Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Underbart....:bow::bow::bow: Jag blir så glad när man får läsa väl skrivna ord av en "unge" (skrivet med STOR respekt:love:) som uttrycker sig så vältaligt, moget och förståndigt samt ger en väldigt bra vinkel på hela debatten.... Tack så mkt... Jag önskar dig ALLT gott...:D

5: Om du ser ett program på TV, där någon mördar en annan, går du då hem o gör likadant bara för att "de gjorde ju så på TV!"?
Nej det skulle jag inte tro..!
När barn ser på t.ex teletubbies, tror de då automatiskt att alla i världen har en TV på magen?
Nej det skulle jag inte tro..!

Väldigt bra skrivet i övrigt, men där måste jag faktiskt säga emot dig.
Du som är/precis har varit i den åldern måste väl märka hur lättpåverkade människor är?!
Givetvis går folk inte runt och mördar, men det är ju för att man får lära sig vad som är rätt resp. fel redan tidigt.
Och i den åldern är man lite för gammal för att tro att teletubbies är äkta ;)

Däremot är det många unga hästmänniskor som tycker det är häftigt när hästar stegrar sig, att rida utan hjälm eller när hästarna lyder när man rider utan träns.

Många ungar testar något "annorlunda" och många ungar får problem eftersom de inte kan läsa av hästarna.

Just pga att ungdomar är så lättpåverkade är det viktigt att man till viss del tänker på vad man visar i tv MEN jag tycker också det är lika viktigt att det finns folk (helst inte föräldrar) i deras närhet som kan påverka dem om de gör något galet.

Jag håller med dig faktiskt, just den punkten hade jag svårt att formulera mig -> och har det fortfarande! Vet inte hur jag ska uttrycka mina åsikter på bra sätt ;)
Men jo, man kan vara rätt lättpåverkad i den åldern (dock kan jag tycka att just jag inte är det.. men jag kan också säga att jag kaanske inte är som alla andra heller :angel:)
Har bevittnat många många "fall" där folk i min ålder (och yngre) gjort fel, för att saker är "häftiga".. Men jag tror att just programmet inte påverkar på den fronten särskilt mycket.. Okej att folk kan tycka att det är SUPERHÄFTIGT det Tobbe visar med sina hästar, men som t.ex hon som inte vågar hoppar sade: "Även fast han visade att vi också kan göra det med hans hästar så tror jag inte på att han inte är magisk", eller som dom visade väldigt tydligt att Daniel (?) sade när han fått stegra på friesern; "Det var häftigt, men jag vill aldrig någonsin göra om det, jag var jätterädd och det var jätteläskigt!".
Så trots att dom vuxna visar det, så återupprepas det i barnens ord att dom tycker att det är häftigt, men otäckt och dom förstärker att "Det är Tobbe som är magisk och bara han kan göra det".

Förstår du min poäng? :D
Tror snarare att det är miljön runt omkring en som påverkar en till att göra "häftiga" saker. T.ex om en kompis har en häst som kan stegra (på kommando t.ex) så vill man inte vara "sämre" för det, utan vill då lära sin egen häst det. (Med fel metoder)
För, som jag tidigare sagt, så har jag sett många "fall" där man behandlat hästar och säkerhet felaktigt, med många olika resultat, men då tycker ändå jag att det är miljön runt omkring dessa som fått dom att utföra detta! :idea:
(Mestadels för att imponera på kompisarna. Om man t.ex inte får lika mycket respons som kompisen som tävlar LA, för att man själv bara tävlar LC, så måste man göra något annat för att få tillbaka fokuset på en själv)

Det är iaf så jag har uppfattat det, så jag tror inte att TV påverkar så mkt som man tror! :grin:

Hästar ska INTE behöva vänja sig vid den miljön! De är flyktdjur och har klaustrofobi inprogrammerat. De vänjer sig inte, man tar bort en del av det som gör dem till hästar!

Vad använder du när du transporterar din häst då? Ett öppet flak?

*knapp*'
Jag reagerade lite på det hon som har ridskolehästen (skäcken) sa i veckans program. Hon hade misslyckats när de tränade lastning och var upprörd och sa att det är så svårt på marken och mycket lättare när man rider "Då är det bara att piska på hästen så går den" eller nåt var det hon sa.
Då undrar man ju vad som lärs ut på ridskolorna??

*knapp*'
Jag reagerade lite på det hon som har ridskolehästen (skäcken) sa i veckans program. Hon hade misslyckats när de tränade lastning och var upprörd och sa att det är så svårt på marken och mycket lättare när man rider "Då är det bara att piska på hästen så går den" eller nåt var det hon sa.

Ja, det är ju hemskt. Dessutom sa både Jan Brink och dagens tränare till en ryttare att "sparka" hästen. Att använda de orden visar inte på någon större ödmjukhet vilket jag tycker är något av det viktigaste att lära barn som håller på med djur. Skrämmande!

*knapp*'

Du pratar om ett förtvivlat barn och borde skämmas. Hur ofta uttryckte du dig på ett lämpligt och övertänkt vis i en åldern, gråtande och med TV-kameror i nyllet?? Jag misstänker att hon inte menade det bokstavligt utan bildligt.

*knapp*'

men stackars barnet var ju ledsen och förtvivlad och menade säkert inte att hon piskar hästar blodiga...
kan säga utan att skämmas att min "stackars" ponny får smaka på pisken när hon inte lyssnar! Har dock aldrig lärt mig att piska en häst på ridskola när jag red där för många år sen bara för att!, utan haft en anledning och det har hjälp att hästen fått ett rap på rumpan istället för att sitta och tjata och nöta med skänklarna.
och förstår inte att folk orkar lägga energi på att märka ord! Herregud det är små barn. och att tränarna säger sparka kan vara för dom ska ta i lite för att få en reaktion hos hästen! inget litet halvkläm med skänkeln...

Ja, det är ju hemskt. Dessutom sa både Jan Brink och dagens tränare till en ryttare att "sparka" hästen. Att använda de orden visar inte på någon större ödmjukhet vilket jag tycker är något av det viktigaste att lära barn som håller på med djur. Skrämmande!

Jag tyckte inte det var så hemskt med vad hon sa. Dummar hästen sig så kunde den få ett rapp, men jag tror inte heller hon menade att hon slår sin häst ordentligt. Det var nog mer ett sätt att försöka förklara hur hon kände!

Och skrämmande med vad tränaren och Jan Brink sa? Vad är det som är skrämmande? För mig är sparka på som de sa bara att ta i lite mer med skänklen, inte mesa utan ge den kraftigare. Jag tycker dock att det var fel ordval till barn, men personen förstod ju dock vad han sa.

Den här tråden är dock lite väl gnällig! Gud vad det har gnällts och klagats om än det ena och än det andra!!!! Jag tror att de barn som ser på det här programmet faktiskt har förstånd nog att inte göra farliga saker hemma och allt vad ni sa. Och vadå att Tobbe behöver visa mer, tex vid lastningen, om en unge tar sin häst, är lugn och petar på hästen med ett spö, precis som han gjorde, hur kan det gå fel då? Är det skillnad mot vad ungen kan läsa på buke om lastningsproblem? Eller mot vad andra ungdomar och vuxna gör för att lasta en svårlastad häst? Det var ett lugnt och bra sätt att lasta en häst på och om barnen gör så som honom så går det nog bra.

Vad jag däremot inte gillade var attityden som den där dressyrtränaren hade. Visst ska man som tränare säga ifrån när någon gör fel, men det räcker oftast med " gör inte så, gör så här istället" och avsluta med ett bra när personen gör rätt. Positiv förstärkning funkar precis lika bra på människor som på våra djur! Min respekt får han inte pga tonen och sättet han sa saker på. Inget allvarligt dock, men jag tyckte inte om honom alls. Men jag är också lite känslig för det här överdrivna korrigerandet som man ibland stöter på av olika folk i livet.

Jag gillar Julia, den där lilla, osäkra tjejen. Hon är så söt, klok och ärlig! :bow:

Ponnyerna är dock väldigt ouppfostrade, inte bara ena ponnyn där utan ALLA! Lite mer respekt för sina små hussar och mattar hadei nte varit fel!

Jag tyckte inte det var så hemskt med vad hon sa. Dummar hästen sig så kunde den få ett rapp, men jag tror inte heller hon menade att hon slår sin häst ordentligt. Det var nog mer ett sätt att försöka förklara hur hon kände!

Att lära barn att slå lite skulle vara ok då menar du???

Och skrämmande med vad tränaren och Jan Brink sa? Vad är det som är skrämmande? För mig är sparka på som de sa bara att ta i lite mer med skänklen, inte mesa utan ge den kraftigare. Jag tycker dock att det var fel ordval till barn, men personen förstod ju dock vad han sa.

Det som är skrämmande är just ordvalet. Precis som jag skrev!!!

Vad jag däremot inte gillade var attityden som den där dressyrtränaren hade. Visst ska man som tränare säga ifrån när någon gör fel, men det räcker oftast med " gör inte så, gör så här istället" och avsluta med ett bra när personen gör rätt. Positiv förstärkning funkar precis lika bra på människor som på våra djur! Min respekt får han inte pga tonen och sättet han sa saker på. Inget allvarligt dock, men jag tyckte inte om honom alls. Men jag är också lite känslig för det här överdrivna korrigerandet som man ibland stöter på av olika folk i livet.

Jag håller med om attityden mot barnen. Men jag får inte ihop att att du skriver om positiv förstärkning som tycker att det är ok att "få sig ett rapp om den dummar sig". Att man kan säga "sparka på den" om barnet förstår?? Vad har barnet förstått.
Att vara i balans?
Att använda sig av vikthjälper???
Eller något annat nyttigt???
Nej att sparka till om hästen inte gör som jag vill utan att först fråga sig om jag gör rätt så att hästen vet vad det är jag vill.
Nej sparka och rappa på bara för hästen dummar sig säkert!
Herregud vilken värld vi lever i...

Jag gillar Julia, den där lilla, osäkra tjejen. Hon är så söt, klok och ärlig! :bow

Jag med

Ponnyerna är dock väldigt ouppfostrade, inte bara ena ponnyn där utan ALLA! Lite mer respekt för sina små hussar och mattar hadei nte varit fel!

Nej det är sant men barnen måste också lära sig att respektera sina hästar. Det räcker inte med att bara tycka om dem. Även om det naturligtvis är en mycket bra början.
Annika

Senast ändrad av en moderator:

Jag slår inte min häst. Har inte ens ett spö och de få gångerna jag drämt till henne med handen går att räkna på min ena hand. Då har jag också haft anledning att bli arg.

Däremot var det den här tjejen som sa så och jag tror absolut inte att hon menade att hon verkligen piskar på hästen. Visst finns det säkert barn (och vuxna!!!) som använder spö rätt ordentligt, men jag får inte intrycket att den här tjejen är sådan. Jag vet inte hur gammal hon är, men hon är ett barn. Att reagera på hur hon uttryker sig när hon är så ledsen som hon var där är lite överdrivet tycker jag. Man borde se lite på helheten i stället.

Jag anser inte att ordvalet är skrämmande!!! Det är inte rätt ordval kanske, som de hade, men SKRÄMMANDE? Är inte det att överdriva? Om en häst inte går fram för skänkel så tycker jag att det är snällare att ta i hårdare en gång än att segskänkla Och det var väl så det var meningen att tolkas.

Jag har inte skrivit att jag tycker det är ok med ett rapp på ponnyn? Du får nog läsa lite bättre. Jag pratade om vad jag tror tjejen menade, inte om vad JAG tycker. En viss skillnad. Rider som sagt inte med spö. Har aldrig gjort.

Det stod en tränare och tittade på tjejen som fick höra orden att hon skulle sparka. Borde han inte kunna se om det var HON som gjorde så fel eller om det var hästen som inte lyssnade riktigt?

Respekten för sina hästar tycker jag att barnen får efterhand på det här lägret. Däremot anser jag att alla hästar ska respektera människor även om människorna inte alltid är en bra ledare och allt det där. Jag ska kunna vara trygg med att min totalt okunniga mamma ska kunna gå in i boxen till min häst, utan att hästen behandlar mamma illa.

Lägret har inte pågått till sin slutdag ännu och detta är väl något som de håller på att lära ut. Jag hade förstått klagomålen om det hade sett ut så här sista dagen på lägret, men nu håller de ju på att träna både det ena och det andra?

Jag slår inte min häst. Har inte ens ett spö och de få gångerna jag drämt till henne med handen går att räkna på min ena hand. Då har jag också haft anledning att bli arg.
och lite kl.
man ska ALDRIG slå en häst för att man är ARG om det så är med spö eller händer.
Jag skäms inte att jag rider min med spö, det är en förstärkt HJÄLP som jag avänder mig av, inte som en bestraffning! gör hästen fel, så sitter det hos mig, rider jag rätt men hästen skiter i att lyssna måste jag göra den uppmärksam på mig. Den får inte göra som den själv vill! Tyvärr. Sen är det mycket också på vad för häst man rider, vissa är känsligare än andra av massa anledningar. jag strävar ju efter att kunna rida min utan spö såklart men som sagt spöet är en hjälp!

och med barnen, går ponnyn inte fram för sättet/skänklen ska dom strunta i att få fram hästen då? :confused: låta den gå på i snigelfart med släpande bakben alltid?
dessutom tycker jag dressyr tränaren va bra! Han kan gått säga till ordentligt om saker som är absolut fyfy. Verkligen betona att det är inte snällt mot hästen osv.

Självklart använder jag ett öppet flak :grin:

Nu var det inte transporteringen den diskussionen handlade om utan stallmiljö.

Dummar hästen sig så kunde den få ett rapp,

skrev du i ditt förra inlägg. Det uppfattar jag som ditt tyckande och därför reagerar jag på det som jag gör. Jag blir upprörd.

Jag anser inte att hästar ska bete sig hur som helst. Men jag tycker inte heller att människor får det. Oavsett om de är barn eller inte. Ridlärarens uppgift är i min värld lika mycket att lära barn ödmjukhet inför hästen lika mycket som att lära dem att rida. Därför tycker jag att ordvalet att "sparka" är väldigt illa. Illa valda ord riskerar en dålig attityd. I min värld hör inte spö hemma i barns händer. Just för att de är barn och inte ännu har lärt sig att hantera sina känslor av besvikelse och annat. Och när jag använder ett spö gör jag det för att nå dit mina händer inte når. Inte för att rappa med utan för att peta med.
Jag tycker också att uttrycket "dummar sig" är lika visande på bristande respekt för hästen. Det finns alltid en anledning till varför individer gör som de gör. Hitta orsaken till varför istället för att gå på symptomen på beteendet.
Inlärningspsykologi helt enkelt.

Jag tycker inte heller om att tjata på hästen. Men om hästen inte lyssnar på sin ryttare så finns det en anledning till det. Jobba med den istället för att lösa det genom att säga till barnet i fråga att "sparka igång hästen".

Kunskapen finns om man vill ha den.

skrev du i ditt förra inlägg. Det uppfattar jag som ditt tyckande och därför reagerar jag på det som jag gör. Jag blir upprörd.

