Ponnyhingstar

Chamsin

Trådstartare
Ville starta upp en tråd angående ponnyhingstar generellt dock tänker jag mestadels på ridponnyhingstar, welsh partbred hingstar och även welshhingstar. Dock även stora hästar som arab , halvblodshingstar, fullblodshingstar som används i ponnyavel. Kan även vara Ponny/ hästar som står på semi utomlands.
Tips på bra hingstar som ni har egen erfarenhet av som nedärver gång och även en viss hoppförmåga.
Hur lämnar dom hingstar ni nämner höjd? Lynne? osv..
Vad använde ni för sto till utvald hingst?Hur tänkte ni?

Bara ös på med era erfarenheter....:):)
 
Ridponnydjungeln O_o

Känns som om din fråga är lite för ospecifik. Lätt hänt att det blir antingen reklam eller ogrundat skitsnack
 
Ridponnydjungeln O_o

Känns som om din fråga är lite för ospecifik. Lätt hänt att det blir antingen reklam eller ogrundat skitsnack

Ok. Ursäkta . Känns som jag ville veta såmycket så visste inte riktigt hur jag skulle utrycka min fråga. Har du några favorithingstar i ponnydjunglen? Och om du vill svara , varför just dessa? :)
 
Ok. Ursäkta . Känns som jag ville veta såmycket så visste inte riktigt hur jag skulle utrycka min fråga. Har du några favorithingstar i ponnydjunglen? Och om du vill svara , varför just dessa? :)

Alltså det är klart att man får ställa frågan så ;)

Jag avlar ponny för hoppning och har ett sto e. Rimskij RW104 som jag fött upp själv. Hon har dubbla utmärkelser från treårs - och henne har jag betäckt för andra gången med den franske ridponnyhingsten Ulk d'eté (Heartbreaker-welsh B) jag tycker inte det finns någon svensk ridponnyhingst som kompletterar henne. Jag ville ha någon som adderar scope och hoppteknik, resten har stoet själv.

När jag valde hingst till hennes mamma så gjorde jag det bland annat på att den inte fick vara släkt med stoet(med okänd stam från Holland) , ha egna meriter, bra ben och bra skalle - det blev synnerligen lyckat
 
Alltså det är klart att man får ställa frågan så ;)

Jag avlar ponny för hoppning och har ett sto e. Rimskij RW104 som jag fött upp själv. Hon har dubbla utmärkelser från treårs - och henne har jag betäckt för andra gången med den franske ridponnyhingsten Ulk d'eté (Heartbreaker-welsh B) jag tycker inte det finns någon svensk ridponnyhingst som kompletterar henne. Jag ville ha någon som adderar scope och hoppteknik, resten har stoet själv.

När jag valde hingst till hennes mamma så gjorde jag det bland annat på att den inte fick vara släkt med stoet(med okänd stam från Holland) , ha egna meriter, bra ben och bra skalle - det blev synnerligen lyckat

Ok. Han såg fin ut .
Tycker det är jättesvårt med just ponnyhingstar. Kanske för att jag kanske inte är lika påläst som i halvblodsavel och hingstar där. Det finns ju även många bra ponnyhingstar men funderat mestadels på, vilka nedärver sig bäst? Tänker allmänt både hopp och gångartsmässigt ? Man ser ju även att många hingstägare verkligen plockar fram sina avkommor från just sin hingst , kan det vara därför vissa hingstar hamnar lite i skuggan även om dom kanske är lika bra? En av många frågor jag även tänkt på.
 
jag tycker det finns många bra ridponnyhingstar tillgängliga i Sverige på gångartsidan - på hoppsidan finns två som intresserar mig, Ulk och Magic Cornflakes - bägge på spermaimport.

Sen finns det endel renrashingstar som är grymma - hade jag haft ett NF sto hade jag absolut betäckt med nån av Dimmans Eros eller Dimmans Emir. Den förstnämnde har ju gjort ALLT - helt galet vilka meriter han har - och nu ska ha gå EM i fälttävlan.

Jag hade också kunnat tänka mig Poetic Justice till mitt sto -
 
jag tycker det finns många bra ridponnyhingstar tillgängliga i Sverige på gångartsidan - på hoppsidan finns två som intresserar mig, Ulk och Magic Cornflakes - bägge på spermaimport.

Sen finns det endel renrashingstar som är grymma - hade jag haft ett NF sto hade jag absolut betäckt med nån av Dimmans Eros eller Dimmans Emir. Den förstnämnde har ju gjort ALLT - helt galet vilka meriter han har - och nu ska ha gå EM i fälttävlan.

Jag hade också kunnat tänka mig Poetic Justice till mitt sto -

Ska kolla upp dessa hingstar. Har du någon fravorit dressymässigt? :):)
 
Ville starta upp en tråd angående ponnyhingstar generellt dock tänker jag mestadels på ridponnyhingstar, welsh partbred hingstar och även welshhingstar. Dock även stora hästar som arab , halvblodshingstar, fullblodshingstar som används i ponnyavel. Kan även vara Ponny/ hästar som står på semi utomlands.
Tips på bra hingstar som ni har egen erfarenhet av som nedärver gång och även en viss hoppförmåga.
Hur lämnar dom hingstar ni nämner höjd? Lynne? osv..
Vad använde ni för sto till utvald hingst?Hur tänkte ni?

Bara ös på med era erfarenheter....:):)

Jag gillar Prins Tord men han är ju inte så gammal än att man kan säga vad han nedärver.
PT fick 10 på temperamentet på sitt bruksprov och har en halvblodsmamma som är elitpremierad i ASVH. Tord har tre halvsyskon som går 140 hoppning. Fadern Prins Thatch är själv undan ett elitpremierat sto och har två godkända halvbröder. Så jag följer med spänning vad det blir av Tords avkommor.
 
Vill bara korrigera att Prins Tords mamma inte är halvblod (SWB). Hon är en korsningshäst, pappan belgisk varmblodig ridhäst och mamman varmblodstravare med en franskstammad pappa och en amerikanskstammad mamma.
Att hon fick raskod 04 är för att på den tiden fick alla avkommor till hingstar som var godkända av ASVH fick raskod 04 och vita papper om modern hade okvalificerad stam oavsett vilken stam hon hade.
 
Jag gillar Prins Tord men han är ju inte så gammal än att man kan säga vad han nedärver.
PT fick 10 på temperamentet på sitt bruksprov och har en halvblodsmamma som är elitpremierad i ASVH. Tord har tre halvsyskon som går 140 hoppning. Fadern Prins Thatch är själv undan ett elitpremierat sto och har två godkända halvbröder. Så jag följer med spänning vad det blir av Tords avkommor.

Tack för tips ska koal upp honom också. :):)
 
Vill bara korrigera att Prins Tords mamma inte är halvblod (SWB). Hon är en korsningshäst, pappan belgisk varmblodig ridhäst och mamman varmblodstravare med en franskstammad pappa och en amerikanskstammad mamma.
Att hon fick raskod 04 är för att på den tiden fick alla avkommor till hingstar som var godkända av ASVH fick raskod 04 och vita papper om modern hade okvalificerad stam oavsett vilken stam hon hade.

Okok tack för att du poängterade detta.:):)
 
Vill bara korrigera att Prins Tords mamma inte är halvblod (SWB). Hon är en korsningshäst, pappan belgisk varmblodig ridhäst och mamman varmblodstravare med en franskstammad pappa och en amerikanskstammad mamma.
Att hon fick raskod 04 är för att på den tiden fick alla avkommor till hingstar som var godkända av ASVH fick raskod 04 och vita papper om modern hade okvalificerad stam oavsett vilken stam hon hade.

Vilken fin omskrivning på en av de bästa hopphästförärvarna vi har haft i svensk avel! Nästan var fjärde av hans stoavkommor som har gått i avel har gett ifrån sig minst en svårklasshoppare.

En liten lista på avkommor till Ralme Z

Elitston:
Ralma
Korona
Fräulein Fleur (36)
Tortilla

Ston som lämnat svårklasshästar:
Ralmette (36)
Ralmette 21820 (obs inte samma sto som ovan)
Ralméa (50)
Ralméa (36)
Ralmita
Parfait d’Amor - godkänd hingst
Ragazza
Selene

Enligt blup har Ralme Z endast 48 stoföl efter sig
 
Du verkar inte veta att ett varmblod inte är en travare?

Jag vet mycket väl vem Ralmé var och vad han har lämnat, jag såg honom göra bruksprov för 30 år sedan.

Ett varmblod kan vara en travare likväl som det kan vara en varmblodig ridhäst så som SWB tex. Men det är dock många som fortfarande inte är medvetna om den saken och då kan ditt inlägg misstolkas.
 
Jag trodde verkligen att alla skulle förstå om jag skrev varmblodig ridhäst, men det verkar som att jag hade fel.

Eftersom det många i Sverige slarvigt kallar halvblod heter varmblod i resten av världen kunde jag ju inte döpa om rasen han tillhörde. Ett äkta halvblod har en förälder av fullblodsras och en förälder av annan ras, vilken som helst.
Numera har Zangersheide en egen stambok, men det hade de inte när han och Aladin Z godkändes, då var de belgiska varmblod.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534
Avel Detta är en ren nörd/intressefråga: Som de allra flesta vet finns det idag tre existerande, ursprungliga hingstlinjer hos engelska...
Svar
12
· Visningar
2 093
Senast: Myrten
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 174
Senast: ginnies
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 307
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp