Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!
Jag håller med dig faktiskt, just den punkten hade jag svårt att formulera mig -> och har det fortfarande! Vet inte hur jag ska uttrycka mina åsikter på bra sätt
Men jo, man kan vara rätt lättpåverkad i den åldern (dock kan jag tycka att just jag inte är det.. men jag kan också säga att jag kaanske inte är som alla andra heller
)
Har bevittnat många många "fall" där folk i min ålder (och yngre) gjort fel, för att saker är "häftiga".. Men jag tror att just
programmet inte påverkar på den fronten särskilt mycket.. Okej att folk kan tycka att det är SUPERHÄFTIGT det Tobbe visar med sina hästar, men som t.ex hon som inte vågar hoppar sade: "Även fast han visade att vi också kan göra det med hans hästar så tror jag inte på att han inte är magisk", eller som dom visade väldigt tydligt att Daniel (?) sade när han fått stegra på friesern; "Det var häftigt, men jag vill aldrig någonsin göra om det, jag var jätterädd och det var jätteläskigt!".
Så trots att dom vuxna visar det, så återupprepas det i barnens ord att dom tycker att det är häftigt, men otäckt och dom förstärker att "Det är Tobbe som är magisk och bara han kan göra det".
Förstår du min poäng?
Tror snarare att det är miljön runt omkring en som påverkar en till att göra "häftiga" saker. T.ex om en kompis har en häst som kan stegra (på kommando t.ex) så vill man inte vara "sämre" för det, utan vill då lära sin egen häst det. (Med fel metoder)
För, som jag tidigare sagt, så har jag sett många "fall" där man behandlat hästar och säkerhet felaktigt, med många olika resultat, men då tycker ändå jag att det är miljön runt omkring dessa som fått dom att utföra detta!
(Mestadels för att imponera på kompisarna. Om man t.ex inte får lika mycket respons som kompisen som tävlar LA, för att man själv bara tävlar LC, så måste man göra något annat för att få tillbaka fokuset på en själv)
Det är iaf så jag har uppfattat det, så jag tror inte att TV påverkar så mkt som man tror!