Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Jag slår inte min häst. Har inte ens ett spö och de få gångerna jag drämt till henne med handen går att räkna på min ena hand. Då har jag också haft anledning att bli arg.

Jag måste tillägga här, en sak som jag trodde att den som läser skulle förstå utan att jag skrev det; i diskussionen om spö menar jag att använda det som bestraffning. Det är det tjejen pratade om och jag har inte sagt något om att använda spöt som en hjälp att peta med. Helt ok, tycker jag. Det är så ett spö ska användas.

Jag har smällt till min häst när jag har haft anledning att bli arg på henne för något hon gjort, något oacceptabelt helt enkelt. Snabb reaktion, inte speciellt hårt och så har det inte skett någon mer gång. Det är ju inte så att jag hamrat på henne i ilskan, utan ett slag, snabbt och så är vi vänner igen. Det har dessutom bara behövts två gånger under detta året med henne.

aha nu förstår jag. trodde du mena att du slog henne av ren ilska.. :angel:

Du BORDE skämmas! :mad:

Varför? jag använder det som en hjälp? inte en bestraffning när hon gör fel? smaka på spöet lät kanske lite hemskt menade inte att jag slår henne med det så klart. ibland räcker ett litet vift med det bara, ibland mer.
Hellre ett rapp på baken för att visa att jag menar allvar och att hon ska gå FRAMÅT än att få en häst med kotledsinflammationer osv för att hon lägger PÅ TOK för mycket vikt på frambenen och går som en slöfock.. Felbelastning = en skadad häst.

Jag måste säga att jag rider henne ofta utan varken spö eller sporrar också.;)

Senast ändrad:

Du skrev att din ponny får "smaka på pisken när hon inte lyssnar". Du måste väl ändå själv förstå att det låter väldigt mycket som att du slår med spöet som bestraffning? Hursom så är det en osmaklig formulering.

Men du gör det alltså bara för att "visa att du menar allvar"..? :crazy:

Du skrev att din ponny får "smaka på pisken när hon inte lyssnar". Du måste väl ändå själv förstå att det låter väldigt mycket som att du slår med spöet som bestraffning? Hursom så är det en osmaklig formulering.

Men du gör det alltså bara för att "visa att du menar allvar"..? :crazy:

jag skrev väl ändå klart och tydligt att jag använder spöet som en hjälp och inte som en bestraffning? men ja tydligen inte tillräckligt tydligt..

Ja, ber jag henne gå framåt så ska hon gå framåt. Få en reaktion, ett svar ifrån henne. hon ska inte få komma undan med att gå och slöa hela ridpasset? behöver jag väcka upp henne så gör jag det, vilket inte behövs alltid men det händer att hon försöker komma undan jobb och kollar om hon kan komma undan, då gäller det att vara med. För hennes skull, hon kan inte jogga runder i sin egna fart med all vikt på frambenen!

Hallå!?

För det första så säger Tobbe att han har LEKT fram det här med sina hästar..
För det andra så är ryttarna där för att lära sig inte för att visa att de är proffs (varför skulle man annars träna?)
För det tredje så har alla gästerna som är med ett budskap till ryttarna som då säkert gör att de får ett eller flera mål att sikta mot i framtiden.

Det är väldigt larvigt av er äldre att sitta här och kritisera yngre individer som FAKTISK vill lära sig!
Det är väl ändå NI som ska föregå med gott exempel? eller är det så har "vuxenvärlden" ser ut?
Då ser i alla fall inte jag fram emot att bli vuxen om de innebär att man trycker ner yngre!

Think outside the box...

I inlägg #142 ja, men det var inte riktigt så du uttryckte dig i tidigare inlägg (#130)...

Enligt din beskrivning så använder du spöet som negativ förstärkning. Rapp på rumpan när hästen "inte lyssnar" på din skänkel - förklara för mig hur det inte skulle vara en bestraffning? :confused:

I inlägg #142 ja, men det var inte riktigt så du uttryckte dig i tidigare inlägg (#130)...

Enligt din beskrivning så använder du spöet som negativ förstärkning. Rapp på rumpan när hästen "inte lyssnar" på din skänkel - förklara för mig hur det inte skulle vara en bestraffning? :confused:[/QUTE]

som en förstärkning av skänkeln? En framåtdrivande hjälp helt enkelt.
jag har alltid sett spöet som en hjälp för mig och inte som ett redskap jag ska straffa min häst med. hur du använder spö har jag ingen aning om men tydligen har du fått fel info om att man ska bestraffa en häst med spöet och inte lärt dig att det är en förstärkd hjälp.

Senast ändrad:

Men herregud så ni alla håller på! Varför klaga på en sådan liten grej när det finns så mycket större saker att bekymra sig om?
Varför haka upp sig som att det gällde livet, bara för att ni har olika tolkningar om spöanvändning? Och varför i all världen haka upp sig på en MISSTOLKNING? Nu får ni väl för f'n ge er! Ni låter ju VÄRRE än dagisbarn som bråkar om en leksakstraktor! Skärpning! :mad:

*KL*

Har råkat komma i kontakt med flera av eleverna på lägret (av en ren slump faktiskt, hade inte en aning om att det var dom först :rofl:)
Det kom b.la fram att hon Isabelle som hade Pongo, anser sig själv som ett j'vla pucko som hon red och höll på innan lägret! Hon har b.la berättat att hon endast red på pessoat för att det var "häftigt" o.s.v, men att lägret har gjort att hon fått en helt annan syn på hästhantering.
Och nu rider hon på tränsbett, tredelat gummibett eller med halsring!
Dessutom tricktränar hon och har fått en jättefin relation med sina hästar!

Tror att det är så för de andra med!

Så att lägret eller programmet är dåligt, håller jag allt annat än med om :cool:

:bow::bow::bow:
Nu får du inte tro att jag fjäskar med dig, men just nu var det det vettigaste inlägget på länge och du höll dig till ämnet.

kl
Man kan ha olika syn på vad spöet används till och hur. Dessutom kan man ha olika syn på vad som är bestraffning och inte. Att man t.ex. flyttar hästen för skänkeln är ju en form av negativ förstärkning, men att man ger en eftergift, eller att det negativa försvinner kanske man kan se som en positiv förstärkning så det beror väl på hur man väljer att se på det. Att välja att kalla spöet för carrotstick eller pekpinne( som Tobbe Larsson f.ö.) tycker jag är ordvrängeri, men kanske vill man på det sättet förklara att man inte spöar upp sin häst med det, ifall någon undrar?

Ja ja. Jag tycker att ponnyakuten är ett bra program, sedan får man väl plocka russinen ur kakan precis som med allt annat.

Senast ändrad:

Men herregud så ni alla håller på! Varför klaga på en sådan liten grej när det finns så mycket större saker att bekymra sig om?
Varför haka upp sig som att det gällde livet, bara för att ni har olika tolkningar om spöanvändning? Och varför i all världen haka upp sig på en MISSTOLKNING? Nu får ni väl för f'n ge er! Ni låter ju VÄRRE än dagisbarn som bråkar om en leksakstraktor! Skärpning! :mad:

ja jag håller med dig ;) försökte bara förklara att jag använder det inte för att straffa min häst. så det är klart och tydlig, inte så roligt att människor tror att jag sitter och slår på min häst :grin: är givetvis noga med eftergiften så fort jag får en respons från henne.

och på tal om ponnyakuten som denna tråden faktiskt handlar om tycker jag är bra på alla sätt och vis.

kl.

Bara en undran, utan att "hoppa på " någon speciell (detta har jag tänkt på långt innan denna tråden).
Ni som tycker det är så förfärligt att använda spöt, rider ni med spö? Tycker nämligen det finns många som rider med spö och samtidigt tycker det är djurplågeri att använda det, och då kan jag inte förstå varför man inte lämnar spöt hemma...?

Tror att många här överreagerar lite. Och kanske tolkar lite VÄL bokstavligt? (Vem har inte uttryckt sig "klumpigt" eller "fel" både i skrift och tal någon gång?)

/Lillagoajag

p.s. ni vet att ni har lämnat ämnet för ett bra tag sedan va? ;) d.s.

Jag undrar om du ens läst inlägget du svarar på...? I så fall har du nog missat själva kärnan, tror jag.

Sen är jag inte värst mycket äldre än deltagarna (fyller själv 18 i sommar) så jag är inte vuxen och jag försöker inte trycka ner yngre. Tvärtom vill jag att de ska få en bra syn på hästhantering från början.

Jag har absolut ingenting whatsoever negativt att säga om deltagarna, jag är imponerad av att de inser att de behöver hjälp och vägledning.

Klargjorde inte Tobbe i ett program att han INTE leker med sina hästar?
Visst, det ska vara kul med hästen men att det samtidigt är allvar och inget trams? Ordning och reda? Så fattade jag det när han pratade med barnen i avsnitt 6/7/8, kommer inte ihåg vilket...

jag tror han menade det som att han lekte med hästarna, men det var samtidigt allvar med tanke på säkerheten. Dvs, även om man leker med hästen måste säkerheten tas på allvar.

(tror det var det du menade också iofs)

Jag har inte sett programmet men av det jag läser i första inlägget så tycker jag att din motivering låter vettig.

Det spelar ingen roll om en elev Ser vad du gör. Du Ska som instruktör förklara!
Annars förloras en hel del i arbetet med hästar!

Om du skulle gå på en NH-kurs där instruktören inte säger vad den gör, skulle du få en hel del hästar som får hem ägare som Tror de vet vad de gör och sen blir mycket pannkaka för mååånga hästar.

Om inte instruktören förklarar vad den gör så kommer eleven inte till fullo få insikt i när, exakt vad och hur.

Då är det lika givande som en film!
Dvs det säger något till de som Kan läsa av en häst bra och i rätt stund och veta vad man ska göra, när, men alla kan inte det och framför allt kan inte barn det!

Varför gav han eftergift vid lastning? Var det för att hästen vifftade på svansen (som är en stor signal) eller var det för att den tog ett Pyttesteg med framhoven? (exempel).

Jag har träffat Tobbe några ggr och vill att du ska veta att han är riktigt duktig. Han vet vad han gör.

Att han inte pratade vid lastningen är troligen för att tjejen är INTE blind.. Tobbe visar utan att prata om ALLT. Kan säga att han inte haft några klagomål vad jag hört. Var själv med på en CLINIC (hade praktik) och alla som var med var mkt nöjda även fast han inte sa precis allt han gjorde.

Vi är människor och vi kan lära utan att höra. Annars är ngt fel.
Tex. vid lastningen såg ju hon hur han gjorde o vad hästen gjorde och det lär man sig mer av än att ngn säger gör så här o så här....

Gillar ponnyakuten :banana:

Edit: Tobbe har inte galler i sitt stall men gäststallet har de o bara för att ungen grinar kan han ju inte hämta en järnsåg o såga bort gallret. Eller har jag fel?

En häst måste vänja sig. Långt ifrån alla stall är gallerfria

om ungar försöker sig på att lasta, få sin häst att stegra m.m själva så är det f*n föräldrarnas fel om det händer något.
Kom inte och skyll på att det är någon annans fel för det visas på tv :grin:

Klart det är TVs fel om deras idol gör det! Alla barn har inte hästkunniga föräldrar! Och alla föräldrar är inte med 100% av tiden tillsammans med barn och ponny.

Klart det är TVs fel om deras idol gör det! Alla barn har inte hästkunniga föräldrar! Och alla föräldrar är inte med 100% av tiden tillsammans med barn och ponny.

Är inte föräldrarna med så är det ju deras fel, anser att det är deras skyldighet att "skydda" barnen. Sen visst olyckor händer, och måste tyvärr ibland hända för att man ska lära sig.
Kan inte föräldrarna häst så får dom F*n se till så dom är i närheten av folk som kan. Det är så att föräldrarna har ansvar för sina barn ingen aning.
Ansvar som man inte kan lägga på eller skylla på någon annan.

Jag tycker att deltagarna är grymt störande (vet inte riktigt varför, blir väl arg för att dom har häst och inte jag :bump: )
Vissa är nästan lite "snobbiga"

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 899
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 906
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama