Nu har jag inte läst alla inlägg i tråden, men det räcker med första sidan för att vilja skriva något!
till TS. Jättebra tråd!
Precis så här tycker jag också. Man ser mycket av detta på tävlingarna, tyvärr. Jag är 19 och sköter allt själv, det finns de som är 20+ som har mamma med som ska serva hela tiden.
Jag har alltid fått ta hand om min häst själv både hemma och på tävling. Det enda mamma gör är att kolla så hagen är hel på tävlingsplatsen (när hon ändå rastar hunden) och hålla lite koll på när jag ska in, eftersom hon håller sig vid banan oftast och jag värmer upp, så blir det naturligt
Men annars får jag binda upp hästen, sadla, sadla av, täcka, ge mat och vatten, borsta osv helt själv. Jag packar allt själv, för det är bara jag själv som vet vad som ska med, mamma vet inte allt om det. När vi kommer hem är det jag som fixar hästen och packar upp allt, mockar och backar rätt transporten efteråt osv.
Jag är ensam i mitt stall med mina två isisar, så det är bara jag som vet hur allt ska vara, och då fixar jag det också.
Jag åker alltid på träningar helt själv, ingen medhjälpare där inte. Andra som är med och tränar är helt förundrade över att jag åker helt själv! Men vaddå, jag behöver ingen betjänt.
Jag tycker att har man häst och är intresserad så tar man hand om det mesta själv. Det roligaste med att ha häst (tycker jag) är att ta hand om dom, att se hur fint det blir när man mockat inför kvällen, att se vad nöjda dom är när dom får mat och nytt vatten. Självklart vill jag göra detta själv, annars blir det inte samma känsla. Det är jag som valt att ha häst, inte mamma eller pappa.