Jag anser inte att hästar ska bete sig hur som helst. Men jag tycker inte heller att människor får det. Oavsett om de är barn eller inte. Ridlärarens uppgift är i min värld lika mycket att lära barn ödmjukhet inför hästen lika mycket som att lära dem att rida. Därför tycker jag att ordvalet att "sparka" är väldigt illa. Illa valda ord riskerar en dålig attityd. I min värld hör inte spö hemma i barns händer. Just för att de är barn och inte ännu har lärt sig att hantera sina känslor av besvikelse och annat. Och när jag använder ett spö gör jag det för att nå dit mina händer inte når. Inte för att rappa med utan för att peta med.
Jag tycker också att uttrycket "dummar sig" är lika visande på bristande respekt för hästen. Det finns alltid en anledning till varför individer gör som de gör. Hitta orsaken till varför istället för att gå på symptomen på beteendet.

Jag tycker inte heller om att tjata på hästen. Men om hästen inte lyssnar på sin ryttare så finns det en anledning till det. Jobba med den istället för att lösa det genom att säga till barnet i fråga att "sparka igång hästen".

just därför är ett spö bra att ha när hästen inte lyssnar och skiter fullständigt i dina framåtdrivande hjälper, efterhand som hästen lyssnar bättre och bättre behöver man inte längra använda sig av spöet och överdrivna hjälper utan det räcker med små för att hästen ska lyssna.
Eller hur tycker du man ska få fram en häst som inte lyssnar på dina hjälper?

och lite kl.
man ska ALDRIG slå en häst för att man är ARG om det så är med spö eller händer.
Jag skäms inte att jag rider min med spö, det är en förstärkt HJÄLP som jag avänder mig av, inte som en bestraffning! gör hästen fel, så sitter det hos mig, rider jag rätt men hästen skiter i att lyssna måste jag göra den uppmärksam på mig. Den får inte göra som den själv vill! Tyvärr. Sen är det mycket också på vad för häst man rider, vissa är känsligare än andra av massa anledningar. jag strävar ju efter att kunna rida min utan spö såklart men som sagt spöet är en hjälp!

och med barnen, går ponnyn inte fram för sättet/skänklen ska dom strunta i att få fram hästen då? :confused: låta den gå på i snigelfart med släpande bakben alltid?
dessutom tycker jag dressyr tränaren va bra! Han kan gått säga till ordentligt om saker som är absolut fyfy. Verkligen betona att det är inte snällt mot hästen osv.

Jag måste tillägga här, en sak som jag trodde att den som läser skulle förstå utan att jag skrev det; i diskussionen om spö menar jag att använda det som bestraffning. Det är det tjejen pratade om och jag har inte sagt något om att använda spöt som en hjälp att peta med. Helt ok, tycker jag. Det är så ett spö ska användas.

Jag har smällt till min häst när jag har haft anledning att bli arg på henne för något hon gjort, något oacceptabelt helt enkelt. Snabb reaktion, inte speciellt hårt och så har det inte skett någon mer gång. Det är ju inte så att jag hamrat på henne i ilskan, utan ett slag, snabbt och så är vi vänner igen. Det har dessutom bara behövts två gånger under detta året med henne.

Visst skrev jag så, men man kan inte bara ta en mening helt ur sitt sammanhang och bilda sig en åsikt på. Om du läser hela stycket så kanske det framgår lite bättre att JAG inte anser utan att jag tror att tjejen gör det?

Nå, nu när du vet att det var så jag menade (redan från början alltså) så behöver du inte vara upprörd mer, eller?

En häst som dummar sig är i min värld en häst som driver med sin (unga) ryttare, trotsar och går över gränserna. Och nej, jag anser inte att man ska piska på sin häst i sånna lägen, det var bara en förklaring till mitt ordval, som ju var en förklaring på hur jag tror att tjejen menade.

Jag brister inte i respekten till hästar. Tvärtom! Att dömma ut min respekt pga några ord tycker jag faktiskt är rätt onödigt.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 899
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 906
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama