :rofl:

Hmm nu skall en westernryttare o tävlingsledare blanda sig i denna diskussion :angel: .
Finns det inga tävlingsledare på plats??

jo, överdomaren är på plats, och dennes uppgift är just att hålla koll på utrustningar, regler som skall följas och framhoppning mm. Men många överdomare (bla. våran näst senaste) verkar lite mer intresserade av att sitta i domartornet och kolla så att de där inne gör rätt ;) (vill berätta att det regnade, då var väl inte överdomar-uppgiften lika rolig som tidtagningen, hum..)

Alla hästar behöver inte det. Vissa hästar har kapacitet att hoppa ganska höga klasser utan att få något galoppsprång fram till hindret.

håller med! man strävar ju efter att komma i balans och rymt för att kunna göra dess omhoppningssvängar - däremot håller jag med om att många ekipage inte KAN göra det än, men gör det ändå. Det är sådana gånger man reagerar. Men det finns verkligen jättemånga duktiga ryttare på både ponnysidan o storhästsidan!

Visst finns de dem som är så men jag tycker att det är helt fel att säga att alla ponnyryttare är så hemska för jag har sett massor med hästryttare som tävlat 1,30 som ryckte i munnen, hadde aldeles för hög fart,piskslag och bankande skänklar! det är minst lika många hästryttare som ponnyryttare som inte sköter sig!

Åh, TACK! det är så sant! det händer mycket skit på båda sidor, och nu har ponnyryttarna blivit mycket smutskastade. tyvärr!

Jag är både dotter o fd. ponnyryttare, och jag vill tacka mina älskade föräldrar som verkligen aldrig har betett sig som "ponnyföräldrar". Och jag vet måååååånga andra ponnyföräldrar som är likadana! Det är ju det fåtal som MÄRKS som alla pratar om - vilket inte betyder att de är så hemskt många :) alla andra "den gråa massan" talas det inget om.

okej, gammal tråd, förlåt om jag fortsätter gnaga! :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag som trådskapare ( kommer verkligen ihåg hur arg och irriterad jag var på de 75% som slog och piskade sina hästar) ycker också att de är ett högst aktuellt ämne, vet inte om de har blivit någon förändring på ponnyfrontsidan (eller hurjag ska utrycka mig).
Vet också att de finns storhäst ryttare som gör så mot sina hästar, tyckerde såklart också de är förjävligt.

P.s. Blev otroligt förvånad när denna gammla tråd dök upp igen :p D.s.

ja dethär kommer väl alltid att vara ett aktuellt ämne! Jag tycker att det är sämre kvalité på vissa tävlingar, och bättre på nästa. det är så olika! många skräckexempel även idag, men också många helt fantastiska UNGA ryttare på både ponny och storhäst! Jag önskar bara att jag kunde ge alla dessa credit så de fick veta vad duktiga de är! :) medans man gärna vill ge någon annan ett nyp i örat... :/

*KL*

Ser också mycket hacka med sporrar, banka med skänklar, slå med spö på tävlingar här runt omkring :( Sen folk som rycker hästarna i munnen med flit för att dom rivit, vägrat :(

Detta kommer alltid att vara ett problem! Därför kommer det alltid att vara ett aktuellt ämne. Vore kul om lite gamla tråd-skrivare kunde kommentera hur ni tycker det har utvecklats under dessa två år?

Hur tycker ni att det fungerar på tävlingsplatserna numera? Jag tycker många domare har blivit bra på att säga till när en ryttare rider för hårt! Däremot tycker jag att det borde vara fler som är hårdare! och det borde införas någon regel på att man måste ha en ansvarig på framhoppning som har koll på ryttarna där ute, alltså lite mera "ta det lugnt med dina hjälper nu" om ryttaren straffar hästen för något onödigt (jag menar inte en pisk på bogen för att hästen har stannat, utan mer allvarligt!). Vore det dumt? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?
  • Hålvägg

Omröstningar

Tillbaka