Ponnydressyr...snabb fråga!

gadriel

Trådstartare
Brukar man ha pannluggen knoppad på ponnyer på dressyrtävlingar? Vilket känns mest karakteristiskt för ponnysdressyr, knoppad lugg vs. utsläpp lugg?

Sv: Ponnydressyr...snabb fråga!

Hmm skulle säga att det är nog 50/50, ungefär som på stor häst. Jag själv tycker det är MYCKET snyggare med flätad lugg (tävlar ponny själv alltså). Om ponnyn dock har en tjock, fin och vältrimmad lugg så kanske det är snyggare med den utsläppt än en mega-stor pannknopp, men det är endast vissa fall tycker jag...Det fulaste jag vet är ponnyer som kommer in med lugg ner till nosgrimman...Nej tack! Haha Men det är ju en smaksak, och som sagt så tycker jag inte att något utav alternativen är mer karaktäristiskt för ponnydressyr än det andra.

Jag tycker att det blir mer knoppad pannlugg ju högre upp i klasserna du kommer. På lokal nivå finns det vissa som inte ens knoppar manen.....

Men det är inte reglerat i TR iaf.

tycker man det är snyggt kan man ju knoppa manen!!!!!
det beror ju också på om hästen har korta öron så ser det snyggare ut än om hästen har långa öron!!!!! :D

barracuda skrev:
tycker man det är snyggt kan man ju knoppa manen!!!!!
det beror ju också på om hästen har korta öron så ser det snyggare ut än om hästen har långa öron!!!!! :D

tycker det är fult med knoppar överhuvudtaget men det är ju jag det ;)

jag tycker d e snyggast med knopp i pannluggen, men d e ju till varåen att bestämma själv..

Jag tycker det är fult med knopp i luggen. Knoppad man ser prydligt ut, men inte i luggen!!!! Men den ska självklart se välskött ut

Det beror ju på.

Vilken ras är hästen?
Vad har hästen för tecken i ansiktet?
Vad har hästen för form på huvudet?
Hur fina knoppar gör jag?
osv...

När jag tävlar dressyr har jag utsläppt pannlugg och knoppad man. Ponnyn är en mörkbrun new forest med knepig bläs och ett brunt och ett blått öga. Hon se ut som ett spöke med knopp i pannan.

Bläsen:
31133_14747.jpg

Pannluggen :love: :
31133_48075.jpg

Bilderna är från i somras när vi var hemma hos Anna.

har förstått att det är fritt att välja...

det fick bli knoppat iaf (det är en bild jag gjort på en dressyrponny).

Tycker du ska ställa upp hästen hemma som på en tävling (fingjord alltså) och titta på den från olika vinklar när luggen är utsläppt och sen även knoppad och se vad du tycker är snyggast på din ponny och vad den passar bäst i, beroende på helhetsintrycket!

horsefreak skrev:
Tycker du ska ställa upp hästen hemma som på en tävling (fingjord alltså) och titta på den från olika vinklar när luggen är utsläppt och sen även knoppad och se vad du tycker är snyggast på din ponny och vad den passar bäst i, beroende på helhetsintrycket!

Nej, alltså jag ska inte ha det på ngn häst ( f ö så gilal rjag inte knoppar alls), jag skulle måla en bild av en dressyrponny och ville göra det som var vanligast. :)

jag brukar ha luggan knoppad på dressyr tävling och luggen utsläppt på hopptävling!

tycker du min älskling är "...hua..."???
Dig strök jag precis ifrån julkorts-listan :devil: ;)

det andra bildexemplet du visade är ju ingen knoppad häst, den är ju flätad - a whole another story!! (och flätade hästar har väl aldrig knopp för DET ser ju mysko ut?

Liknande trådar

Tävling Nu har det ju börjat komma igång tävlingar igen efter corona, och ridklubben jag är med i funderar på vad man ska ha för fika/mat/dryck...
2
Svar
39
· Visningar
4 423
Senast: Kiwifrukt
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 049
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix